krátke a dlhé samonabíjacie zbrane vybavené veľkokapacitným zásobníkom (10, resp. 20 nábojov) a tiež krátke a dlhé opakovacie zbrane, do ktorých je vložený veľkokapacitný zásobník. Zmena v kategorizácií zbraní súvisí s požiadavkami na vydávanie výnimiek na držanie zbraní kategórie A.
V súvislosti s prekategorizáciou zbraní je nevyhnutné stanovenie ročného prechodného obdobia, počas ktorého budú držitelia týchto zbraní povinní požiadať o vydanie zbrojných preukazov, zbrojných licencií alebo zaevidovať zbrane, prípadne budú môcť tieto zbrane previesť na inú osobu, do vlastníctva štátu alebo ich znehodnotiť, zničiť alebo urobiť rez zbrane. Držiteľ zbrane, ktorý je držiteľom zbrojného preukazu alebo zbrojnej licencie, ktorá bola preradená do kategórie A je automaticky považovaný za držiteľa výnimky. Táto výnimka bude platiť až kým neprestane byť držiteľom platného zbrojného preukazu alebo zbrojnej licencie, prípadne do doby jej prevodu na inú osobu oprávnenú na držanie takejto zbrane.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EU) 2017/853 zo 17. mája 2017, ktorou sa mení smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní zmenou v prílohe 1 ruší zbrane kategórie D. Palné zbrane podľa smernice zaradené do zrušenej kategórie D sa presunuli do kategórie C. Niektoré zbrane neuvedené v smernici ale ostanú aj naďalej v kategórii D, avšak budú podliehať osobitnému režimu napr. povinnosti túto zbraň evidovať, pri trvalom vývoze a dovoze bude potrebné požiadať o vydanie zbrojného sprievodného listu a nebude ich možné nadobudnúť uzatvorením zmluvy na diaľku, čo bude v súlade s požiadavkami smernice.
Smernica ďalej stanovuje päťročný interval preskúmavania podmienok na udelenie výnimky a povolenia na držbu zbraní. Návrhom zákona sa bude zbrojná licencia vydávať s platnosťou na 5 rokov. V súvislosti so skrátením doby platnosti zbrojných licencií z neobmedzenej doby na dobu piatich rokov sa ustanovuje, že platnosť zbrojných licencií vydaných do účinnosti tohto zákona končí 1. augusta 2026. Cieľom skrátenia lehoty na preverovanie podmienok získania povolenia je zabránenie riziku súvisiaceho s ochranou verejnej bezpečnosti a verejného poriadku. So skrátením lehoty na vydávanie zbrojných preukazov a zbrojných licencií súvisia aj zvýšené náklady na spotrebu čistopisov dokladov ako aj zvýšené náklady na ich výrobu.
Smernica ďalej vyžaduje zriadenie elektronickej služby, prostredníctvom ktorej budú zaznamenávané informácie týkajúce sa strelných zbraní, ktoré sú potrebné na vysledovanie a identifikáciu zbraní od výrobcu až po nadobúdateľa s cieľom pomoci pri odhaľovaní, vyšetrovaní a analýze nedovolenej výroby a nedovoleného obchodovania so zbraňami.
Prínosom návrhu zákona v oblasti využívania elektronických služieb je tiež elektronizácia verejnej správy v rámci podnikateľského prostredia. Za tým účelom sa navrhuje zriadenie elektronickej služby Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pre občanov a podnikateľov na úseku zbraní a streliva a členov Slovenskej poľovníckej komory, ktorá zabezpečí oprávneným subjektom v presne vymedzenom rozsahu prístup do informačného systému isvs_179, ktorý zaznamená všetky informácie týkajúce sa strelných zbraní a ich držiteľov, ktoré sú potrebné na ich evidenciu.
Návrhom zákona sa tiež reaguje na prijatie vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2018/337 z 5. marca 2018, ktorým sa mení vykonávacie nariadenie (EÚ) 2015/2403, ktorým sa stanovujú spoločné usmernenia pre normy a techniky na deaktiváciu na zabezpečenie trvalej nepoužiteľnosti deaktivovaných strelných zbraní. Stanovuje sa postup pred a po znehodnotení zbrane a určujú sa orgány, ktoré overujú (ministerstvo vnútra, ministerstvom vnútra poverená osoba, iný overujúci subjekt na základe prijatej pomoci), či bolo znehodnotenie vykonané v súlade s nariadením. Ak bolo znehodnotenie vykonané v súlade s nariadením, overujúci subjekt vydá o tom osvedčenie.
Návrhom zákona sa ustanovujú dve kategórie znehodnotených zbraní:
- zbrane znehodnotené podľa predpisov účinných pred účinnosťou nariadenia (technický postup pri znehodnocovaní týchto zbraní bol upravený vo vyhláške Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky); ak má byť táto zbraň prevedená do iného členského štátu alebo uvedená na trh sa držiteľovi zbrane, ktorá bola znehodnotená podľa predpisov účinných pred nariadením, ukladá povinnosť aby ju znehodnotil v súlade s týmto nariadením,
- zbrane znehodnotené podľa nariadenia.
Požadovaným efektom bude evidencia takýchto zbraní a vydanie preukazov zbraní, ktoré ich držiteľ bude povinný mať pri manipulácii so zbraňou pri sebe. Pri zmene kategorizácie zbraní a povinnosti evidovať uvedené druhy zbraní vzniknú ďalšie náklady na zvýšenú spotrebu vydaných čistopisov dokladov (preukazy zbraní) a teda aj na ich výrobu.
Problematika zbraní a streliva narastá nielen na európskom, ale i celosvetovom význame. V blízkej budúcnosti je potrebné naďalej rátať s rozvíjaním krokov Ministerstva vnútra Slovenskej republiky týkajúcich sa vybudovania nového informačného systému - Register zbraní. V nadväznosti na požiadavky smernice 2017/853 sú kreované aj projekty Európskej komisie a Úradu OSN pre drogy a kriminalitu (UNODC). Od členských štátov sa očakáva, že príslušné národné informačné systémy na úseku strelných zbraní a streliva budú dôsledne mapovať celý životný cyklus strelnej zbrane, jej hlavných častí, súčastí a streliva (dôležité pre UNODC- spolu s informáciami o ich zadržaní). Okrem uvedeného majú národné informačné systémy obsahovať všetky informácie o evidenčných úkonoch súvisiacich s evidenciou zbrane a streliva, informácie týkajúce sa držiteľov zbrojných preukazov, zbrojných preukazov ako takých, zbrojných licenciách, preukazoch zbrane, atď. a to v rozsahu, ktorý umožní efektívne zhotovovanie štatistických dát a následnú analýzu nielen pre potreby EÚ, ale i UNODC. Zároveň musia byť informačné systémy pripravené na rozširovanie svojich funkcionalít v závislosti od požiadaviek EU legislatívy, ktoré budú prijímané na základe výsledkov analýz materiálov ako sú: