Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka číslo 1: Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy po zohľadnení očakávaných úspor verejného zdravotného poistenia (VZP) a zrušenia pracovných miest odboru agentúry pre HTA na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky (MZ SR).
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
-3 980 649
-3 650 868
-3 610 806
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-267 113
-267 113
-267 113
Rozpočtové prostriedky (kapitola MZ SR)
0
-267 113
-267 113
-267 113
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy (verejné zdravotné poistenie)
0
-5 000 000
-5 000 000
-5 000 000
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy (verejné zdravotné poistenie)
0
1 286 464
1 616 245
1 656 307
Vplyv na počet zamestnancov
0
11,0
16,5
16,5
- vplyv na ŠR (MZ SR)
0
-5,0
-5,0
-5,0
- vplyv na obce
0
0,0
0,0
0,0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0,0
0,0
0,0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy (verejné zdravotné poistenie)
0
16,0
21,5
21,5
Vplyv na mzdové výdavky
0
431 102
675 300
698 432
- vplyv na ŠR (kapitola MZ SR)
0
-195 000
-195 000
-195 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy (verejné zdravotné poistenie)
0
626 102
870 300
893 432
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
-3 980 649
-3 650 868
-3 610 806
Poznámky: Tabuľka č. 1 uvádza výdavky verejnej správy spojené s fungovaním inštitútu. V praxi sa očakáva činnosťou inštitútu významný celkový pozitívny vplyv na rozpočet VZP, ktorý sa bude odhadom pohybovať nad 3 mil. eur ročne (v závislosti od vstupov liekov, špecializovaného zdravotníckeho materiálu, medicínskych prístrojov a ďalšej agendy). Tabuľka č. 1 predpokladá úsporu VZP 5 mil. eur ročne. Uvedená úspora 5 mil. eur ročne je indikatívna. Konkrétny návrh rozpočtu VZP sa bude zostavovať v spolupráci s MZ SR a MF SR pri príprave rozpočtu verejnej správy. Veľká časť tejto úspory sa očakáva pripravovaním dôkladných hodnotení o prínosoch a nákladovej efektivity liekov, na základe ktorých budú vyjednávané lepšie ceny pre Slovensko, aby liek splnil zákonné kritéria pre zaradenie medzi hradené lieky (tento proces má v súčasnosti na Slovensku významné procesné aj kapacitné medzery). Hoci v schválenom rozpočte verejnej správy 2021 – 2023 inštitút nefiguruje (financovanie nie je zabezpečené v rozpočte), zmena, ktorú vznik inštitútu prináša spadá do
kategórie hodnotového opatrenia policy-change, a preto by rozpočet VZP pre rok 2022 mal byť navýšený o výšku príspevku na fungovanie inštitútu.
Keďže Odbor pre agentúru pre HTA (Health Technology Assessment) má v súčasnosti 5 zamestnancov (4 výskumní konzultanti a 1 riaditeľ odboru), skutočné navýšenie nákladov na rozpočet verejnej správy bude nižšie o sumy momentálne vynakladané na týchto 5 zamestnancov v rámci MZ SR. Tabuľka č. 1 preto zohľadňuje aj zánik súčasných pracovných miest na odbore agentúry pre HTA v rámci MZ SR (-267 113 eur). Pre zjednodušenie kvantifikácie boli zohľadnené iba súčasné náklady na mzdy a odmeny zamestnancov. Vo výpočte tiež nebolo rátané s navyšovaním súčasných mzdových nákladov, ak by zamestnanci ostali na MZ SR. Kvantifikácia ďalej predpokladá odmeny na MZ SR s frekvenciou 2x ročne (odbor začal fungovať v polke roka 2020, doteraz boli preto vyplatené jedny - koncoročné odmeny). Súčasní zamestnanci odboru sa podieľajú aj na časti spotreby fixných nákladov MZ SR alebo napríklad na stravných príspevkoch a podobne. Kvantifikácia nemzdových výdavkov by však bola časovo nerentabilná, a preto nie je zahrnutá.
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navrhovanou úpravou sa predpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy vo vzťahu k financovaniu inštitútu, pričom vznikom inštitútu sa predpokladá výrazné zefektívnenie výdavkov na zdravotnú starostlivosť (ZS), čo povedie k celkovej úspore.
Financovanie návrhu je formálne zabezpečené cez príspevok z VZP. Zdravotná poisťovňa bude príspevok na správu poukazovať priamo na účet inštitútu. Výška príspevku je v prvý rok fungovania 0,026% a od druhého roku 0,032 % zo základu na jej určenie. Tieto percentá korešpondujú s očakávanými výdavkami inštitútu na rok 2022 vo výške 1 286 463,94 € a vo výške 1 616 244,80 € na rok 2023. V roku 2022 sa predpokladá, že personálne kapacity inštitútu nebudú plne naplnené, z tohto dôvodu je v prvý rok nastavené nižšie financovanie (cez prechodné ustanovenie). Základom na určenie výšky príspevku je celková suma z ročného prerozdeľovania poistného, uvedená v rozhodnutí o ročnom prerozdeľovaní poistného podľa osobitného predpisu (obdobne ako pri Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou). Financovanie na rok 2022 podľa doterajšej praxe bude vychádzať z celkovej sumy ročného prerozdeľovania poistného za rok 2020, prvý príspevok bude poukázaný na účet inštitútu do 20. decembra 2021.
Výpočet zodpovedajúceho percenta je odvodený od podielu výšky celkovej sumy z ročného prerozdelenia (za rok predchádzajúci roku, v ktorom je príspevok poukazovaný) na daňových príjmoch VZP (v roku, v ktorom je poukazovaný príspevok). Za relevantný pomer bol považovaný pomer z posledného roku, kde je známa skutočnosť (2019). Tento pomer je 87,6%. Pre príspevok na rok 2022 je teda týmto spôsobom odhadovaná celková suma z ročného prerozdelenia za rok 2020 vo výške 4 947 938 230,64 € (0,876 * daňové príjmy VZP v roku 2021 podľa schváleného rozpočtu verejnej správy na rok 2021). Príspevok z tejto odhadovanej celkovej sumy prerozdelenia bude pre prvý rok predstavovať 1 286 463,94 € (0,026% * 4 947 938 230,64 €). Rovnaký spôsob výpočtu sa použil aj pre ďalšie roky (avšak 0,032%). Sumy v rokoch 2023 a 2024 sú vo všetkých tabuľkách kvantifikované na základe odhadu vývoja daňových príjmov VZP. Odhad bol urobený na základe projektovaného medziročného nárastu daňových príjmov VZP medzi rokom 2022 a 2023 v schválenom rozpočte verejnej správy 2021-2023, teda 2,4787...%.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
MZ SR aktuálne chýbajú dostatočné kapacity na hodnotenie klinického prínosu a ďalších aspektov hodnoty prichádzajúcich technológií vrátane ich farmako-ekonomických rozborov.
Vytvorenie nezávislého inštitútu umožní objektívnejšie hodnotenie prínosov a nákladov zdravotníckych technológií, čo povedie k vyššej kvalite ZS vďaka efektívnejšiemu využitiu zdrojov v zdravotníctve. Separácia inštitútu od MZ SR bude prispievať k politickej nezávislosti (zníženie možných externých politických, či mediálnych tlakov) a umožní jednoduchšiu integráciu a spoluprácu s medzinárodnými inštitútmi pre hodnotenie zdravotníckych technológií (angl. Health Technology Assessment - HTA) - ktoré z pravidla rovnako nezávislými.
Medzi hlavné úlohy inštitútu bude patriť: hodnotenie väčšiny liekov s dopadom na VZP nad ekvivalent dnešného 1,5 mil. eur ročne, ktoré na Slovensku žiadajú o úhradu; hodnotenie vybraných zdravotníckych prístrojov, respektíve iných technológií ako zdravotnícka pomôcka, špeciálny zdravotnícky materiál, dietetická potravina, očkovacia látka, či zdravotnícka procedúra; a prehodnotenie hradených technológií. Ďalšie úlohy zahŕňajú skúmanie systémového nastavenia politiky zdravotníckych technológií a analyzovanie iných intervencií v oblasti zdravotníckych procesov na základe princípov medicíny založenej na dôkazoch a najlepšej praxe zo zahraničia s cieľom zvýšenia kvality, efektívnosti a udržateľnosti ZS.
Ďalšiu časť aktivít bude tvoriť akademická činnosť v rámci publikovania hodnotení, ich prezentovanie na medzinárodnej úrovni a výučba. Inštitút bude vo svojom hodnotení zdravotníckych technológii využívať vlastnú klinickú, farmakoekonomickú, bioetickú, biologickú a ďalšiu expertízu za cieľom zefektívňovania zdravotníctva. Vytvorenie inštitútu je v súlade s programovým vyhlásením vlády (PVV) 2021 - 2024 a odporúčaniami Revízie výdavkov na zdravotníctvo 2019.
Predpokladané aktivity inštitútu budú viesť k úspore VZP odhadom nad 3 mil. eur ročne.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Výpočty vplyvov na verejné financie
Dôležitosť kompetitívnych platových podmienok:
Primárnym podkladom pre mzdové výdavky sú mzdy zamestnancov odboru agentúry pre HTA, ktorého transformáciou vzniká inštitút. Uvádzané mzdy vychádzajú z reálnych požiadaviek na kvalitu personálu. Pre dosahovanie prínosov inštitútu sú kľúčové kompetencie zamestnancov po profesionálnej, jazykovej, vzdelanostnej ale aj kultúrno-sociálnej oblasti. Správne a precízne odhaľovanie nedostatkov v liekových žiadostiach a v systéme ZS ako takej môže často viesť k vysokým finančným úsporám na VZP a k vyššej úrovni ZS, preto je rola kvality personálu mimoriadne dôležitá.
Mzda personálu musí byť dostatočne vysoká, aby bola atraktívna aj pre kvalitných lekárov, farmakoekonómov, vedcov či spolupracovníkov zo zahraničia, ktorí majú prispievať ku odbornosti a medzidisciplinárnosti tímu. Nastavenie miezd bude závisieť od kvalít a skúsenosti budúcich zamestnancov, mzdové výdavky môžu byť preto reálne nižšie ako je uvedené.
Výdavky na personál
Odhad výšky výdavkov na personál vychádza z počtu zamestnancov agentúry rozdelených do 4 skupín – administratívni zamestnanci, výskumní konzultanti, vedúci tímov a riaditeľ. Predpokladá sa, že inštitút bude fungovať v plnom stave (odhadom 21,5 zamestnancov) od roku 2023. Sumy v rokoch 2023 a 2024 sú v tabuľkách kvantifikované na základe odhadu vývoja daňových príjmov VZP.- Riaditeľovi prislúcha základná mzda vo výške €4500 brutto mesačne.
Spolu ročne v 2022: €54 384
Spolu ročne v 2023: 57 024
- Vedúci tímov (0 v 2022, 2 od 2023): priemerná základná mzda €3500 brutto mesačne.
- Výskumní konzultanti (12 v 2022; 14,5 od 2023): priemerná základná mzda vo výške €3000 brutto mesačne.
Spolu ročne v 2022: €432 000 Spolu ročne v 2023: €621 021
- Administratívny personál (3 v 2022, 4 od 2023 v zložení 2x asistent/ka, 1x zamestnanec na účtovníctvo, controlling a reporting, 1x zamestnanec na údržbu a správu IT systémov): priemerný základný plat vo výške €2300 brutto mesačne.
Spolu ročne v 2022: €82 800Spolu ročne v 2023: €113 136
Rozpočet ráta s priemernou odmenou vo výške 10 % zo základnej ročnej mzdy. Reálne vyplatené odmeny môžu byť aj nižšie. Vyplácanie odmien bude podmienené úspešným dosahovaním cieľov a nadštandardnými výsledkami.
Kapitálové výdavky
Radia sa sem predovšetkým náklady na vybavenie kancelárii (nábytok) ako aj relevantný hardvér, softvér a prislúchajúce licencie. Odhad bol uskutočnený na základe vyžiadaných cenových ponúk nábytkárskych firiem a nákupných cien softvéru a ďalšej IT infraštruktúry dostupných na internete.
Tabuľka č. 4A: Štruktúra výdavkov inštitútu
Štruktúra výdavkov inštitútu (v eurách)
Výdavky (v eurách)
r. 2022
r. 2023
r. 2024
Poznámka
Bežné výdavky (600)
1 181 964
1 600 873
1 640 554
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610), v tom 610, 614
626 102
870 300
893 432
Vrátane možných výkonnostných odmien*
Poistné a príspevok do poisťovní (620), v tom 621, 623, 625, 627
230 948
320 887
329 390
Vrátane príspevkov do DDS
Tovary a služby (630), v tom 631, 632, 633, 635, 636, 637
324 914
409 686
417 731
Vrátane výdavkov na výskum, služobné cesty, podujatia, nájom a ďalšie tovary a služby
Cestovné náhrady (631)
20 000
20 496
21 004
Energie, voda
a komunikácie (632)
12 080
12 379
12 686
Materiál (633)
36 500
47 653
48 834
Výdavky za potraviny, literatúra, obnova licencii...
Nájomné za nájom (636)
60 480
61 979
63 515
Kancelárie v odhadovanej veľkosti 420m2 (priestor pre možné rozširovanie kapacít do budúcnosti)
Služby (637)
195 854
267 179
271 692
Poplatky za konferencie, publikovanie, externé poradenstvo (audit, právne), benefity
Kapitálové výdavky (700)
104 500
15 372
15 753
Kancelársky nábytok, IT infraštruktúra, softvérové licencie...
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2, v tom 711, 713
104 500
15 372
15 753
Nákup pozemkov a
nehmotných aktív (711)
68 200
5 124
5 251
Nákup strojov, prístrojov,
zariadení, techniky
a náradia (713)
36 300
10 248
10 502
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 286 464
1 616 245
1 656 307
Pozn.: V roku 2021 sa neočakávajú žiadne výdavky, keďže inštitút má vzniknúť k 1.1.2022, uvádzajú sa preto roky 2022, 2023 a 2024. Prechodné ustanovenie umožňuje vymenovanie riaditeľa do štatutárnej funkcie už k 1.10.2021 pre uskutočnenie technicko-administratívnych úkonov súvisiacich s budúcim vznikom inštitútu. Avšak počas obdobia od 1.10.2021 do 31.12.2021 bude štatutárna funkcia riaditeľa bezodplatná.
*: Vyplácanie odmien bude podmienené úspešným dosahovaním cieľov a nadštandardnými výsledkami. Rozpočet ráta s priemernou odmenou vo výške 10 % zo základnej ročnej mzdy. Reálne vyplatené odmeny môžu byť aj nižšie.
Tabuľka číslo 4B: Zhrnutie výdavkov inštitútu po zohľadnení zrušenia pracovných miest odboru agentúry pre HTA na MZ SR.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r. 2022
r. 2023
r. 2024
Poznámka
Bežné výdavky (600)
914 851
1 333 760
1 373 441
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610), v tom 610, 614
431 102
675 300
698 432
Vrátane možných výkonnostných odmien*
Poistné a príspevok do poisťovní (620), v tom 621, 623, 625, 627
158 835
248 774
257 277
Vrátane príspevkov do DDS
Tovary a služby (630), v tom 631, 632, 633, 635, 636, 637
324 914
409 686
417 731
Vrátane výdavkov na výskum, služobné cesty, podujatia, nájom a ďalšie tovary a služby
Cestovné náhrady (631)
20 000
20 496
21 004
Energie, voda
a komunikácie (632)
12 080
12 379
12 686
Materiál (633)
36 500
47 653
48 834
Výdavky za potraviny, literatúra, obnova licencii...
Nájomné za nájom (636)
60 480
61 979
63 515
Kancelárie v odhadovanej veľkosti 420m2 (priestor pre možné rozširovanie kapacít do budúcnosti)
Služby (637)
195 854
267 179
271 692
Poplatky za konferencie, publikovanie, externé poradenstvo (audit, právne), benefity
Kapitálové výdavky (700)
104 500
15 372
15 753
Kancelársky nábytok, IT infraštruktúra, softvérové licencie...
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2, v tom 711, 713
104 500
15 372
15 753
Nákup pozemkov a
nehmotných aktív (711)
68 200
5 124
5 251
Nákup strojov, prístrojov,
zariadení, techniky
a náradia (713)
36 300
10 248
10 502
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 019 351
1 349 132
1 389 194
Poznámky: Vplyvy v tabuľke číslo 4B oproti tabuľke číslo 4A zohľadňujú aj zánik súčasných pracovných miest na odbore agentúry pre HTA v rámci MZ SR. V praxi tak nedôjde k navýšeniu výdavkov rozpočtu verejnej správy vo výške príspevku na chod inštitútu, ale v menšej. Súčasný odbor má 5 zamestnancov – 1 riaditeľa odboru a 4 výskumných konzultantov. Pre zjednodušenie kvantifikácie boli zohľadnené iba súčasné náklady na mzdy a odmeny zamestnancov. Vo výpočte tiež nebolo rátané s navyšovaním súčasných mzdových nákladov, ak by zamestnanci ostali na MZ. Kvantifikácia ďalej predpokladá odmeny na MZ SR s frekvenciou 2x ročne (odbor začal fungovať v polke roka 2020, doteraz boli preto vyplatené jedny - koncoročné odmeny). Súčasní zamestnanci odboru sa podieľajú aj na časti spotreby fixných nákladov MZ SR alebo napríklad na stravných príspevkoch a podobne. Kvantifikácia nemzdových výdavkov by však bola časovo nerentabilná, a preto nie je zahrnutá.
V tabuľke je v častiach mzdy a poistné vyčíslený celkový vplyv na rozpočet verejnej správy tento vplyv
sa skladá z:
úspory štátneho rozpočtu (kapitola MZ SR) vo výške 267 113 eur (z toho mzdy 195 000 a poistné 72 113 eur) pre každý z rokov 2022 – 2024.
navýšenia výdavkov ostatného subjektu verejnej správy (verejné zdravotné poistenie) vo výške:
o pre rok 2022: 857 050 eur (z toho mzdy 626 102 eur a poistné 230 948 eur)
o pre rok 2023: 1 191 187 eur (z toho mzdy 870 300 eur a poistné 320 887 eur)
o pre rok 2024: 1 222 822 eur (z toho mzdy 893 432 eur a poistné 329 390 eur)
Ostatné výdavky sú priamym vplyvom na ostatný subjekt verejnej správy (VZP)
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
16,0
21,5
21,5
z toho vplyv na rozpočet
0
11,0
16,5
16,5
Priemerný mzdový
0
4 985
5 227
5 487
1 riaditeľ agentúry
výdavok (v eurách) riaditeľ
z toho vplyv na rozpočet riaditeľ - mzdy
0
4 532
4 752
4 988
z toho vplyv na rozpočet riaditeľ – možné odmeny
0
453
475
499
Priemerný mzdový výdavok (v eurách) výskumní konzultanti
0
3 300
3 450
3 536
z toho vplyv na rozpočet výskumní konzultanti - mzdy
0
3 000
3 136
3 214
z toho vplyv na rozpočet výskumní konzultanti - možné odmeny
0
300
314
321
12 zamestnancov v roku 2022, 16,5 zamestnancov v rokoch 2023 a 2024, z toho 2 vedúci tímov (od 2023) a 14,5 výskumných konzultantov
Priemerný mzdový výdavok (v eurách) administratívny personál
0
2 530
2 593
2 657
z toho vplyv na rozpočet administratívny personál - mzdy
0
2 300
2 357
2 415
z toho vplyv na rozpočet administratívny personál - možné odmeny
0
230
236
242
3 administratívni zamestnanci v roku 2022, 4 administratívni zamestnanci (IT, účtovníctvo, 2x sekretariát) od roku 2023
Priemerný mzdový výdavok (v eurách) na zamestnanca
0
3 261
3 373
3 463
z toho vplyv na rozpočet zamestnanec - mzdy
0
2 965
3 067
3 148
z toho vplyv na rozpočet zamestnanec - možné odmeny
0
296
307
315
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
857 050
1 191 187
1 222 822
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
626 102
870 300
893 432
Vrátane možných odmien
z toho vplyv na rozpočet
0
626 102
870 300
893 432
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
230 948
320 887
329 390
Vrátane príspevkov do DDS
z toho vplyv na rozpočet
0
230 948
320 887
329 390
Poznámky: Vyplácanie odmien bude podmienené úspešným dosahovaním cieľov a nadštandardnými výsledkami. Rozpočet ráta s priemernou odmenou vo výške 10 % zo základnej ročnej mzdy. Reálne vyplatené odmeny môžu byť aj nižšie.