P r e d k l a d a c i a s p r á v a
Návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohodou o partnerstve a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Singapurskou republikou na strane druhej sa predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 355 z 23. júna 2021.
Cieľom dohody je vytvoriť posilnené partnerstvo medzi zmluvnými stranami a prehĺbiť a posilniť spoluprácu v otázkach spoločného záujmu, pri zohľadnení spoločných hodnôt a zásad, a to aj zintenzívnením dialógu na vysokej úrovni.
Dohoda je ďalším krokom na ceste k intenzívnejšej politickej a hospodárskej prítomnosti v juhovýchodnej Ázii. Upravuje spoluprácu v oblastiach obchodu a investícií, spravodlivosti, slobody a bezpečnosti, zamestnanosti a sociálnych vecí, energetiky, dopravy, vzdelávania a kultúry, zdravia a životného prostredia. Zároveň obsahuje štandardné politické ustanovenia týkajúce sa ľudských práv, Medzinárodného trestného súdu, zbraní hromadného ničenia, ručných a ľahkých zbraní a boja proti terorizmu.
Za Slovenskú republiku bola dohoda s výhradou ratifikácie podpísaná ministrom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslavom Lajčákom, na okraj medzinárodného samitu Ázia Európa (ASEM) dňa 19. októbra 2018 v Bruseli. Za dohodu podpísala podpredsedníčka Európskej komisie a Vysoká predstaviteľka Únie pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku Federica Mogherini a za Singapur minister zahraničných vecí Vivian Balakrishnan. Text dohody je finálny a nemožno ho terminologicky ani vecne meniť.
Dohoda predstavuje tzv. zmiešanú úniovú zmluvu t. j. medzinárodnú zmluvu, ktorá pokrýva oblasť spoločných právomocí a jej členských štátov, a ktorej zmluvnými stranami a jej členské štáty na jednej strane a tretia krajina – v tomto prípade Singapur na strane druhej.
Z hľadiska slovenského zmluvného práva je dohoda medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy. V zmysle čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky je totiž dohoda medzinárodnou politickou zmluvou. Z toho dôvodu je potrebné, aby s ňou vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky. Súčasne je potrebné, aby Národná rada Slovenskej republiky rozhodla podľa čl. 86 písm. d) Ústavy SR o tom, že dohoda prednosť pred zákonmi podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy SR. Z kategórií vymedzených v čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú zmluvu, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon. V súlade s čl. 3 ods. 3 Pravidiel pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax je dohoda predložená na rokovanie vlády SR po jej podpise. Vnútroštátny schvaľovací proces bude ukončený ratifikáciou prezidentkou SR. V zmysle vlastného čl. 49, dohoda nadobudne platnosť prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni, kedy si zmluvné strany navzájom oznámia ukončenie právnych postupov potrebných na tento účel.
Dohoda je v súlade so zahraničnopolitickými záujmami, medzinárodnoprávnymi záväzkami, ako aj s právnym poriadkom Slovenskej republiky. Vykonávanie predmetnej dohody nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, životné prostredie, podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti a nebude mať ani sociálny vplyv, rovnako tak ani vplyv na služby verejnej správy pre občana, či vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh dohody nie je potrebné predložiť na vnútrokomunitárne pripomienkové konanie.