1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Naliehavosť prijatia návrhu zákona vyplýva z aktuálnej situácie prameniacej z ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky, kde je potrebné zabrániť ďalšiemu šíreniu pandémie, zmierniť negatívne následky pandémie a podporiť protipandemické opatrenia.
Za týmto účelom sa navrhuje predĺžiť možnosť získania sprostredkovateľského bonusu, a to do konca roka 2021, ako aj vysporiadať sa s rôznymi nepredvídateľnými situáciami, ktoré môžu nastať pri žrebovaní očkovacej prémie a v dôsledku ktorých súťažiaci nezískajú očkovaciu prémiu z dôvodov hodných osobitného zreteľa.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom jeho vyhlásenia.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov
s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, teda ani primárnom, ani v sekundárnom práve a nie je obsiahnutý ani v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Z uvedeného dôvodu sa body č. 4 a 5 doložky zlučiteľnosti neuvádzajú.
3
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Bez PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Bez MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
22. septembra 2021
2.Definovanie problému
Úroveň očkovania v SR je stále nízka napriek stúpajúcej tendencii pozitívnych prípadov nakazených COVID–19. Z dostupných údajov a prognóz vyplynula potreba zvýšiť u obyvateľstva motiváciu o očkovanie prostredníctvom zmien v pôvodnom nastavení sprostredkovateľského bonusu a očkovacej prémie ako nástroja finančnej podpory protipandemických opatrení.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľ tohto návrhu zákona je
-zabezpečiť predlženie možnosti výplaty sprostredkovacieho bonusu;
-zabezpečiť zavedenie ďalšej možnosti zaradenia do žrebovania v prípade očkovania treťou dávkou vakcíny;
-zaviesť postup pri výplate náhradnej očkovacej prémie, ak sa vyskytnú dôvody hodné osobitného zreteľa, a za podmienok stanovených zákonom a štatútom súťaže.
4.Dotknuté subjekty
Ústredné orgány štátnej správy.
5.Alternatívne riešenia
Neboli identifikované iné alternatívne spôsoby.
6.Vykonávacie predpisy
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Materiál sa netýka transpozície práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
4
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Pôvodná právna úprava sprostredkovateľského bonusu a očkovacej prémie a odhad nákladov s tým spojených počítali pri vyčlenení verejných prostriedkov s určitou rezervou. Predkladaný návrh zákona predpokladá, že dodatočné výdavky budú pokryté danou rezervou bez potreby navyšovania verejných zdrojov.
11.Kontakt na spracovateľa
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Návrh nebol predložený Komisii na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK.
5
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 [§ 30q ods. 2]
Upravuje sa prípad, kedy sa osoba zaočkuje treťou dávkou vakcíny, resp. druhou dávkou vakcíny pri jednodávkovej vakcíne. Navrhované znenie tohto ustanovenia umožní takýmto osobám, aby sa zaregistrovali a zúčastnili v súťaži o očkovaciu prémiu samostatne aj za tretie, resp. druhé (pri jednodávkovej vakcíne) dodatočné očkovanie.
K bodu 2 [§ 30ra]
Cieľom navrhovanej úpravy je zaviesť inštitút náhradnej očkovacej prémie v prípade, ak po žrebovaní nastane okolnosť, resp. dôvod hodný osobitného zreteľa.
Za takýto dôvod (okolnosť) sa považuje predovšetkým okolnosť, ktorá je najmä objektívneho technického charakteru, ktorá súvisí so zabezpečením súťaže o očkovaciu prémiu na strane vysielateľa zriadeného zákonom, prevádzkovateľa retransmisie alebo podniku poskytujúceho elektronické komunikačné služby, ktorá povahu tzv. vyššej moci a v dôsledku ktorej zároveň dôjde k nesplneniu podmienok vzniku nároku na očkovaciu prémiu v zmysle štatútu.
Pod pojmom „vyššia moc“ sa rozumie právna skutočnosť, spočívajúca v mimoriadnej, nepredvídanej, neodvrátiteľnej a nezavinenej udalosti, ktorá spôsobí, že nevznikol nárok na výhru v zmysle štatútu súťaže o očkovaciu prémiu a ktorej nebolo možné zabrániť bežnou opatrnosťou, obozretnosťou a starostlivosťou.
Za dôvod hodný osobitného zreteľa sa takisto považuje zavinenie na strane vysielateľa zriadeného zákonom, prevádzkovateľa retransmisie alebo podniku poskytujúceho elektronické komunikačné služby.
K bodu 3 [§ 30s ods. 2 písm. a) tretí bod]
Za účelom ďalej podporovať očkovanie proti COVID-19 sa navrhuje predlžiť lehotu, počas ktorej musí byť zaočkovaná fyzická osoba zaočkovaná, ak chce získať identifikátor, na základe ktorého môže byť sprostredkovateľovi očkovania vyplatený sprostredkovateľský bonus. Navrhuje sa predĺžiť túto lehotu do konca roka 2021.
K bodu 4 [§ 30s ods. 7]
Ide o nevyhnutnú úpravu vzhľadom na novelizáciu § 30s ods. 2 písm. a) tretieho bodu, kde sa koniec lehoty na absolvovanie očkovania posúva z 31. októbra na 31. decembra 2021.
K čl. II
Navrhuje sa, aby účinnosť zákona nastala dňom jeho vyhlásenia.
V Bratislave dňa 22. septembra 2021
6
Eduard Heger v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič v.r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky