vplyvov doplnil presné určenie smernice, ktorá byť návrhom transponovaná a zároveň aby uviedol aj skutočnosť, či návrh nejde nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti - tzv. identifikácia efektu gold-platingu, a to najmä z hľadiska odôvodnenosti, resp. neodôvodnenosti jeho existencie v prípade jeho identifikácie; za týmto účelom Komisia žiada predkladateľa o priloženie Tabuľky zhody návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie.
Stanovisko MDV SR: Pripomienka akceptovaná.
Komisia žiada o vyznačenie aj negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie (pozitívne vplyvy súvisia s možnosťou prejsť po spoplatnených cestách EÚ pri úhrade mýta na základe jednej zmluvy a jednej interoperabilnej palubnej jednotky pre každé vozidlo. Na druhej strane zákon stanovuje a upravuje podmienky registrácie poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta, pričom sa špecifikuje, čo má žiadosť o udelenie oprávnenia obsahovať a aké dokumenty je k nej potrebné priložiť.)
Stanovisko MDV SR: Pripomienka neakceptovaná. Predkladateľ neidentifikoval negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pretože návrhom, naopak, dochádza k zmierneniu súčasných podmienok pre vykonávanie Európskej služby elektronického výberu mýta.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča bod 3.2. vyhodnotenie konzultácií doplniť o hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií. Komisia odporúča premiestniť uplatňovanie interoperability elektronických mýtnych systémov z nepriamych do administratívnych vplyvov, vzhľadom k deklarovanému záujmu dopravcov k zníženiu administratívnych nákladov Komisia odporúča uviesť kvantifikáciu uvedeného vplyvu. Komisia žiada dopracovať negatívny vplyv spolu s jeho kvantifikáciou. Komisia žiada doplniť tabuľku v bode 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie o kvantifikáciu, pokiaľ nie je možný výpočet na celé prostredie namiesto 0 Komisia odporúča uvádzať N/A.
Stanovisko MDV SR: Pripomienka akceptovaná.
Komisia žiada predkladateľa o bližšie popísanie pozitívneho vplyvu predloženého materiálu na podnikateľské prostredie, vrátanie MSP, v súvislosti s avizovaným znižovaním administratívnych nákladov na podnikateľské prostredie. Komisia preto žiada predkladateľa o doplnenie a dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Stanovisko MDV SR: Pripomienka neakceptovaná. Vzhľadom na charakter navrhovanej právnej úpravy nie je možné podrobnejšie popísať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Komisia rovnako žiada o popis a vyčíslenie úspor v nadväznosti na avizovaný a v Doložke vybraných vplyvov vyznačený pozitívny vplyv predloženého materiálu na podnikateľské prostredie. Odporúčaným riešením je využitie výpočtu ako na celé podnikateľské prostredie, tak na jeden dotknutý podnikateľský subjekt. Využitím kalkulačky nákladov regulácie
MH SR a nasledovných predpokladov je možné urobiť prepočet v uvedenom rozsahu: Počet dopravcov v SR je 16 210 (zdroj: Finstat). Počet registrovaných palubných jednotiek (PJ) na SR je 72 779 (zdroj: Skytoll, údaj k 31.10.2019). Z uvedeného vyplýva, že 1 vozidlo disponuje cca 5PJ. V zmysle novej regulácie bude 1 vozidlo potrebovať len 1PJ.
Priemerný čas na obstaranie 1PJ je 3h.
Priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve za rok 2019 činila 1092,00 €.
Dôjde k úspore spojenej s obstarávaním 4PJ, Komisia túto úsporu vyčísľuje využitím kalkulačky nákladov regulácie MH SR na 871 662 € / celé podnikateľské prostredie, resp. 82 € / 1 podnikateľský subjekt.
Komisia zároveň identifikovala náklady na vrátenie už registrovaných PJ do krajín, kde boli vydané. Administratívne úkony spojené s vrátením 1 PJ sa odhadujú na čas trvania 1h. Za predpokladu, že 1 dopravca vráti 4 PJ, jeho náklady dosiahnu 27 € / 1 podnikateľský subjekt, resp. 290 554 € /celé podnikateľské prostredie.
Dosiahnuté úspory zo zavedenia regulácie je potrebné očistiť od nákladov na vrátenie registrovaných PJ. Celkovú úsporu regulácie tak Komisia odhaduje vo výške 55 € / 1 podnikateľský subjekt a 581 108 € / celé podnikateľské prostredie.
Stanovisko MDV SR: Pripomienka neakceptovaná. Predkladateľ zdôrazňuje, že transponovaná smernica upravuje podmienky s cieľom zjednodušiť a urýchliť zavádzanie Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS). Treba podotknúť, že dopravcovi postačí uzatvoriť jednu zmluvu a vybaviť vozidlo jednou palubnou jednotkou od poskytovateľa EETS, ktorého si zvolí a ktorému bude odvádzať mýto za jazdy vo viacerých mýtnych doménach. Poskytovateľ EETS následne odvedie vybrané mýto príslušnému správcovi mýta. Palubné jednotky z iných mýtnych domén, ktoré dopravca nebude potrebovať, vráti a zároveň ukončí zmluvy s ich poskytovateľmi, čo však neupravuje tento návrh. Ide o jednoduchý administratívny úkon, nie „uspôsobenie“