1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Cieľom predkladaného návrhu je zabrániť doterajšiemu legislatívnemu nesúladu. To možno dosiahnuť jasným vymedzením jednotlivých inštitútov a inštitúcií, kde Ministerstvo zdravotníctva bude zaviazané k rozhodovaniu a zodpovednosti v oblasti povinného očkovania. Nemožno totiž spájať kompetencie viacerých štátnych orgánov bez následnej zodpovednosti.
Povinné očkovanie je v Slovenskej republike zavedené kombináciou deviatich legislatívnych predpisov. Všetky tieto predpisy sa týkajú očkovania a úzko spolu súvisia. Prelínanie týchto predpisov spôsobuje neprehľadnosť a nevymedzuje konkrétnu zodpovednosť za obsah i následky povinného očkovania. V súvislosti s povinným očkovaním sa v tomto zákone a ani v ostatných príslušných predpisoch nenachádza definícia termínu očkovanie. Inštitút očkovania nie je v právnych predpisoch definovaný vôbec.
Keďže štát záujem na povinných očkovaniach a zabezpečení profylaxie ( ochrany obyvateľov pred chorobami formou očkovania ), je povinnosťou štátu upraviť legislatívu o zákonnú organizáciu a určiť zákonom zodpovednú inštitúciu, ktorá bude zastupovať štát aj pri odškodnení tých, u ktorých sa vyskytli nežiaduce dôsledky očkovania presahujúce bežnú reakciu na očkovanie.
Dohovor o ľudských právach a biomedicíne (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR č. 40/2000 Z. z. ) v článku 24 stanovuje, že osoba, ktorá utrpela neprimerané poškodenie ako výsledok zákroku, nárok na spravodlivé odškodnenie podľa podmienok a postupov ustanovených zákonom“. Takýto zákon v slovenskej legislatíve chýba vo vzťahu k povinnému očkovaniu zdravotnému úkonu vykonávanému v zmysle zákona č. 388/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý je v prípade nepodrobenia sa mu aj sankcionovaný zo strany štátu v zmysle uvedeného zákona.
Súčasný právny poriadok SR neumožňuje osobe poškodenej povinným očkovaním účinne sa domôcť svojich práv. Dokazovanie, žaloba, či znalecké posudky pre poškodeného človeka, ktorý zápasí so zdravotnými problémami ( vlastnými alebo svojho dieťaťa ) a bojuje o prežitie, finančne neúnosné.
Za existencie SR ešte nikto nevyhral súdny spor a nebol odškodnený za poškodenie zdravia povinným očkovaním.
Svojím podpisom informovaného súhlasu občan súhlasí so zdravotným zákrokom
a prehlasuje, že bol poučený o prípadných rizikách zdravotného zákroku a tým preberá na seba
zodpovednosť za svoje rozhodnutie a nemôže pred súdom uspieť za poškodenie zdravia
povinným očkovaním. Prečítanie príbalového letáku je súčasťou informovaného súhlasu a
v praxi sa deje len formálne. Podpisu na informovanom súhlase občana sa nevenuje náležitá starostlivosť a v praxi zovšednel. Občan ho podpisuje pri každom ošetrení u lekára, dokonca aj u všeobecného lekára. V právnej rovine podpis informovaného súhlasu znamená, že
občan si je za prípadné nežiaduce účinky zodpovedný sám.
2
Rodičia, ktorí majú obavy z nežiaducich účinkov očkovania, nie ochotní v plnej miere prevziať na seba zodpovednosť a ťarchu poškodenia zdravia povinným očkovaním. Štát by mal byť zárukou zodpovednosti a istoty , že poškodení občania neostanú so svojím problémom osamotení a mal by im zabezpečiť náhradu škôd na zdraví spôsobenú povinným očkovaním. Sme presvedčení, že prijatie tohto opatrenia pomôže zvrátiť nedôveru verejnosti v povinné očkovanie a v inštitúcie zabezpečujúce verejné zdravie.
Návrh zákona vplyv na výdavky verejných financií. Podľa vyjadrenia odborníkov negatívne dôsledky očkovania ojedinelé a nepredpokladajú sa vysoké nároky na verejné financie.
Pri uznaní poškodenia zdravia je potrebné vziať do úvahy zložitosť medicínskeho problému a limity poznania medicíny v čase používania očkovacej látky, čiže IMUNOBIOLOGICKÉHO LIEČIVA. Podkladom k posudzovaniu konkrétneho poškodenia zdravia očkovaním by mala byť informácia o nežiaducich účinkoch, uvedená v súhrnnej charakteristike liečiva a odškodňované diagnózy v členských štátoch EÚ, ktoré majú prepracovaný systém odškodňovania a jeho revízie vzhľadom k najnovším poznatkom medicíny. Proces skúmania nežiaduceho účinku vakcíny a následného uznania či neuznania poškodenia zdravia bude viesť k vyšším nárokom na znalosti a medziodborovú spoluprácu a vedomosti členov komisie. To bude prínosom ku kredibilite slovenského lekárstva.
Cieľom predkladaného návrhu je zabrániť porušovaniu a obmedzovaniu základných ľudských práv občanov SR. Podľa článku 12 odsek 1 ) Ústavy SR ľudia slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach. Základné práva a slobody neodňateľné, nescudziteľné, nepremlčateľné a nezrušiteľné. Prebiehajúce dobrovoľné očkovanie dokázalo obyvateľov Slovenska dostatočne segregovať. Jeho propaganda občanom siaha na ich základné práva a slobody. Obmedzuje im ich pri nástupe do práce, pri školskej dochádzke ( očkovanie detí nemôže byť podmienkou ich prezenčného vzdelávania ), účasť na kultúrnych a verejných podujatiach je podmienená splnením nezákonných podmienok.
Do Národnej rady SR sa predkladá Návrh zákona s tým, že očkovanie proti COVID-19 nebude povinné. Tak, ako doteraz bolo povinné očkovanie legislatívne upravené deviatimi rôznymi právnymi predpismi, v novom návrhu, o povinnom očkovaní v konečnom dôsledku nebude rozhodovať hlavný hygienik. Zodpovednosť za povinné očkovanie preberie Ministerstvo zdravotníctva. V médiách všetci kompetentní sľubujú, že rozhodovacia časť Úradom verejného zdravotníctva z novo navrhovaného zákona bude vynechaná.
Pretože očkovanie nespadá pod žiadnu z možností a prípadov vymenovaných v zákone, je potrebné vyriešiť rozpor v zákonných normách v súlade s Ústavou.
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. septembra 2021
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Nakoľko je povinné očkovanie v Slovenskej republike zavedené kombináciou deviatich legislatívnych predpisov, legálna definícia pojmu očkovanie sa v tomto zákone a ani v ostatných príslušných predpisoch nenachádza. Inštitút očkovania nie je v právnych predpisoch definovaný vôbec. Z nasledovného dôvodu sa zavádza legálna definícia pojmu očkovanie a profylaxia.
K bodu 2
Keďže štát záujem na realizácii povinných očkovaní a zabezpečení profylaxie ( ochrany obyvateľov pred chorobami formou očkovania ), je povinnosťou štátu upraviť legislatívu o zákonnú organizáciu a určiť zákonom zodpovednú inštitúciu, ktorá bude zastupovať štát aj pri odškodnení tých, u ktorých sa vyskytli nežiaduce dôsledky očkovania presahujúce bežnú reakciu na očkovanie. Predmetné doplnenie zákona ustanovuje povinnosti Ministerstvu zdravotníctva určovať, ktoré očkovanie je povinné a zároveň ako riadiaci orgán preberá zodpovednosť za poškodenie zdravia občanov spôsobené povinným očkovaním. Zároveň sa ustanovuje, že medzi povinné očkovanie nie je možné zaradiť očkovanie proti COVID-19
K Čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 31. decembra 2021.