a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy rozpočet verejnej správy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V Doložke vybraných vplyvov Komisia žiada predkladateľa v časti Dotknuté subjekty uviesť len dotknuté subjekty (konkrétne určenie dotknutých podnikateľských subjektov v časti 4. Dotknuté subjekty Doložky vybraných vplyvov). Komisia rovnako žiada predkladateľa o kvantifikovanie dotknutých podnikateľských subjektov.
Odôvodnenie: V časti Dotknuté subjekty predkladateľ vyhodnotil aké má materiál vplyvy, no v tejto časti je potrebné uviesť konkrétne subjekty, ktorých sa zmeny dotknú. Hodnotenie vplyvov je možné uviesť v časti 10 Poznámky. Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie vplyvov predkladaného materiálu aj na MSP v časti 9. Vplyvy vybraného materiálu Doložky vybraných vplyvov, ako aj o kvalitatívne popísanie negatívnych vplyvov predloženého materiálu na podnikateľské prostredie, vrátane MSP.
Stanovisko MŽP SR:
Upravené v zmysle pripomienky.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je vplyv predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy označený ako pozitívny, ktorý je v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy kvantifikovaný v roku 2023 v sume 60 142 462 eur, v roku 2024 v sume 20 537 407 eur a v roku 2025 v sume 10 489 756 eur. Podľa textu v poznámke pod tabuľkou č. 3 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy by uvedené sumy mali predstavovať pozitívne vplyvy na príjmy Environmentálneho fondu v súvislosti novelizačným bodom 4 v Čl. I, ktorým sa dopĺňa nový odsek 8 v § 7 zákona č. 302/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje, že príjem správcu zálohového systému jednorazových obalov na nápoje z nevyplatených záloh nad rozsah ustanovený zákonom je príjmom Environmentálneho fondu.
Na základe uvedeného žiada Komisia v tabuľke č. 1 v časti „Príjmy verejnej správy celkom“ analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy konkretizovať riadok „vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“, aby bolo zrejmé, že ide o Environmentálny fond. Ďalej do riadku „Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora“ žiada Komisia doplniť totožné sumy v jednotlivých rokoch, ako sú uvedené v príjmovej časti tabuľky.
V predkladacej správe a dôvodovej správe sa uvádza, že predmetný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Uvedené konštatovania o vplyve na rozpočet verejnej správy žiadame zosúladiť s doložkou vybraných vplyvov a analýzou vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Stanovisko MŽP SR:
V rámci vyhodnotenia a prebehnutých rozporových rokovaní MŽP SR pristúpilo k vypusteniu odvodu časti príjmu z nevyplatených záloh do Environmentálneho fondu a nastavilo prerozdelenie týchto príjmov iba vo sfére použitia u správcu.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada predkladateľa uviesť všetky vplyvy na podnikateľské prostredie a popísať Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov.
Odôvodnenie: Predkladateľ doplnil iba administratívne náklady pri jednom vplyve, ostatné vplyvy neuviedol: -je potrebné doplniť povinnosť správcu zálohového systému zabezpečiť a viesť transparentný účet (administratívne náklady 11,97€ na základe Kalkulačky vplyvov);
-je potrebné v bode 3.4. iné vplyvy uviesť výšku sankcie k povinnosti vo vzťahu k doručeniu správy o činnosti a k prechodnému ustanoveniu;
Stanovisko MŽP SR:
MŽP SR doplnilo analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
V časti 3.4 „Iné vplyvy na podnikanie“ je uvedené, že síce sa zavádza možnosť, ale nepredpokladá sa udeľovanie pokút. Komisia žiada predkladateľa o doplnenie príslušných údajov o procese a výsledkoch konzultácií a o dopracovanie časti 3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným