1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 1138/2021
600a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 600) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 865 z 30. júna 2021 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 600) (prostredníctvom skráteného legislatívneho konania) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky vládny návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi :
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 213 zo dňa 1. júla 2021)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti (uzn. č. 178 zo dňa 30. júna 2021)
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky vládny návrh schváliť:
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 311 zo dňa 30. júna
2021)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III. tejto spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy :
1.K čl. I, bodu 2
V čl. I bode 2 v § 25b ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Na účely poskytovania návratných finančných výpomocí si ministerstvo financií môže u administrátora pomoci zriaďovať účty, na ktorých budú vedené návratné finančné výpomoci; takýto účet sa považuje za účet, na ktorom je vedený úver podľa osobitného predpisu.48c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 48c znie:
48c) § 12 ods. 1 písm. e) prvý bod zákona č. 291/2002 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.“.
V súvislosti s technickým zabezpečením poskytovania finančnej pomoci pre cestovné kancelárie je potrebné, aby si ministerstvo financií zriadilo účty v Slovenskej záručnej a rozvojovej banke, a. s. ako administrátora pomoci, na ktorých budú vedené jednotlivé návratné finančné výpomoci. Pôvodne sa rátalo s tým, že finančné prostriedky na poskytovanie návratných finančných výpomocí budú transferované na účet Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, a. s. (myslí sa účet SZRB, a.s. vo vlastníctve SZRB, a.s.) vedený v Národnej banke Slovenska, resp. v Štátnej pokladnici. Podľa európskych bankových regulačných predpisov by sa však takáto operácia považovala za posilnenie kapitálu banky, čo nie je tento prípad. Z dôvodu, aby cez lex corona nedochádzalo k nepriamej novelizácii zákona o štátnej pokladnici, podľa ktorého si ministerstvo financií môže zriaďovať účty výlučne v Štátnej pokladnici s výnimkami podľa zákona o štátnej pokladnici, sa zároveň upravuje, že takéto „technické“ účty, na ktorých budú vedené návratné finančné výpomoci, sa považujú za účet, na ktorom je vedený úver podľa § 12 ods. 1 písm. e) prvého bodu zákona o štátnej pokladnici. Tieto „technické“ účty na vedenie návratných finančných výpomoci bude mať ministerstvo financií zriadené v Slovenskej záručnej a rozvojovej banke, a. s. len dočasne a výlučne na účely poskytovania finančnej pomoci pre cestovné kancelárie na
3
základe lex corona a príslušnej schémy štátnej pomoci, realizáciu ktorej si vyžiadali mimoriadne okolnosti spojené s prekonávaním následkov pandémie ochorenia COVID-19.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.Za Čl. I sa vkladá nový Čl. II, ktorý znie:
Čl. II
Zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 357/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 171/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 93/2017 Z. z., zákona č. 280/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 154/2019 Z. z., zákona č. 461/2019 Z. z., zákona č. 128/2020 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z. a zákona č. 202/2021 Z. z. sa mení takto:
1. V § 58 ods. 1 poslednej vete sa slová „§ 57 ods. 2, 3 a 6 sa použijú primerane; ustanovenia § 17 ods. 6 a 9“ nahrádzajú slovami „§ 17 ods. 6“.
2. V § 58 ods. 7, 10 a 12 sa slová „§ 57 ods. 7 a 8 použijú“ nahrádzajú slovami „§ 57 použijú“.“.
Doterajší Čl. II sa označuje ako Čl. III.
V nadväznosti na vloženie nového čl. II sa upraví názov návrhu zákona.
Zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovuje osobitné postupy pri poskytovaní príspevku v čase krízovej situácie, ktorá je pre účely tohto zákona definovaná ako mimoriadna situácia, núdzový stav alebo výnimočný stav vyhlásený v súvislosti s ochorením COVID-19 a v období šiestich mesiacov nasledujúcich po ich odvolaní.
Z dôvodu priameho súvisu návrhu úpravy zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 predkladám tento pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov.
Cieľom úpravy ustanovení § 58 je odstránenie zrejmých nesprávností vo vnútorných odkazoch vzťahujúcich sa na konanie o žiadosti pri národných projektoch, veľkých projektoch a projektoch technickej pomoci v rámci poskytovania príspevku v čase krízovej situácie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 a 2 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 600) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 600a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 214 z 1. júla 2021.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jozefa Hlinku, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 1. júla 2021
Marián Viskupič, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet