Strana 1/68
PROJEKTOVÝ ZÁMER - VO
(Project brief)
Identifikovanie požiadaviek na funkčnú a nefunkčnú časť riešenia
Identifikácia projektu
Povinná osoba
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky
Názov projektu
informačný́ systém Middleware
Zodpovedná osoba za projekt
Ing. Karol Guniš
Realizátor projektu
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky
Vlastník projektu
Ing. Karol Guniš
Schvaľovanie dokumentu
Položka
Meno a priezvisko
Organizácia
Pracovná pozícia
Dátum
Podpis
(alebo elektronický súhlas)
Schválil
Ing. Karol Guniš
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky
Riaditeľ odboru
Strana 2/68
OBSAH
Strana 3/68
Strana 4/68
Strana 5/68
1.POPIS ZMIEN DOKUMENTU
1.1.História zmien
Verzia
Dátum
Zmeny
Meno
1.0
12.05.2021
Vypracovanie dokumentu
Ing. Karol Guniš
1.1
16.8.2021
Úpravy dokumentu pre PTK
Mgr. Martin Roman
2.ÚČEL DOKUMENTU, SKRATKY (KONVENCIE) A DEFINÍCIE
Účelom dokumentu je v súlade s Vyhláškou 85/2020 Z. z. o riadení projektov, v rámci iniciačnej fázy rozpracovanie detailných informácií prípravy projektu informačný systém Middleware (ďalej len „IS MW“).
2.1.Použité skratky
ID
SKRATKA
POPIS
1.
AOTS
Automatizovaný systém pre správu prepisov
2.
BPM
Business Process Management
3.
BRE
Business rule engines
4.
DMS
Dokument manažment systém
5.
eREG
Elektronická registratúra
6.
ESB
Enterprise service bus
7.
GUI
Graphical user interface
8.
ISVS
Informačný systém verejnej správy
9.
MW
Middleware
10.
SSLP
Informačný systém na sledovanie legislatívneho procesu
11.
K NR SR
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky
12.
VO
Verejný obstarávateľ
13.
HW
Hardvér
14.
SW
Softvér
15.
FAT
Funkčné testy
Strana 6/68
16.
UAT
Akceptačné testy
17.
PID
Projektový iniciálny dokument
18.
RTO
Recovery Time Objective
19.
RPO
Recovery Point Objective
20.
DNR/DFŠ
Detailný návrh riešenia/ Definitívna funkčná špecifikácia
2.2.Konvencie pre typy požiadaviek (katalóg požiadaviek, príloha č.1)
Požiadavky v rámci projektu boli rozdelené na:
Funkčné
Nefunkčné
Technické
Číslovanie je vzostupné od čísla 1 po konečné číslo vyjadrujúce požiadavku. Pre číslo je zaradená skratka ID.
3.DEFINOVANIE PROJEKTU
3.1.Motivácia a rozsah projektu
3.1.1.Informácie o oblasti (OBSAH / AGENDA / ŽIVOTNÁ SITUÁCIA), ktorým sa projekt venuje
Z pohľadu životnej situácie sa projekt venuje nasledovnej životnej situácii
Kód v číselníku (MetaIS)
Názov
Okruh životnej situácie
C01
Občan a štát
Životná situácia
051
Demokracia
Výnos MF SR č. 478/2010 Z. z. o základnom číselníku úsekov verejnej správy a agend verejnej správy zadefinoval pre Národnú radu Slovenskej republiky úsek U00216 „Činnosť Národnej rady Slovenskej republiky, jej výborov, osobitných kontrolných výborov a komisií vrátane parlamentnej dokumentácie a tlačovej služby“. Tento úsek je takto naďalej vedený aj v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy (MetaIS) a to v súlade so zákonom o informačných technológiách vo verejnej správe č. 95/2019 Z. z. Úsek U00216 pozostáva z 8 agend, ako zobrazuje tabuľka nižšie. Pre projekt relevantné všetky uvedené agendy, keďže projektom sa podporí riadenie a podpora pre optimalizáciu procesov, ktoré podporujú poskytovanie služieb.
Kód v číselníku (MetaIS)
Názov agendy verejnej správy
Právny predpis, ktorým je agenda verejnej správy ustanovená
A0003056
Plnenie odborných, organizačných a technických úloh spojených so zabezpečovaním činnosti Národnej rady Slovenskej republiky
Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, § 143
Strana 7/68
A0003057
Vybavovanie petícií
Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, § 133
A0003058
Tvorba Ústavy Slovenskej republiky
Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky, čl. 72
A0003059
Zabezpečenie legislatívneho procesu a tvorby zákonov
Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, § 2
A0003060
Zabezpečovanie archivácie materiálov a písomností Národnej rady Slovenskej republiky
Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky
A0003061
Koordinovanie a spolupráca pri plnení štátnych záležitostí z oblasti dvojstranných a mnohostranných zahraničnopolitických vzťahov s nadväznosťou na tvorbu štátnej politiky
Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky
A0003062
Koordinovanie a spolupráca pri tvorbe zahraničnej politiky a zahraničnopolitických koncepcií vo vzťahu ku konkrétnemu teritóriu (spravidla k viacerým štátom)
Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky
A0003063
Plnenie osobitných úloh vo vzťahu k inštitúciám Európskej únie a v rámci medziparlamentnej spolupráce
Zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie, Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 486/2009 Z. z. o uzavretí Lisabonskej zmluvy
Problém a projekt, ktorý tento problém rieši sa z hľadiska subjektu týka Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky. Pre projekt relevantné všetky agendy týkajúce sa činnosti a rokovania Národnej rady Slovenskej republiky.
3.1.2.Popis OKOLIA projektu – agenda, ktorej sa projekt týka
Keďže pre projekt je relevantná agenda Plnenie odborných, organizačných a technických úloh spojených so zabezpečovaním činnosti Národnej rady Slovenskej republiky, z hľadiska rozsahu a okolia projektu je relevantný popis činnosti a spôsobu rokovania Národnej rady Slovenskej republiky.
3.1.2.1.Činnosť Národnej rady Slovenskej republiky
Národná rada vykonáva pôsobnosť podľa Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) v zákonodarnej a kontrolnej činnosti, v oblasti zahraničných vzťahov a v zriaďovaní vlastných a iných orgánov, ako aj v ďalších činnostiach, ak to ustanovuje zákon.
Strana 8/68
Národná rada je jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom Slovenskej republiky. Je orgánom štátnej moci a od jej primárneho postavenia v republike je odvodené postavenie ostatných štátnych orgánov. Pôsobnosť Národnej rady je určená jej ústavným postavením v systéme výkonu moci a člení sa na:
-oblasť zákonodárstva,
-oblasť kontroly,
-kreačnú pôsobnosť,
-oblasť vnútornej a zahraničnej politiky
3.1.2.1.1.Zákonodarná pôsobnosť
Národná rada prerokúva a uznáša sa na ústave, ústavných zákonoch, ostatných zákonoch a kontroluje, ako sa dodržiavajú. Spôsob tvorby zákonov, podrobnosti o postupe pri ich príprave, prerokúvaní a ich forme upravujú legislatívne pravidlá. Zákonodarnú iniciatívu majú výbory, poslanci Národnej rady a vláda Slovenskej republiky. Zákonodarný proces sa v národnej rade realizuje prostredníctvom troch čítaní, z ktorých popri hlasovaní je ťažiskové druhé čítanie vo výboroch a na schôdzi Národnej rady.
3.1.2.1.2.Kontrolná pôsobnosť
Štátne orgány, ktoré národná rada kreuje alebo pri kreácii ktorých spolupôsobí, jej zodpovedné. Svoju kontrolnú pôsobnosť uplatňuje predovšetkým voči vláde Slovenskej republiky a jej členom. Kontrolná právomoc Národnej rady vo vzťahu k vláde je aj v oprávnení poslancov podávať interpelácie, podnety a pripomienky. Adresáti sú povinní zákonom predpísaným spôsobom odpovedať.
3.1.2.1.3.Kreačná pôsobnosť
Kreačná pôsobnosť Národnej rady znamená právo vytvárať vlastné orgány, štátne orgány a spolupôsobiť pri tvorbe iných štátnych orgánov. V súlade s uvedeným:
-volí a odvoláva v tajnom hlasovaní predsedu a podpredsedov Národnej rady,
-zriaďuje a ruší svoje výbory, osobitné kontrolné výbory a komisie, určuje ich počty, volí a odvoláva ich predsedov a členov,
-zákonom zriaďuje a ruší ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy,
-volí kandidátov na sudcov Ústavného súdu SR a generálneho prokurátora SR,
-národná rada volí a odvoláva iných funkcionárov, ak to ustanoví zákon.
Podrobnosti o podávaní návrhov, o voľbách a odvolávaní uvedených funkcionárov upravujú volebné poriadky, ktoré schvaľuje národná rada.
3.1.2.1.4.Pôsobnosť v oblasti vnútornej a zahraničnej politiky
Národná rada uplatňuje svoju pôsobnosť vo vnútornej a zahraničnej politike. Táto pôsobnosť nie je predmetom procesov a služieb dokumentovaných v rámci štúdie realizovateľnosti.
3.1.2.1.5.Organizácia činností Národnej rady Slovenskej republiky1
Činnosť Národnej rady riadi a organizuje jej predseda a podpredsedovia. Národná rada zasadá stále. Jej zasadanie sa skončí uplynutím volebného obdobia alebo rozpustením. Národná rada môže uznesením prerušiť svoje zasadanie, jeho dĺžka nesmie presiahnuť štyri mesiace v roku. Národná rada uskutočňuje svoju ústavnú pôsobnosť prostredníctvom ustanovujúcej schôdze a priebežne konaných schôdzí počas trvania volebného obdobia.
1 Uvedený výpočet pôsobnosti, pravidiel rokovania a činnosti Národnej rady nie je úplný. Podrobnejšiu úpravu, postavenie orgánov a ich vzťahy navonok upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov.
Strana 9/68
Schôdze Národnej rady verejné. Neverejné schôdze alebo ich časti sa konajú, ak sa na nich prerokúvajú veci, ktoré tvoria predmet štátneho, služobného a obchodného tajomstva, alebo to ustanoví osobitný zákon, alebo sa na tom uznesie národná rada trojpätinovou väčšinou.
Národná rada je schopná sa uznášať, ak je v rokovacej sále prítomná a na hlasovaní sa zúčastňuje nadpolovičná väčšina všetkých jej poslancov - 76. Celkový počet poslancov je 150. Na prijatie platného uznesenia je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov - najmenej 39. Relatívnou väčšinou sa napríklad prijímajú bežné zákony.
3.1.2.1.6.Rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky
Hlasovanie na schôdzach je verejné alebo tajné. Verejne sa hlasuje spravidla za použitia technického zariadenia v rokovacej sále alebo zdvihnutím ruky. Tajne sa hlasuje v prípadoch ustanovených ústavou, zákonom alebo ak sa na tom uznesie národná rada. Na tajné hlasovanie sa použijú hlasovacie lístky.
Rokovanie o jednotlivých bodoch schváleného programu nemožno začať, ak neboli poslancom najneskoršie 24 hodín pre začatím rozpravy odovzdané všetky písomné materiály. Každý návrh podaný národnej rade v súlade s ústavou, zákonom alebo na základe uznesenia musí byť pridelený príslušnému výboru na prerokovanie a zaujatie stanoviska. Do rozpravy o prerokúvanej veci sa poslanci prihlasujú písomne po schválení programu schôdze a ústne po vystúpení písomne prihlásených rečníkov.
Národná rada sa môže na návrh aspoň dvoch poslaneckých klubov uzniesť na určení dĺžky času na rozpravu k bodu zaradenému do programu, ktorá nesmie byť kratšia ako 12 hodín s pomerným rozdelením medzi poslanecké kluby a poslancov, ktorí nie ich členmi. Možnosť obmedzenia rozpravy neplatí pri rokovaní o návrhu ústavného zákona, zákona o štátom rozpočte a programovom vyhlásení vlády.
Poslanci majú právo v rozprave na jednu faktickú poznámku, ktorou reagujú na ostatného rečníka. Nesmie trvať dlhšie ako dve minúty. Rečník môže faktickou poznámkou reagovať na faktické poznámky poslancov k jeho vystúpeniu. Rozprava skončí, ak vystúpili všetci prihlásení rečníci a slova sa po jej skončení neujal člen vlády, ktorý tým otvára rozpravu znova.
Poslanci majú právo podať procedurálne návrhy týkajúce sa spôsobu prerokúvania veci, časového a vecného postupu rokovania s výnimkou hlasovania o veci samotnej v trvaní jednej minúty. O takýchto návrhoch sa hlasuje bez rozpravy.
Z každej schôdze Národnej rady sa vyhotovuje zápisnica, ktorá po overení sa stáva autentickým záznamom o schôdzi a slúži ako podklad na vydanie správy, ktorá sa publikuje po každej schôdzi.
3.1.2.1.7.Zabezpečenie rokovania Národnej rady Slovenskej republiky
Rokovania Národnej rady Slovenskej republiky zabezpečuje Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky, ktorá je štátna rozpočtová organizácia podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) v znení neskorších predpisov. Kancelária NR SR okrem iného plní odborné, organizačné a technické úlohy spojené so zabezpečovaním činnosti NR SR, jej výborov, osobitných kontrolných výborov a komisií vrátane parlamentnej dokumentácie a tlačovej služby.
3.1.2.2.Rozsah projektu z pohľadu tvoreného IS
Z hľadiska zapojenia OVM do projektu, projekt sa týka výlučne Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky. Predmetom projektu je obstaranie nového informačného systému Middleware (ISVS_10551).
Z hľadiska rozsahu je potrebné zdôrazniť, že problémy K NR SR sa dotýkajú celkovo celej softvérovej infraštruktúry a je potrebné zabezpečenie úplne nových technologických riešení, ktoré budú nielen
Strana 10/68
v súlade so štandardmi pre ISVS a zabezpečia aj plnú funkčnosť, integritu, bezpečnosť a komplexnosť infraštruktúry K NR SR. Rozsah projektu, ktorý je predmetom tohto projektového zámeru je zameraný na vybudovanie middleware komponentu, ktorý bude slúžiť predovšetkým na integráciu procesov a komponentov na strane K NR SR a tiež pre integráciu s externými aplikáciami (okolitými ISVS).
Súčasťou projektu je najmä dodanie systému založenom na princípoch SOA (servisne orientovanej architektúry) a BPM (manažment podnikových procesov). V rámci SOA prístupu bude použitá technológia middleware ako centrálne integračné rozhranie umožňujúce komunikáciu medzi informačnými systémami K NR SR ako i prepojenie na systémy tretích strán. Konkrétne riešenie nasadené podľa princípov BPM poskytne možnosti automatizácie a orchestrácie riadenia procesov v rámci informačného systému K NR SR. Dodávateľ ISVS MW bude musieť zabezpečiť dodanie technológie, jeho inštaláciu v zmysle technických požiadaviek a služby spojené s návrhom, implementáciou a prevádzkou biznis logiky dátovej výmeny, pričom musí zabezpečiť štandardizáciu a metodiku pre implementáciu dátovej výmeny v prostredí K NR SR. Dodávateľ bude systémovým integrátorom zodpovedným za prevádzku, riadenie zmien a implementačné práce na ISVS MW pričom musí zabezpečiť dodržiavanie platných štandardov a SOA governance. Samotná architektúra integračných služieb musí byť vypracovaná v spolupráci s dodávateľmi ostatných informačných systémov. Dodávatelia ostatných informačných systémov budú musieť spolupracovať pri návrhu a nasadzovaní biznis logiky a dátovej výmeny. Dodávateľ ISVS MW zabezpečí okrem integračných služieb aj plnohodnotnú technickú podporu počas celého životného cyklu ISVS MW. Projekt počas životného cyklu predpokladá nasledovné integračné scenáre:
integrácia na dátovej úrovni,
integrácia na aplikačnej úrovni,
integrácia na prezentačnej úrovni.
3.1.3.MOTIVÁCIA na dosiahnutie budúceho stavu
Vzhľadom k tomu, že informačné systémy v rámci K NR SR boli a stále rozvíjané na základe rôznych koncepcií a vplyvov, ich kvalita a stupeň rozvoja rôzne. Architektúra súčasných informačných systémov v prostredí K NR SR neobsahuje middleware komponent, ktorý by zabezpečoval vzájomnú interoperabilitu a sledovanie výkonnosti a spoľahlivosti dátovej výmeny vnútorných systémov a procesov, ako aj integráciu na externé systémy verejnej správy, resp. prístup k spoločným údajom.
Základná motivácia projektu vyplýva z potreby naplnenia celkového cieľa K NR SR, ktorý bude dosiahnutý realizáciou viacerých samostatných projektov. Týmto cieľom je realizácia a implementácia architektúry ISVS K NR SR navrhnutej v súlade so štandardami budovania moderných informačných systémov a postavenej na princípoch a smerovaní definovanom v NKIVS. Táto architektúra je viacvrstvová a organizovaná do funkčných oblastí, pričom podporuje využívanie centrálnych a spoločných komponentov ÚPVS, centrálnych registrov a je vystavaná na princípoch SOA. Navrhované komponenty plnia jasne definované úlohy a role, navzájom si poskytujú služby a integrované pomocou integračných nástrojov pre integráciu aplikácií a procesov (ESB, BPM, WFM).
Motiváciou tohto projektu je preto nevyhnutnosť vytvorenia centrálneho integračného rozhrania umožňujúceho komunikáciu medzi informačnými systémami K NR SR ako i prepojenie na systémy tretích strán. Základným konceptom ISVS middleware budú princípy SOA (servisne orientovanej architektúry) a BPM (manažment podnikových procesov). Konkrétne riešenie nasadené podľa princípov BPM poskytne možnosti automatizácie a orchestrácie riadenia procesov v rámci informačného systému K NR SR.
Motiváciou je zároveň zabezpečiť vzájomnú integráciu čo najefektívnejšie, preto je vhodné zabezpečiť riešenie kde výmena údajov bude realizovaná prostredníctvom vrstvy služieb jednotného prístupu. Implementuje sa tak riešenie, ktoré je racionálnejšie a efektívnejšie ako realizácia point to point integrácií. V súvislosti s uvedeným, je dôležitou motiváciou zabezpečenie štandardizácie a metodika pre implementáciu dátovej výmeny v prostredí K NR SR.
Strana 11/68
Dátová integrácia v rámci K NR SR umožní zvýšenie efektívnosti činnosti K NR SR vďaka minimalizácii potreby manuálneho zadávania údajov do viacerých IS. Realizáciou projektu sa vytvoria podmienky pre lepšiu kvalitu dát, ktoré vlastní alebo využíva K NR SR vo svojej činnosti a vytvoria sa podmienky pre lepšie spracovanie a využite dát zo strany zamestnancov K NR SR, lepší monitoring, bezpečnosť a kvalita dátovej výmeny.
Ďalšou motiváciou projektu je odstrániť stav chýbajúceho middleware, ktoré zabezpečí prepojenie interných informačných systémov K NR SR na externé ISVS, pričom je nevyhnutné aby všetka komunikácia bola v súlade so zákonom 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente).
Aktér
Cieľ
Požiadavka
Obmedzenie
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky
Zabezpečiť plnenie zákonnej povinnosti KNR SR zabezpečiť činnosť NR SR
Efektívnejší výkon činností vykonávaných Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky.
Eliminácia listinných dokumentov.
Neprepojenosť informačno-komunikačných technológií ako externe, tak aj interne.
Odbor informačných a komunikačných technológií
Zabezpečiť efektívny výkon činností K NR SR
Vytvorenie integračnej platformy ktorá bude slúžiť predovšetkým na integráciu procesov a komponentov na strane K NR SR a tiež pre integráciu s externými aplikáciami (okolitými ISVS).
Neprepojenosť aplikácií a neexistencia integračnej platformy
Súčasné IT prostredie K NR SR neumožňuje integráciu.
Zamestnanci K NR SR (bližšie popísaní nižšie)
Skrátenie doby na vybavenie podania.
Odstránenie duplicitného zadávania údajov.
Tým, že informačné systémy nie vzájomne prepojené, vznikajú redundantné a rozdielne štruktúrované dáta
3.1.4.Zainteresované strany/Stakeholderi
ID
AKTÉR / STAKEHOLDER
SUBJEKT
(názov / skratka)
ROLA
(vlastník procesu/ vlastník dát/zákazník/ užívateľ …. člen tímu atď.)
Informačný systém
(názov ISVS a MetaIS kód)
1.
Vedúci K NR SR
K NR SR
Vlastník procesu
IS MW (isvs_10551)
Strana 12/68
2.
Riaditeľ odboru informačných a komunikačných technológií K NR SR
K NR SR
Správca
IS MW (isvs_10551)
3.
Administrátor systému
K NR SR
Správca
IS MW (isvs_10551)
Strana 13/68
3.2.Ciele projektu a merateľné ukazovatele
Ciele/Merateľné ukazovatele
ID
CIEĽ
NÁZOVMERATEĽNÉHO A VÝKONNOSTNÉHO UKAZOVATEĽA (KPI)
POPISUKAZOVATEĽA
MERNÁ JEDNOTKA(v čom sa meria ukazovateľ)
AS-ISMERATEĽNÉ VÝKONNOSTHODNTOY(aktuálne hodnoty)
TO-BE MERATEĽNÉ VÝKONNOSTNÉ HODNTOY(cieľové hodnoty projektu)
SPÔSOB ICH MERANIA/
OVERENIA PO NASADENÍ(overenie naplnenie cieľa)
ID1
Poskytnúť integračnú platformu
Počet informačných systémov
Ukazovateľ vyjadruje počet ISVS realizovaných v rámci projektu
Počet
0
1
Dáta budú získavané prostredníctvom ISVS MW
ID2
Úspora nákladov
Celková úspora prevádzkových nákladov vďaka zavedeniu integračnej platformy
Celková úspora prevádzkových nákladov vďaka zavedeniu integračnej platformy, oproti stavu AS IS
%
0 %
20 %
Dáta budú získavané prostredníctvom ekonomického systému
3.3.POŽIADAVKY NA TECHNICKÚ A ODBORNÚ SPÔSOBILOSŤ DODÁVATEĽA
Verejným obstarávateľom stanovené podmienky účasti vyplývajú z potreby preukázania minimálnych praktických skúseností uchádzača s poskytovaním služieb rovnakého alebo obdobného charakteru ako je tento predmet zákazky. Celková hodnota požadovaných referencií vychádza z predpokladanej hodnoty zákazky a náročnosti obstarávaných služieb. Podmienka účasti je primeraná a jej potreba vyplynula z dôvodu overenia skutočnosti, či uchádzači disponujú odbornými skúsenosťami z oblasti predmetu zákazky, resp. s obdobnými odbornými skúsenosťami a oprávnení a schopní ho dodať. Splnenie týchto podmienok účasti by malo zaručiť, že uchádzač ovláda problematiku nevyhnutnú na poskytnutie tohto predmetu zákazky.
Verejným obstarávateľ požaduje preukázanie nasledovných skutočností pre naplnenie podmienok
3.3.1.Zoznam dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb za predchádzajúce tri roky od vyhlásenia verejného obstarávania
Uchádzač predloží zoznam poskytnutých služieb rovnakého alebo podobného charakteru ako je predmet zákazky za predchádzajúce 3 roky od vyhlásenia verejného obstarávania s uvedením cien, lehôt dodania a odberateľov; dokladom je referencia, ak odberateľom bol verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ podľa tohto zákona.
Strana 14/68
V zmysle uvedeného musí uchádzač preukázať realizáciu minimálne nasledovných zmlúv (projektov) :
Jeden projekt vo veci implementácie informačného systému, ktorého súčasťou bolo dodanie, implementácia systému, alebo údržba informačného systému middleware ktorý by zabezpečoval vzájomnú výmenu údajov, interoperabilitu a sledovanie výkonnosti a spoľahlivosti dátovej výmeny vnútorných systémov a procesov, ako aj integráciu na externé systémy vystavaného na princípoch SOA
middleware v minimálnej hodnote 200 000 Eur bez DPH, pričom daný projekt musí minimálne obsahovať:
oautomatizácia a zvýšenie produktivity pracovných procesov
oriadenie prístupu k procesom
opreukazná evidencia priebehu všetkých procesov
oreporting prebiehajúcich procesov a činností
oimplementácia procesov rôzneho rozsahu a charakteru
onávrh a implementácia integračných služieb
o SOA governance
Jeden projekt na implementáciu, alebo údržbu a rozširovanie informačného systému, postaveného na databázovom systéme v minimálnej hodnote 200 000,00 Eur bez DPH musí obsahovať:
podporu zberu, spracovania, uloženia a prezentácie údajov prostredníctvom relačného databázového systému; grafické prostredie pre prácu s dátami, nástroje pre kontrolu kvality dát, metadátový model pre štruktúrovanie údajov
riadenie prístupu k údajom pre jednotlivých používateľov prostredníctvom metadát
export dát do vybraných formátov (minimálne xml) import dát vo vybraných formátoch (minimálne xml)
3.3.2.Predloženie údajov o vzdelaní a odbornej praxi alebo o odbornej kvalifikácii osôb určených na plnenie zmluvy alebo riadiacich zamestnancov (kľúčoví experti)
Verejný obstarávateľ požaduje predložiť údaje o vzdelaní a odbornej praxi alebo o odbornej kvalifikácii osôb určených na plnenie zmluvy alebo riadiacich zamestnancov (kľúčoví experti).
Z uchádzačom predložených dokladov musia byť minimálne zrejmé:
1.údaje o vzdelaní a odbornej praxi kľúčových expertov, čo uchádzač u týchto kľúčových expertov preukáže predložením profesijných životopisov, alebo ekvivalentnými dokladmi.
2.Z každého predloženého profesijného životopisu príslušného kľúčového experta alebo ekvivalentného dokladu musia vyplývať nasledovné údaje/skutočnosti:
meno a priezvisko príslušného kľúčového experta,
história zamestnania/odbornej praxe príslušného experta vo vzťahu k predmetu zákazky (zamestnávateľ/odberateľ, trvanie pracovného pomeru/trvanie odbornej praxe / rok a mesiac od – do, pozícia, ktorú príslušný kľúčový expert zastával),
praktické skúsenosti príslušného kľúčového experta (názov projektu/predmetu plnenia, odberateľ/zamestnávateľ, popis projektu/predmetu plnenia, pozícia na projekte/predmete plnenia, obdobie rok a mesiac od - do, meno a priezvisko aspoň jednej kontaktnej osoby a číslo telefónu a emailový kontakt odberateľa, kde si bude môcť verejný obstarávateľ overiť informácie).
Strana 15/68
Uchádzač vyššie uvedeným spôsobom preukáže splnenie nasledovných minimálnych požiadaviek na kľúčových expertov č. 1 až 5:
Expert č.1 - Projektový manažér pre implementáciu:
ukončené vysokoškolské vzdelanie minimálne 2. stupňa; preukáže scanom dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní;;
minimálne päť rokov odbornej praxe v riadení projektov v oblasti informačných systémov, preukáže v štruktúrovanom profesijnom životopise;
Minimálne tri praktické skúsenosti s riadením projektov v pozícii projektový manažér projektov implementácie softvérových riešení, pričom jeden z týchto projektov mal realizačný objem väčší ako 200 000,00 Eur bez DPH; projektový manažér preukáže v zozname minimálnych praktických skúseností;
platný certifikát projektového manažmentu (min. úrovne PRINCE 2 Practicioner, IPMA C/B alebo PMI PMP) na odbornú spôsobilosť pre riadenie projektov alebo ekvivalent daného certifikátu vydaný medzinárodne uznávanou akreditovanou (certifikovanou) autoritou; Túto podmienku účasti kľúčový expert preukáže kópiou platného certifikátu alebo kópiou rovnocenného dokladu (dôkaz rovnocennosti a rovnocenný doklad uvedený vyššie musí preukázať dodávateľ).
Odôvodnenie:
Požiadavky na experta č. 1 - projektový manažér - potrebné a primerané, pretože v rámci dodania predmetu zákazky je potrebné vytvorený projektový výbor zložený zo zástupcov verejného obstarávateľa a úspešného uchádzača, ktorý bude riadiť dodávky predmetu zákazky. Taktiež bude potrebná rozsiahla koordinácia prác na strane verejného obstarávateľa ako aj úspešného uchádzača, zabezpečenie kvality, riadenie rizík. Hlboká znalosť metodiky a skúsenosti s riadením bude potrebná aj kvôli zvládnutiu implementačnej fázy projektu. Požiadavka na minimálne 3 praktické skúsenosti s riadením projektov v oblasti realizácie informačných systémov, zameraných na analýzu, návrh a implementáciu softvérového riešenia a požiadavka na predloženie certifikátu projektového riadenia je nevyhnutná z dôvodu riadneho plnenia zmluvy a vychádza z analýzy pri stanovení požiadaviek na plnenie predmetu zákazky z časového hľadiska a z hľadiska náročnosti plnenia predmetu zákazky. Certifikát projektového riadenia garantuje správnosť a úplnosť postupov projektového riadenia pri realizácii zákazky v súlade so strategickými dokumentmi rozvoja informačných systémov verejnej správy.
Kľúčový expert č. 2: Špecialista pre bezpečnosť a kyberbezpečnosť ISVS
ukončené vysokoškolské vzdelanie minimálne 2. stupňa; preukáže scanom dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní;
minimálne 5 rokov odbornej praxe v oblasti kyberbezpečnosti informačných systémov; túto podmienku účasti uchádzač preukáže v štruktúrovanom profesijnom životopise;
minimálne 1 praktickú skúsenosť v oblasti bezpečnosti informačných systémov v súlade s bezpečnostnými štandardami, v minimálnej hodnote 200 000,00 EUR bez DPH; túto podmienku účasti preukáže expert v zozname minimálnych praktických skúseností;
platný certifikát CISA alebo CISM alebo CISSP alebo medzinárodne uznávaný ekvivalent daného certifikátu vydaný akreditovanou autoritou; túto podmienku účasti uchádzač u experta preukáže prostredníctvom kópie platného certifikátu.
Kľúčový expert č. 3: IT programátor/vývojár
Strana 16/68
ukončené vysokoškolské vzdelanie minimálne 2. stupňa; preukáže scanom dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní;
minimálne 5 rokov odbornej praxe v oblasti návrhu, programovania a vývoja komplexných informačných systémov, túto podmienku účasti uchádzač preukáže v štruktúrovanom profesijnom životopise
minimálne 1 preukázateľnú praktickú skúsenosť v oblasti návrhu, programovania a vývoja informačných systémov, v minimálnej hodnote 200 000,00 EUR bez DPH; túto podmienku účasti preukáže expert v zozname minimálnych praktických skúseností;
platný certifikát s minimálnou úrovňou Certified SOA Professional alebo ekvivalent daného certifikátu vydaný akreditovanou autoritou; túto podmienku účasti uchádzač u experta preukáže prostredníctvom kópie platného certifikátu.
Kľúčový expert č. 4: IT tester
ukončené vysokoškolské vzdelanie minimálne 2. stupňa; preukáže scanom dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní
minimálne 3 roky odbornej praxe v oblasti testovania softvérových aplikácií, funkčných a nefunkčných požiadaviek na softvérové riešenie; túto podmienku účasti uchádzač preukáže túto podmienku účasti uchádzač preukáže v štruktúrovanom profesijnom životopise;
certifikát v oblasti testovania softvérových aplikácií ISTQB CTFL alebo ekvivalent, vydaný akreditovanou autoritou; túto podmienku účasti uchádzač u experta preukáže prostredníctvom kópie platného certifikátu.
Kľúčový expert č. 5: Databázový špecialista
1.ukončené vysokoškolské vzdelanie minimálne 2. stupňa; preukáže scanom dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní;
2.minimálne 5 rokov odbornej praxe v oblasti návrhu a realizácii databáz; kľúčový expert preukáže v štruktúrovanom profesijnom životopise;
3.minimálne 1 preukázateľnú praktickú skúsenosť v oblasti návrhu a implementácie databázového riešenia v minimálnej hodnote 200 000,00 EUR bez DPH; túto podmienku účasti preukáže expert v zozname minimálnych praktických skúseností.
3.3.3.Predloženie údajov o zavedení vnútro firemných štandardov
Uchádzač preukáže a doloží, že je držiteľom:
certifikátu na systém riadenia kvality na predmet zákazky v zmysle požiadaviek EN ISO 9001 vydaný nezávislou inštitúciou, pričom verejný obstarávateľ uzná ako rovnocenné osvedčenia vydané príslušnými orgánmi členských štátov Európskych spoločenstiev. Verejný obstarávateľ prijme aj iné dôkazy predložené uchádzačom, ktoré sú rovnocenné opatreniam na zabezpečenie kvality podľa požiadaviek na vystavenie príslušného certifikátu v súlade s § 29 zákona o verejnom obstarávaní.
Strana 17/68
certifikátu o zavedení systému riadenia bezpečnosti informácií v zmysle požiadaviek normy ISO 27001 vydaný nezávislou inštitúciou, pričom verejný obstarávateľ uzná ako rovnocenné osvedčenia vydané príslušnými orgánmi členských štátov Európskych spoločenstiev. Verejný obstarávateľ prijme aj iné dôkazy predložené uchádzačom, ktoré sú rovnocenné systému riadenia bezpečnosti informácií podľa príslušnej normy na vydanie certifikátu.
3.4.SÚLAD S LEGISLATÍVOU
-Dopytovaný informačný systém bude základnou službou v zmysle zákona 69/2018 o kybernetickej bezpečnosti
-Plnenie musí byť v súlade s platnou legislatívou, najmä:
LEGISLATÍVNE ŠTANDARDY
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
Ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie
Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov
Zákon NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku NR SR v znení neskorších predpisov
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov
Legislatívne pravidlá tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z. (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 519 z 18. decembra 1996, uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 1146 zo 6. novembra 2008 a uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 1169/2018 zo 16. mája 2018)
Podrobnejšie pravidlá rokovania Národnej rady Slovenskej republiky (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky zo 4. februára 1997 č. 522 a uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky z 22. marca 1999 č. 208)
Pravidlá hlasovania na schôdzach Národnej rady Slovenskej republiky (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky uznesením zo 4. februára 1997 č. 523)
Elektronická forma podávania a doručovania materiálov Národnej rade Slovenskej republiky (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 1146/2008 zo 6. novembra 2008 a uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 1169/2018 zo 16. mája 2018)
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 486/2009 Z. z. o uzavretí Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení
Strana 18/68
ŠTANDARDY pre eGOVERNMENT
Zákon č. 95/2019 o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon proti byrokracii č. 177/2018 Z.z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním ISVS
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Nariadenie Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov
ŠTANDARDY pre KYBERNETICKÚ a INFORMAČNÚ BEZPEČNOSŤ
Zákon č. 69/2018 o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 45/2011 o Kritickej infraštruktúre Z.z.
Trestný zákon č. 300/2005 Z.z. (trestné činy páchané pomocou elektronických prostriedkov a v elektronickom prostredí)
Zákon elektronických komunikáciách č. 351/2011 Z.z. (ochrana súkromia a osobných údajov, ochrana sietí a zariadení)
Zákon o dôveryhodných službách (elektronický podpis) č. 272/2016 Z.z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhum (EiDAS)
ŠTANDARDY pre KVALITU ÚDAJOV
Zákon o e-Governmente (§52) - povinnosť referencovania sa a využívať referenčné údaje.
Zákon o e-Governmente (§10) - povinnosť využívať „Modul procesnej integrácie a integrácie údajov (jeho časti ISVS CSRÚ)“ a realizovať integráciu údajov, synchronizáciu údajov pri referencovaní a pri výmene údajov s referenčnými registrami a základnými číselníkmi.
Metodické usmernenie č. 1/ 2019 k zálohovaniu údajov v databázach domén, registrátorov a kontaktov súvisiacich so správou domén najvyššej úrovne
ŠTANDARDY RIADENIA KVALITY
VYHLÁŠKA 85/2020 Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu o riadení projektov
Riadenie kvality podľa Smernice STN EN ISO 9001: 2016
ŠTANDARDY pre LICENCIE
Uznesenia vlády č. 286/2019 o povinnosti prednostne pristupovať k platným a účinným centrálnym IKT zmluvám
Strana 19/68
Ostatné všeobecne záväzné právne predpisy ktoré sa dotýkajú predmetu obstarávania, uvedených zákonov
4.POŽADOVANÉ VÝSTUPY – PROJEKTOVÝ POPIS PRODUKTU
Projekt je primárne stavaný ako projekt, ktorý zabezpečí centrálne integračné rozhranie umožňujúce komunikáciu medzi informačnými systémami K NR SR ako i prepojenie na systémy tretích strán. Konkrétne riešenie nasadené podľa princípov BPM poskytne možnosti automatizácie a orchestrácie riadenia procesov v rámci informačného systému K NR SR. Všetky tieto skutočnosti definované v rámci prílohy č.1 - Katalóg požiadaviek.
Realizácia projektu bude prechádzať štandardnými etapami riadenia IT projektov. Pre tieto etapy definované jasné výstupy, ktoré majú byť dodané a budú predmetom akceptačných kritérií.
Z pohľadu výstupov, vzhľadom na predmet projektu a plánovanú časovú realizáciu, bude projekt implementovaný v rámci 1 inkrementu.
Výsledným produktom bude dodaný ISVS MW so všetkými definovanými komponentmi akcentujúcimi všetky požiadavky definované v rámci DNR/DFŠ, ktorá bude detailizovať navrhované požiadavky v zmysle prílohy č1. - Katalóg požiadaviek.
V nasledujúcej tabuľke sú definované jednotlivé produktové výstupy pre každú etapu:
Etapy
Požadované výstupy
Analýza a dizajn
DNR/DFŠ
-Návrh riešenia funkčných / nefunkčných požiadaviek a obmedzení
-Návrh riešenia vizuálnych a nevizuálnych komponentov
-Rámcová špecifikácia riešenia (Popis produktu, Dekompozícia produktu, Vývojový diagram produktu)
-Detailná technologická, aplikačná a biznis architektúra - analýzu architektúry existujúcich systémov, procesov a požiadaviek na prostredia, t.j. dodanie detailnej špecifikácie cieľovej biznis, ISVS a technologickej architektúry vzhľadom na existujúce prostredie s maximálnym využitím realizovaných investícii verejného obstarávateľa
-Detailný popis funkcionality a biznis požiadaviek, blokové a dátové modely finálneho produktu.
Návrh riešenia technických požiadaviek
-technická architektúra – časť fyzická architektúra
-špecifikácia správy používateľov a používateľských profilov (vrátane rolí a práv)
-špecifikácia technologických riešení a predpokladov na dosiahnutie výkonnostných požiadaviek
-požiadavky pre audit
Bezpečnostný projekt (podlieha schvaľovaniu VO)
Bezpečnostná architektúra - analýza rizík a hrozieb a návrh ich eliminácie, definovanie požiadaviek na bezpečnosť, bezpečný návrh/architektúra, kontrola návrhu a súladu s legislatívou
Stratégia a plán testovania (podlieha schvaľovaniu VO)
Strana 20/68
Príprava podkladov pre riadenie kvality (definovaním merateľných výkonnostných parametrov na vytváranie, overovanie projektových produktov, definovanie akceptačných kritérií, ktoré sú vhodné na požadovaný účel)
Navrhnutie metodiky testovania a detailných testovacích scenárov (podlieha schvaľovaniu VO)
oFunkčné testy
oBezpečnostné testy - minimálne v rozsahu dokumentu „Metodika pre systematické zabezpečenie organizácií verejnej správy v oblasti informačnej bezpečnosti“ (dostupná na
https://www.csirt.gov.sk/doc/MetodikaZabezpeceniaIKT_v2.0.pdf
)
ovytvorenie bezpečnostných testovacích scenárov
oZáťažové testy
oSystémové integračné testy
oTesty použiteľnosti
oPoužívateľské akceptačné testovanie
Navrhnutie štruktúry dokumentácie a registrov (katalógov)
Implementačný plán pre všetky funkčné oblasti samostatne
Nákup HW a licencií
Dodanie hardvéru a licenciíí nevyhnutných pre realizáciu diela
Implementácia a testovanie
Nasadenie do pred produkčného prostredia
Príprava produkčného prostredia
Administratívna príprava produkčného prostredia (procesy, SLA, dokumentácia)
Inštalácia riešenia do produkčného prostredia
Sprístupnenie riešenia v produkčnom prostredí vybraným používateľom administrátorom K NR SR
Produktová dokumentácia:
technická dokumentácia
dokumentácia popisujúca nastavenie systému, užívateľské role, informačné zdroje a databázy, integračné rozhrania
prevádzková dokumentácia
odokumentácia popisujúca odporúčané postupy pre prevádzku systému a pre servis a údržbu systému
Inštalačná príručka a pokyny na inštaláciu - dokumentácia popisujúca presné postupy pri prvotnej inštalácii, ako aj pri preinštalovaní systému (alebo jeho časti)
Integračná príručka - dokumentácia obsahujúca popis integrácie na iné informačné systémy, webservisy alebo vstupné zdroje pre middleware, katalóg integračných služieb
oPrevádzkový opis a pokyny pre servis a údržbu
dokumentácia obsahujúca postupy pri spúšťaní, servisovaní a údržbe ako SW aplikácii, tak aj HW komponentov
oHavarijný plán
Strana 21/68
pokyny pre zálohovanie a obnovu, zoznam systémových poruchových správ a reakcie na ne v prípade výpadku, alebo havárie, RTO, RPO
používateľská dokumentácia
oPoužívateľská príručka
oAdministrátorská príručka
bezpečnostný projekt
súlad spracúvania osobných údajov (GDPR)
analýza bezpečnosti, ktorý bude súčasťou bezpečnostného projektu podľa prílohy č. 3 vyhlášky č. 179/2020 a 362/2018 ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy
Realizácia školiacich aktivít
Realizácia testovania:
Integračné
Regresné
Záťažové
Bezpečnostné vrátane penetračných testov
Akceptačné
Pripravenosti na nasadenie do produkčného prostredia
Podpísané akceptačné protokoly o vykonaní každého požadovaného druhu testu v časti Testovanie ako zo strany dodávateľa, tak aj zo strany odberateľa
Nasadenie a post-implementačná podpora
Nasadenie do produkcie a vyhodnotenie nasadenia
Intenzívna podpora po nábehu funkčnosti ISVS MW produktívnej prevádzky
Korekcie, úpravy