DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je zavedenie procedúry, ktorá presne stanoveným postupom umožní prijať výnimku z ustanovenia § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku čím napomôže k zvýšeniu flexibilnosti a efektívnosti rokovacieho poriadku národnej rady. Účel ustanovenia § 96 ods. 3 prvá veta Zákona o rokovacom poriadku spočíva v nemožnosti podania návrhu v tej istej veci v lehote 6 mesiacov odo dňa neschválenia návrhu.
Predkladanou novelou zákona sa umožní predísť možnému obštrukčnému zneužitiu súčasného znenia § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku, ku ktorému môže dochádzať zámerným podávaním návrhov zákonov pre ich zablokovanie na dobu šesť mesiacov. V prípade, že bude národnej rade podaný návrh zákona, ktorý nebude spĺňať podmienku ustanovenú v navrhovanom znení § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku môže predseda národnej rady na základe posúdenia návrhu zákona rozhodnúť o jeho zaradení do programu schôdze pred uplynutím šesťmesačnej lehoty od jeho neschválenia. Rovnako však môže rozhodnúť aj o aplikácii ustanovenia navrhovaného znenia § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku a o podanom návrhu zákona sa môže najskôr rokovať po uplynutí šesťmesačnej lehoty. Predsedovi národnej rady tak vznikne oprávnenie, na základe, ktorého môže rozhodovať o tom, či daný návrh bude alebo nebude zaradený do programu schôdze národnej rady. Toto oprávnenie bude mať preventívny charakter. Bude slúžiť na to aby nedochádzalo k zneužitiu navrhovanej výnimky. Využitie kompetencie predsedu národnej rady zaradiť neschválený návrh zákona do programu schôdze národnej rady však bude iba jednou z podmienok pre aplikáciu výnimky z ustanovenia § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku.
Druhá podmienka spočíva v osobitnom hlasovaní národnej rady o tom či takýto návrh zákona bude zaradený do programu rokovania národnej rady. V prípade, že návrh predsedu národnej rady nebude prijatý, návrh zákona v tej istej veci bude možné podať po uplynutí šesťmesačnej lehoty odo dňa neschválenia pôvodného návrhu zákona, ktoré vytvorilo prekážku podľa § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku. V prípade, že návrh predsedu národnej rady bude prijatý návrh zákona bude zaradený do programu schôdze národnej rady a bude sa o ňom na danej schôdzi rokovať.
Podľa predloženého návrhu môže predseda národnej rady predložiť na rokovanie národnej rady aj návrh zákona, ktorý nebude spĺňať podmienku vyplývajúcu z § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku. O zaradení takéhoto návrhu zákona do programu rokovania však bude rozhodovať národná rada hlasovaním bez rozpravy v rámci hlasovania o programe schôdze národnej rady. V prípade, že sa predseda národnej rady rozhodne pre uplatnenie výnimky, ktorú mu umožní prijatie predkladaného návrhu zákona bude s návrhom zákona, ktorý nespĺňa podmienku § 96 ods. 3 Zákona o rokovacom poriadku postupovať obvykle podľa Zákona o rokovacom poriadku.
Prijatím navrhovaného zákona sa taktiež vytvorí systémový nástroj prostredníctvom, ktorého môže dôjsť k urýchleniu schválenia novely Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992
Zb., ktorá by výslovne umožňovala vyhlásenie referenda o skrátení funkčného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky a o následnom vyhlásení volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, čím sa posilní kvalita demokracie v Slovenskej republike, pretože sa rozšíri priestor ľudu pre rozhodovanie o svojej budúcnosti.
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Doterajší text § 71 sa označuje ako odsek 1 a pripája sa odsek 2, ktorý ustanovuje oprávnenie predsedu národnej rady, na základe, ktorého môže podať návrh na zaradenie návrhu zákona nespĺňajúceho podmienku vyplývajúcu z § 96 ods. 3 do programu schôdze národnej rady. V prípade, že návrh predsedu národnej rady nebude schválený návrh zákona tak bude odmietnutý dva krát v lehote kratšej ako šesť mesiacov následkom čoho sa aplikuje podmienka, ktorá bude blokovať možnosť podania takéhoto návrhu zákona po dobu celých šiestich mesiacov odo dňa jeho prvého neschválenia. Pri formulácii tejto podmienky sa vychádza z ustanovenia § 96 ods. 3, ktoré je novelizované v Čl. I bod 2 predkladaného návrhu zákona. Prakticky dochádza k posunu naplnenia tejto podmienky do okamihu dvojnásobného odmietnutia návrhu zákona národnou radou.
K bodu 2
Navrhovanou zmenou prvej vety ustanovenia § 96 ods. 3 formulujúcej podmienku, na základe ktorej je možné podať nový návrh zákona v tej istej veci najskôr o šesť mesiacov odo dňa neschválenia návrhu zákona dochádza k možnosti podať návrh zákona v tej istej veci čím sa posilňuje zákonodarná pôsobnosť národnej rady. O opodstatnenosti takéhoto návrhu však rozhoduje procedúra skladajúca sa z dvoch krokov návrhu predsedu národnej rady a schválenia tohto návrhu národnou radou. Dvojstupňová procedúra zamedziť zneužívaniu oprávnenia podávať návrhy zákonov ako formu obštrukcie pri rokovaní národnej rady.
K Čl. II
Navrhuje sa v zmysle § 19 ods. 2 druhá veta zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov stanoviť účinnosť zákona dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov, čo je odôvodnené naliehavým všeobecným záujmom spočívajúcim v potrebe prejednania spoločensky významných návrhov zákona, ktorými sa NRSR nemohla zaoberať pri súčasnom znení predmetného ustanovenia.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.