Navrhuje sa výrazné posilnenie právomocí vedeckej rady SAV, na ktorú by mala prejsť právomoc schvaľovať koncepčné dokumenty, ktorými sú
a)koncepcia vednej politiky SAV,
b)podmienky a ukazovatele hodnotenia organizácií SAV a
c)výročná správa o činnosti SAV.
Určenie koncepcie vednej politiky a podmienok a ukazovateľov hodnotenia organizácií je úloha odbornej povahy a mala by byť zverená vedeckej rade, ako odbornému orgánu SAV. Navyše, ponechanie právomoci určovať podmienky a ukazovatele hodnotenia organizácií SAV snemu, teda zástupcom tých organizácií, ktoré majú byť hodnotené, vyvoláva podozrenie z konfliktu záujmov. Súčasne sa v dôsledku väčšej miery otvorenia vedeckej rady SAV externému prostrediu posilní vplyv externého prostredia na smerovanie SAV.
Výkon funkcie člena predsedníctva, ako výkonného samosprávneho orgánu SAV, si vyžaduje vyhradenie podstatnej časti pracovného fondu pre výkon tejto funkcie. Preto sa navrhuje na jednej strane rozšírenie nezlučiteľnosti a na druhej strane vytvorenie priestoru pre obmedzenie času, ktorý môže venovať výkonu funkcií v orgánoch jeho materskej organizácie SAV alebo výkonu práce pre svoju materskú organizáciu SAV.
Navrhuje sa vypustiť obmedzenie počtu po sebe nasledujúcich funkčných období člena predsedníctva na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
Pri zohľadnení obmedzenia počtu po sebe nasledujúcich funkčných období predsedu SAV na dve (súčasný § 12 ods. 4 zákona o SAV), rovnaké obmedzenie aj pre členov predsedníctva by vylučovalo možnosť, aby sa osoba, ktorá už bola členom predsedníctva, stala v nasledujúcom funkčnom období predsedom SAV a vykonávala túto funkciu dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia. Pritom takáto možnosť by bola vhodná, pretože osoba so skúsenosťou s výkonom funkcie člena predsedníctva by mohla využiť túto skúsenosť pri výkone funkcie predsedu SAV. Navyše, obmedzenie počtu po sebe nasledujúcich funkčných období sa zvyčajne uplatňuje iba u jednoosobových orgánov alebo u predsedov kolektívnych orgánov, nie u radových členov kolektívnych orgánov.
Súčasná právna úprava neumožňuje presne určiť začiatok plynutia funkčného obdobia predsedníctva. Keďže predseda SAV riadi predsedníctvo a začiatok plynutia funkčného obdobia predsedu SAV je jednoznačný (dátum uvedený v menovacom dekréte prezidenta SR), navrhuje sa, aby začiatok plynutia funkčného obdobia predsedníctva bol totožný so začiatkom plynutia funkčného obdobia predsedu SAV.
Navrhuje sa rozšírenie pôsobnosti predsedníctva SAV v súvislosti so zmenami v § 6, 8 a 9. Zároveň ide o viacero technických úprav pôvodného znenia, ktorými sa zohľadňujú zmeny v právomociach a úlohách snemu SAV, presun právomocí zo snemu SAV na vedeckú radu SAV a presun právomoci vymenúvať a odvolávať vedúcich organizačných zložiek organizácií SAV zo SAV (predsedníctvo) na riaditeľov organizácií SAV, ktorý