1
Tézy
vykonávacích právnych predpisov
k návrhu zákona o elektronických komunikáciách
(ďalej len „návrh zákona“)
Vykonávací predpis podľa § 25 ods. 7 návrhu zákona
„Podrobnosti o rozsahu, štruktúre, forme a spôsobe poskytovania informácií podľa odseku 2 jednotnému informačnému miestu ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“
Na základe tohto splnomocňovacieho ustanovenia návrhu zákona úrad vydať všeobecne záväzný právny predpis o podrobnostiach poskytovania informácií o dostupnosti pasívnej infraštruktúry a plánovaných stavbách a prebiehajúcich stavebných prácach jednotnému informačnému miestu.
Podľa § 25 ods. 2 návrhu zákona podnik právo získavať informácie o dostupnosti pasívnej infraštruktúry a plánovaných stavbách a prebiehajúcich stavebných prácach prostredníctvom jednotného informačného miesta.
Podľa § 25 ods. 3 návrhu zákona jednotné informačné miesto zhromažďuje, spracováva, uchováva a na základe žiadosti bezplatne poskytuje podnikom elektronickými prostriedkami informácie o dostupnosti pasívnej infraštruktúry v rozsahu: geometrické, výškové a polohové určenie pasívnej infraštruktúry (grafická časť sa poskytne vo vektorovej forme v súradnicovom systéme jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej), typ a súčasné využívanie pasívnej infraštruktúry a kontaktné údaje prevádzkovateľa siete.
Predmetom úpravy všeobecne záväzného právneho predpisu majú byť podrobnosti o rozsahu, štruktúre, forme a spôsobe poskytovania informácií jednotnému informačnému miestu. Všeobecná úprava uvedených aspektov je obsiahnutá v návrhu zákona. V rámci všeobecne záväzného právneho predpisu sa predpokladá presnejšia špecifikácia rozsahu týkajúca sa napr. vyžadovanej úrovne presnosti poskytovaných údajov, typu súradnicového systému a pod. Štruktúra požadovaných informácií bude obsahovať najmä podrobnejšiu špecifikáciu prvkov fyzickej resp. pasívnej infraštruktúry. Podrobnosti týkajúce sa formy a spôsobu poskytovania informácií jednotnému informačnému miestu a podnikom majú za cieľ špecifikovať podmienky spracovania a poskytovania informácií v rámci určeného informačného systému verejnej správy.
V súčasnosti je takýto predpis vydaný a bude len aktualizovaný podľa ustanovení nového zákona.
Vykonávací predpis podľa § 31 ods. 4 návrhu zákona
„Podrobnosti týkajúce sa rozsahu, štruktúry, formy a spôsob poskytovania informácií podľa odseku 1 a 2 ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“
Na základe tohto splnomocňovacieho ustanovenia návrhu zákona úrad vydať všeobecne záväzný právny predpis obsahujúci podrobnosti poskytovania informácií týkajúcich sa geografického prieskumu pokrytia územia sieťami jednotnému informačnému miestu.
2
Podľa § 31 ods. 1 návrhu zákona úrad vykoná najneskôr do 21. decembra 2023 a potom najmenej každé tri roky geografický prieskum pokrytia územia Slovenskej republiky elektronickými komunikačnými sieťami schopnými poskytovať širokopásmové pripojenie.
Podľa § 31 ods. 2 návrhu zákona úrad je oprávnený určiť, že súčasťou geografického prieskumu podľa odseku 1 je aj prognóza zavádzania širokopásmových sietí na celom území Slovenskej republiky. Ak je prognóza súčasťou geografického prieskumu, úrad určí obdobie, na ktoré sa prognóza vzťahuje.
Úrad pri vykonávaní geografického prieskumu prihliada na usmernenia prijaté orgánom európskych regulátorov týkajúce sa geografického prieskumu.
V rámci všeobecne záväzného právneho predpisu sa predpokladá presnejšia špecifikácia rozsahu týkajúca sa napr. granularity spracúvaných údajov (napr. údaje o parametroch služby na adrese, resp. v rámci polygónu). Štruktúra požadovaných informácií bude obsahovať najmä podrobnejšiu špecifikáciu prvkov existujúcej aktívnej infraštruktúry a plánovaných investícií. Podrobnosti týkajúce sa formy a spôsobu poskytovania informácií majú za cieľ špecifikovať podmienky spracovania a poskytovania informácií v rámci určeného informačného systému verejnej správy. Predpokladá sa, že obsah všeobecne záväzného právneho predpisu bude zohľadňovať usmernenia prijaté orgánom európskych regulátorov týkajúce sa geografického prieskumu.
Vykonávací predpis podľa § 33 ods. 3 návrhu zákona
Plán využívania frekvenčného spektra ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.”.
Frekvenčné spektrum, ktoré správu vykonáva úrad je definované frekvenciami do 3000 GHz. V jednotlivé časti (frekvenčné pásma) určené pre rôzne druhy rádiokomunikačných služieb. Preto, aby bolo jasné, prehľadné a globálne harmonizované, ktoré frekvenčné pásma určené pre ktoré rádiokomunikačné služby bola na celosvetovej úrovní pod gesciou Svetovej telekomunikačnej únie (ITU) spracovaná frekvenčné tabuľka, ktorá tvorí súčasť Rádiokomuniakčného poriadku (RR). V Slovenskej republike je tento spôsob určovania frekvencií pre jednotlivé rádiokomunikačné služby implementovaný do Národnej tabuľky frekvenčného spektra (NTFS). Vzhľadom k potrebe európskej harmonizácie, stupňu technického rozvoja rádiových zariadení a poskytovania služieb v konkrétnom frekvenčnom pásme, ako aj dosiahnutiu výhod pre koncových užívateľov a zabezpečenie obrany a bezpečnosti štátu je potrebné stanoviť konkrétne technické parameter pre rádiové zariadenie používajúce frekvencie z jednotlivých frekvenčných pásiem. Z toho dôvodu je potrebné vydať predpis, ktorý bude tieto technické parameter obsahovať Týmto predpisom je plán využívania frekvenčného spektra.
Vykonávacím predpisom sa nebudú žiadnym subjektom ukladať práva, povinnosti ani kompetencie, bude sa ním iba precizovať technická stránka možnosti používania frekvencií z jednotlivých frekvenčných pásiem.
Plán využívania frekvenčného spektra je vydaný a bude len aktualizovaný.
3
Vykonávací predpis podľa § 47 ods. 3 návrhu zákona
Úhradu za právo používať frekvenciu alebo identifikačný znak podľa odseku 2 písm. c) a d) úrad stanovuje podľa sadzobníka úhrad. Sadzobník úhrad ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.”.
Na základe tohto splnomocňovacieho ustanovenia návrhu zákona úrad ukladá povinnosti platenia opakovanej úhrady každému subjektu, ktorému dal právo používať obmedzený prírodný zdroj, ktorým frekvencie ako majetok štátu sú.
Sadzobník úhrad jednoznačne stanovuje aká bude výška opakovanej úhrady v jednotlivých častiach frekvenčného spektra pre jednotlivé rádiokomunikačné služby.
Vykonávacím predpisom sa nebudú žiadnym subjektom ukladať práva, povinnosti ani kompetencie.
Vykonávací predpis podľa § 52 ods. 7 návrhu zákona
Podrobnosti o vybraných rádiových zariadeniach, o zriaďovaní skúšobnej komisie, o obsahu, rozsahu a priebehu skúšky a o osvedčeniach osobitnej odbornej spôsobilosti ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.”.
Obsluhovať vybrané rádiové zariadenia môže len fyzická osoba, ktorá osobitnú odbornú spôsobilosť na ich obsluhu. Osobitná odborná spôsobilosť je súhrn teoretických vedomostí a praktických skúseností a znalosť všeobecne záväzných právnych predpisov súvisiacich s obsluhou vybraných rádiových zariadení.
Vykonávací predpis bude bližšie určovať rozsah teoretických vedomostí, a praktických znalostí, ktoré musí každý záujemca o vydanie osvedčenia osobitnej odbornej spôsobilosti preukázať.
Sadzobníky úhrad za frekvencie a za čísla sa pravidelne vydávajú a menia podľa situácie na trhu elektronických komunikácií.
Vykonávací predpis podľa § 52 ods. 9 návrhu zákona
„Technické a prevádzkové podmienky amatérskej stanice ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad..”.
Rádioamatérska služba je rádiokomunikačná služby v súlade s RR ITU určená pre rádiovú komunikáciu na účely sebavzdelávania, vzájomnej komunikácie a technického štúdia amatérov, ktorí oprávnenými osobami so záujmom o rádiotechniku výhradne z osobného záujmu a bez finančného prospechu.
Povoľovacie podmienky pre amatérske vysielacie rádiové stanice budú stanovovať práva a povinnosti držiteľov rozhodnutia o povolení na prevádzkovanie amatérskych vysielacích rádiových staníc.
Vykonávací predpis podľa § 53 ods. 3 návrhu zákona
4
“Podrobnosti týkajúce sa rozsahu infraštruktúry vhodnej pre umiestnenie bezdrôtových bodov s malým dosahom, technických a obchodných podmienok prístupu, a spôsobu poskytnutia podmienok prístupu jednotnému informačnému miestu upraví všeobecne záväzný predpis, ktorý vydá úrad.”
Na základe tohto splnomocňovacieho ustanovenia návrhu zákona úrad vydať všeobecne záväzný právny predpis určujúci podrobnosti týkajúce sa rozsahu infraštruktúry vhodnej pre umiestnenie bezdrôtových prístupových bodov s malým dosahom, technických a obchodných podmienok prístupu, a spôsobu poskytnutia podmienok prístupu jednotnému informačnému miestu.
Podľa § 53 ods. 1 návrhu zákona orgány verejnej moci, okrem výnimiek uvedených v zákone, povinné vyhovieť všetkým písomným žiadostiam podniku o prístup k akejkoľvek fyzickej infraštruktúre (vrátane pouličného zariadenia, ako stĺpy verejného osvetlenia, dopravné značky, semafory, reklamné a informačné tabule, zastávky hromadnej dopravy), ktorú priamo alebo prostredníctvom ovládanej osoby vlastnia alebo prevádzkujú, a ktorá je technicky vhodná ako hostiteľská infraštruktúra alebo ktorá je nevyhnutná na pripojenie takýchto prístupových bodov k chrbticovej sieti. Na poskytnutie a odmietnutie prístupu sa primerane použijú ustanovenia týkajúce sa prístupu k fyzickej infraštruktúre podľa tohto zákona.
Podmienky prístupu musia byť primerané, nediskriminačné a transparentné vrátane ceny a publikované prostredníctvom jednotného informačného miesta.
Všeobecne záväzný právne predpis určiť rozsah infraštruktúry vhodnej pre umiestnenie prístupových bodov s malým dosahom tým, že podrobnejšie definuje druhy a typy prvkov fyzickej infraštruktúry. Špecifikácia technických a obchodných podmienok za cieľ poskytnúť podrobnosti o rozsahu a štruktúre zverejňovaných podmienok, t.j. predstaviť štruktúru dokumentu, ktorý musia povinné subjekty spracovať a uverejniť v podobe záväzných podmienok prístupu k infraštruktúre pre umiestnenie bodov s malým dosahom. Návrh zákona predpokladá uverejnenie podmienok prístupu prostredníctvom jednotného informačného miesta. Podrobnosti týkajúce sa spôsobu poskytnutia týchto podmienok teda budú definovať najmä spôsob zaslania, spracovania a publikácie podmienok prostredníctvom jednotného informačného miesta.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 54 ods. 14 návrhu zákona bude bližšie určovať jednotlivé kategórie čísel, ktoré úrad prideľuje individuálnym povolením na používanie čísel, všeobecné podmienky na používanie čísel a priradenie množín číslovacieho plánu verejnej elektronickej komunikačnej siete na príslušný účel použitia. Vo všeobecne záväznom právnom predpise budú obsiahnuté aj nové množiny čísel podľa požiadaviek EECC.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 54 ods. 14 návrhu zákona „Číslovací plán ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad. Číslovací plán a jeho zmeny úrad zverejňuje na svojom webovom sídle.“
5
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 55 ods. 15 návrhu zákona bude určovať výšku ročnej opakovanej úhrady za pridelené čísla pre jednotlivé kategórie čísel, definované číslovacím plánom a prideľované úradom individuálnym povolením na používanie čísel, vrátane nových množín podľa požiadaviek EECC.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 82 ods. 6 návrhu zákona určí podrobnosti o požiadavkách, ktoré splniť podnik na to, aby sa podľa § 82 ods. 1 pre koncových užívateľov so zdravotným postihnutím zabezpečil rovnocenný prístup k:
a)službám s použitím negeografických čísel v rámci Európskej únie a mohli tieto služby využívať,
b)všetkým číslam v národných telefónnych číslovacích plánoch členských štátov a medzinárodným telefónnym číslam služieb volania na účet volaného, bez ohľadu na technológiu a zariadenia, ktoré podnik používa.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 82 ods. 6 návrhu zákona teda určí podrobnosti, o požiadavkách, ktoré splniť podnik na to, aby sa pre koncových užívateľov so zdravotným postihnutím zabezpečil rovnocenný prístupu najmä k interpersonálnym komunikačným službám pre zrakovo alebo sluchovo postihnutých užívateľov a aby mohli využívať ich služby za rovnakých podmienok, a to aj cenových, tarifných a týkajúcich sa kvality, aké sa ponúkajú ostatným koncovým používateľom, bez ohľadu na dodatočné náklady, ktoré týmto poskytovateľom takto vznikajú.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 55 ods. 15 návrhu zákona „Držiteľ individuálneho povolenia na používanie čísel je povinný platiť za každé pridelené číslo ročnú opakovanú úhradu podľa sadzobníka úhrad. Výška opakovanej úhrady musí byť stanovená v súlade s cieľmi a zásadami podľa § 2 a 7. Sadzobník úhrad ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 82 ods. 6 návrhu zákona „Podrobnosti o požiadavkách, ktoré splniť podnik na to, aby sa pre koncových užívateľov so zdravotným postihnutím zabezpečil rovnocenný prístup k službám podľa odseku 1 a možnosť využitia výberu podnikov a služieb, ktoré dostupné väčšine koncových užívateľov, ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 83 ods. 9 návrhu zákona „Podnik poskytuje informácie podľa odseku 8 za úhradu ustanovenú všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá úrad. Tieto informácie poskytujú príslušné orgány podniku v štandardizovanom formáte.“
6
Podnik nárok na úhradu skutočne vynaložených nákladov na poskytovanie týchto informácií svojim koncovým užívateľom ak je o to požiadaný Ministerstvom vnútra SR.
Úrad vypracuje predpis, v ktorom určí výšku a spôsob úhrady v prospech podniku za bezplatne poskytované informácie svojim koncovým užívateľom. Úhrada predstavovať súčet a) nákladov priamo vynaložených pri plnení povinnosti a b) časti nevyhnutných nepriamych nákladov súvisiacich s plnením povinnosti.
Úrad v predpise stanoví minimálny rozsah (rozpis) nákladových položiek vstupujúcich do nákladov na poskytovanie požadovaných informácií, napr. odpisy, osobné náklady, atď.
Výšku nároku na úhradu skutočne vynaložených nákladov podnik zdokladuje fotokópiami príslušných účtovných kníh a/alebo záznamov a zoznam účtov analytickej evidencie s vyznačením a vyčíslením tej časti účtov, ktoré vstupujú do nákladov na poskytovanie požadovaných informácií; register dlhodobého majetku, s výpočtom ekonomických odpisov vstupujúcich do nákladov na poskytovanie požadovaných informácií a pod.
Ide o splnomocňovacie ustanovenie, ktoré oprávňuje úrad na vydanie Opatrenia v nadväznosti na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe v súvislosti s nariadením (EU) 2015/2120 o prístupe k otvorenému internetu. Predmetné ustanovenie sa navrhuje z dôvodu, aby bol úrad schopný pružne reagovať na potreby zabezpečenia dostatočnej úrovne ochrany koncových užívateľov v súvislosti s Čl. 4 ods. 1 a 2 citovaného nariadenia.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 84 ods. 10 návrhu zákona určí podrobnosti ohľadom plnenia povinností pre poskytovateľov služieb prístupu k internetu vychádzajúcich z článku 4 ods. 1 Nariadenia (EU) 2015/2120. Tieto povinnosti sa týkajú transparentnosti poskytovania informácií v zmluvách o poskytovaní verejných služieb, zahŕňajúcich služby prístupu k internetu, najmä ohľadom opatrení na riadenie prevádzky, ktoré poskytovateľ služieb prístupu k internetu aplikuje, môžu vplývať na kvalitu služieb prístupu k internetu, na súkromie koncových užívateľov a na ochranu ich osobných údajov, vysvetlení, ako môže akékoľvek obmedzenie objemu, rýchlosti a iné parametre týkajúce sa kvality služby ovplyvniť služby prístupu k internetu (najmä využívanie obsahu, aplikácií a služieb), vysvetlení vplyvu špecializovaných služieb na služby prístupu k internetu toho istého koncového užívateľa. Účelom všeobecne záväzného právneho predpisu bude tiež zabezpečiť jednotný spôsob vysvetlenia jednotlivých uvedených prenosových rýchlostí (minimálnej, bežne dostupnej, maximálnej a proklamovanej rýchlosti sťahovania a odosielania dát v rámci služieb prístupu k internetu v prípade pevných sietí, alebo odhadovanej maximálnej a proklamovanej rýchlosti sťahovania a odosielania dát v rámci služieb prístupu k internetu v prípade mobilných sietí), vzhľadom na obsah, formu a spôsob podania informácie koncovým užívateľom, čo prispeje tiež k vyššej „porovnateľnosti“ týchto informácií v zmluvách medzi jednotlivými poskytovateľmi.
Predmetom právnej úpravy v rámci Opatrenia bude najmä:
- rozsah informácií a vysvetlení, ktoré majú poskytovatelia služieb prístupu k internetu
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 84 ods. 10 návrhu zákona „Podrobnosti o požiadavkách týkajúcich sa obsahu, formy a spôsobu podania a monitorovania informácií podľa osobitného predpisu ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“
7
uvádzať v každej zmluve;
- forma informácií a vysvetlení, ktoré majú poskytovatelia služieb prístupu k internetu uvádzať v každej zmluve
- spôsob uvádzania týchto informácií a vysvetlení;
- miesto, kde majú byť informácie a vysvetlenia v zmysle Čl. 4 ods. 1 nariadenia uvádzané;
- ďalšie oblasti úpravy
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 84 ods. 12 a 13 návrhu zákona bude bližšie určovať podmienky stanovenia limitov spotreby služby prístupu k internetu alebo verejne dostupnej interpersonálnej komunikačnej služby, o ktorých je podnik povinný informovať spotrebiteľov, a to vo vzťahu k aktuálnemu stavu spotreby pre každú službu, ktorá je súčasťou tarifného plánu a to pred ich vyčerpaním a na úplné vyčerpanie týchto limitov spotreby bezodkladne po ich vyčerpaní.
Účelom všeobecne záväzného právneho predpisu podľa § 85 ods. 6 písm. a) je najmä zabezpečiť dostupnosť aktuálnych a porovnateľných informácií o kvalite poskytovaných služieb pre všetkých
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 84 ods. 12 a 13 návrhu zákona „(12) Ak je služba prístupu k internetu alebo verejne dostupná interpersonálna komunikačná služba účtovaná spotrebiteľovi alebo koncovému užívateľovi, ktorý je mikropodnikom, malým podnikom alebo neziskovou organizáciou, podľa času alebo podľa využitého objemu, podnik poskytujúci takúto službu je povinný ponúknuť účastníkovi, ktorý je spotrebiteľom, prostriedok na monitorovanie a kontrolu využívania každej takto poskytovanej služby. Tento prostriedok zahŕňa prístup k aktuálnej informácii o miere spotreby pre každú takúto službu, ktorá je súčasťou tarifného plánu. Podnik je najmä povinný upozorniť účastníka, ktorý je spotrebiteľom, pred dosiahnutím limitov spotreby, ak stanovené podľa odseku 13, osobitne pre každú službu, ktorá je súčasťou jeho tarifného plánu pred ich vyčerpaním a na úplné vyčerpanie týchto limitov spotreby bezodkladne po ich vyčerpaní. Podnik poskytne informácie podľa tohto odseku aj účastníkom, ktorými mikropodniky, malé podniky a neziskové organizácie, ibaže by takýto účastník výslovne súhlasil s tým, že informácie alebo ich časti mu nebudú poskytnuté. (13) Podrobnosti o limitoch spotreby podľa odseku 12 ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 85 ods. 6 návrhu zákona „Úrad vydá všeobecne záväzný právny predpis, ktorý ustanoví podrobnosti o a.rozsahu kvalitatívnych ukazovateľov služieb, vrátane špecifikácie rýchlosti podľa odseku 2 a spôsobe a forme zverejňovania týchto informácií,b.špecifikácií kvalitatívnych ukazovateľov služieb a metóde merania zverejnených údajov,c.opatreniach prijatých na zabezpečenie rovnakého prístupu koncových používateľom so zdravotným postihnutím,d.vonkajších faktoroch, od ktorých závisí kvalita služieb podľa odseku 3.“
8
koncových užívateľov- úrad preto všeobecne záväzným právnym predpisom určí rozsah kvalitatívnych ukazovateľov a spôsob a formu ich zverejňovania, pričom zohľadní Odporúčanie BEREC upresňujúce parametre kvality služieb. Špecifikácia rýchlosti podľa § 85 ods. 2 návrhu zákona sa týka prenosových rýchlostí, ktoré musia zverejňovať poskytovatelia služby prístupu k internetu v súlade s článkom 4 ods. 1 písm. d) Nariadenia (EU) 2015/2120 a cieľom všeobecne záväzného právneho predpisu je definovanie jednotlivých uvedených prenosových rýchlostí (minimálnej, bežne dostupnej, maximálnej a proklamovanej rýchlosti sťahovania a odosielania dát v rámci služieb prístupu k internetu v prípade pevných sietí, alebo odhadovanej, maximálnej a proklamovanej rýchlosti sťahovania a odosielania dát v rámci služieb prístupu k internetu v prípade mobilných sietí), čo prispeje k vyššej miere „porovnateľnosti“ kvality služieb prístupu k internetu. Podľa § 85 ods. 6 písm. b) sa určia podrobnosti, ktoré podnik zverejniť a zabezpečiť, a ktoré sa týkajú kvalitatívnych ukazovateľov služieb pre poskytovateľov interpersonálnej komunikačnej služby, pre poskytovateľov služby prístupu k internetu a kvalitatívnych ukazovateľov určených koncovým užívateľom so zdravotným postihnutím. Zároveň úrad uvedie podrobnosti o metóde merania zverejnených údajov pre účely predchádzajúcej vety.
Podľa § 85 ods. 6 písm. c) sa určia podrobnosti o požiadavkách, ktoré splniť podnik na to, aby sa pre koncových užívateľov so zdravotným postihnutím zabezpečil rovnocenný prístupu najmä k interpersonálnym komunikačným službám pre zrakovo alebo sluchovo postihnutých užívateľov. Podľa § 85 ods. 6 písm. d) sa určia podrobnosti pre poskytovateľov interpersonálnych komunikačných služieb informovať spotrebiteľov v prípadoch, ak kvalita služieb verejne dostupných interpersonálnych komunikačných služieb závisí od vonkajších faktorov, akými kontrola prenosu signálu alebo pripojiteľnosti siete.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 88 ods. 17 návrhu zákona bude určovať podrobnosti týkajúce sa prenosu čísla, zmluvy o prenesení čísla, administratívneho postupu pri prenose čísla, informácií, ktoré musí podnik poskytnúť koncovému užívateľovi pri prenose čísla ako aj požiadaviek na prenesenie čísla a na realizáciu prenesenia čísla spôsobom umožňujúcim vzdialený prístup (tzv. OTA) ak koncový užívateľ nepožaduje inak a ak je to technicky uskutočniteľné. Všeobecne záväzný
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 88 ods. 17 návrhu zákona „Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad, ustanoví podrobnosti týkajúce sa:1.prenositeľnosti čísla,2.zmluvy o prenesení čísla,3.administratívneho postupu prenášania čísla,4.informácií, ktoré musí podnik poskytnúť koncovému užívateľovi,5.požiadaviek na prenesenie čísla a na realizáciu prenesenia čísla spôsobom umožňujúcim vzdialený prístup, ak koncový užívateľ nepožaduje inak a ak je to technicky uskutočniteľné,6.informácií poskytovaných podľa odseku 10,7.kompenzácie podľa odseku 14.“
9
právny predpis zároveň bude určovať podrobnosti informovania odovzdávajúceho podniku a účastníka zo strany prijímajúceho podniku, ak prenášané číslo nebude aktivované v dohodnutej lehote ako aj podrobnosti týkajúce sa kompenzácie v prípade oneskoreného prenosu čísla alebo prenosu čísla k inému podniku proti vôli účastníka alebo ak podnik zneužije proces prenosu čísla a nedodrží podmienky dohodnuté v zmluve o prenesení čísla.
Opatrenie úradu je vydané a bude aktualizované v súlade s novým zákonom.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 89 ods. 7 návrhu zákona bude bližšie určovať podmienky zmeny poskytovateľa služby prístupu k internetu, obsahové náležitosti zmluvy o uskutočnení zmeny podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu, administratívneho postupu a kompenzácie v prípade oneskorenej zmeny poskytovateľa služby prístupu k internetu alebo pri zmene poskytovateľa služby prístupu k internetu proti vôli účastníka alebo ak podnik zneužije proces zmeny poskytovateľa služby prístupu k internetu a nedodrží podmienky dohodnuté v zmluve o uskutočnení zmeny podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 96 ods. 4 návrhu zákona určí minimálnu rýchlosť prenosu dát v oboch smeroch, ktorá umožní poskytovanie nasledovného súboru služieb v dostatočnej kvalite pre koncového užívateľa:
a)e-mail
b)vyhľadávacie nástroje umožňujúce hľadať a nájsť všetky typy informácií
c)základné online nástroje pre odbornú prípravu a vzdelávanie
d)online noviny alebo správy
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 89 ods. 7 návrhu zákona „Podrobnosti týkajúce sa zmeny podniku poskytujúceho služby prístupu k internetu, zmluvy o uskutočnení zmeny podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu, administratívneho postupu podľa tohto paragrafu a kompenzácie podľa § 88 ods. 14 ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.“
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 96 ods. 4 návrhu zákona „Úrad vydá všeobecne záväzný právny predpis, ktorý ustanoví minimálnu rýchlosť prenosu dát v oboch smeroch, ktorú zabezpečia podniky poskytujúce službu primeraného širokopásmového prístupu k internetu. Pri stanovení minimálnej rýchlosti prenosu dát úrad zohľadní minimálnu šírku pásma využívanú väčšinou spotrebiteľov na území Slovenskej republiky a správu orgánu európskych regulátorov o najlepších postupoch členských štátov zverejnenú na účely vymedzenia služby primeraného širokopásmového prístupu k internetu. Minimálnu rýchlosť prenosu úrad prehodnocuje na základe aktualizovanej správy orgánu európskych regulátorov o najlepších postupoch členských štátov zverejnenú na účely podpory vymedzenia služby primeraného širokopásmového prístupu k internetu.“
10
e)online nakupovanie alebo objednávanie tovaru alebo služieb
f)vyhľadávanie pracovných miest a vyhľadávače pracovných miest
g)vytváranie sietí profesionálnych kontaktov
h)internetové bankovníctvo
i)používanie služby elektronickej verejnej správy
j)sociálne médiá a odosielanie okamžitých správ
k)hovory a videohovory (štandardnej kvality).
Minimálnu rýchlosť prenosu dát v oboch smeroch bude úrad prehodnocovať na základe aktualizovanej správy orgánu európskych regulátorov o najlepších postupoch členských štátov zverejnenú na účely podpory vymedzenia služby primeraného širokopásmového prístupu k internetu.
Vykonávací predpis podľa § 102 ods. 5 návrhu zákona
Podrobnosti o úhrade uznaných nákladov univerzálnej služby, o postupe pri posudzovaní neprimeraného zaťaženia a o zriadení a spravovaní osobitného účtu univerzálnej služby ustanoví všeobecný záväzný právny predpis.”.
Zásady spravodlivého, nediskriminačného a transparentného posudzovania či poskytovanie univerzálnej službe je alebo nie je neprimeraným ekonomickým zaťažením pre podnik, ktorú túto službu poskytuje stanoví osobitný predpis ktorým sa definuje:
- Plnenie povinností vyplývajúcich z poskytovania univerzálnej služby a spôsob posudzovania porovnaním položiek vstupujúcich do výpočtu nákladov na univerzálnu službu s
a)údajmi uvedenými v účtovnej závierke,
b)trhovými nákladmi, ktoré by boli vynaložené za bežných trhových podmienok,
c)ekonomicky oprávnenými nákladmi
- Určenie, kedy je plnenie povinností vyplývajúcich z poskytovania univerzálnej služby pre žiadateľa neprimeraným zaťažením
- Postup výpočtu čistých nákladov
- Náklady vzniknuté pri plnení povinností univerzálnej služby a ich vyčíslenie
- Výpočet výšky úhrady na samostatný účet univerzálnej služby
Prílohami vykonávacieho predpisu bude zoznam povinných podkladov od podniku, popis kalkulácií jednotlivých položiek a spôsob matematického výpočtu ekonomických veličín
Vykonávacím predpisom sa stanovia jednotné pravidlá a postupy výpočtu čistých nákladov na univerzálnu službu a spôsob posudzovania neprimeraj záťaže podniku poskytujúceho univerzálnu službu
Opatrenie úradu existuje a bude aktualizované v súlade s novými ustanoveniami zákona.
11
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 107 návrhu zákona bude bližšie určovať primerané technické a organizačné opatrenia pre zabezpečenie bezpečnosti a integrity sietí podnikmi, ktoré poskytujú verejné elektronické komunikačné siete a služby. V ďalšom bude určovať kritériá posudzovania bezpečnostného incidentu ako aj spôsob a rozsah nahlasovania bezpečnostných incidentov podnikmi vrátane zverejňovania informácií o bezpečnostných incidentoch. Taktiež bude určovať podmienky vykonania bezpečnostného auditu podnikmi.
Opatrenie úradu existuje a bude doplnené o ustanovenia týkajúce sa nových ustanovení v zákone.
Všeobecne záväzný právny predpis podľa § 107 návrhu zákona „Úrad vydá všeobecne záväzný právny predpis, ktorý ustanoví podrobnosti týkajúce sa primeraných technických a organizačných opatrení podľa § 103 ods. 3, kritéria posudzovania bezpečnostného incidentu podľa § 104 ods. 1, portálu bezpečnosti a integrity sietí a služieb, oznamovania bezpečnostných incidentov a zverejňovania informácií o bezpečnostných incidentoch podľa § 104 a výkonu bezpečnostného auditu podľa § 106.“