1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), je rozšíriť finančné opatrenia na zmiernenie vplyvov koronakrízy o ďalšie opatrenie, ktorým je finančná pomoc na zabezpečenie likvidity cestovných kancelárií.
V marci 2020 ochromila trh cestovného ruchu, a teda aj trh cestovných kancelárií, pandémia koronavírusu. Cestovné kancelárie do 11.03.2020 štandardne ponúkali produkty v rámci svojich podnikateľských aktivít, pričom od klientov pri uzatváraní zmluvy inkasovali zálohy. Klienti v danom období reagovali na ponuky zliav, ktoré im umožňovali čerpať rôzne benefity ponúkané dodávateľmi jednotlivých služieb. Podmienkou uplatnenia zliav bolo uhradenie zálohy. Aby mohli cestovné kancelárie zľavy poskytnúť, museli ich získať od dodávateľov služieb, obvykle od zahraničných partnerov alebo priamo od zahraničných hotelov. Cestovné kancelárie si splnili svoju zmluvnú povinnosť a tak, aby mohla byť zľava zrealizovaná, cestovné kancelárie poslali zálohy svojich klientov na účty zahraničným partnerom a hotelom. Celosvetová pandémia však obvyklý tok peňazí zastavila a cestovné kancelárie nedokážu klientom vrátiť zálohy na nezrealizované, resp. stornované zájazdy.
Nakoľko pandémia tohto vírusu spôsobila a ešte stále spôsobuje rozsiahle negatívne dopady na európsku aj domácu ekonomiku, je nevyhnutné ďalej prijímať opatrenia na zmiernenie týchto dopadov na hospodárstvo SR a na podnikateľské prostredie. Novela zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch priniesla čiastočné riešenie vo forme ochrany práv spotrebiteľov, a to vrátením zálohových platieb vo forme vystavených oznámení o náhradnom zájazde v zmysle § 33a zákona. Dohodnúť sa s klientom na náhradnom zájazde však cestovné kancelárie povinné do 31.08.2021. Ak k takejto dohode v stanovenom termíne nedôjde, do nasledujúcich 14 dní cestovné kancelárie povinné vrátiť klientom plné zálohy. Celkový objem takýchto záloh predstavuje cca 60 mil. eur.
Návrhom zákona sa preto rieši nové opatrenie finančnej pomoci pre cestovné kancelárie formou poskytnutia návratných finančných výpomocí, ktoré im umožnia preklenúť časové obdobie aktuálneho nedostatku likvidity potrebnej na vrátenie záloh klientom za stornované zájazdy, resp. na zaplatenie nových záloh na novozazmluvnené hotely v iných destináciách ako boli pôvodne zazmluvnené, ak sa s klientmi dohodnú na náhradných zájazdoch do iných destinácií. Do uplynutia konečnej doby splatnosti návratných finančných výpomocí sa cestovným kanceláriám podarí vysporiadať doterajšie zálohy so zahraničnými hotelmi, a to buď ich využitím v budúcom (náhradnom) ubytovacom termíne, alebo ich vrátením cestovnej kancelárií, ak sa so zahraničným hotelom nedohodne ubytovanie v náhradnom termíne. Na základe toho bude možné tieto návratné finančné výpomoci postupne, ale aj parciálne cez predčasné splátky reálne splácať.
Je potrebné zdôrazniť, že návrh opatrenia nerieši problematiku prevádzkových nákladov cestovných kancelárií, ale zabezpečuje likviditu cestovných kancelárií pre potreby vrátenia záloh spotrebiteľom, ak pre nich nebudú zrealizované náhradné zájazdy. Cestovné kancelárie pomocou návratnej finančnej výpomoci vyplatia klientom všetky nevyčerpané zálohy za rok 2020 a návratnú finančnú výpomoc budú splácať postupným využitím kapacít v zahraničí, kde
2
zrealizované predplatby z roku 2020. V súčasnej dobe sa odhaduje, že 82 cestovných kancelárií musí vyplatiť zálohové platby viac než 200 000 klientom.
Návrhom zákona sa zároveň ako opatrenie na zmiernenie následkov núdzového stavu, ktorým sa obmedzili možnosti realizovania viacerých aktivít vrátane použitia podielu zaplatenej dane, rieši posun lehoty pre použitie prostriedkov z asignácie 2 % zo zaplatenej dane z príjmov za rok 2019 o jeden kalendárny rok, to znamená až do konca roka 2022.
Poskytnutie návratnej finančnej výpomoci nebude mať vplyv na rozpočet verenej správy, pretože ide o návratnú pomoc, ktorá sa poskytuje zo štátnych finančných aktív. Opatrenie bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože umožní cestovným kanceláriám prekonať aktuálny nedostatok likvidity. Posun lehoty pre použitie prostriedkov z asignácie 2 % zo zaplatenej dane z príjmov za rok 2019 nebude mať vplyv na rozpočet verenej správy ani iné vplyvy. Prijatie zákona nebude mať vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Nutnosť riešenia ochrany práv spotrebiteľov, a to klientov cestovných kancelárii spôsobenej problémom s nedostatkom likvidity cestovných kancelárií v súvislosti s vrátením zálohových platieb vo forme vystavených oznámení o náhradnom zájazde v zmysle § 33a zákona č. 170/2018 Z. z.. Navrhovaným opatrením sa zabezpečí nezhoršovanie podmienok ekonomického postavenia subjektov pôsobiacich v sektore cestovného ruchu.
3.Ciele a výsledný stav
Zmiernenie negatívnych následkov spôsobených vyhlásením mimoriadnej situácie v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v segmente cestovného ruchu poskytnutím návratných finančných výpomocí na účel vrátenia zálohových platieb klientom cestovných kancelárií, pre ktorých neboli zrealizované náhradné zájazdy.
4.Dotknuté subjekty
- cestovné kancelárie.
5.Alternatívne riešenia
Alternatíva č. 0 - zachovanie doterajšej právnej úpravy: V prípade, že by vláda SR neposkytla pomoc formou tohto opatrenia, nebudú mať cestovné kancelárie možnosť vrátiť klientom zálohové platby, čím by sa dostali do platobnej neschopnosti, čo by vyvolalo vlnu konkurzných konaní a následne zvýšenie nezamestnanosti v segmente cestovného ruchu.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
4
7.Transpozícia práva EÚ
Nie je.
8.Preskúmanie účelnosti**
Nie je.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Poskytnutie návratnej finančnej výpomoci nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy vzhľadom k tomu, že pôjde o návratnú pomoc zo štátnych finančných aktív. Opatrenie bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože umožní cestovným kanceláriám prekonať aktuálny nedostatok likvidity.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Marián Podolák, odbor bankovníctva, MF SR
tel. č. 02/5958 2527
e-mail: marian.podolak@mfsr.sk
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
82Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
5
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Navrhované opatrenie sa týka všetkých cestovných kancelárií, pričom sa predpokladá, že ho využijú tie cestovné kancelárie, ktorých klienti na základe prijatých opatrení v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie požiadali o vrátenie zálohových platieb , pričom im tieto finančné prostriedky neboli do 31.8.2021 vrátené alebo neboli spotrebované v zmysle § 33a zákona č. 170/2018 Z. z.. vo forme vystavených oznámení o náhradnom zájazde. Počet takýchto cestovných kancelárií je 82.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Z časového hľadiska neboli v rámci prípravy návrhu predmetom konzultácií.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nevyžaduje si nepriame finančné náklady.
6
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
-
-
Nepriame finančné náklady
-
-
Administratívne náklady
-
-
Celkové náklady regulácie
-
-
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Navrhovaným opatrením sa umožní cestovným kanceláriám prekonať aktuálny nedostatok likvidity viažúci sa na potrebu vyplatenia záloh klientov podľa § 21 bod 4 zákona č. 170/2018 Z.z. (úhrada do 14 dní od storna).
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
7
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Nemá vplyv.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)Primárne právo:
-čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
b)Sekundárne právo:
- oznámenie Komisie Dočasný rámec pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19 2020
(Ú. v. EÚ C 91 I/01, 20.3.2020), gestor: PMÚ SR,
- oznámenie Komisie Zmena dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19 2020
(Ú. v. EÚ C 112 I/01, 4.4.2020), gestor: PMÚ SR,
- oznámenie Komisie Zmena dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19 2020
(Ú. v. EÚ C 164/03, 13.5.2020), gestor: PMÚ SR,
- oznámenie Komisie Tretia zmena dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19 2020
(Ú. v. EÚ C 218/03, 2.7.2020), gestor: PMÚ SR,
c)Nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení
8
bezpredmetné.
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
bezpredmetné.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Podľa § 50 ods. 11 zákona o dani z príjmov je prijímateľ podielu zaplatenej dane z príjmov povinný použiť tento podiel najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom mu bol podiel zaplatenej dane poukázaný. Prostriedky, ktoré boli prijímateľom poukázané v roku 2020, títo povinní použiť do konca roku 2021. Ako opatrenie na zmiernenie následkov núdzového stavu, ktorým sa obmedzili možnosti realizovania viacerých aktivít a tým aj použitie podielu zaplatenej dane, sa novým § 24ac zákona navrhuje posunúť lehotu pre použitie prostriedkov z asignácie 2 % zo zaplatenej dane z príjmov za rok 2019, ktoré boli prijímateľom poukázané v roku 2020 o jeden kalendárny rok, teda do konca roka 2022. V nadväznosti na uvedenú úpravu lehoty na použitie prostriedkov z asignácie do konca roka 2022 dochádza k posunutiu lehoty na zverejnenie presnej špecifikácie použitia prijatého podielu zaplatenej dane do konca mája 2023.
K bodu 2
Navrhované ustanovenia § 25b ods. 1 3 zákona predstavujú právny základ pre poskytovanie finančnej pomoci v podobe verejných úverov za zvýhodnených úrokových podmienok na zabezpečenie likvidity cestovných kancelárií, ktorá vychádza z Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, schváleného EK (ďalej len „Dočasný rámec“). Táto finančná pomoc sa v podmienkach SR bude poskytovať vo forme návratnej finančnej výpomoci zo štátnych finančných aktív. Poskytovateľom tejto pomoci bude Ministerstvo financií SR. Prijímateľmi pomoci budú cestovné kancelárie definované zákonom o zájazdoch.
Finančná pomoc sa bude môcť poskytovať v súlade Dočasným rámcom a za podmienok upravených v zmluve o návratnej finančnej výpomoci medzi Ministerstvom financií SR a príslušnou cestovnou kanceláriou. Základné podmienky v zmluve o návratnej finančnej výpomoci (max. výška návratnej finančnej výpomoci, úroková sadzba a splatnosť) budú teda vychádzať z Dočasného rámca.
9
Dočasný rámec umožňuje poskytnúť finančnú pomoc v podobe verejných úverov najneskôr do 31. decembra 2021. Komplexné pravidlá poskytovania tejto finančnej pomoci budú upravené v schéme štátnej pomoci tak, ako to vyplýva zo zákona o štátnej pomoci; táto schéma musí byť notifikovaná EK. V schéme štátnej pomoci tak bude upravená aj platnosť schémy v súlade s Dočasným rámcom.
Z dôvodu potreby zabezpečenia určitých administratívnych prác pri vykonávaní schémy štátnej pomoci, ktoré nedokáže pokryť Ministerstvo financií SR sa navrhuje, aby administrátorom pomoci bola Slovenská záručná a rozvojová banka, a.s.. Táto by prijímala žiadosti o finančnú pomoc, vyhodnocovala splnenie podmienok poskytnutia pomoci, zabezpečila distribúciu finančných prostriedkov na účty jednotlivých cestovných kancelárií, sledovala by splácanie návratných finančných výpomocí vrátane povinných predčasných splátok atď. Administrátorovi pomoci nebude za administráciu pomoci poskytnutá žiadna odmena ani iná výhoda, a to z dôvodu, aby pri vykonávaní schémy štátnej pomoci pre cestovné kancelárie nedochádzalo nepriamo k poskytnutiu nedovolenej štátnej pomoci pre administrátora pomoci. Právne vzťahy medzi Ministerstvom financií SR a administrátorom pomoci týkajúce sa týchto skutočností budú upravené písomnou zmluvou.
Celková kontrola dodržiavania podmienok poskytovania tejto finančnej pomoci bude zabezpečená podľa príslušných ustanovení zákona o štátnej pomoci, preto ju nie je potrebné osobitne upraviť v tomto zákone.
Ak cestovná kancelária nesplatí návratnú finančnú výpomoc v lehote splatnosti, Ministerstvu financií SR vznikne pohľadávka, ktorú je nevyhnutné náležite vymáhať. Z tohto dôvodu sa v ustanovení § 25b ods. 4 zákona umožňuje Ministerstvu financií SR uzavrieť so Slovenskou konsolidačnou, a.s. ako poverenou osobou zmluvu o vymáhaní pohľadávky štátu spolu s príslušenstvom podľa zákona o pohľadávkach štátu na účely vymáhania pohľadávky štátu z poskytnutej návratnej finančnej výpomoci, a to ihneď po uplynutí jej splatnosti. Uzavretie zmluvy o vymáhaní pohľadávky štátu ihneď po uplynutí splatnosti pohľadávky štátu je špeciálnou úpravou oproti všeobecnej úprave v zákone o pohľadávkach štátu.
K čl. II
Z dôvodu potreby urýchleného vytvorenia legislatívnych predpokladov pre riešenie aktuálnej situácie v hospodárstve sa účinnosť zákona navrhuje dňom vyhlásenia.
V Bratislave dňa 9. júna 2021.
Eduard Heger, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič, v.r.
podpredseda vlády a minister financií
Slovenskej republiky