Porovnávacia analýza: Porovnanie právnej úpravy predĺženej záruky na automobil a jeho
kľúčové súčasti vo vybraných krajinách EÚ
Záver
Odbor Parlamentný inštitút Kancelárie NR SR sa v záujme získania doplňujúcich
priamych informácií obrátil prostredníctvom Európskeho centra pre parlamentný výskum a
dokumentáciu (ECPRD) na vybrané členské štáty Európske únie. Zamerali sme sa na
porovnanie legislatívnej úpravy predĺženej záruky na automobil a jeho kľúčové komponenty
vo vybraných krajinách Európske únie. Okrem informácií z ECPRD sa nám podarilo získať
údaje aj z iných verejne prístupných zdrojov. Vo výskumnej vzorke sme teda analyzovali,
popri Slovensku, 9 krajín: Česká republika, Francúzsko, Holandsko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko,
Rakúsko, Slovinsko a Švédsko.
Rovnako ako u nás aj v Českej republike, Francúzsku, Maďarsku, Nemecku, Poľsku a
Rakúsku je zákonná záručná doba (aj na automobil) upravená v Občianskom zákonníku a jej
trvanie je v dĺžke 24 mesiacov. Dve krajiny viedli inú dĺžku trvania záruky: Slovinsko má
záručnú dobu legislatívne upravenú na 1 rok a Holandsko má záručnú dobu stanovenú na „tak
dlho, ako sa predpokladá, že tovar vydrží“. Podľa právneho poriadku Švédska predajcovia
alebo výrobcovia nie sú nijako právne zaviazaní ponúkať spotrebiteľom záruku na výrobky
uvedené na trh (to platí aj pre vozidlá a ich rôzne komponenty). Dĺžka tzv. zmluvnej alebo
obchodnej záruky napríklad v Maďarsku závisí od ceny tovaru – pri cene tovaru nad cca 680
EUR je dĺžka obchodnej záruky 3 roky.
Na základe získaných odpovedí môžeme konštatovať, že väčšina skúmaných krajín
nemá legislatívne upravený zákonný limit záruky na automobil v závislosti od počtu
najazdených kilometrov. Predajcovia však môžu poskytnúť zmluvnú záruku na základe
najazdených kilometrov a táto záruka môže byť upravená zmluvne. Napr. Francúzsko uviedlo,
že záruka na automobil podľa najazdených kilometrov môže byť upravená medzi 100 000 a
150 000 km.
S výnimkou Francúzska analyzované krajiny nemajú samostatnú právnu úpravu
týkajúce sa záruky na kľúčové komponenty automobilu. Ako na každý iný spotrebný tovar,
na všetky komponenty sa vzťahuje štandardná záručná doba (teda vo väčšine skúmaných
krajín 24 mesiacov). Automobilky však majú možnosť predĺžiť toto obdobie (napr. formou
zmluvnej záruky), aby prilákali zákazníkov. Francúzsko má zákonne upravenú predĺženú
dĺžku záruky na batériu elektromobilu (8 rokov alebo 160 000 km). Na iné kľúčové
komponenty platí zákonná záruka 2 roky, prípadne zmluvná záruka, ktorú poskytujú
predajcovia, a tá môže byť v rôznej dĺžke a tiež na rôzne komponenty automobilu.
V Holandsku a vo Švédsku platí, že ak sa na novom vozidle vyskytne chyba do 6
mesiacov od kúpy vozidla je pravdepodobné, že vada existovala už počas kúpy vozidla. Vo
11