Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: ..Ukončenie: ..
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
január 2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Aktuálne potreby aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa najviac týkajú podmienok výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom a potreba škôl akceptovať na systémovej úrovni koordinovanie digitálnych technológií, ktoré sa reálne vykonávajú v školách ako súčasť modernej výchovy a vzdelávania žiakov.
3. Ciele a výsledný stav
Zosúladenie zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa najviac týkajú podmienok výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom úprava podmienok kariérového rastu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
4. Dotknuté subjekty
Pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci, školy, školské zariadenia, zariadenia sociálnej pomoci, zriaďovatelia.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, teda neprijatie návrhu právneho predpisu, čo by znamenalo, že by naďalej dochádzalo k aplikačným problémom v praxi, naďalej by pretrvávala nespokojnosť pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov s podmienkami kariérového rastu.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Bezpredmetné.
8. Preskúmanie účelnosti**
Bezpredmetné.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci rozpočtu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
11. Kontakt na spracovateľa
Ján Sitarčík, riaditeľ odboru pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a ďalšieho vzdelávania,
jan.sitarcik@minedu.sk
René Kasenčák, odbor legislatívy,
rene.kasencak@minedu.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I. Úvod: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR predložilo dňa 18. marca 2021 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na záverečné posúdenie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov“, spolu so žiadosťou o skrátenie záverečného posúdenia. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V MPK MF SR predložilo viaceré pripomienky k analýze vplyvov týkajúce sa rozpočtového krytia, kvantifikácie ďalších opatrení vyplývajúcich z návrhu a ďalších úprav analýzy. Na rozporovom konaní predkladateľ deklaroval, že akceptuje všetky pripomienky týkajúce sa analýzy vplyvov, avšak všetky zapracované neboli. V súčasne predloženom návrhu je v doložke vybraných vplyvov označený negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je kvantifikovaný negatívny vplyv v sume 33 980 327 eur v roku 2021 a v sume 107 385 140 eur ročne v rokoch 2022 až 2024, z toho vplyvy na obce a VÚC sú kvantifikované spolu v sume 899 315 eur v roku 2021 a v sume 2 697 945 eur ročne v rokoch 2022 až 2024. Celý tento vplyv je uvedený ako
rozpočtovo nekrytý. Komisia podotýka, že v rozpočte verejnej správy na roky 2021 až 2023 nie sú na uvedený účel v kapitole VPS rozpočtované žiadne výdavky. Komisia žiada, aby všetky vplyvy vyplývajúce z predloženého návrhu boli zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov regionálneho školstva financovaného z kapitol Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR na príslušné rozpočtové roky, bez dodatočných nárokov na štátny rozpočet. Ako možnosť Komisia uvádza postupnú optimalizáciu siete škôl a školských zariadení v súlade s Programovým vyhlásením vlády, ktorá je bez negatívneho vplyvu na štátny rozpočet alebo z finančných zdrojov rozpočtovaných v kapitole Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v sume 100 mil. eur, resp. 92 mil. eur na účel zvýšiť motiváciu pedagogických zamestnancov ako aj podporiť záujem budúcich učiteľov pracovať v regionálnom školstve.
V analýze vplyvov je v časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie uvedená kvantifikácia vplyvu vyplývajúceho zo zavedenia novej kategórie pedagogických zamestnancov digitálny koordinátor na kapitoly Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Ministerstvo vnútra SR celkovo v sume 25 789 465 eur v roku 2021 a v sume 77 368 395 eur ročne v rokoch 2022 až 2024. Vplyv na kapitolu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vyplývajúci zo zavedenia tejto pozície je uvedený v sume 9 716 eur v roku 2021 a v sume 29 149 eur ročne v rokoch 2022 až 2024. Komisia podotýka, že vplyv vyplývajúci zo zavedenia novej kategórie pedagogických zamestnancov digitálny koordinátor nebol v rámci MPK kvantifikovaný.
Z návrhu nevyplýva potreba, aby mala každá škola vlastného digitálneho koordinátora. Školy dokonca nemajú povinnosť túto pozíciu obsadiť. Vzhľadom na skutočnosť, že na Slovensku máme množstvo základných škôl, ktoré majú nízky počet žiakov a v snahe o čo najlepšiu efektivitu, Komisia žiada doplniť jednoznačné kritériá, kedy má škola nárok na financovanie digitálneho koordinátora na plný úväzok a v ktorých prípadoch bude táto pozícia len čiastkovým pracovným úväzkom (resp. kedy sa budú viaceré školy deliť o jedného digitálneho koordinátora). Kvantifikáciu počtu digitálnych koordinátorov Komisia žiada upraviť a následnú zmenu vo vplyvoch na rozpočet verejnej správy Komisia žiada zohľadniť v analýze vplyvov.
Komisia upozorňuje, že v Pláne obnovy sa počíta s vytvorením pozície digitálneho koordinátora a táto pozícia sa uvažuje v rôznych alternatívach a to digitálny koordinátor ako samostatná pracovná pozícia na škole, koordinátor a učiteľ v jednej osobe (kombinovaný pracovný úväzok) alebo koordinátor ako externý poskytovateľ služieb. Zároveň Komisia podotýka, že v Pláne obnovy sa počíta s financovaním pozície digitálneho koordinátora do konca školského roka 2023/2024 z EŠIF. Financovanie zo štátneho rozpočtu by malo nastať až po pilotnej fáze. Uvedené je potrebné zohľadniť v analýze vplyvov.
V analýze vplyvov Komisia žiada uviesť zvlášť kvantifikáciu vplyvov na rozpočty obcí a zvlášť kvantifikáciu na rozpočty VÚC. Spolu s tým je potrebné uviesť aj návrhy na úhradu zvýšených výdavkov obcí a VÚC.
Zároveň Komisia žiada upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, že z nich bude vyplývať rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy.
Zároveň Komisia žiada, aby aj prípadné ďalšie vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona, napríklad z dôvodu:
- legislatívnej zmeny úpravy funkčného platu vedúceho pedagogického zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom, v súvislosti s vykonávanou prácou nadčas;
- možnosti vyplácať funkčný plat za prácu nadčas v období čerpania náhradného voľna;
- možnosti priznania osobného príplatku pre pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca za prácu vykonanú nad rámec pracovných povinností na obdobie, kedy sú tieto činnosti vykonávané;
- povinnosti zamestnávateľa pedagogického a odborného zamestnanca hradiť náklady spojené s aktualizačným vzdelávaním a náklady spojené s adaptačným vzdelávaním okrem nákladov spojených s adaptačným vzdelávaním podľa § 52 ods. 6 predloženého návrhu;
boli zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023.
Komisia upozorňuje, že výška poistného v organizáciách financovaných z obcí a VÚC (vrátane preneseného výkonu) zodpovedá úrovni 35,2 % a nie 34,95 %, ako je uvedené v analýze vplyvov. V nadväznosti na uvedené, Komisia žiada poistné správne kvantifikovať v celej analýze vplyvov.
Vplyv navrhovaných zmien v kapitolách Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Ministerstvo vnútra SR je kvantifikovaný s každoročným zvýšením cca 6 %. Vplyv návrhu je potrebné kvantifikovať bez zvýšenia o očakávanú valorizáciu. Komisia podotýka, že v schválenom rozpočte na roky 2021 až 2023 bola schválená 0 % valorizácia.
V tabuľke č. 1 v časti „Výdavky verejnej správy celkom“ je potrebné uviesť celkový vplyv.
Ďalej Komisia upozorňuje, že v tabuľke č. 1 riadku „Vplyv na mzdové výdavky“ je nesprávne uvedený súčet v roku 2023 a 2024. Uvedené Komisia žiada upraviť.
Z návrhu jednoznačne nevyplýva, či zavedenie novej kategórie pedagogického zamestnanca, na ktorú sú požadované výdavky, bude mať vplyv na zvýšenie počtu zamestnancov sektoru verejne správy. Ak áno, je potrebné tento údaj v analýze vplyvov uviesť. Ak predkladateľ návrhu nepredpokladá vplyv na zvýšenie počtu zamestnancov, je v časti „Vplyv na počet zamestnancov“ potrebné uviesť nulový vplyv. Súčasne Komisia upozorňuje, že nesedí súčet vplyvu na počet zamestnancov v riadku „vplyv na ŠR“, čo Komisia žiada upraviť. Ďalej Komisia uvádza, že nie je zrejmé, čo znamená v tabuľke č. 1 v riadku „Vplyv na počet zamestnancov“ kvantifikácia uvedená v roku 2024 v hodnote „7 800 + 1“.
V tabuľke č. 1 v časti „Vplyv na mzdové výdavky“ je potrebné uvádzať iba mzdové výdavky, nie osobné výdavky. Aj na tomto mieste Komisia upozorňuje, že v rokoch 2023 a 2024 nesedí súčet výdavkov za štátny rozpočet a celkový súčet.
V tabuľke č. 2 Komisia žiada údaje za počet dotknutých zamestnancov zosúladiť s ostatnými tabuľkami analýzy vplyvov a textovou časťou.
V tabuľke č. A/5, v ktorej je kvantifikovaný vplyv vykonania prvej atestácie po 3 rokoch na obce a kraje, Komisia žiada text v riadku „MV SR“ upraviť na „OK“, keďže ide o vplyv na obce a kraje.
V tabuľke č. 4/1, v ktorej sú kvantifikované vplyvy návrhu na kapitolu Ministerstvo vnútra SR, Komisia žiada text v riadku „Ročné náklady MŠVVŠ SR 600“ upraviť na „Ročné náklady MV SR 600“.
Do tabuľky č. 4/2 nie sú prenesené správne kvantifikované výdavky z tabuľky č. A/4 v kapitole Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (je uvedený vplyv v kapitole Ministerstvo vnútra SR). Správny vplyv v kapitole Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR Komisia žiada zohľadniť v celkovom vplyve v tabuľke č. 1.
Komisia upozorňuje, že v záujme prehľadnosti by bolo vhodné čísla jednotne formátovať, oddeľovať tisíce a uvádzať bez znaku „€“.
K sociálnym vplyvom
V analýze sociálnych vplyvov Komisia odporúča v časti, v ktorej sa nepredpokladá žiadny vplyv, je potrebné uviesť len slová "Bez vplyvu.".
Bod 4.2 predloženej analýzy sociálnych vplyvov (hodnotenie prístupu k zdrojom, právam, tovarom a službám) je potrebné prepracovať. V medzirezortnom pripomienkovom konaní Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ako gestor sociálnych vplyvov uplatnilo aj pripomienku na zhodnotenie niektorých navrhovaných opatrení predloženého návrhu zákona v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov. Išlo o opatrenia, ktorými sa zjednoduší zaraďovanie do kariérových
stupňov a vykonávanie atestácií a umožní sa vykonávať atestácie aj pedagogickým asistentom, rozšíri sa okruh atestačných organizácií a okruh poskytovateľov kvalifikačného vzdelávania, funkčného vzdelávania a špecializačného vzdelávania, zjednoduší sa organizovanie všetkých druhov vzdelávania v profesijnom rozvoji, umožní sa absolvovať kvalifikačné, funkčné, špecializačné a inovačné vzdelávanie aj ďalším fyzickým osobám, na ktoré sa inak zákon nevzťahuje a ustanovuje sa možnosť vzdelávať sa v inom než slovenskom jazyku, pričom hodnotenie je potrebné vykonať v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov (Príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov). Predkladateľ túto pripomienku akceptoval (podľa predloženého vyhodnotenia pripomienkového konania). Napriek tomu, že väčšina uvedených návrhov opatrení je súčasťou znenia návrhu zákona predloženého do záverečného posúdenia vybraných vplyvov, ich hodnotenie v predloženej analýze sociálnych vplyvov absentuje. Komisia považuje za potrebné, aby predkladateľ v bode 4.2 aspoň kvalitatívne zhodnotil všetky opatrenia predloženého návrhu zákona, ktoré zlepšujú personálne zabezpečenie výučby a výchovy; opatrenia, ktoré zlepšujú možnosti vzdelávania sa dotknutých pedagogických zamestnancov a tiež aj návrh na ustanovenie koordinátora školského podporného tímu a podmienok zriadenia, zloženia a činnosť školského podporného tímu, a to v porovnaní so súčasným stavom.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na záverečné posúdenie.
IV. Poznámka: Stanovisko Komisie k doložke je súčasťou materiálu predkladaného na rokovanie vlády Slovenskej republiky alebo na schválenie ministrovi, vedúcemu, predsedovi alebo riaditeľovi ostatného ústredného orgánu štátnej správy alebo vedúcemu iného orgánu.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.