1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.
V nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády SR je cieľom návrhu novely zákona posilniť transparentnosť informácií vykazovaných v účtovnej závierke zverejnením účtovných závierok všetkých právnických osôb vo verejnej časti Registra účtovných závierok (ďalej len „register“). V súčasnosti do verejnej časti registra ukladajú svoje účtovné dokumenty právnické osoby podnikateľských právnych foriem a niektorých typov mimovládnych neziskových organizácií. Mimovládne neziskové organizácie môžu ukladať účtovné závierky do registra aj v listinnej podobe. Táto možnosť spôsobuje nezanedbateľnú chybovosť pri ich spracovaní a ukladaní do registra, ako aj ukladanie nesprávnych vzorov účtovných závierok.
Navrhuje sa preto rozšíriť verejnú časť registra o ďalšie právne formy právnických osôb, čím by všetky právnické osoby boli zaradené do verejnej časti registra. Ide predovšetkým o pozemkové spoločenstvá, ale aj mimovládne neziskové organizácie ako občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb a ďalšie. V neverejnej časti registra by zostali účtovné dokumenty fyzických osôb – podnikateľov a organizačných zložiek zahraničných osôb.
V návrhu zákona sa v záujme rozšírenia funkcionalít registra navrhuje, aby všetky účtovné dokumenty boli ukladané v elektronickej podobe, čo zjednoduší postup pri ich ukladaní, ale aj odstráni chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov.
Ustanovujú sa náležitosti výročnej správy pre neziskové organizácie, ak v hmotnoprávnom predpise, podľa ktorého postupujú, nie je zadefinovaný obsah výročnej správy. Uvedené sa týka predovšetkým občianskych združení a cirkevných organizácií, ak povinné mať audit účtovnej závierky a výročnej správy.
Vzhľadom na stále väčší podiel elektronických účtovných záznamov v účtovníckej praxi v zákone v záujme jednoznačnosti doplnené a špecifikované podmienky, ktoré je účtovná jednotka povinná dodržať pri spracovávaní týchto účtovných záznamov. Upresňujú a zjednodušujú sa ustanovenia o listinnej a elektronickej podobe účtovného záznamu. Nanovo sa ustanovujú možné spôsoby transformácie účtovného záznamu pri zmene podoby účtovného záznamu. Na proces transformácie účtovného záznamu z listinnej podoby do elektronickej podoby je možné použiť okrem zaručenej konverzie aj skenovanie, čo výrazne zjednoduší tento proces. Umožňuje sa nahradiť vlastnoručný podpis akýmkoľvek elektronickým podpisom, ktorý umožní preukázateľnú identifikáciu osoby. Zákon explicitne uvádza, kedy nie je potrebné uchovávať listinný účtovný záznam, ak bol transformovaný na elektronický účtovný záznam.
Ustanovuje sa spodná hranica výšky pokuty a pokuta voči osobe, ktorá prevezme plnenie povinností po zániku účtovnej jednotky a nesplní ich. Ustanovuje sa absolútna suma pokuty v prípadoch, keď z rôznych dôvodov nie je možné pokutu odvodiť z celkovej sumy majetku (nie je uložená účtovná závierka, je uložená účtovná závierka, ale účtovná jednotka vykazuje v majetku nulu, alebo vykazuje účelovo zjavne nízku sumu majetku).
Návrh zákona pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, pozitívny vplyv na životné prostredie a na informatizáciu
2
spoločnosti, nemá sociálne vplyvy ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana. Vyčíslenie jednotlivých vplyvov je uvedené v príslušných doložkách vplyvov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
 Materiál nelegislatívnej povahy
 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
 Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 8. 4. 2021
Ukončenie: 21. 4. 2021
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
máj 2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2021
2. Definícia problému
Z dôvodu transparentnosti sa v zákone o účtovníctve zvyšuje počet subjektov právnických osôb, ktorých účtovné dokumenty budú zverejnené vo verejnej časti registra účtovných závierok. Zároveň je potrebné z dôvodu rozšírenia funkcionalít registra účtovných závierok, aby účtovné jednotky predkladali účtovné dokumenty len v elektronickej podobe. Neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť auditu z titulu prijímania asignovanej dane vo výške viac ako 35 000,- eur, majú povinnosť vypracovať aj výročnú správu. Nakoľko zákon o účtovníctve upravuje obsah výročnej správy pre podnikateľov, je potrebné doplniť obsah výročnej správy vhodný a náležitý pre neziskové organizácie. Z dôvodu jednotnej terminológie je potrebné upraviť ustanovenie o organizačných jednotkách občianskych združení.
Z dôvodu znižovania byrokracie sa uľahčuje vykonávanie povinností tým, že sa navrhujú podmienky na jednoduchší postup pri prevode z listinnej podoby účtovného dokumentu na elektronickú podobu a zároveň sa umožňuje aj elektronické uchovávanie účtovných dokladov priamo v účtovnom systéme, čím sa znížia náklady na archiváciu účtovných dokumentov prostredníctvom zaručenej konverzie. Zároveň sa zníži aj administratívna záťaž v súvislosti s manipuláciou s listinnými dokumentami, nakoľko sa z náležitostí účtovného dokladu vypúšťajú podpisy osoby zodpovednej za účtovný prípad a osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie, ako aj povinnosť uvádzať na účtovný doklad označovanie účtov, na ktorých sa účtovný prípad účtuje. Pri zániku spoločnosti bez právneho nástupcu alebo pred skončením podnikania sa stanovuje povinnosť informovať daňový úrad o preukázateľnom zabezpečení uchovávania účtovnej dokumentácie inou účtovnou jednotkou alebo inou osobou napr. bývalým štatutárom. Z dôvodu vypustenia zápisu fyzických osôb do obchodného registra sa upravujú príslušné ustanovenia aj v zákone o účtovníctve. Ďalej sa rozširuje možnosť vykonať inventarizáciu zásob aj v nasledujúcom mesiaci po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, obdobne ako to je umožnené pri inom hmotnom majetku.
4
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je, aby účtovné dokumenty všetkých právnych foriem právnických osôb s výnimkou tých, ktorým to neumožňujú smernice Európskej únie, boli vo verejnej časti registra účtovných závierok a tým sa dosiahla ich transparentnosť. Účtovné dokumenty fyzických osôb - podnikateľov zostávajú aj naďalej v neverejnej časti registra. S cieľom rozšírenia funkcionalít registra účtovných závierok, odstránenia chybovosti pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov je potrebné povinné elektronické ukladanie účtovných závierok. Doplňuje sa obsah výročnej správy pre neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť mať svoju účtovnú závierku overenú štatutárnym audítorom, a to z titulu prijímania asignovanej dane vo výške viac ako 35 000,- eur. V nadväznosti na používanie jednotnej terminológie sa upravuje ustanovenie o organizačných jednotkách občianskych združení. Ďalej sa navrhuje možnosť archivácie účtovnej dokumentácie v elektronickej podobe prostredníctvom napríklad účtovného systému, čoho cieľom je zníženie nákladov účtovných jednotiek pri archivácii a aj zníženie ekologickej záťaže pri archivácii v listinnej podobe. Presnú kvantifikáciu celkových úspor nebolo možné vykonať vzhľadom na to, že sa oblasť elektronickej archivácie týka všetkých účtovných jednotiek, pričom nie je možné identifikovať počet jednotiek, ktoré uchovávajú svoju účtovnú dokumentáciu len v listinnej podobe, a ktoré ju uchovávajú len v elektronickej podobe. Snahou návrhu zákona je uľahčenie administratívnych prác v oblasti účtovníctva a prenesenie týchto povinností do elektronického prostredia. Tým sa znížia náklady na papier a tlač, čo predstavuje zároveň aj zníženie environmentálnej záťaže podnikateľa, ale znížia sa aj náklady za prenájom priestorov na archiváciu.
4. Dotknuté subjekty
Všetky účtovné jednotky: subjekty verejného sektora, fyzické osoby - podnikatelia, právnické osoby.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Alternatíva 0: zachovanie súčasného stavu
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Nie
8. Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, najneskôr pri príprave prípadného návrhu novelizácie predloženej právnej úpravy.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
5
z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že v každej zo sledovaných oblastí identifikovaných vybraných vplyvov okrem rozpočtu verejnej správy výrazne prevládajú pozitívne vplyvy. V prípade vplyvov na rozpočet verejnej správy negatívne vplyvy v prvom roku zavedenia elektronického podávania dokumentov, nakoľko je potrebné dotvoriť štruktúrovanú formu podávania dokumentov na strane Finančnej správy a aj na strane registra účtovných závierok. V nasledujúcich rokoch nebudú vynakladané finančné prostriedky na neautomatizované spracovanie údajov účtovných závierok, čo je vyjadrené poklesom výdavkov. K tomuto výberu variantov sa pristúpilo po analýze vplyvov na rozpočet, v ktorom boli 3 varianty riešenia problematiky. Zavedením možnosti uľahčiť archiváciu účtovnej dokumentácie v elektronickej podobe prostredníctvom napríklad účtovného systému návrh zákona za cieľ znížiť náklady účtovných jednotiek pri archivácii, čo predstavuje pozitívny vplyv nielen na podnikateľské prostredie, ale aj na rozpočet, zároveň to predstavuje aj zníženie ekologickej záťaže pri zachovaní archivácie v listinnej podobe.
Návrh novely bude mať aj pozitívny vplyv na rozpočet pri príjmoch za zavedenie dolnej hranice pokuty, pričom bola ustanovená pokuta za neuloženie účtovnej závierky, keď daňový úrad nemá informáciu o hodnote majetku, z ktorej by mohol vyčísliť výšku sankcie. Súčasne sa navrhuje uloženie pokuty osobe, ktorá porušila zákon o účtovníctve v oblasti ukladania účtovných dokumentov po výmaze spoločnosti. Tak ako to vyplýva aj z Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, prevažujú pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Prijatím návrhu zákona sa z dôvodu úprav pri podpisovom zázname osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke nebudú musieť tlačiť účtovné záznamy, pri tých účtovných prípadoch, ak sa to zabezpečí elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov. Tým sa usporí na nákladoch za tlač, tlačiareň, papier, toner a pod. Návrh zákona urýchľuje postupný prechod účtovníctva podnikateľov do elektronickej podoby, nielen umožnením elektronickej podoby archivovania účtovnej dokumentácie, ale aj samotných procesov pri vedení účtovníctva.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Viera Laszová, riaditeľka odboru viera.laszova@mfsr.sk
Tel. 02/59593498
12. Zdroje
Dáta / nástroje:
Údaje z registra účtovných závierok
Kalkulačka nákladov regulácie
6
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K MATERIÁLU
NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 431/2002 Z.Z. O ÚČTOVNÍCTVE V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV
I. Úvod: Ministerstvo financií SR predložilo dňa 8. apríla 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2012 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré rozpočtovo zabezpečené, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a stredné podniky, pozitívne vplyvy na životné prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu tieto pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V bode 10 .Poznámky odporúča Komisia predkladateľovi aby uviedol, že z Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie vyplýva, že prevažujú pozitívne vplyvy.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v Súhrnnej tabuľke nákladov regulácie doplniť pri úspore nákladov znamienko (-) a doplniť jeden riadok celkové náklady regulácie, kde sa uvedie rozdiel nákladov a úspor nákladov regulácie, ktorý by mal mať znamienko (-).
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Pripomienky Komisie boli zapracované do doložky vybraných vplyvov.
7
Príloha č. 2
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
1 121 830
1 121 830
1 121 830
v tom: kapitola MFSR (FS SR)
0
1 121 830
1 121 830
1 121 830
z toho:
- vplyv na ŠR
0
1 121 830
1 121 830
1 121 830
Rozpočtové prostriedky
0
1 121 830
1 121 830
1 121 830
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
573 769
-13 495
-53 980
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR (org. MF SR – úrad, DataCentrum, FR SR)
0
573 769
-13 495
-53 980
z toho:
- vplyv na ŠR
0
573 769
-13 495
-53 980
Rozpočtové prostriedky
0
573 769
-13 495
-53 980
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
573 769
-13 495
-53 980
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR (org. MF SR – úrad, DataCentrum, FS SR)
0
573 769
-13 495
-53 980
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
-13 495
-53 980
8
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet kapitoly MF SR.
Návrh zákona si vyžiada zmeny informačných systémov s vplyvom na rozpočet výdavkov, a to:
- Rozpočtový informačný systém v sume 24 000 eur,
- Portál finančnej správy v sume 60 568,20 eur,
- Informačný systém Finančnej správy v sume 93 201,02 eur
- Konsolidácia registra účtovných závierok v sume 396 000 eur.
Finančné prostriedky budú zabezpečené v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024.
Zavedením elektronického podávania dokumentov nastane úspora vo výdavkoch 53 980 eur ročne pri spracovávaní dokumentov v DataCentre. V prvom roku elektronického podávania sa ešte časť dokumentov bude spracovávať neautomatizovane, preto nastane zníženie výdavkov len cca o 13 495 eur. Táto suma predstavuje hodnotu ušetrených výdavkov na zaplatených mzdách dohodárov a odvodoch poistného a príspevkov do poisťovní.
Zavedením možnosti elektronickej archivácie účtovných dokladov prostredníctvom napr. účtovného systému sa na strane subjektov verejnej správy znížia výdavky za prenájom priestorov na archiváciu v listinnej podobe, prípadne za poplatky za zaručenú konverziu. Túto hodnotu ušetrených výdavkov nie je možné presne kvantifikovať, nakoľko závisí od rozsahu účtovnej dokumentácie.
Ustanovuje sa dolná hranica sadzby pri závažných porušeniach zákona o účtovníctve, pričom bola ustanovená pokuta za neuloženie účtovnej závierky, keď daňový úrad nemá informáciu o hodnote majetku, z ktorej by mohol vyčísliť výšku sankcie. Súčasne sa navrhuje uloženie pokuty osobe, ktorá porušila zákon o účtovníctve v oblasti ukladania účtovných dokumentov po výmaze spoločnosti. Vzhľadom na to, že doteraz nebola takáto pokuta realizovaná, príjmy z jej zavedenia sme pri dodržaní zásady opatrnosti určili kvalifikovaným odhadom podľa počtu neuložených účtovných závierok za účtovné obdobie 2019 s prihliadnutím na reálnosť vymožiteľnosti pokuty a pri najnižšej hodnote pokuty rozloženej na 3 roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V návrhu zákona sa v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády a aj v záujme rozšírenia funkcionalít registra navrhuje, aby všetky účtovné dokumenty boli ukladané v elektronickej podobe, čo zjednoduší postup pri ich ukladaní, ale aj odstráni chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov. Návrh zákona rieši zavedenie povinnosti elektronického podávania účtovných dokumentov pre neziskové účtovné jednotky. Zároveň by sa uskutočnila zmena tlačív účtovných závierok a ukladania všeobecného podania vrátane ich prevodu do štruktúrovanej formy, z ktorej je možné vyťažovať údaje na analytické účely. Bez zmeny zákona o účtovníctve je však potrebné meniť aj účtovné výkazy a tlačivo oznámenia pre elektronickú podobu aj z titulu zmeny počtu miest 8-miestne IČO sa u niektorých subjektov zmenilo na 12-miestne IČO.
9
V návrhu zákona navrhované nové požiadavky na iné osoby, ktoré nie účtovnými jednotkami. Z týchto nových požiadaviek a úprav vznikla potreba nových výziev zasielaných týmto iným osobám. Súčasne boli upravené ustanovenia zavádzajúce dolné hranice pokuty.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri výpočte vplyvu sa vychádzalo z týchto údajov:
Pri výpočte príjmov sa vykonala analýza počtu neuložených účtovných závierok za rok 2019. Nakoľko ide o potenciálne delikty, vyčíslili sa príjmy v súlade so zásadou opatrnosti tak, že sa rozložili na viacero rokov.
Pri výpočte vplyvu na výdavky sa vychádzalo z 3 variantov riešenia podávania dokumentov. Pri prvom variante by sa zmena uskutočnila v dvoch krokoch v priebehu rokov 2021 2022. V roku 2021 by sa uskutočnila zmena v tlačivách (8-miestne IČO sa zmení na 12-miestne IČO). Súčasne je nutné uskutočniť zmeny pri ukladaní účtovných dokumentov pre neziskové organizácie v listinnej aj v elektronickej podobe.
V roku 2022 by sa následne uskutočnila zmena tlačív v elektronickej podobe do štruktúrovanej formy.
V prípade druhého variantu v roku 2021 by sa uskutočnila zmena tlačív účtovných závierok a ukladania všeobecného podania vrátane ich prevodu do štruktúrovanej formy, z ktorej je možné vyťažovať údaje na analytické účely. Bez zmeny zákona o účtovníctve je však potrebné meniť aj účtovné výkazy a tlačivo oznámenia pre elektronickú aj listinnú podobu.
10
V prípade tretieho variantu novelou zákona o účtovníctve by bola ustanovená povinnosť elektronického podávania účtovných dokumentov aj pre neziskové účtovnej jednotky od 1. 1. 2022. Súčasne by sa pre tieto účtovné závierky zapracovala štruktúrovaná forma výkazov so všetkými potrebnými úpravami.
Po posúdení finančného vyjadrenia jednotlivých variantov a ich vplyvu na rozpočet, sa pristúpilo k zapracovaniu tretieho variantu.
Okrem vplyvu na rozpočet z dôvodu elektronického podávania účtovných dokumentov a zmien na portáli Finančnej správy, novelou zákona o účtovníctve vznikli požiadavky aj na úpravu jednotlivých výziev vyplývajúcich z ustanovení zákona o účtovníctve. Ide o novú možnosť vykonania kontroly u inej osoby zodpovednej za uloženie účtovnej dokumentácie, prípadne uloženia pokuty tejto inej osobe, ale aj iných ustanovení zákona, ktoré vyplynuli ako legislatívno-technické úpravy návrhu zákona.
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
1 121 830
1 121 830
1 121 830
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
1 121 830
1 121 830
1 121 830
12
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
-13 495
-53 980
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
-3 495
-13 980
Tovary a služby (630)2
-10 000
-40 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
573 769
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
573 769
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
573 769
-13 495
-53 980
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14
Príloha č. 3
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrhom dotknuté všetky podnikateľské subjekty, nakoľko majú povinnosť viesť účtovníctvo a uchovávať účtovnú dokumentáciu. Počet podnikateľských subjektov vychádza z údajov podľa Obchodného registra cca 315 000, ktorí majú povinnosť viesť podvojné účtovníctvo, ale týka sa aj fyzických osôb podnikateľov, ktorých je cca 426 000, z ktorých určitý počet vedie len daňovú evidenciu, teda nie účtovnou jednotkou podľa zákona o účtovníctve. Z údajov, bolo identifikovaných 597 171 MSP a cca 900 veľkých spoločností. Návrhom sa prispieva k vykonávaniu iniciatívy na znižovanie byrokracie podnikateľského prostredia a uľahčuje sa vykonávanie povinností vyplývajúcich zo zákona o účtovníctve tým, že sa umožňuje prevod z listinnej podoby účtovného dokumentu na elektronickú podobu so zabezpečením proti modifikácii a zneužitiu účtovných záznamov. Zároveň sa umožňuje aj elektronické uchovávanie účtovných záznamov priamo v účtovnom systéme, čím sa znížia náklady na archiváciu účtovných dokumentov prostredníctvom zaručenej konverzie. Zároveň sa zníži aj administratívna záťaž v súvislosti s listinnou manipuláciou. Presnú kvantifikáciu celkových úspor nebolo možné vykonať vzhľadom na to, že sa oblasť elektronickej archivácie týka všetkých účtovných jednotiek, pričom nie je možné identifikovať počet jednotiek, ktoré ukladajú len v listinnej podobe a ktoré ukladajú len v elektronickej podobe. Snahou návrhu zákona je uľahčenie administratívnych prác v oblasti účtovníctva a prenesenie týchto povinností do elektronického prostredia. Tým sa znížia náklady na papier a tlač, čo predstavuje zároveň aj zníženie environmentálnej záťaže podnikateľa, ale znížia sa aj náklady na prenájom priestorov na archiváciu. Rozširuje sa možnosť vykonať inventarizáciu zásob aj v nasledujúcom mesiaci po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, obdobne ako je to umožnené pri inom hmotnom majetku.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
MF SR viedlo konzultácie so spoločnosťami zaoberajúcimi sa účtovným softvérom, ktorý by zabezpečil požiadavky vyplývajúce z novelizácie zákona o účtovníctve. Novelou zákona o účtovníctve sa umožňuje uchovávanie účtovnej dokumentácie aj priamo v účtovnom systéme účtovnej jednotky. Zároveň musí byť zaistený vysoký stupeň zabezpečenia účtovného záznamu proti jeho modifikácii pri prevode z listinnej podoby do elektronickej podoby príslušnými elektronickými prostriedkami napr. elektronickou časovou pečiatkou.
Výsledkom predbežných konzultácií bolo, že spoločnosti zaoberajúce sa účtovným softvérom prispôsobia účtovný softvér doplňujúcim požiadavkám o moduly archivácie a zabezpečenia ochrany účtovných dokladov.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Účtovná jednotka je povinná zabezpečiť archiváciu účtovnej dokumentácie. Podľa návrhu zákona sa účtovná jednotka môže rozhodnúť riešiť túto povinnosť priamo v účtovnom systéme napríklad modulom archivácie alebo certifikáciou účtovnej dokumentácie časovou pečiatkou. Podľa dostupných informácií by boli v tomto prípade vyčíslené priame finančné náklady na jedného podnikateľa na zavedenie modulu archivácie v rozmedzí od 240 360 eur ročne vrátane príslušnej certifikácie účtovného dokladu napr. časovou pečiatkou. Tento spôsob archivácie zahŕňa v sebe negatívne priame náklady, ktoré budú vyvážené pozitívnymi vplyvmi, pretože účtovná jednotka počas celej doby archivácie nemusí vynakladať ďalšie dodatočné náklady. Pri uchovávaní účtovnej dokumentácie pomocou zaručenej konverzie odhadované náklady výrazne vyššie. Vyčíslenie
15
nákladov pri zachovaní súčasného stavu je ťažko kvantifikovateľné, vzhľadom na rozsah účtovnej dokumentácie v závislosti od veľkosti účtovnej jednotky a zabezpečenia tejto povinnosti v rámci vlastných alebo prenajatých priestorov. Pri prenájme priestorov cca 1 000 eur ročne a 10 000 podnikateľoch, ktorých sa toto uľahčenie môže dotknúť odhadujeme úsporu asi 10 000 000 eur. Celkové úspory za prenájom priestorov na archiváciu sa predpokladá dosiahnuť v dlhodobom horizonte 10 rokov vzhľadom na postupný prechod na úplnú archiváciu účtovných záznamov v elektronickej podobe.
Zároveň odhadujeme, že ak polovica podnikateľského prostredia (asi 300 000) začne spracovávať účtovníctvo len elektronicky a asi 100 000 podnikateľov zníži počet listinných dokumentov, pri 50 eurách mesačne vynakladaných na papier, toner a údržbu tlačiarne, sa vytvorí úspora asi 240 000 000 eur.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Neboli identifikované a následne ani vyčíslené.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Dochádza k zavedeniu novej informačnej povinnosti pre účtovnú jednotku, ktorá pred zánikom bez právneho nástupcu alebo pred skončením podnikania, je povinná informovať daňový úrad o preukázateľnom zabezpečení uchovania svojej účtovnej dokumentácie. Odhadujeme časovú náročnosť nahlasovania tejto povinnosti na 10 minút na podnikateľa, čo predstavuje pre celé podnikateľské prostredie pri asi 4300 (podľa informácií z minulého roka) zanikajúcich spoločností ročne hodnotu 4 891 eur.
Administratívne náklady na splnenie povinnosti evidencie, vedenia dokumentácie a archivácie podľa kalkulačky pre podnikateľov predstavujú hodnotu 24 495 899 eur pri počte 597 171 malých a stredných podnikateľoch a hodnotu 36 855 eur pri cca 900 veľkých podnikateľoch. Takéto náklady predpokladáme, majú podnikatelia podľa kalkulačky vplyvov spojené s časovou náročnosťou týchto povinností. Navrhovaná úprava bude jednoduchšia pri elektronickom spracovávaní a uchovávaní dokumentácie, nakoľko pri prvotnom spracovaní sa ukladá príslušná dokumentácia aj podľa požiadaviek na archiváciu podľa systému uchovávania účtovnej dokumentácie, ktorý je účtovná jednotka povinná si vypracovať. Z uvedeného dôvodu predpokladáme, že vznikne úspora nákladov asi o tretinu časovej náročnosti, a to v sume 10 438 669 eur. Odhadujeme hodnotu časovej náročnosti podnikateľa na predĺženie doby na vykonanie inventarizácie zásob aj na mesiac nasledujúci po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, ako úsporu, nakoľko predpokladáme znížený počet zásob po tomto dátume, čím bude aj doba inventarizácie kratšia. Pri počte asi 200 000 podnikateľov zaoberajúcich sa najmä obchodnou činnosťou, predstavuje táto úspora 2 275 000 eur.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
1 510
185 723 010
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
83
24 495 899
Celkové náklady regulácie
1 593
210 218 909
Náklady na 1 podnikateľa
úspora
Náklady na celé podnikateľské prostredie - úspora
Priame finančné náklady
-1 600
-250 000 000
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
- 39
-10 438 669
Celkové náklady regulácie
-1 639
-260 438 669
16
Celkové náklady regulácie rozdiel nákladov a úspor
-46
-50 219 760
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nie, nedochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb, ani nebude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona sa netýka oblasti inovácií, nových výrobných metód ani technológií.
17
Príloha č. 5
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Identifikovali sme pozitívny vplyv na životné prostredie. Prostredníctvom zníženia počtu listinných dokumentov, ktoré vznikli vytlačením elektronicky zaslaných dokumentov, sa zníži spotreba papiera. Prenesením povinností vyplývajúcich zo zákona o účtovníctve do elektronického prostredia sa zároveň znížia náklady aj na odpadové hospodárstvo v súvislosti so znížením spotreby papiera a tlačiarenských komponentov. Odhadujeme, že ak polovica podnikateľského prostredia (asi 300 000 podnikateľov) začne spracovávať účtovníctvo len elektronicky, a asi 100 000 podnikateľov zníži počet listinných dokumentov, pri 50 eurách mesačne vynakladaných na papier, toner a tlačiareň, sa vytvorí úspora asi 240 000 000 eur.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Nie
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Nie
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
18
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
A – nová služba
B – zmena služby
Kód služby
Názov služby
Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich elektronických služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb?
(Ak áno, uveďte zmenu služby alebo vytvorenie novej služby, ďalej jej kód, názov a úroveň elektronizácie podľa katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.)
B
As_56737
Sprístupnenie údajov účtovnej závierky účtovnej jednotky
4
Infraštruktúra
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho metainformačného systému verejnej správy.)
B
isvs_7238
isvs_45
isvs_7213
Register účtovných závierok
RIS
Portál Finančnej správy
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
19
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
čl. 4 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7.6.2016) v platnom znení.
b) Sekundárne právo:
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1151 z 20. júna 2019, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2017/1132, pokiaľ ide o používanie digitálnych nástrojov a postupov v rámci práva obchodných spoločností (Ú. v. L 186, 11.7.2019), gestor: MS SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L 182, 29.6.2013) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami (Ú.v. EÚ L 330, 15.11.2014), gestor: MF SR, spolugestor: MS SR,
smernica Rady z 8. decembra 1986 o ročnej účtovnej závierke a konsolidovaných účtoch bánk a iných finančných inštitúcií (1986/635/EHS) (Ú. v. ES L 372, 31.12.1986; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 1) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Rady z 19. decembra 1991 o ročných účtovných závierkach a konsolidovaných účtovných závierkach poisťovní (1991/674/EHS) (Ú. v. ES L 374, 31.12.1991; Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 6/zv. 1) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/25/ES z 21. apríla 2004 o ponukách na prevzatie (Ú. v. L 142, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 17/zv. 2) v platnom znení, gestor: MF SR, spolugestor: MS SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a ktorou sa zrušuje smernica Rady 84/253/EHS (Ú. v. L 157, 9. 6. 2006) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Komisie 2006/111/ES zo 16. novembra 2006 o transparentnosti finančných vzťahov členských štátov a verejných podnikov a o finančnej transparentnosti v
20
niektorých podnikoch (kodifikované znenie) (Ú. v. L 318, 17.11.2006), gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (kodifikované znenie) (Ú. v. L 169, 30. 6. 2017) v platnom znení, gestor: MS SR, spolugestor: MF SR,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 z 19. júla 2002 o uplatňovaní medzinárodných účtovných noriem (Ú. v. ES L 243, 11.9.2002; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29) v platnom znení, gestor: MF SR
nariadenie Komisie (ES) č. 1126/2008 z 3. novembra 2008, ktorým sa v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 prijímajú určité medzinárodné účtovné štandardy (Ú. v. L 320, 29.11.2008) v platnom znení, gestor: MF SR,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (Ú. v. L 257, 28.8.2014), gestor: NBÚ, MF SR, MV SR,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. L 119, 4.5.2016), gestor: ÚOOÚ SR,
delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2019/815 zo 17. decembra 2018, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2004/109/ES, pokiaľ ide o regulačné technické predpisy o špecifikácii jednotného elektronického formátu vykazovania (Ú. v. L 143, 29.5.2019) v platnom znení, gestor: MF SR, NBS.
c)Judikatúra Súdneho dvora Európskej únie:
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 306/1999, Banque internationale pour l'Afrique occidentale SA (BIAO) v. Finanzamt für Großunternehmen in Hamburg, [2003],
Výrok rozhodnutia:
1. Otázky uvedené v druhej a tretej časti návrhu na začatie prejudiciálneho konania týkajúcich sa výkladu štvrtej smernice Rady 78/660/EHS z 25. júla 1978 o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností, vychádzajúca z článku 54 ods. 3 písm. g) zmluvy sú prípustné.
2. Štvrtá smernica 78/660 nebráni tomu, aby ustanovenie určené na pokrytie možných strát alebo pohľadávok vyplývajúcich zo záväzku nachádzajúceho sa v účtovnej závierke podľa článku 14 uvedenej smernice bolo zapísané na strane pasív súvahy podľa článku 20 ods. 1 za predpokladu, že daná strata alebo dlh možno charakterizovať ako pravdepodobné alebo isté k súvahovému dňu. Článok 31 ods. 1 písm. e) tejto smernice nevylučuje možnosť, že na zabezpečenie dodržiavania zásady obozretnosti a zásady pravdivého zobrazenia aktív a pasív by mohlo byť najvhodnejšou metódou ocenenia by mohlo byť vykonanie globalizovaného hodnotenia všetkých relevantných faktorov.
3. Za takých okolností, ako okolnosti vo veci samej, vrátenie pôžičky, ku ktorému došlo po súvahovom dni (ktorý je relevantným dátumom oceňovania súvahových položiek), nepredstavuje skutočnosť, ktorá si vyžaduje retroaktívne prehodnotenie rezervy týkajúcej sa tejto pôžičky uvedenej na strane pasív súvahy. Súlad so zásadou pravdivého a verného zobrazenia aktív a pasív si však vyžaduje, aby sa v ročnej účtovnej závierke uviedlo zaniknutie rizika, na ktoré sa vzťahuje toto ustanovenie.
21
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C 528/12, Mömax Logistik GmbH proti Bundesamt für Justiz [2014].
Výrok rozhodnutia:
Článok 57 štvrtej smernice Rady 78/660/EHS z 25. júla 1978 o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností, vychádzajúcej z článku 54 ods. 3 písm. g) zmluvy, zmenenej a doplnenej smernicou Európskeho Parlamentu a Rady 2006/46/ES zo 14. júna 2006, sa vykladať v tom zmysle, že bráni vnútroštátnej právnej úprave členského štátu, podľa ktorej sa na dcérsku spoločnosť, ktorá sa spravuje právnymi predpismi tohto členského štátu, neuplatňujú ustanovenia uvedenej smernice týkajúce sa obsahu, auditu a zverejnenia ročných účtovných závierok, iba ak sa materská spoločnosť tiež spravuje právnymi predpismi uvedeného štátu.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice 2013/34/EÚ bola určená do 20. júla 2015.
Lehota na prebratie smernice (EÚ) 2017/1132 nebola stanovená. Smernica (EÚ) 2017/1132 zrušila smernicu 2009/101/ES bez vplyvu na povinnosť členského štátu týkajúcu sa lehôt na transpozíciu smerníc do vnútroštátneho práva.
Lehota na prebratie smernice (EÚ) 2019/1151 bola určená do 1. augusta 2021, s možnosťou odkladu o jeden rok a s výnimkou niektorých článkov, kde bola určená lehota do 1. augusta 2023.
b)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)Smernica 2013/34/EÚ bola prebratá do:
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 333/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
-zákona č. 423/2015 Z.z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 500/2001 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
Smernica (EÚ) 2017/1132 bola prebratá do:
-zákona č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
-zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
22
Osobitná časť
Čl. I
K bodom 1 a 2 (§ 1 ods. 1 písm. a) druhý a tretí bod)
V nadväznosti na novelu Obchodného zákonníka (zákon č. 390/2019 Z. z.) sa od 1. októbra 2020 nezapisujú do obchodného registra fyzické osoby. Z tohto dôvodu sa spresňuje ustanovenie, že zahraničné fyzické osoby a slovenské fyzické osoby účtovnou jednotkou len vtedy, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov s výnimkou tých, ktoré sa rozhodnú viesť daňovú evidenciu podľa zákona o dani z príjmov.
K bodu 3(§ 1 ods. 3)
Rozširuje sa osobná pôsobnosť zákona o iné osoby ako účtovné jednotky (fyzická osoba s trvalým pobytom v SR, štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu účtovnej jednotky zapísaný v obchodnom registri pred výmazom obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra), ak im vzniknú vybrané povinnosti ustanovené v zákone o účtovníctve. Predmetné ustanovenie nadväzuje na úpravy v § 35 ods. 6 8 (povinnosti súvisiace s uchovávaním účtovnej dokumentácie účtovnej jednotky, ktorá zanikla alebo skončila podnikanie, resp. inú zárobkovú činnosť) a § 23a ods. 10 (povinnosť uloženia dokumentov podľa § 23 ods. 2 pred výmazom obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra). Ustanovenia navrhované s cieľom zlepšenia dostupnosti účtovnej dokumentácie účtovnej jednotky, ktorá zanikla, resp. skončila podnikanie alebo inú zárobkovú činnosť a ktorej potreba vyplynula z hodnotenia SR uskutočneného Globálnym fórom OECD pre transparentnosť a výmenu informácií.
K bodu 4 (§ 2 ods. 5)
Na základe novely Obchodného zákonníka (zákon č. 390/2019 Z. z.) sa do obchodného registra nebudú zapisovať fyzické osoby. Na základe tejto zmeny sa vypúšťa táto skupina účtovných jednotiek z ustanovenia o triedení do veľkostných skupín. Pre fyzické osoby, ktoré postupujú v sústave podvojného účtovníctva, sa z tohto titulu nemení ich zatriedenie do príslušnej veľkostnej skupiny.
K bodu 5 (§ 3 ods. 6, písm. b) – poznámka pod čiarou k odkazu 47a)
Legislatívno-technická úprava aktualizácie poznámky pod čiarou k odkazu 47a
K bodu 6(§ 4 ods. 1)
Precizuje sa ustanovenie, podľa ktorého účtovníctvo povinné viesť iba fyzické osoby, ktoré účtovnou jednotkou. Podmienky, ktoré ustanovujú kedy je fyzická osoba účtovnou jednotkou, sú zadefinované v § 1 ods. 1 bod 3.
K bodu 7 (§ 4 ods. 5)
V odseku sa mení odvolávka na celý § 31, ktorý ustanovuje oblasť tvorby účtovných záznamov.
23
K bodu 8 (§ 8 ods. 5 a § 23c ods. 5)
Slovo „forma“ sa v celom texte zákona zjednocuje na pojem „podoba“, ktorý vystihuje dve možnosti vedenia účtovných záznamov, a to elektronickú podobu alebo listinnú podobu.
K bodu 9 (§ 9 ods. 2)
Precizuje sa ustanovenie, podľa ktorého môžu účtovné jednotky účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva. Je potrebné prihliadať aj na osobitný právny predpis, podľa ktorého účtovná jednotka vykonáva svoju činnosť, ktorý môže požadovať, aby účtovná jednotka vždy postupovala v sústave podvojného účtovníctva.
K bodu 10 (§ 9 ods. 2 písm. a)
V nadväznosti na novelu Obchodného zákonníka (zákon č. 390/2019 Z. z.) sa do obchodného registra nebudú zapisovať fyzické osoby. Z tohto dôvodu bude pre účely účtovníctva iba jeden typ fyzickej osoby podnikateľa, ktorý je oprávnený účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva, a preto sa písmeno a) vypúšťa ako nadbytočné.
K bodu 11 (§ 9 ods. 2 písm. b)
Legislatívno-technická úprava nadväzuje na § 6 zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 11a zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, v ktorých ustanovené organizačné jednotky, ak konajú vo svojom mene.
K bodom 12 a 13 (§ 10 ods. 1 písm. f) a g)
V nadväznosti na nové podmienky zabezpečenia vierohodnosti a neporušenosti obsahu účtovného záznamu, ktoré ustanovené v § 32 ods. 3 sa umožňuje, aby bol podpis osoby zodpovednej za uskutočnenie účtovného prípadu nahradený elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom. Ak účtovná jednotka neuskutočňuje výmenu účtovných záznamov prostredníctvom takýchto systémov, je povinná na účtovnom doklade uvádzať podpis osoby zodpovednej za účtovný prípad. Podpis môže mať formu vlastnoručného podpisu alebo môže byť nahradený inou formou podpisu, ktorá je upravená v § 32 ods. 2 návrhu zákona.
Z náležitostí účtovného dokladu sa vypúšťa podpis osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie ako aj povinnosť uvádzať na účtovnom doklade označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje. Účtovná jednotka účtujúca v sústave podvojného účtovníctva bude mať naďalej povinnosť, na výzvu daňového úradu alebo oprávneným osobám, poskytnúť pri kontrole prístup do softvéru na vedenie účtovníctva a účtovné záznamy, ktoré preukazujú označenie účtov, na ktorých účtovné prípady v účtovnej jednotke účtované. Táto povinnosť sa presunula do § 31 ods. 8.
K bodu 14 (Poznámka pod čiarou k odkazu 20b)
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou.
K bodu 15 (§ 19 ods. 4)
Precizuje sa ustanovenie ohľadom určenia, kedy nezisková účtovná jednotka povinnosť auditu účtovnej závierky z dôvodu prijatia podielov zaplatenej dane. Dôležitým pre stanovenie tejto povinnosti je účtovné obdobie, v ktorom podiely zaplatenej dane prijala, so súčasným zachovaním povinnosti auditu účtovnej závierky za účtovné obdobia, kedy boli podiely použité.
24
K bodom 16 a 18 (§ 20 ods. 2 a 16)
Súčasná právna úprava ustanovuje obsah výročnej správy prioritne pre potreby podnikateľských subjektov. Zákon ustanovuje tiež obsah výročnej správy pre obce a subjekty verejnej správy. Väčšina neziskových organizácií obsah výročnej správy ustanovený v príslušnom hmotnoprávnom predpise, podľa ktorého postupujú pri svojej činnosti (napríklad nadácie, neinvestičné fondy alebo neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby). Neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom z titulu príjmu 2% vo výške viac ako 35.000 eur, povinné vypracovať aj výročnú správu. Ide o občianske združenia, účelové zariadenia cirkvi alebo organizácie s medzinárodným prvkom. V návrhu zákona sa ustanovuje obsah výročnej správy vhodný a náležitý pre túto skupinu neziskových účtovných jednotiek. Povinnosť vypracovať výročnú správu budú mať tak, ako doposiaľ iba tie účtovné jednotky, ktoré spĺňajú podmienky pre povinný audit. Obsah výročnej správy pre tieto účtovné jednotky je prispôsobený činnostiam, ktoré vykonávajú. Súčasťou výročnej správy je účtovná závierka a správa audítora, ktoré sa však v registri ukladajú osobitne. Členenie podľa príjmov a výdavkov nadväzuje na skutočnosť, že tieto účtovné jednotky môžu postupovať aj v sústave jednoduchého účtovníctva, v ktorej sa nevykazujú výnosy a náklady. Účtovné jednotky, ktoré postupujú v sústave podvojného účtovníctva, budú uplatňovať prehľad nákladov a výnosov podľa jednotlivých kategórií. Nezisková organizácia sa môže rozhodnúť podľa druhov svojej činnosti či bude uvádzať prehľad podľa činností, ktorú vykonáva alebo podľa projektov. Osobitne sa budú vyčíslovať náklady alebo výdavky súvisiace so správou účtovnej jednotky.
K bodu 17 (§ 20 ods. 9)
Vzhľadom na to, že Národná banka Slovenska nie je subjektom verejného záujmu, vypúšťajú sa predmetné slová ako nadbytočné. Ustanovenia ako postupovať NBS uvedené v § 17b zákona o účtovníctve.
K bodu 19 (§ 22b ods. 3)
V nadväznosti na medzirezortné pripomienkové konanie boli doplnené náležitosti výročnej správy subjektov verejnej správy v intenciách pripomienok Žilinského samosprávneho kraja a Slovenskej komory audítorov. Rozširujú sa informácie o plnení úloh obce alebo vyššieho územného celku v oblasti výchovy a vzdelávania, sociálneho zabezpečenia, zdravotníctva, kultúry, dopravy, územného plánovania a hospodárstva, ako aj údaje v rámci písmena e) kde sa budú uvádzať ostatné významné skutočnosti, ktoré mali vplyv na hospodárenie a činnosť obce, vyššieho územného celku alebo kapitoly štátneho rozpočtu.
K bodu 20 (§ 23 ods. 1 – poznámka pod čiarou k odkazu 29d)
Legislatívno-technická úprava aktualizácie poznámky pod čiarou k odkazu 29d z dôvodu zmeny právneho predpisu upravujúceho informačné systémy verejnej správy.
K bodu 21 (§ 23 ods. 6)
V návrhu zákona sa rozširuje verejná časť Registra účtovných závierok (ďalej len „register“) o ďalšie právne formy právnických osôb, čím budú všetky právnické osoby, ktoré majú povinnosť ukladať dokumenty do registra, zaradené do verejnej časti registra. Ide predovšetkým o pozemkové spoločenstvá, ale aj mimovládne neziskové organizácie ako občianske
25
združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb a ďalšie. V neverejnej časti registra po úprave budú účtovné dokumenty fyzických osôb – podnikateľov a organizačných zložiek zahraničných osôb.
K bodom 22, 25 až 28 (§ 23a ods. 1, 2, 11 a § 23b ods. 1, 3 a 4)
V návrhu zákona sa v záujme rozšírenia funkcionalít registra navrhuje, aby všetky účtovné dokumenty boli ukladané v elektronickej podobe, čo zjednoduší postup pri ich ukladaní, ale aj odstráni chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných závierok.
Všetky účtovné jednotky budú povinné po 1. januári 2022 ukladať do registra všetky účtovné dokumenty za účtovné obdobie roka 2021 alebo aj za predchádzajúce účtovné obdobia iba v elektronickej podobe.
Pri ukladaní účtovných dokumentov do registra v elektronickej podobe je možné ukladať účtovné dokumenty ako prílohu vyhotovenú v elektronickej podobe alebo vytvoriť pre účtovnú jednotku formulár na ukladanie účtovných závierok v štruktúrovanej formy. Po vytvorení formulára sa významne zníži chybovosť účtovných dokumentov a zvýši sa komfort pri ich ukladaní. Uvedený spôsob umožní automatizované spracovanie údajov týchto účtovných závierok analytickými jednotkami štátu, alebo inými užívateľmi. Finančné vplyvy, ktoré vyčíslené pri týchto možnostiach elektronického ukladania účtovných dokumentov, uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Podľa štatistík Finančnej správy SR bolo za rok 2020 spracovaných celkovo 384 738 dokumentov, z toho 370 239 (96,24%) elektronických dokumentov a len 14 499 (3,76%) listinných dokumentov.
Ak bude vytvorený formulár pre štruktúrovanú formu účtovnej závierky alebo iného účtovného dokumentu, nebude možné ukladať účtovný dokument ako prílohu podania. V tomto prípade nebude možné ukladať účtovné závierky ani ako súčasť výročnej správy. Štruktúrovaná forma účtovnej závierky alebo iného účtovného dokumentu predstavuje elektronickú podobu podania, ktorá sa uplatňuje pri elektronickom doručovaní týchto dokumentov v rámci informačného systému Finančnej správy SR. Je vytvorená v intenciách opatrení MF SR, ktoré ustanovujú vzor účtovných závierok a oznámenia o dátume schválenia účtovnej závierky.
Rozsah povinnosti ukladať účtovné dokumenty do registra jednotlivými druhmi účtovných jednotiek ostáva rovnaký, keďže sa mení iba spôsob ukladania účtovných dokumentov.
Finančná správa SR pri vyhotovení výziev na predloženie účtovných dokumentov do registra používa informačný systém, ktorý nadväzuje na jednotlivé ustanovenia zákona. Pri zmenách v predmetných paragrafoch bola zohľadnená aj táto skutočnosť, s cieľom čo najmenej meniť vytvorené vzory výziev a tým dosiahnuť zníženie vplyvu týchto zmien na rozpočet Finančnej správy SR.
K bodom 23 a 24 (§ 23a ods. 9 a 10)
Osobitne sa ustanovujú v odseku 10 povinnosti pre osoby, ktoré zodpovedné za uloženie dokumentov pri ukončení činnosti účtovnej jednotky z dôvodu jej výmazu.
26
K bodu 29 (§ 23b ods. 5)
V nadväznosti na skúsenosti z praxe sa umožňuje Ministerstvu financií SR ako správcovi registra, aby účtovný dokument, ktorý bol omylom uložený k inej účtovnej jednotke, bol presunutý k účtovnej jednotke, ktorej sa týka. Chýb sa často dopúšťajú osoby, ktoré poverené ukladaním dokumentov za viac účtovných jednotiek (napr. účtovníci) a zabudnú sa za každú účtovnú jednotku prihlásiť cez správne IČO/DIČ. Súčasne sa umožňuje vymazať dokument, ktorý nie je účtovným dokumentom, ktorý sa do registra povinne ukladá. Do registra boli v minulosti omylom uložené dokumenty napríklad daňové priznanie, potvrdenie o zaplatení dane z príjmov alebo aj maturitné vysvedčenie.
K bodu 30 (§ 23c ods. 4 a 5)
V súlade s § 17 ods. 2 písm. a) zákona č. 272/2016 Z. z. pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) sa upravuje pojem „zaručený elektronický podpis“ na „kvalifikovaný elektronický podpis“.
K bodu 31 (§ 25 ods. 1 písm. e) druhý bod)
Ide o zosúladenie právnych predpisov týkajúcich sa zámennej zmluvy. Podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov je príjmom aj nepeňažné plnenie dosiahnuté zámenou, ocenené cenami bežne používanými v mieste a v čase plnenia alebo spotreby. Zároveň aj podľa § 611 Občianskeho zákonníka sa ustanovenia o kúpnej zmluve primerane použijú aj na zmluvu, podľa ktorej si zmluvné strany vymieňajú vec za vec, a to tak, že každá zo strán sa považuje ohľadne veci, ktorú výmenou dáva, za predávajúcu stranu, a ohľadne veci, ktorú výmenou prijíma, za kupujúcu stranu. Pretože zámenná zmluva je uzavretá medzi podnikateľmi, podporne sa používajú ustanovenia Obchodného zákonníka o kúpnej zmluve, a to § 409 a nasl. Obchodného zákonníka. Podľa § 409 ods. 2 Obchodného zákonníka v zmluve musí byť kúpna cena dohodnutá alebo musí v nej byť aspoň určený spôsob jej dodatočného určenia, ibaže strany v zmluve prejavia vôľu ju uzavrieť aj bez určenia kúpnej ceny. V tomto prípade je kupujúci povinný zaplatiť kúpnu cenu ustanovenú podľa § 448 Obchodného zákonníka. Podľa § 448 ods. 2 Obchodného zákonníka, ak cena nie je v zmluve dohodnutá a nie je určený ani spôsob jej určenia a ak je zmluva platná s prihliadnutím na § 409 ods. 2 Obchodného zákonníka, môže predávajúci požadovať zaplatenie kúpnej ceny, za ktorú sa predával obvykle taký alebo porovnateľný tovar v čase uzavretia zmluvy za zmluvných podmienok obdobných obsahu tejto zmluvy. V nadväznosti na určenie ceny podľa ustanovení Obchodného zákonníka, ak nie je cena v zámennej zmluve dohodnutá, zaradí účtovná jednotka „nový“ majetok do účtovníctva v cene, za ktorú by sa obvykle taký alebo porovnateľný majetok predával v čase uzavretia zmluvy. Uvedené ocenenie zodpovedá oceneniu podľa oceňovacieho modelu výdavkového prístupu, ktorý je definovaný v § 27 ods. 7 písm. b) zákona o účtovníctve a predstavuje reálnu hodnotu.
K bodu 32 (§ 28 ods. 6)
Základným zdrojom informácií pre posúdenie inštitútu „spoločnosť v kríze“ je účtovníctvo obchodnej spoločnosti. Podľa § 67a 67i Obchodného zákonníka, ak je obchodná spoločnosť v kríze, nesmie vrátiť plnenia nahrádzajúce vlastné zdroje. Uvedený zákaz platí aj vtedy, ak by spoločnosť v kríze nebola, ale z dôvodu vrátenia plnení nahrádzajúcich vlastné zdroje by sa do
27
krízy dostala. Uvedená skutočnosť je preukázateľná v účtovníctve a v účtovnej závierke, ak by ju účtovná jednotka zostavila. Pri stanovení hrozby úpadku sa vychádza z pomeru vlastného imania a záväzkov, ak je menší ako 8:100. Časové rozlíšenie, najmä výnosy budúcich období majú špecifický obsah záväzku. Na určenie pomeru pre stanovenie hrozby úpadku sa účty časového rozlíšenia nebudú započítavať do hodnoty záväzkov účtovnej jednotky. V účtovnej závierke malej a veľkej účtovnej jednotke sa účty časového rozlíšenia vykazujú na osobitnom riadku na strane pasív súvahy účtovnej závierky.
K bodu 33 (§ 30 ods. 4)
Navrhuje sa rozšíriť možnosť inventarizácie zásob aj na nasledujúci mesiac po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, obdobne ako je to umožnené pri inom hmotnom majetku.
K bodu 34 (§ 31 až 33)
V ustanovení sa písomná forma a technická forma účtovného záznamu upravila v nadväznosti na aktuálne používanú terminológiu v obdobnej legislatíve na listinný účtovný záznam a elektronický účtovný záznam, ktoré rovnocenné tak ako doteraz. Boli zadefinované požiadavky na účtovný záznam, ktorými jeho vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť účtovného záznamu. Tieto atribúty účtovného záznamu je účtovná jednotka povinná zabezpečiť od okamihu vyhotovenia účtovného záznamu, v priebehu jeho možnej transformácie, prijatia, odoslania, sprístupnenia do konca lehoty ustanovenej na jeho uchovávanie.
Vierohodnosť pôvodu účtovného záznamu a neporušenosť obsahu je možné zabezpečiť
- pripojením podpisového záznamu zodpovednej osoby,
- elektronickou výmenou údajov alebo
- vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov.
Prijímateľovi vzniká povinnosť formálnej kontroly identifikačných údajov odosielateľa a existencie zmluvného vzťahu.
Podpisový záznam môže byť vlastnoručný podpis, kvalifikovaný elektronický podpis alebo obdobný preukázateľný podpisový záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v elektronickej podobe, pričom je dôležitá jednoznačná preukázateľná identifikácia osoby, ktorá tento podpisový záznam vyhotovila. Precizuje sa možnosť pripojenia podpisového záznamu v elektronickej podobe prostredníctvom informačného systému takým spôsobom, ktorý zabezpečí jednoznačnú a preukázateľnú identifikáciu zodpovednej osoby. Ako podpisový záznam zodpovednej osoby môže byť akceptované aj overenie osoby prostredníctvom informačného systému, ak osoba na prístup využíva osobný prístupový kód, prístupové meno a heslo alebo šifrovací kľúč, pomocou ktorého je možné jednoznačne a preukázateľne identifikovať zodpovednú osobu. Účtovná jednotka musí vytvoriť taký systém tvorby prístupových kódov, ktorý zabezpečí, aby ich iná ako zodpovedná osoba nemohla získať, spätne načítať, kopírovať alebo inak zneužiť.
28
Pri zabezpečení proti zneužitiu a modifikácii účtovného záznamu sa odporúča použiť technológie ako elektronický podpis, zdokonalený elektronický podpis, kvalifikovaný elektronický podpis prípadne elektronická pečať, zdokonalená alebo kvalifikovaná elektronická pečať, ktoré pripojené alebo logicky pridružené k účtovným záznamom v elektronickej podobe s cieľom zabezpečiť pôvod a integritu týchto údajov. Spôsob, ktorým účtovná jednotka vykoná toto zabezpečenie, je na jej rozhodnutí a je súčasťou programovej dokumentácie k vedeniu účtovníctva.
Účtovná jednotka môže používať tiež elektronický podpis v súlade s nariadením EP a Rady č. 910/2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu, ktoré definuje elektronický podpis ako údaje v elektronickej forme, ktoré pripojené alebo logicky pridružené k iným údajom v elektronickej forme a ktoré podpisovateľ používa na podpisovanie.
Súčasne sa umožňuje uskutočňovať spracovanie a výmenu účtovných záznamov v rámci účtovnej jednotky alebo medzi účtovnými jednotkami vo forme elektronickej výmeny údajov prostredníctvom používateľského aplikačného programu. Pri tejto forme údaje štruktúrované podľa dopredu dohodnutých štandardov a vo forme správ následne elektronicky automaticky prenášané bez zásahu človeka.
Účtovná jednotka môže vierohodnosť pôvodu účtovného záznamu a neporušenosť jeho obsahu zabezpečiť aj vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov, v rámci ktorého určené osoby zodpovedné za jednotlivé časti v procese spracovania účtovných záznamov. Ide o proces vytvorený, riadený a aktualizovaný zodpovednými osobami. Príkladom vnútorného kontrolného systému môže byť párovanie všetkých účtovných záznamov do podkladu na preukázanie účtovného prípadu vystavenie objednávky, dodací list, faktúra. Vnútorný kontrolný systém umožňuje vytvoriť kontrolný záznam preukazujúci skutočnosť, ktorým je predaj tovaru.
Pri overovaní účtovnej závierky audítorom alebo pri kontrole účtovníctva daňovým úradom je účtovná jednotka povinná umožniť prístup do softvéru na vedenie účtovníctva a preukázať účtovným záznamom označenie účtov, na ktorých účtované prípady účtované, ak účtovná jednotka účtuje v sústave podvojného účtovníctva. Súčasne je povinná predložiť účtovné záznamy v takej podobe v akej ich vedie a následne archivuje. Ak účtovná jednotka vedie a uchováva účtovné záznamy v elektronickej podobe, povinnosť ich predkladať oprávneným osobám v takejto podobe.
V § 33 sa jednoznačne ustanovuje spôsob transformácie účtovného záznamu - zmena podoby účtovného záznamu z listinnej na elektronickú alebo z elektronickej podoby na listinnú.
Účtovná jednotka môže vykonať transformáciu toho istého preukázateľného účtovného záznamu len raz. Ak účtovná jednotka vykonala napr. zmenu podoby účtovného záznamu z listinnej na elektronickú a výsledok zmeny nespĺňa navrhované požiadavky (napr. čitateľnosť), nepovažuje sa takáto neúspešná zmena za transformáciu a zmenu podoby účtovného záznamu z listinnej podoby na elektronickú možno vykonať transformáciou napr. pri pozmenení nastavenia parametrov skenera. Zároveň z ustanovenia vyplýva, že sa neumožňuje vykonať transformáciu účtovného záznamu, ktorý bol predmetom transformácie (napr. v súvislosti s
29
uchovávaním účtovnej dokumentácie účtovná jednotka nemôže uskutočniť zmenu elektronickej podoby na listinnú takého účtovného záznamu, u ktorého vykonala transformáciu skenovaním a účtovný záznam v pôvodnej listinnej podobe nemá k dispozícii).
Transformáciu účtovného záznamu z listinnej podoby do elektronickej môže účtovná jednotka vykonať zaručenou konverziou. K zaručenej konverzii sa navrhuje alternatíva, ktorou možno vykonať zmenu listinnej podoby účtovného záznamu na elektronickú. Cieľom navrhovanej alternatívy je uskutočniť takú transformáciu, ktorej výsledkom je maximálna možná zhoda vrátane vizuálnej s originálom, resp. účtovným záznamom v listinnej podobe. Pri dodržaní navrhovaných požiadaviek na skenovanie, kde výstupom je sken (obrázok) uložený v súborovom formáte s rastrovou grafikou (napr. obrázok uložený vo formáte .pdf, .png, .jpg, .tiff), sa takýto elektronický účtovný záznam bude považovať za preukázateľný a nebude sa požadovať predloženie účtového záznamu v pôvodnej listinnej podobe. Predloženie účtovného záznamu v pôvodnej listinnej podobe sa tiež nevyžaduje, ak následné úpravy elektronického formátu (napr. formátu .pdf technikou OCR - Object Character Recognition) zachovávajú rastrovú podobu.
Skenovaním je možné transformovať všetky druhy účtovných dokladov, ktoré sa v súčasnosti vyhotovujú väčšinou v listinnej podobe ako napríklad príjmový a výdavkový pokladničný doklad, pokladničné bločky.
Účtovná jednotka môže transformovať elektronické účtovné záznamy do listinnej podoby zaručenou konverziou alebo, ak elektronický účtovný záznam neobsahuje kvalifikovaný elektronický podpis alebo kvalifikovanú elektronickú pečať, účtovná jednotka ho môže vytlačiť na papier so zachovaním neporušenosti a čitateľnosti obsahu a v tejto podobe ich môže uchovávať a predložiť v prípade kontroly.
Záznamy v listinnej podobe, ktoré prešli procesom transformácie na elektronickú podobu, následne uchovávané v elektronickej podobe. To nebráni účtovnej jednotke vyhotoviť si kópiu účtovného záznamu pre interné potreby alebo pre potreby kontrolných orgánov v listinnej podobe.
Pri transformácii faktúr je podľa usmernenia FS SR umožnená transformácia listinnej faktúry na elektronickú. Časť metodického pokynu transformáciu faktúr upravuje nasledovne: „Osoby povinné uchovávať faktúry si môžu zvoliť formu ich uchovávania bez ohľadu na to, ako boli faktúry poslané alebo sprístupnené. Je na zvážení týchto osôb, či budú faktúry uchovávať v elektronickej alebo papierovej forme. Zdaniteľná osoba, ktorá uchováva faktúry elektronicky, je povinná umožniť daňovému úradu na účely kontroly prístup k týmto faktúram, ich sťahovanie a používanie. Elektronickým uchovávaním faktúry sa podľa § 76 ods. 6 zákona o DPH rozumie uloženie údajov vykonané prostredníctvom elektronického zariadenia na spracovanie vrátane digitálnej kompresie a uchovávanie údajov použitím drôtových, rádiových, optických alebo iných elektromagnetických prostriedkov.“.
Link na metodické usmernenie FS SR
30
Ak účtovný záznam je súčasne aj registratúrnym záznamom, účtovná jednotka je naďalej povinná rešpektovať aj ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach, ktorý člení tzv. pôvodcov registratúry do troch kategórií a každá kategória iné povinnosti, ktoré súvisia s uchovávaním registratúrnych záznamov a vyhotovovaním elektronických kópií z nich. Vo všeobecnosti platí, že na fyzické a právnické osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského alebo iného oprávnenia sa tento zákon vzťahuje len v obmedzenej miere a prevažne patria medzi pôvodcov registratúry, z činnosti ktorých nevznikajú záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou. Potom pre nich platí v súlade s § 16 ods. 5 zákona o archívoch a registratúrach, že sa na nich nevzťahuje povinnosť podľa § 16 ods. 2 písm. e). Ak je účtovná jednotka pôvodcom registratúry prvej alebo druhej kategórie (napr. je orgánom verejnej moci), musí rešpektovať ustanovenia tohto zákona v plnej miere.
K bodu 35 (§ 35 ods. 3 písm. c)
Účtovné záznamy, ktorými sa určuje systém uchovávania účtovnej dokumentácie, je účtovná jednotka povinná uchovávať tiež desať rokov.
K bodu 36 (§ 35 ods. 5)
V záujme dôslednejšieho zabezpečenia účtovných záznamov počas ich uchovávania, je účtovná jednotka povinná dodržiavať určený spôsob uchovávania účtovnej dokumentácie, ktorý si sama zvolí napr. v internom predpise. Dopĺňa sa ustanovenie o uchovávaní elektronických účtovných záznamov, ktoré predstavuje elektronické uchovávanie účtovnej dokumentácie uložením týchto záznamov na dátovom nosiči. Akú formu dátového nosiča si účtovná jednotka zvolí je na jej rozhodnutí. Môže to byť napríklad optický disk, USB kľúč, pamäťová karta, pevné disky, cloudové úložisko a podobne. Dôležitým zostáva povinnosť účtovnej jednotky zabezpečiť v prípade kontroly, aby účtovné záznamy bolo možné sprístupniť z elektronického dátového nosiča do podoby, ktorá je čitateľná ľudským okom.
K bodu 37 (§ 35 ods. 6 až 8)
V nadväznosti na požiadavku vyplývajúcu z hodnotenia SR, ktoré uskutočnilo Globálne fórum OECD pre transparentnosť a výmenu informácií, sa ustanovenie precizuje s cieľom spresnenia podmienok uchovávania účtovnej dokumentácie zanikajúcej účtovnej jednotky inou účtovnou jednotkou alebo fyzickou osobou podľa § 1 ods. 3 písm. a) zákona. Zanikajúca účtovná jednotka je povinná informovať daňový úrad o splnení svojej povinnosti tak, aby vedela preukázať napr. zmluvou, ktorá osoba bude zabezpečovať uchovanie jej účtovnej dokumentácie v súlade s ustanovenými požiadavkami, pričom vo všeobecnom podaní uvádza identifikačné údaje takejto inej účtovnej jednotky alebo osoby. Pri ukončení podnikania z dôvodu úmrtia fyzickej osoby budú mať oznamovaciu povinnosť dedičia. Ak neexistujú dedičia alebo dedičstvo pripadne štátu, oznamovaciu povinnosť príslušná štátna rozpočtová organizácia. V obidvoch prípadoch je lehota na splnenie oznamovacej povinnosti tri kalendárne mesiace odo dňa nadobudnutia právoplatnosti uznesenia o dedičstve.
31
K bodu 38 (§ 38 ods. 1 písm. c)
V nadväznosti na zmenu v § 23a ods. 10 sa porušenie tohto ustanovenia osobitne určuje v § 38 ods. 3, ktorý umožňuje uložiť sankciu osobe za neuloženie účtovných dokumentov do registra pri výmaze účtovnej jednotky.
K bodu 39 (§ 38 ods. 1 písm. k)
Vzhľadom na rozšírenie povinnosti pre účtovné jednotky v súvislosti s transformáciou účtovných záznamov, zabezpečením vierohodnosti pôvodu a neporušenosti obsahu účtovného záznamu sa dopĺňajú § 32 a § 33 medzi ustanovenia, za ktoré je v prípade ich porušenia možné účtovnú jednotku sankcionovať.
K bodu 40 (§ 38 ods. 2 písm. a)
Daňový úrad pri ukladaní pokút postupuje v súlade s daňovým poriadkom. Úhrnná pokuta sa stanovuje najmenej vo výške najvyššej dolnej hranice sadzby pokuty ustanovenej za správny delikt. Preto je potrebné ustanoviť dolnú hranicu sadzby pri závažnom porušení zákona o účtovníctve, pri ktorom nebola v súčasnosti táto hranica ustanovená. Medzi závažné porušenia patrí nevedenie účtovníctva, nezostavenie účtovnej závierky, ako aj vykonávanie účtovných zápisov mimo účtovných kníh, vykonávanie zápisov o účtovnom prípade, ktorý nevznikol, ďalej ide o zatajovanie a nezaúčtovanie skutočností, ktoré predmetom účtovníctva.
K bodu 41 (§ 38 ods. 2 písm. c)
V nadväznosti na zmenu v ustanovení výšky sankcie za porušenie ustanovení § 35 sa upravuje písmeno c), z ktorého sa vypúšťa uvedený paragraf. Za správny delikt za porušenie ustanovení § 35 v oblasti uchovávania a ochrany účtovnej dokumentácie bude účtovná jednotka sankcionovaná v súlade s § 38 ods. 2 písm. f).
K bodu 42 (§ 38 ods. 2 písm. e) a f)
Ustanovuje sa výška sankcie v prípade, ak si účtovná jednotka nesplní povinnosť uloženia účtovného dokumentu do registra a daňový úrad nemá k dispozícii účtovnú závierku, na základe ktorej by bolo možné z hodnoty majetku vyčísliť výšku sankcie.
Osobitne sa ustanovuje sankcia za porušenie ustanovení v oblasti uchovávania a ochrany účtovnej dokumentácie.
K bodu 43 (§ 38 odseky 3 a 4)
Osobitne sa ustanovuje sankcia za nesplnenie povinnosti, ktorú posledný štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu zapísaný v obchodom registri pred výmazom obchodnej spoločnosti alebo družstva z obchodného registra 23a ods. 10) a za porušenie povinností súvisiacich s uchovávaním účtovnej dokumentácie 35 ods. 6) fyzickou osobou podľa § 1 ods. 3 písm. a) zákona.
32
K bodu 44 (§ 38 ods. 8)
Rozšírením povinných osôb aj na iné osoby 1 ods. 3), ktoré povinné dodržiavať ustanovenia zákona o účtovníctve sa rozširuje pre daňový úrad oprávnenie vykonávať kontrolu aj u inej osoby ako je účtovná jednotka. Daňový úrad je oprávnený v súlade s daňovým poriadkom ukladať pokutu podľa miestnej príslušnosti. Kontrolór, ktorý vykonáva kontrolu dane a zistí aj porušenie zákona o účtovníctve, nie je vždy miestne príslušný k účtovnej jednotke, v ktorej vykonáva kontrolu. Je legitímne umožniť, aby pokutu ukladal ten daňový úrad, ktorý porušenie zistil, a preto sa dopĺňa, aby bol oprávnený uložiť pokutu ten daňový úrad, ktorý vykonal kontrolu a zistil porušenie zákona.
K bodu 45 (§ 38 ods. 9 a ods. 10)
Ustanovenie nadväzuje na doplnenie odseku 4, ktorý ustanovuje uloženie pokuty fyzickej osobe, ktorá porušila zákon o účtovníctve v oblasti ukladania účtovných dokumentov po výmaze obchodnej spoločnosti a zabezpečenia uchovania účtovných záznamov pre účtovnú jednotku, ktorá zanikla alebo skončila podnikanie.
K bodu 46 (§ 39w)
Prechodné ustanovenie v odseku 1 upravuje použitie obsahu výročnej správy nadväzne na § 20 ods. 16 pre neziskové organizácie, ktoré nemajú vo svojom hmotnoprávnom predpise tento obsah upravený. Neziskové organizácie prvýkrát tento obsah výročnej správy použijú za účtovné obdobie, ktoré končí 31. decembra 2022.
V odseku 2 sa ustanovuje, že účtovné dokumenty účtovných jednotiek, ktoré do 31. decembra 2021 boli uložené v neverejnej časti registra a ktoré sa týkajú účtovných období končiacich najneskôr 31. decembra 2021 aj v prípade hospodárskeho roka, ktorý začal v priebehu roka 2021, budú ukladané do neverejnej časti registra.
V odseku 3 sa ustanovuje v súlade s § 23a ods. 1 povinnosť ukladať po 1. januári 2022 do registra účtovných závierok účtovné dokumenty za účtovné obdobie roka 2021 alebo aj za predchádzajúce účtovné obdobia už iba v elektronickej podobe.
Ustanovenie § 35 ohľadom uchovania a ochrany dokumentácie sa môže použiť aj na účtovné záznamy za účtovné obdobia pred účinnosťou zákona, ak sa na vykonanie transformácie účtovného záznamu uplatnia ustanovenia § 31 33 v znení účinnom od 1. januára 2022. V nadväznosti na § 33 ods. 7 však nie je možné transformovať účtovné záznamy, pri ktorých sa podľa osobitných predpisov vyžaduje pôvodná podoba.
Podľa odseku 5 sa zmeny vo výške pokút budú môcť uplatniť pri ukladaní pokút za spáchaný delikt od 1. januára 2022.
33
K bodu 47
Z dôvodu zrušenia smernice 2009/101/ES sa upravuje transpozičná príloha o aktuálne platnú smernicu v oblasti práva obchodných spoločností a aktualizujú sa názvy ostatných smerníc.
K čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti novely zákona 1. januára 2022 tak, aby jednotlivé zmeny v zákone boli účinné od začiatku nového účtovného obdobia.
Bratislava 25. augusta 2021
Eduard Heger v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič v . r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky