1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
622
NÁVRH VLÁDY
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Navrhuje sa presun dvoch konkrétnych kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na Pôdohospodársku platobnú agentúru (ďalej len „agentúra“). Ide o činnosti súvisiace s administráciou dielov pôdnych blokov: po prvé je to prideľovanie identifikačného čísla dielom pôdnych blokov a vedenie ich evidencie a pod druhé je to zabezpečovanie cyklickej obnovy dielov pôdnych blokov a systému identifikácie poľnohospodárskych pozemkov vrátane aktualizácie ich registrov (tzv. LPIS).
Obe uvedené činnosti neoddeliteľnou zložkou integrovaného systému 2 ods. 1 zákona č. 280/2017 Z. z. v znení neskorších predpisov), prostredníctvom ktorého sa poskytujú priame podpory a podpory organizácie trhov zo zdrojov Európskej únie vo výške viac ako 500 mil. eur ročne. Tieto prostriedky môže poskytovať iba akreditovaná právnická osoba, ktorá nad týmito činnosťami plnú kontrolu. V Slovenskej republike je touto právnickou osobou agentúra podľa § 17 ods. 1 zákona č. 280/2017 Z. z. Uvedené vyplýva z čl. 68 ods. 1 písm. d) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 zo 17. decembra 2013 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 352/78, (ES), č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (Ú. v. L 347, 20.12.2013) v platnom znení. Podľa čl. 67 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 v platnom znení sa integrovaný administratívny a kontrolný systém uplatňuje na režimy priame platby z EPZF a neprojektové podpory z EPFRV.
Uvedené činnosti patria v súčasnosti do kompetencie ministerstva. Z auditu Európskej komisie (referenčné značky konania AA/2020/014/SK/RLF AA/2019/031/SK/RPRECOL-R) vyplynuli pochybnosti o súlade s prílohou č. 1 delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 907/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013, pokiaľ ide o platobné agentúry a ostatné orgány, finančné hospodárenie, schvaľovanie účtovných závierok, zábezpeky a používanie eura (Ú. v. L 255, 28.8.2014) v platnom znení vo vzťahu k systému identifikácie poľnohospodárskych pozemkov. Výsledkom je záver, že zodpovednosť za systém identifikácie poľnohospodárskych pozemkov patrí agentúre aj napriek ustanoveniam § 5 ods. 3 zákona č. 280/2017 Z. z.
Rovnako vzhľadom na potrebu efektívneho, hospodárneho, nezávislého a transparentného fungovania integrovaného systému ako aj na účely splnenia podmienok na
2
udelenie akreditácie agentúre je potrebné, aby agentúra sama disponovala kompetenciou na výkon uvedených činností. Agentúra, ktorá sama priamo využíva evidenciu dielov pôdnych blokov, bude zároveň sama tento register viesť, vytvárať a zodpovedať zaň bez zbytočnej komplikácie, ktorú dnes predstavuje výkon týchto činností v pôsobnosti inej organizácie, t. j. ministerstva.
V krátkom čase vstúpi agentúra do procesu, ktorého výsledkom bude udelenie alebo odňatie akreditácie 5 ods. 2 písm. d) zákona č. 280/2017 Z. z.], ktorý sa skončí najneskôr 15. októbra 2021. Z dôvodu nadchádzajúceho konania o udelení alebo odňatí akreditácie agentúre je nevyhnutne potrebné, aby agentúra získala čo najskôr zákonnú kompetenciu na výkon uvedených dvoch činností.
Proces organizačného presunu uvedených kompetencií na agentúru je pripravený v rámci činnosti ministerstva ako riadiaceho orgánu. Tento presun je termínovaný na 1. september 2021. Z tohto dôvodu sa navrhuje účinnosť návrhu zákona rovnako na 1. september 2021. Ide o najneskorší termín, ktorý je nevyhnutný na začatie a riadny priebeh konania o udelení alebo odňatí akreditácie agentúre.
V opačnom, prípade, t. j. ak by agentúra nemala kompetenciu na výkon uvedených dvoch činností, neboli by zabezpečené funkcie integrovaného systému. V dôsledku toho by nebolo možné udeliť agentúre akreditáciu. Agentúra bez akreditácie by nemohla poskytovať priame podpory a podpory organizácie trhov zo zdrojov Európskej únie. To znamená, že žiadateľom o priame podpory a podpory organizácie trhov nebude možné poskytovať prostriedky zo zdrojov Európskej únie, v čoho dôsledku utrpí sektor pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v Slovenskej republike hospodársku škodu vo výške viac ako 500 mil. eur.
Uvedené bude mať negatívny následok aj na ďalší rok, resp. roky, na ktoré bude Európska únia poskytovať prostriedky pre Slovenskú republiku na účely poskytovania priame podpory a podpory organizácie trhov priamych podpôr a podpôr organizácie trhov, keďže výška týchto prostriedkov bude určovaná podľa výšky čerpania z predchádzajúceho roku. Výpadok čerpania v predchádzajúcom roku teda bude znamenať adekvátne zníženie prostriedkov zo zdrojov Európskej únie aj v nasledujúcom roku, čím sektor pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v Slovenskej republike utrpí hospodársku škodu i v nasledujúcom roku, resp. rokoch.
Keďže v dôsledku uvedených skutočností hrozia štátu značné hospodárske škody, navrhuje sa Národnej rade Slovenskej republiky, aby podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky schválila vládny návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní.
V Bratislave, 14. júla 2021
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Samuel Vlčan v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky