K 33 ods. 14Verejné vysoké školy môžu (so súhlasom správnej rady, ak hodnota vkladaného majetku prevyšuje 6 638,50 eura) vložiť svoj nehnuteľný majetok ako vklad na účely uzatvorenia zmluvy o združení bez právnej subjektivity, ak dohodnutý účel združenia súvisí s činnosťou verejnej vysokej školy (§ 17 ods. 4 zákona č. 131/2002 Z. z.).
Túto možnosť majú vo všeobecnosti aj ostatné verejnoprávne inštitúcie [§ 13 ods. 1 písm. f) zákona č. 176/2004 Z. z.].
Podľa § 833 Občianskeho zákonníka z majetkových hodnôt poskytnutých na účely združenia
a)poskytnuté peniaze alebo iné veci určené podľa druhu sú v spoluvlastníctve všetkých účastníkov, teda prestávajú byť vo výlučnom vlastníctve tých účastníkov, ktorí ich poskytli, a
b)veci jednotlivo určené sú v bezplatnom užívaní všetkých účastníkov, ale ostávajú vo výlučnom vlastníctve tých účastníkov, ktorí ich poskytli.
V nadväznosti na uvedené sa navrhuje, aby v. v. i. nemohla poskytnúť na účely združenia svoj prioritný majetok, ktorý zahŕňa aj finančné prostriedky získané predajom prioritného majetku [§ 31 ods. 1 písm. c) zákona č. 243/2017 Z. z.]. Aby nemohlo dôjsť ku kolízii s exekučnou a konkurznou imunitou ďalšieho majetku v. v. i. navrhuje sa, aby nemohli byť poskytnuté na účely združenia ani ďalšie kategórie aktív v. v. i., ktoré majú podobu peňažných prostriedkov, peňažných pohľadávok a druhovo určených vecí, ktorým v súčasnosti právny poriadok SR poskytuje exekučnú, resp. konkurznú imunitu.
Možnosť v. v. i. poskytnúť vybraný majetok na účely združenia bez právnej subjektivity by rozšírila škálu nástrojov, ktoré v. v. i. budú môcť využiť pre naplnenie svojej hlavnej činnosti (§ 1 ods. 4 zákona č. 243/2017 Z. z.) alebo svojich oprávnení (§ 2 ods. 1 zákona č. 243/2017 Z. z.) a súčasne pre naplnenie požiadavky účelného, riadneho a hospodárneho využitia majetku a ľudských zdrojov v. v. i. [§ 2 ods. 2 písm. a), § 17 ods. 8 písm. c) a § 35 ods. 6 zákona č. 243/2017 Z. z.], najmä v prostredí prehlbujúcej sa diverzity možných schém a foriem vedeckej spolupráce, a to bez vystavovania sa riziku straty kľúčového majetku.
K bodu 51 [§ 35 ods. 1 písm. a)]
Spomedzi prípustných spôsobov nakladania s prioritným majetkom v. v. i. sú nájom a výpožička spôsobmi, ktoré predstavujú najmenší zásah do práv v. v. i. (keďže nájomca, resp. vypožičiavateľ, majú právo vec iba užívať, resp. pri nájme prípadne aj právo z veci brať úžitky) a zásah je iba dočasný (§ 659 a 663 Občianskeho zákonníka).
Z tohto dôvodu vplyv týchto dvoch spôsobov nakladania s prioritným majetkom v. v. i. na majetkovú situáciu v. v. i. je neporovnateľne menší ako pri ostatných spôsoboch nakladania s prioritným majetkom v. v. i. Navyše, povinná dočasnosť nájmu a výpožičky je v prípade navrhovanej zmeny zvýraznená tým, že navrhovaná zmena sa týka iba krátkodobého nájmu a výpožičky, teda nájmu a výpožičky, ktorých doba nepresiahne 6 mesiacov.
Ponechanie povinného predchádzajúceho súhlasu zakladateľa a dozornej rady v. v. i. s krátkodobým nájom a s krátkodobou výpožičkou by výrazne sťažilo využitie týchto možností hospodárenia s prioritným majetkom v. v. i. v praxi.