Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti
a pravidiel rozpočtovej transparentnosti za rok 2020
1 Prehľad rozpočtových pravidiel týkajúcich sa Slovenska
Slovenská republika v súčasnosti funguje v priestore štandardných fiškálnych pravidiel
definovaných národnou legislatívou a legislatívou Európskej únie. Napriek rozdielnym
prístupom k definícii pravidiel, ich spoločným cieľom je predovšetkým zamedziť vládam
vytvárať vysoké deficity vedúce k neudržateľným úrovniam verejného dlhu, podporovať
realizáciu proticyklickej fiškálnej politiky, zvýšiť kredibilitu rozpočtového procesu a znížiť
informačnú asymetriu prostredníctvom zverejňovania relevantných údajov.
Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorého pravidlá sú predmetom
hodnotenia tejto správy, nie je jediným zdrojom fiškálnych pravidiel a postupov
uplatňovaných na Slovensku. Nemenej dôležité sú pravidlá určené bežnými zákonmi:
rozpočtové pravidlá verejnej správy, územnej samosprávy a zákon o štátnom rozpočte. Okrem
týchto pravidiel definovaných na národnej úrovni sa na Slovensko vzťahujú aj pravidlá
európskeho spoločenstva a pravidlá vyplývajúce z medzinárodných zmlúv (prehľad je uvedený
v schéme 1).
Schéma 1: Prehľad pravidiel a postupov upravujúcich hodnotenie hospodárenia SR
Národné pravidlá
Medzinárodné pravidlá
Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti
Pakt stability a rastu
• dlhová brzda (47-57 % HDP v roku 2020*)
• deficit < 3 % HDP, dlh < 60 % HDP
• procedúra nadmerného deficitu
• výdavkový limit (bez špecifikácie)
• pravidlá pre samosprávy, uloženie pokuty pre
samosprávy s dlhom nad 60 % bežných príjmov
• pravidlá transparentnosti
• strednodobý cieľ, odstupňovanie tempa
konsolidácie (výška dlhu, produkčná medzera)
• procedúra výraznej odchýlky
• zohľadnenie štrukturálnych reforiem a investícií
• znižovanie dlhu nad 60 % HDP o 1/20 ročne
• výdavkové pravidlo
Zákony o rozpočtových pravidlách
• dlh samosprávy < 60 % bežných príjmov, postup
výpočtu pokuty pri prekročení hranice
• polo-automatické sankcie
• posudzovanie návrhu rozpočtu EK (do 15.10.)
• posilnenie dohľadu nad krajinami s ťažkosťami
• splátky dlhu samospráv < 25 % upravených
bežných príjmov
• pravidlo vyrovnaného rozpočtu (z fiškálneho
kompaktu) vrátane korekčného mechanizmu
• vyhodnocovanie štátneho rozpočtu
• termín predkladania návrhu rozpočtu
• súhrnná výročná správa
Smernica 2011/85/EU (súčasť Paktu stability
a rastu)
Požiadavky na národné rozpočtové rámce:
• účtovníctvo, štatistika, audit
• nezávislé prognózy, citlivostné scenáre
• numerické pravidlá, strednodobé rámce
• transparentnosť
Zákon o štátnom rozpočte
• určuje príjmy, výdavky, maximálny schodok
• výdavky môžu byť prekročené max. o 1 %
• platí vždy len na jeden rok
„Fiškálny kompakt“
• pravidlo vyrovnaného rozpočtu
• strednodobý cieľ do národnej legislatívy
• korekčný mechanizmus
Zákon o účtovníctve
• znižovanie dlhu nad 60 % HDP o 1/20 ročne
• definuje účtovné jednotky a účtovné povinnosti
* Ide o dolný a horný limit dlhovej brzdy počas prechodného obdobia. Počnúc rokom 2018 klesajú o 1 percentuálny bod ročne, až kým
nedosiahnu 40 resp. 50 % HDP v roku 2027.
Zdroj: RRZ
14