K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
Predkladateľ v doložke vybraných vplyvov uvádza, že materiál zakladá pozitívne, ako aj negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie je možné kvantifikovať. Pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy súvisia s predpokladanými príjmami z možných pokút z nových skutkových podstát správnych deliktov a priestupkov, pričom v súčasnosti platné dolné hranice výšky niektorých pokút sa upravujú smerom nahor, ako aj s možnými príjmami z vodného a stočného, pričom nie je možné predpokladať množstvo a druh správnych deliktov a priestupkov, ako ani počet novopripojených odberateľov pitnej vody alebo producentov odpadových vôd. Negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy súvisia s novou úpravou vlastníctva a obmedzenia prevodu vlastníckych práv k verejným vodovodom a verejným kanalizáciám len na subjekty verejnej správy a so zákazom prevodu obchodných podielov a akcií vodárenských spoločností mimo subjekty verejnej správy. Uvedené berieme na vedomie.
V časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy predkladateľ súčasne uvádza, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (obce, ktoré sú vlastníkmi verejných kanalizácií) nie je možné kvalifikovane odhadnúť, nakoľko nie je možné odhadnúť počet nových žiadateľov o pripojenie sa na verejnú kanalizáciu (noví budúci producenti odpadových vôd, ktorým sa budú realizovať zaústenia kanalizačnej prípojky do verejnej kanalizácie) a náklady na zaústenie kanalizačnej prípojky na verejnú kanalizáciu kolíšu v závislosti od miesta realizácie, geologických pomerov, uloženia iných inžinierskych sietí a ďalších faktorov od cca 1 300 eur (v menšej obci) do cca 5 000 eur (napr. v Bratislave). Vlastníkmi verejných kanalizácií je aj 444 obcí, ktoré majú v správe spravidla menšie verejné kanalizácie. Je predpoklad, že najmä v aglomeráciách pod 2 000 obyvateľov (t. j. v menších obciach) sa budú realizovať zaústenia tam, kde to bude technicky možné a kapacita verejnej kanalizácie to umožní. Vzhľadom na uvedené je nevyhnutné v rámci analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy uviesť súhrnný odhad predpokladaného vplyvu na výdavky rozpočtov obcí. Z uvedeného dôvodu žiadame v nadväznosti na § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dopracovať v rámci analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy kvantifikáciu dopadov na rozpočet verejnej správy s uvedením dopadov na rozpočty obcí a to nielen na bežný rok, ale aj na tri nasledujúce rozpočtové roky. Spolu s tým je potrebné uviesť aj návrhy na zdroje úhrady zvýšených výdavkov.
K analýze sociálnych vplyvov
Odporúčame pri každom hodnotenom vplyve doplniť stručný opis návrhu opatrenia (návrhu konkrétnej zmeny alebo doplnenia predmetnej právnej úpravy) vyplývajúci z vlastného materiálu, ktorý tento vplyv zakladá.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Stanoviskom Komisie sa MŽP SR zaoberalo, materiál sa dosť zmenil rôznymi úpravami a doplneniami napr. vlastník verejného vodovodu a verejnej kanalizácie len verejný subjekt; koncepcia k financovaniu zaústení kanalizačnej prípojky na verejnú kanalizáciu - aj formou zavedenia pripojovacieho poplatku, ktorý bude regulovať ÚRSO (doplnenie Čl. III v návrhu zákona); účelová finančná rezerva na obnovu verejného vodovodu a verejnej kanalizácie, nemusí byť na osobitnom účte. Na základe uvedeného boli dopracované doložky vplyvov a analýzy vplyvov na verejnú správu aj podnikateľské prostredie.