Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí s novelizačným bodom 16.K bodu 16
Dôvodom úpravy § 14 ods. 3 je potreba rozšírenia možností uznania vzdelávacích ciest a ich výsledkov, ktoré vedú k získaniu kvalifikácie na účely splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Vloženie nového písmena predstavuje základ pre uznanie spĺňania kvalifikačných predpokladov aj na základe výsledkov vzdelávacej aktivity pedagogického zamestnanca v oblasti neformálneho vzdelávania, ktoré sa uznávajú na účely uznania kvalifikácie v iných oblastiach ekonomickej činnosti obyvateľstva. V aplikačnej praxi ide o prípady posudzovania vzdelania, ak
- ide o vyučovanie cudzích jazykov,
- sa pre splnenie kvalifikačných predpokladov vyžaduje vykonanie prvej atestácie alebo
- sa pre splnenie kvalifikačných predpokladov vyžaduje predchádzajúci výkon pracovnej činnosti.
K bodom 17 a 18
Dôvodom úpravy doterajšieho znenia § 15 a vloženia nového ustanovenia § 15a je potreba
- zosúladenia úpravy bezúhonnosti s možnosťami preukazovania bezúhonnosti alebo zisťovania ďalších okolností spáchaného trestného činu na základe odpisu registra trestov; ako ukazuje aplikačná prax, nie je možné výlučne z odpisu registra trestov určiť, či bol trestný čin spáchaný z nedbanlivosti spáchaný priamo pri výkone pracovnej činnosti bez nahliadnutia do rozsudku,
- explicitného vymedzenia trestných činov podľa Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a boji proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. EÚ L 335, 17. 12. 2011), ktorých právoplatne odsúdení páchatelia nemajú spĺňať predpoklad bezúhonnosti na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca;
- spresnenia postupov pri preukazovaní bezúhonnosti podľa účelu tak, aby nedochádzalo k pochybnostiam o správnosti konania škôl, školských zariadení a zariadení sociálnej pomoci pri obsadzovaní voľných pracovných pozícií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov;
- ustanovenia lehôt, do kedy sú subjekty povinné poskytnúť údaje potrebné na vyžiadanie registra trestov, do kedy musí regionálny úrad školskej správy požiadať o odpis registra trestov a do kedy je povinný oznámiť skutočnosť spĺňania bezúhonnosti,
- zefektívnenia preukazovania bezúhonnosti prostredníctvom odpisu registra trestov s využitím dostupných systémových nástrojov v oblasti zberu dát o pedagogickom zamestnancovi a odbornom zamestnancovi v Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení za účelom zníženia administratívnej záťaže,
- spresnenia postupov pri preukazovaní bezúhonnosti cudzieho štátneho príslušníka, ktorý bude vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca; v týchto prípadoch sa bude bezúhonnosť preukazovať priamo zamestnávateľovi, ktorý porovná predložený doklad s obsahom § 15 ods. 1 a 2,
- vytvorenia rámca pre nakladanie s osobnými údajmi žiadateľov o odpis registra trestov regionálnym úradom školskej správy a tiež Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky,