1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov (ďalej „len vládny návrh zákona“).
Vládny návrh zákona sa predkladá ako iniciatívny materiál na základe požiadavky podnikateľského prostredia a zapisovaných osôb s cieľom znížiť administratívnu záťaž.
Zákonom č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola pre zapísané osoby upravená osobitná povinnosť spočívajúca v zosúladení (doplnení) zapisovaných údajov (identifikačných údajov) o spoločníkoch, štatutárnych orgánoch alebo členoch štatutárnych orgánov, vedúcich organizačných zložiek podnikov, prokuristoch, členoch dozorného orgánu, likvidátoroch, správcoch na výkon nútenej správy a ich zástupcoch, vedúcich podnikov alebo organizačných zložiek podnikov zahraničných právnických osôb v rozsahu podľa zákona č. 530/2003 Z. z., účinného od 1. októbra 2020.
Lehota na doplnenie vyššie uvedených identifikačných údajov bola predĺžená zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, a to podaním najbližšieho návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov po 30. septembri 2021, najneskôr však do 30. septembra 2022.
Fyzické osoby oprávnené konať v mene zapísanej právnickej osoby, ktoré nemajú v obchodnom registri zapísané všetky identifikačné údaje, tak majú povinnosť zosúladiť údaje spolu s najbližším návrhom na zápis zmeny zapísaných údajov po 30. septembri 2021, najneskôr však do 30. septembra 2022. Zosúladenie údajov v spojení s návrhom na zmenu aj ďalších zapísaných údajov je spoplatnené súdnym poplatkom v súlade s položkou č. 17 Sadzobníka súdnych poplatkov.
V súlade s požiadavkami užívateľskej prívetivosti, cieľom návrhu zákona je najmä zavedenie
-automatizovaného doplnenia identifikačných údajov o vyššie uvedených osobách v určitom právnom postavení bez potreby podania návrhu na zápis údajov do obchodného registra, spôsobom využitia hodnôt referenčných údajov (tzv. stotožnením),
-možnosti podania samostatného bezplatného návrhu na zápis, ktorým sa výlučne dopĺňajú identifikačné údaje o vyššie uvedených osobách v určitom právnom postavení (t.j. bez súdneho poplatku).
Cieľom predkladanej právnej úpravy je zavedenie mechanizmu automatického doplnenia identifikačných údajov (na základe referencovania hodnôt údajov vo vzťahu k referenčným registrom) osôb v určitom právnom postavení do obchodného registra tak, aby sa
2
pre zapísané osoby v čo najväčšom možnom rozsahu eliminovala povinnosť podať návrh na zápis týchto údajov.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne je v súlade aj s právom Európskej únie.
Navrhovaná právna úprava nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Vládny návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a na podnikateľské prostredie; tento vplyv je detailne popísaný v analýze na podnikateľské prostredie.
Vládny návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy; tento vplyv je detailne popísaný v analýze na rozpočet verejnej správy.
3
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
máj 2021
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
máj 2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
júl 2021
2. Definícia problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Navrhovaná právna úprava reaguje na požiadavky z aplikačnej praxe týkajúce sa odstránenia administratívnej záťaže.
3. Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zavedenie mechanizmu automatického doplnenia identifikačných údajov (na základe referencovania hodnôt údajov vo vzťahu k referenčným registrom) osôb v určitom právnom postavení do obchodného registra tak, aby sa pre zapísané osoby v čo najväčšom možnom rozsahu eliminovala povinnosť podať návrh na zápis týchto údajov. Ak automatizované doplnenie identifikačných údajov nebude možné, povinnosť zosúladenia údajov sa splní podaním návrhu na zápis do obchodného registra. Návrh na zápis, ktorého obsahom bude výlučne doplnenie identifikačných údajov, bude bezplatný.
4. Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Osobná pôsobnosť navrhovanej právnej úpravy je obmedzená na osoby zapísané v obchodnom registri, ktoré nemajú zapísaný identifikačný údaj.
5. Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Alternatívne riešenie predstavuje zachovanie existujúcej právnej úpravy v zákone č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V zmysle § 15g ods. 10 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa identifikačné údaje majú doplniť súčasne s podaním najbližšieho návrhu na zápis. Existujúca právna úprava nepočíta s automatizovaným doplnením identifikačných údajov na základe stotožnenia ani s bezplatným návrhom na zápis, ktorým dôjde výlučne k doplneniu chýbajúcich identifikačných údajov. Z uvedeného dôvodu je potrebné prijať legislatívne zmeny a reflektovať tak na požiadavky volajúce po znížení administratívnej záťaže.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
4
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek spolu s odôvodnením.
Nejde o transpozíciu práva EÚ. Ide o riešenie problémov, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe, ktoré charakter vnútroštátnej právnej úpravy.
8. Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie sú popísané v analýze na podnikateľské prostredie.
Negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy sú popísané v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Predkladateľ identifikoval pozitívny vplyv na informatizáciu, nakoľko dochádza k zrýchleniu procesov existujúcich informačných systémoch verejnej správy: Informačný systém elektronických služieb obchodného registra (isvs_241), Obchodný register (isvs_6117), Register fyzických osôb (isvs_191).
11. Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky:
JUDr. Soňa Beráková, sekcia legislatívy (02/88891399)
JUDr. Viera Gaschová Bačová, sekcia civilného práva (02/88891143)
12. Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Predkladateľ vychádzal z výšky poplatku podľa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov (poplatok v zmysle Sadzobníka súdnych poplatkov, položka 17, písm. c) vo výške 33 €), z aktuálnych údajov vedených v informačnom systéme obchodného registra , a z odhadu úspory v zmysle zrušenia poplatkovej povinnosti zapísaných osôb v súvislosti s doplnením identifikačných údajov.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania.
Materiál bol predložený na záverečné posúdenie vybraných vplyvov Stálej pracovnej komisii Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky na posudzovanie vybraných vplyvov dňa 24. júna 2021, a bol prepracovaný v zmysle jej pripomienok. Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky vyjadrila súhlasné stanovisko s materiálom s návrhom na dopracovanie nižšie uvedených pripomienok.
Vyhodnotenie pripomienok predkladateľom:
5
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu tieto pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 kvantifikovaný negatívny vplyv v sume 162 288 eur v roku 2021 v riadku "v tom: 0EK0C - IT financ. zo ŠR - MS SR" v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte. Predmetnú sumu je potrebné uviesť aj v samotnom riadku Financovanie zabezpečené v rozpočte. Zároveň Komisia upozorňuje, že materiál bol 29.6. zaradený na rokovanie LRV a v tom čase bol súčasne predložený aj na záverečné posúdenie. Vo verzii zaradenej na rokovanie LRV bol v analýze vplyvov kvantifikovaný vplyv v sume 162 288 eur v roku 2021, pričom suma 95 712 eur v roku 2021 bola uvedená ako nekrytý vplyv.
Materiál v ďalšom legislatívnom procese Komisia žiada predložiť ako rozpočtovo zabezpečený v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR tak, ako je to deklarované v záverečnom posúdení.
Vyhodnotenie pripomienky - pripomienka akceptovaná:
Predkladateľ upravil doložku vybraných vplyvov a doplnil sumu 162 288 eur v samotnom riadku Financovanie zabezpečené v rozpočte. Súčasne predkladateľ deklaruje, že uvedená suma je rozpočtovo zabezpečená v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s tým, že predmetný vládny návrh zákona vplyv na informatizáciu spoločnosti. V analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti v bode 6.2. je však nutné vykonať opravu názvu pri isvs_6117 a uviesť jeho presný názov z MetaIS "Obchodný register".
Vyhodnotenie pripomienky - pripomienka akceptovaná:
Predkladateľ vykonal opravu názvu pri isvs_6117 a uviedol presný názov "Obchodný register".
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2022
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
162 288
0
0
0
v tom: 0EK0C – IT financ. zo ŠR – MS SR
162 288
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
162 288
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
162 288
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
6
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
162 288
0
0
0
v tom: 0EK0C – IT financ. zo ŠR – MS SR
162 288
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zmení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Z. z. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
7
V oblasti výdavkov predmetný návrh negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR v súvislosti s vplyvmi na Informačný systém Obchodného registra IS Corwin (isvs_6117), ktorý je podľa analýzy dodávateľa v celkovej výške 162 288 eur, z toho suma 66 576 eur - 744 človekohodín za projektový manažment, analýzu a návrh riešenia, vývoj riešenia, testovanie a dokumentáciu, ďalej suma 28 512 eur za vyvolané technické úpravy v Registri fyzických osôb, ktoré zabezpečí dodávateľ a suma 67 200 eur za úpravu formulárov. Úpravu existujúcich formulárov je potrebné zrealizovať z dôvodu zmeny IS Corwin v oblasti spracovania informácií z formulárov za účelom bezplatného doplnenia identifikačných údajov do obchodného registra.
Návrh predpokladá negatívny vplyv na rozpočet aj v oblasti príjmov s ohľadom na zrušenie súdneho poplatku za zápis zmeny údajov do obchodného registra v súvislosti s výlučným doplnením identifikačných údajov do obchodného registra, ktorý mal byť vyberaný od 1.10.2021. Tento vplyv však nie je možné podľa aktuálne dostupných údajov kvantifikovať.
Tabuľka č. 3
8
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách) -
Všeobecná pokladničná správa
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2022
2024
poznámka
9
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
162 288
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 711
162 288
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
162 288
0
0
0
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Vládnym návrhom zákona budú ovplyvnené všetky kategórie podnikateľských subjektov. Počet dotknutých podnikateľských subjektov s ohľadom na zameranie materiálu nie je možné vopred určiť. Vo všeobecnosti možno uviesť, že v obchodnom registri je zapísaných viac ako 300.000 subjektov. Pôsobnosť navrhovanej právnej úpravy je obmedzená na zapísané osoby, ktoré nemajú zapísaný identifikačný údaj.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Predbežná informácia k materiálu bola zverejnená v období od 28. apríla 2021 do 18. mája 2021. Predkladateľovi neboli v nadväznosti na zverejnenú predbežnú informáciu doručené žiadne podnety.
Zámer realizovaný materiálom bol konzultovaný s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zákonom č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola pre zapísané osoby upravená osobitná povinnosť spočívajúca v zosúladení (doplnení) zapisovaných údajov (identifikačných údajov) o vybraných osobách (napr. spoločník, štatutárny orgán, atď.). Táto povinnosť sa v zmysle § 15g ods. 10 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov realizuje spolu s najbližším návrhom na zápis zmeny zapísaných údajov podaným po 30. septembri 2021, najneskôr však do 30. septembra 2022. Zosúladenie údajov v spojení s návrhom na zmenu aj ďalších zapísaných údajov je spoplatnené súdnym poplatkom v súlade s položkou č. 17 Sadzobníka súdnych poplatkov (aktuálne 33 eur).
Vládnym návrhom zákona sa zavádza mechanizmus automatizovaného doplnenia identifikačných údajov (na základe referencovania hodnôt údajov vo vzťahu k referenčným registrom) osôb v určitom právnom postavení do obchodného registra tak, aby sa pre zapísané osoby v čo najväčšom možnom rozsahu eliminovala povinnosť podať návrh na zápis týchto identifikačných údajov. Súčasne sa upravuje, že návrh na zápis identifikačných údajov je
12
možné podať aj prostredníctvom samostatného návrhu na zápis, ktorý bude bezplatný.
Vzhľadom k tomu, že nie je možné vopred (ani odhadom) určiť
-koľko identifikačných údajov sa podarí doplniť prostredníctvom automatizovaného doplnenia identifikačných údajov, a súčasne
-koľko návrhov na zmenu bude realizovaných postupom ktorý predpokladá § 15g ods. 10 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (t.j. bude podaný návrh na zápis v dôsledku ktorého sa budú navrhovať zapísať aj iné údaje ako identifikačné údaje – pozn. tento ostáva spoplatnený),
nie je možné úplne presne vyčísliť zníženie priamych finančných nákladov.
Pokiaľ ide o odhad zníženia nákladov podnikateľských subjektov, vychádzali sme z počtu zapísaných subjektov v obchodnom registri (k 21. júnu 2021), pričom sme do úvahy brali počet tzv. živých podnikateľských subjektov, ktorých je 342.533, z čoho 14.698 subjektov bolo zapísaných po 1. októbri 2020, a teda mali možnosť splniť si povinnosť zápisu identifikačného údaju ako súčasť prvozápisového formuláru (bez dodatočných nákladov). Preto sme tieto subjekty odpočítali od celkového počtu, a dospeli sme k počtu 327.835 subjektov. Ak vezmeme do úvahy, že poplatková povinnosť je vo výške 33 €, potom úspora v prípade 100% potreby zápisu týchto subjektov by predstavovala sumu 10,818.555 €. Avšak je potrebné zohľadniť, že nie každý zo zapísaných subjektov potrebuje zapísať identifikačný údaj. Taktiež sme zobrali do úvahy, že niektorí zo zapísaných podnikateľských subjektov si svoju povinnosť zapísania identifikačného údaju splnia v rámci zmeny iných skutočností/údajov v obchodnom registri, čo im je zo zákona umožnené. Počet subjektov, ktorým vznikne úspora na poplatku, preto nie je možné presne špecifikovať. Z tohto dôvodu sme použili metódu odhadu, pričom sme odhadom uvážili, že potrebu zapísať identifikačný údaj by malo 40% zo zapísaných subjektov, a teda úspora by bola 4,323.000 €. K tejto sume sme dospeli tak, že sme z celkového počtu tzv. živých podnikateľských subjektov (327.835) vypočítali 40%, čo predstavuje zaokrúhlene 131.000 subjektov. Následne sme počet takto vypočítaných subjektov vynásobili poplatkom vo výške 33 a dospeli sme k sume 4,323.000 €. K tomu uvádzame, že v aplikačnej praxi je veľa premenných, ktoré ovplyvňujú vstupné dáta a zákonné možnosti zapisovania skutočností do obchodného registra, preto ide len o hrubý odhad, a nie je možné úplne presne stanoviť sumu, ktorá by predstavovala úsporu nákladov pre podnikateľské subjekty.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Vládny návrh zákona nevyžaduje dodatočne náklady na nákup tovarov alebo služieb.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Vládnym návrhom zákona dochádza k eliminácií budúcich informačných povinností (povinnosť zosúladenia identifikačných údajov podľa § 15g ods. 10 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), čím sa predpokladá zníženie administratívnych nákladov. S ohľadom na existenciu viacerých premenných uvedených v bode 3.3.1 nie je možné zníženie vyčísliť (ani odhadom).
13
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
-33
- 4,323.000
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
-33
- 4,323.000
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Vládny návrh zákona nemá vplyv na konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Vládny návrh zákona nezakladá vplyv v danej oblasti.
14
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
A – nová služba
B – zmena služby
Kód služby
Názov služby
Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich elektronických služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb?
(Ak áno, uveďte zmenu služby alebo vytvorenie novej služby, ďalej jej kód, názov a úroveň elektronizácie podľa katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.)
Nevytvára sa nová služba verejnej správy
B
Zmena služby
sluzba_is_48033
Podanie žiadosti o zápis, zmenu a výmaz údajov v obchodnom registri
4
Infraštruktúra
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho metainformačného systému verejnej správy.)
B
isvs_6117
isvs_241
isvs_191
Obchodný register
Informačný systém elektronických služieb obchodného registra
Register fyzických osôb
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A – z prostriedkov EÚ B – z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
B
15
Vládny návrh zákona predpokladá zmeny v týchto existujúcich informačných systémoch verejnej správy:
1.Informačný systém elektronických služieb obchodného registra (isvs_241),
2.Obchodný register (isvs_6117),
3.Register fyzických osôb (isvs_191).
Vládny návrh zákona mení a dopĺňa existujúce služby:
1.Existujúca služba vypublikovaná na
www.slovensko.sk
a existujúce formuláre určené na podávanie návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov do obchodného registra registrovému súdu sa v súvislosti s výlučným doplnením identifikačných údajov týkajúcich sa osôb zapísaných v obchodnom registri v určitom právnom postavení - spoločníkoch, štatutárnych orgánoch alebo členoch štatutárnych orgánov, vedúcich organizačných zložiek podnikov, prokuristoch, členoch dozorného orgánu, likvidátoroch, správcoch na výkon nútenej správy a ich zástupcoch, vedúcich podnikov alebo organizačných zložiek podnikov zahraničných právnických osôb doplnia o „Class“ - možnosť bezplatnej zmeny. K existujúcemu formuláru podľa príslušnej právnej formy bude vygenerovaná príloha, ktorá bude indikovať, že ide o bezplatnú zmenu týkajúcu sa výlučne doplnenia identifikačných údajov.
2.Ministerstvo spravodlivosti SR ako správca informačného systému obchodného registra (isvs_6117) v spolupráci s registrovými súdmi vykoná automatizované doplnenie aktuálnych hodnôt identifikačných údajov osôb zapísaných v obchodnom registri v určitom právnom postavení a ich logické priradenie k tomu istému subjektu evidencie v referenčnom registri.
3.Za účelom automatizovaného doplnenia aktuálnych hodnôt identifikačných údajov osôb zapísaných v obchodnom registri v určitom právnom postavení sa upraví súčasné nastavenie Registra fyzických osôb tak, aby bolo možné vo vzťahu k obchodnému registru získať jednoznačný identifikátorov fyzickej osoby (IFO) zapísanej v obchodnom registri v určitom právnom postavení na základe mena, priezviska a bydliska a na základe identifikátora fyzickej osoby doplniť potrebné identifikačné údaje, najmä dátum narodenia a rodné číslo.
16
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov vládneho návrhu zákona: Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v primárnom práve Európskej únie
b)nie je upravená v sekundárnom práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného vládneho zákona je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
17
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 15h
Zákonom č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola pre zapísané osoby upravená osobitná povinnosť spočívajúca v zosúladení (doplnení) zapisovaných údajov (identifikačných údajov) o spoločníkoch, štatutárnych orgánoch alebo členoch štatutárnych orgánov, vedúcich organizačných zložiek podnikov, prokuristoch, členoch dozorného orgánu, likvidátoroch, správcoch na výkon nútenej správy a ich zástupcoch, vedúcich podnikov alebo organizačných zložiek podnikov zahraničných právnických osôb - § 15g ods. 10 zákona č. 530/2003 o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obchodnom registri“). Podľa súčasnej právnej úpravy, fyzická osoba oprávnená konať v mene zapísanej právnickej osoby, ktorá nemá v obchodnom registri zapísané všetky identifikačné údaje, tak povinnosť zosúladiť (doplniť) údaje prostredníctvom najbližšieho návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov po 30. septembri 2021, najneskôr však do 30. septembra 2022.
V súlade s požiadavkami užívateľskej prívetivosti sa navrhuje zaviesť osobitný mechanizmus automatizovaného doplnenia identifikačných údajov, ktorý sa bude realizovať spôsobom využitia hodnôt referenčných údajov. Automatizované doplnenie identifikačných údajov sa zrealizuje iba v prípade, ak o totožnosti nebude pochybnosť, čomu zodpovedá spojenie „logické priradenie k tomu istému subjektu evidencie“. S ohľadom na automatizovaný charakter sa ustanovenia týkajúce sa registrácie nepoužijú.
Po vykonaní automatizovaného doplnenia identifikačných údajov zašle registrový súd zapísanej osobe do elektronickej schránky oznámenie o doplnení identifikačných údajov spolu s výpisom z obchodného registra. Vzhľadom k tomu, že pri všetkých údajoch nedôjde k ich automatizovanému doplneniu (napr. bude pochybnosť o totožnosti) navrhuje sa časovo ohraničiť, dokedy je priestor zo strany zapísanej osoby čakať na doplnenie identifikačných údajov prostredníctvom ich automatizovaného doplnenia. Ak registrový súd nezašle oznámenie o automatizovanom doplnení spolu s výpisom z obchodného registra zapísanej osobe do 31. mája 2022 platí, že automatizované doplnenie identifikačných údajov nebolo možné vykonať. Zapísaná osoba po tomto dátume možnosť splniť povinnosť doplnenia identifikačných údajov prostredníctvom návrhu na zápis, ktorým výlučne doplní identifikačné údaje (§ 15i), pričom tento návrh bude bezplatný (čl. II bod 2).
K § 15i
V nadväznosti na odôvodnenie k § 15h sa navrhuje, aby povinnosť podľa § 15g ods. 10 zákona o obchodnom registri mohla zapísaná osoba splniť aj prostredníctvom samostatného návrhu na zápis, ktorým sa výlučne dopĺňajú identifikačné údaje. Návrh na zápis sa nebude realizovať prostredníctvom nového formulára, použije sa zmenový formulár na zápis údajov do obchodného registra.
Konanie o tomto návrhu na zápis sa bude spravovať pravidlami bežnými pre registráciu v obchodnom registri s výnimkou tých pravidiel, ktoré svojou podstatou odporujú tomuto osobitnému postupu (napr. dôvod odmietnutia vykonania zápisu pre nezaplatenie súdneho poplatku).
Rovnako je potrebné doplniť osobitný dôvod odmietnutia návrhu na zápis, a to v prípade, ak sa návrhom na zápis bude navrhovať zapísanie aj iných zmien. Ak zapísaná osoba po 30.
18
septembri 2021 podáva návrh na zápis iných zmien, použije sa ustanovenie § 15g ods. 10 zákona o obchodnom registri, v zmysle ktorého je potrebné týmto návrhom na zápis vykonať aj doplnenie identifikačných údajov (tento návrh na zápis bude podliehať súdnemu poplatku, nakoľko sa ním navrhuje zapísať aj iná zmena, t.j. nielen doplnenie identifikačných údajov).
Námietky proti odmietnutiu návrhu na zápis podľa § 15h nie prípustné, čo však nebráni možnosti podať tento samostatný návrh na zápis, ktorým sa výlučne dopĺňajú identifikačné údaje, aj opakovane.
K Čl. II
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s lehotou na podanie návrhu na zápis, ktorým fyzické osoby oprávnené konať v mene zapísanej slovenskej právnickej osoby, o ktorej organizačnú zložku podniku ide, a fyzické osoby oprávnené konať v mene zapísanej zahraničnej právnickej osoby, o ktorej podnik alebo organizačnú zložku podniku ide, potvrdia zapísané údaje o podniku zahraničnej právnickej osoby, organizačnej zložke podniku zahraničnej právnickej osoby a o organizačnej zložke podniku slovenskej právnickej osoby v obchodnom registri, alebo navrhnú zmenu zapísaných údajov v obchodnom registri v súlade s § 15g ods. 6 zákona o obchodnom registri.
K bodu 2
V prílohe Sadzobník súdnych poplatkov v položke 17 sa navrhuje vypustenie súdneho poplatku pri podávaní návrhu na zápis údajov do obchodného registra, ktorým sa zosúlaďujú (dopĺňajú) výlučne identifikačné údaje o spoločníkoch, štatutárnych orgánoch alebo členoch štatutárnych orgánov, vedúcich organizačných zložiek podnikov, prokuristoch, členoch dozorného orgánu, likvidátoroch, správcoch na výkon nútenej správy a ich zástupcoch, vedúcich podnikov alebo organizačných zložiek podnikov zahraničných právnických osôb v rozsahu podľa zákona o obchodnom.
K Čl. III
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. decembra 2021, a to s ohľadom na potrebu čo najskoršieho zavedenia zmien predpokladaných návrhom zákona smerujúcich k zníženiu administratívnej záťaže.
V Bratislave, 14. júla 2021
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Mária Kolíková v. r.
ministerka spravodlivosti
Slovenskej republiky