DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 49/2018 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov reaguje na dlhodobý a nedoriešený problém aplikačnej praxe, a tým je zabezpečenie refundácie prostriedkov vynaložených z verejných zdrojov na sanovanie nehnuteľností v súkromnom vlastníctve. V súčasných podmienkach sa pomerne často stáva, že mnohé bývalé priemyselné podniky, na pozemkoch ktorých sa nachádza environmentálna záťaž, nemajú pôvodcu environmentálnej záťaže, rovnako v prípade týchto záťaží nie je určená povinná osoba. Z uvedeného dôvodu sa zodpovedným subjektom za stav a sanáciu environmentálnej záťaže stáva štát prostredníctvom príslušného ministerstva. Sanácia environmentálnych záťaží spravidla pozitívny vplyv na zvýšenie trhovej ceny sanovanej nehnuteľnosti, uvedené je preto možné považovať za formu nepriamej štátnej pomoci.
Cieľom predkladaného návrhu je vytvoriť efektívny mechanizmus, ktorým by bolo možné zabezpečiť návratnosť finančných prostriedkov, ktoré boli vynaložené na sanáciu environmentálnej záťaže. Za uvedeným účelom bude mať príslušné ministerstvo ako záložný veriteľ oprávnenie pri prvom prevode sanovanej nehnuteľnosti požadovať finančnú náhradu spočívajúcu v rozdiele medzi trhovou cenou sanovanej nehnuteľnosti pred a po vykonaní sanácie.
Návrhom zákona bude taktiež novelizovaný zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1996 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, a to v súvislosti so zápisom záložného práva ku sanovanej nehnuteľnosti s tým, že z uvedenej položky budú oslobodené príslušné ministerstvá v kontexte vkladu záložnej zmluvy do katastra nehnuteľností.
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, na informatizáciu a vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné financie a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 [§ 9a a 9b]
Navrhuje sa mechanizmus, ktorým bude zabezpečená pohľadávka štátu, v prípade sanácie súkromných nehnuteľností z konkrétnych verejných zdrojov. Vymedzuje sa podstata finančnej náhrady za poskytnutú nepriamu štátnu pomoc, a to ako rozdiel medzi trhovou cenou nehnuteľnosti pred sanáciou a po sanácii, pričom výška finančnej náhrady (pohľadávky štátu) je limitovaná účelne vynaloženými prostriedkami na súvisiaci geologický prieskum životného prostredia, ak bol vykonaný a samotnú sanáciu (čiže vzorec trhová cena po sanácii mínus vynaložené prostriedky na sanáciu a geologický prieskum).
Vlastník sanovanej (čiže zhodnotenej) nehnuteľnosti, bude povinný buď uhradiť štátu reprezentovaného príslušnými ministerstvom, ako správcom súvisiacej pohľadávky, finančnú náhradu zistenú znaleckým posudkom alebo uzavrieť záložnú zmluvu na dotknutú nehnuteľnosť s príslušnými ministerstvom na dobu 20 rokov. Uvedený postup sa neuplatní v prípade finančných náhrad neprevyšujúcich 1000,- eur, pre všetky sanované nehnuteľnosti jedného vlastníka. V prípade uzavretia záložnej zmluvy a jej následného zavkladovania v katastri nehnuteľností je vlastník po dobu 20 rokov „blokovaný“ k prevodu sanovanej nehnuteľnosti, dokiaľ nebude štátu uhradená finančná náhrada. Povinnosť finančnej náhrady sa nevzťahuje na dedičov, pričom prededením nehnuteľnosti nedochádza k zániku pohľadávky, t. j. záložného práva štátu, pričom plynie pôvodná 20-ročná lehota od zápisu záložného práva v katastri nehnuteľností. Uvedené právo môže zaniknúť buď uplynutím doby, na ktorú bola uzavretá záložná zmluva (podľa údajov - dátumu v katastri nehnuteľností) alebo splatením finančnej náhrady pri prvom prevode nehnuteľnosti (či už odplatnom alebo bezodplatnom).
V prípade väčšieho počtu vlastníkov, t. j. aspoň 20 osôb, sa navrhuje doručovanie výziev na úhradu finančnej náhrady alebo návrhu záložnej zmluvy prostredníctvom úradnej tabule (webového sídla) príslušného ministerstva a obce, v ktorej sa sanovaná nehnuteľnosť nachádza, pričom za okamih doručenia sa považuje uplynutie 30-dňovej lehoty, ktoré nastane od neskoršieho vyvesenia (spravidla na úradnej tabuli obce). Predpokladá sa, že uvedených prípadov bude menšina, nakoľko jednotlivé sanované nehnuteľnosti, najmä v bývalých priemyselných podnikoch, majú spravidla podstatne menší počet vlastníkov.
Štát bude mať taktiež možnosť zabezpečiť si pohľadávku vyplývajúcu z finančnej náhrady aj vydaním rozhodnutia o zriadení záložného práva. Predmetom zálohu môže byť aj iná vec ako sanovaná nehnuteľnosť. Uvedený postup by mal byť uplatnený len v prípadoch, väčších pohľadávok vyplývajúcich z povinnosti finančnej náhrady.
K bodu 2 [§ 19a]
Navrhujú sa niektoré prechodné opatrenia, najmä sa stanovuje doba, v ktorej príslušné ministerstvá musia zabezpečiť znalecké posudky sanované nehnuteľnosti pred účinnosťou zákona.
Uvedená povinnosť sa logicky vzťahuje na nepremlčané pohľadávky, uvedené je však potrebné skúmať vždy indviduálne.
K čl. II [zákon č. 145/1995 Z.z..]
Rozširuje sa možnosť vecného oslobodenia od poplatku za všetky spoplatnené úkony podľa položky 168, pokiaľ boli financované zo štátneho rozpočtu alebo z fondov Európskej únie. Uvedeným je riešená situácia, ak je napr. objednávateľom geologickej úlohy štát, pričom zhotoviteľom geologických prác je súkromný subjekt, ktorý bude v takomto prípade oslobodený od všetkých platieb za úkony podľa položky 168.
K čl. III [účinnosť]
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. septembra 2021.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na bod 3 je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 49/2018 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: ..Ukončenie: ..
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2021
2. Definícia problému
Predkladaným návrhom zákona by mala byť zabezpečená refundácia finančných prostriedkov vynaložených z verejných zdrojov na sanáciu environmentálnych záťaží, ktoré sa nachádzajú na nehnuteľnostiach v súkromnom vlastníctve osôb, ktoré nemajú postavenie pôvodcu alebo povinnej osoby, pričom výška refundácie (finančnej náhrady) je určená ako rozdiel trhovej ceny sanovenej nehnuteľnosti pred a po vykonaní sanácie.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom je vytvoriť efektívny mechanizmus, ktorým by bolo možné zabezpečiť návratnosť finančných prostriedkov, ktoré boli vynaložené na sanáciu environmentálnej záťaže.
4. Dotknuté subjekty
Súkromní vlastníci sanovaných nehnuteľností, ktoré boli sanované z verejných zdrojov, predovšetkým zo štátneho rozpočtu a z fondov EÚ.
5. Alternatívne riešenia
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Predkladaný materiál má výlučne vnútroštátny charakter.
8. Preskúmanie účelnosti**
-
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 49/2018 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov v novom, navrhovanom § 9a zavádza nástroj (aspoň čiastočnej) refundácie nákladov poskytnutých z verejných zdrojov, v súvislosti so sanáciami environmentálnych záťaží nachádzajúcich sa na pozemkoch vo vlastníctve subjektov odlišných od štátu. Výška refundácie by mala pokrývať rozdiel medzi nárastom trhovej ceny sanovanej nehnuteľnosti pred vykonaním sanácie a po vykonaní sanácie (ako tzv. „finančná náhrada“) do max. výšky nákladov na realizované sanačné práce. Na základe doposiaľ realizovaných sanácií na celkovo 18-tich lokalitách pri celkovej ploche dotknutých území 9 375 935 m2 (z toho 861 893 m2 kontaminovanej plochy) vychádza priemer zhodnotenia sanovaných nehnuteľností (pozemkov) na cca 0,30 eura na jeden m2 (cca 0,65 eura na jeden m2 nárast hodnoty sanovaných kontaminovaných častí pozemkov), pri celkových sanačných nákladoch na uvedené lokality v sume cca 4,45 eura (bez započítania ceny za odborný geologický dohľad). Návrhom zákona sa vytvára kombinovane buď povinnosť priamej refundácie (povinnosti priamej úhrady finančnej náhrady) alebo alternatívne možnosť zriadenia zákonného záložného práva v prospech štátu, ako záložného veriteľa na sumu zodpovedajúcu finančnej náhrade zistenej znaleckým posudkom vychádzajúc z hodnoty pozemku po vykonaní sanácie. Súčasťou predloženého návrhu je aj zmena zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov v položke 10 sadzobníka správnych poplatkov v časti oslobodenie týkajúce sa ministerstiev, ak ide o úkony spojené so zriadením záložnej zmluvy podľa § 9a; uvedená skutočnosť bude mať negatívny vplyv na verejné financie, avšak v malom rozsahu (rádovo niekoľko stoviek eur ročne). Negatívnym vplyvom na verejné financie bude mať taktiež potreba vypracúvania znaleckých posudkov pre dotknuté lokality, rádovo v objeme v niekoľko sto niekoľko tisíc eur, podľa počtu sanovaných lokalít a taktiež možných nákladov na verejné obstarávanie súvisiace s výberom znalca (ktorý bude spravidla obstaraný na viacero lokalít). Vzhľadom na uvedené možno ale predpokladať, že návrh zákona bude mať prevažne pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK