D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov.
Cieľom predloženého návrhu zákona je rozšírenie právnej úpravy využitia lesných pozemkov vo vlastníctve štátu a pozemkov tvoriacich ostatný majetok vo vlastníctve štátu na verejnoprospešné účely, a to na verejnoprospešný účel, ktorým bude obnova hradu alebo torzálnej architektúry. V čl. I sa na tento účel dopĺňa kompetencia krajského pamiatkového úradu. V čl. II návrhu zákona sa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov dopĺňa osobitným § 50c, ktorý upravuje vzťahy k lesnému majetku štátu (§50) a k o ostatnému majetku štátu (§ 50a) v prípadoch, ak sa na týchto pozemkoch nachádza stavba hradu, alebo jeho torzálna architektúra, národná kultúrna pamiatka, pamiatková rezervácia alebo pamiatková zóna. Návrh konkretizuje postup správcu majetku štátu v prípadoch, ak starostlivosť o tieto objekty zabezpečuje obec, vyšší územný celok, občianske združenie alebo nezisková organizácia. Návrh nadväzuje na viacročnú prax na obnove hradov, ktorá sa začala v roku 2008 a odstraňuje prekážky, ktoré vyplynuli z doterajšej aplikačnej praxe, najmä určuje postupy osôb, ktoré zabezpečujú, resp. budú zabezpečovať záchranu, rekonštrukciu, alebo udržiavacie práce na stavbách hradov alebo ich torzálnej architektúre, na objektoch vyhlásených za národné kultúrne pamiatky, pamiatkové rezervácie alebo pamiatkové zóny nachádzajúcich sa na pozemkoch v správe štátnych organizácií lesného hospodárstva. Zároveň návrh určuje postup správcu lesného majetku štátu v tomto procese, konkretizuje podmienky uplatnenia postupu a deklaruje, že uvedené činnosti sú vykonávané za verejnoprospešným účelom. Výsledkom uplatňovania doplnenia zákona o lesoch bude zabezpečenie zmluvného vzťahu k pozemku, na ktorom sa realizuje táto verejnoprospešná činnosť, čo následne umožní, aby osoby, ktoré túto činnosť vykonávajú mohli získať podporu z verejných alebo európskych zdrojov na jej realizáciu.
Navrhovaná úprava vychádza z princípu, že verejnoprospešná činnosť realizovaná na objekte národnej kultúrnej pamiatky zveľadí tento štátny majetok, ktorý chátral. Návrh zákona môže mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Avšak aj keď správca majetku štátu, na základe tohto návrhu umožní bezodplatné užívanie tohto majetku štátu napr. občianskemu združeniu, resp. jeho prevod na obec alebo vyšší územný celok, na druhej strane dôjde k pozitívnemu vplyvu zvýšením hodnoty týchto objektov, vrátane zvýšenia atraktivity územia s dôsledkom na cestovný ruch a podpory zamestnanosti v dotknutom regióne. Uvedené je potvrdené aj aplikačnou praxou v tejto oblasti, ktorá začala v roku 2008 z podnetu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Rovnako nebude mať návrh zákona žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.