medzirezortného pripomienkového konania (MPK). MF SR zároveň informovalo, že novela daňového poriadku bude predložená do konca roka 2020 do vlády, pričom účinnosť zákona je plánovaná na január 2022.
MF SR uviedlo, že verejné konzultácie sa týkajú tém, ktoré boli zverejnené v predbežnej informácii, t. j. index daňovej spoľahlivosti, diskvalifikácia osôb a spoločná daňová kontrola. Následne dalo priestor na vyjadrenie zástupcom subjektov.
Index daňovej spoľahlivosti
SKDP
Zástupcovia SKDP požadovali ozrejmiť ako bude verejný index fungovať, nakoľko v súčasnosti daňové subjekty nevedia na základe akých kritérií sú hodnotení a čo majú zlepšiť aby mali dobré hodnotenie. Zástupcovia SKPD navrhovali zavedenie mechanizmu závažnosti, teda aby bolo napr. nezaplatenie dane prísnejšie posudzované ako nesplnenie nepodstatnej administratívnej povinnosti. Upozornili na § 3 ods. 9 daňového poriadku, aby pri prideľovaní indexu a pri jeho následnom využívaní v rámci prideľovania zvýhodneného režimu nevznikali v skutkovo zhodných prípadoch neodôvodnené rozdiely. V súvislosti s ustanovením § 3 ods. 9 daňového poriadku zástupcovia SKDP taktiež upozornili, že odňatie prístupu k zvýhodnenému režimu, ktorý sa bude aplikovať pre spoľahlivé subjekty môže byť v niektorých prípadoch považované za formu sankcie (v niektorých prípadoch aj neadekvátne vysokej či závažnej v porovnaní s porušenou povinnosťou; taktiež za rovnaké pochybenie by nemala byť sankcia uložená dvakrát).
Taktiež navrhli, aby v prípade, keď daňový subjekt nesúhlasí so závermi správcu dane a aktívne sa bráni, napr. podaním správnej žaloby, nemala táto skutočnosť vplyv na index daňovej spoľahlivosti.
Otázky boli aj k zadefinovaniu kritérií a benefitov, či tieto budú súčasťou zákona alebo vyhlášky a či bude možné vstupovať do ich prípravy. SKDP navrhlo, že jedným z bodov zlepšujúcich hodnotenie subjektov by mohlo byť zastupovanie subjektu daňovým poradcom.
AZZZ
Zástupca AZZZ sa taktiež priklonil k stanovisku SKDP ohľadom zavedenia individuálneho mechanizmu závažnosti.
Ďalej bola položená otázka, či budú hodnotené len určité segmenty daňových subjektov, napr. len tie ktoré nevyužívajú paušálne výdavky. AZZZ sa prikláňa k plošnému hodnoteniu všetkých subjektov, nakoľko aj pre daňové subjekty s paušálnymi výdavkami to môže byť výhoda, keď je zverejnený v zozname ako spoľahlivý daňový subjekt.
AMCHAM
Zástupkyňa AMCHAM položila otázku, či súčasný index bude nadväzovať na predchádzajúce štúdie vykonávané pred niekoľkými rokmi. Ďalej či sa bude vychádzať len z kritérií, ktoré má FR SR a čo je vlastne výsledkom takéhoto indexu. Taktiež bolo uvedené, že majú záujem na spolupráci pri tvorbe kritérií a benefitov. Ďalšia otázka bola, či verejný index bude prepojený aj navonok, či bude napr. vstupovať ako podmienka do verejného obstarávania.
KOMORA AUDÍTOROV
Zástupkyňa Komory audítorov položila otázku v akom časovom horizonte sa budú daňové subjekty hodnotiť. Z dôvodu, že už nebude povinne vykonávaný audit malých a stredných podnikov, navrhla využiť voľné kapacity audítorov, s tým, že daňový subjekt by mohol mať lepšie hodnotenie, ak by mal potvrdenie audítora, že má účtovníctvo v súlade so zákonom.
Zástupkyňa audítorov navrhla zamerať sa na oblasť účtovníctva a zamedziť možnosť viesť daňovým subjektom s obratom 10 mil. eur jednoduché účtovníctvo. Vyriešenie tohto problému by výrazne ovplyvnilo štátny rozpočet.
APZ
Zástupca APZ privítal myšlienku verejného indexu daňovej spoľahlivosti, zdôraznil však potrebu vytvorenia jeho transparentných kritérií. Daňový subjekt by mal mať možnosť oboznámiť sa s dôvodmi, pre ktoré mu bol pridelený index, aby mal možnosť zlepšiť svoje hodnotenie. Kritéria prideľovania indexu by mali byť zverejnené na webovom sídle finančnej správy. Zástupca APZ sa spýtal, či sa uvažuje o prepojení indexu daňovej spoľahlivosti so simultánnymi kontrolami, napríklad v prípade najvyššieho ratingu by sa mohlo upustiť od vykonania takejto kontroly.
RÚZ
Zástupcovia RÚZ zastávajú názor, že správca dane má postupovať voči daňovému subjektu, tak ústretovo, ako sa len dá. Ak sa daňový subjekt nespráva v súlade so zákonom má byť sankcionovaný, avšak nesmie ísť o ľubovôľu správcu dane. Každá sankcia má byť ustanovená zákonom. Benefity poskytované daňovému subjektu musia byť tiež zákonom ustanovené. Oznámenie o indexe daňovej spoľahlivosti by malo byť patrične odôvodnené, tak aby daňový subjekt vedel ktoré kritérium porušil. Pokiaľ nebudú kritériá prideľovania indexu ustanovené zákonom vzniká obava, že sa budú často meniť.
KLUB 500
Zástupcovia zdôraznili, že by bolo vhodné ustanoviť kritériá vyhodnoť prideľovania indexu priamo v zákone.