kategórie hodnotového opatrenia policy-change, a preto by rozpočet VZP pre rok 2022 mal byť navýšený o výšku príspevku na fungovanie inštitútu. Keďže Odbor pre agentúru pre HTA (Health Technology Assessment) má v súčasnosti 5 zamestnancov (4 výskumní konzultanti a 1 riaditeľ odboru), skutočné navýšenie nákladov na rozpočet verejnej správy bude nižšie o sumy momentálne vynakladané na týchto 5 zamestnancov v rámci MZ SR. Tabuľka č. 1 preto zohľadňuje aj zánik súčasných pracovných miest na odbore agentúry pre HTA v rámci MZ SR (-267 113 eur). Pre zjednodušenie kvantifikácie boli zohľadnené iba súčasné náklady na mzdy a odmeny zamestnancov. Vo výpočte tiež nebolo rátané s navyšovaním súčasných mzdových nákladov, ak by zamestnanci ostali na MZ SR. Kvantifikácia ďalej predpokladá odmeny na MZ SR s frekvenciou 2x ročne (odbor začal fungovať v polke roka 2020, doteraz boli preto vyplatené jedny - koncoročné odmeny). Súčasní zamestnanci odboru sa podieľajú aj na časti spotreby fixných nákladov MZ SR alebo napríklad na stravných príspevkoch a podobne. Kvantifikácia nemzdových výdavkov by však bola časovo nerentabilná, a preto nie je zahrnutá.
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navrhovanou úpravou sa predpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy vo vzťahu k financovaniu inštitútu, pričom vznikom inštitútu sa predpokladá výrazné zefektívnenie výdavkov na zdravotnú starostlivosť (ZS), čo povedie k celkovej úspore.
Financovanie návrhu je formálne zabezpečené cez príspevok z VZP. Zdravotná poisťovňa bude príspevok na správu poukazovať priamo na účet inštitútu. Výška príspevku je v prvý rok fungovania 0,026% a od druhého roku 0,032 % zo základu na jej určenie. Tieto percentá korešpondujú s očakávanými výdavkami inštitútu na rok 2022 vo výške 1 286 463,94 € a vo výške 1 616 244,80 € na rok 2023. V roku 2022 sa predpokladá, že personálne kapacity inštitútu nebudú plne naplnené, z tohto dôvodu je v prvý rok nastavené nižšie financovanie (cez prechodné ustanovenie). Základom na určenie výšky príspevku je celková suma z ročného prerozdeľovania poistného, uvedená v rozhodnutí o ročnom prerozdeľovaní poistného podľa osobitného predpisu (obdobne ako pri Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou). Financovanie na rok 2022 podľa doterajšej praxe bude vychádzať z celkovej sumy ročného prerozdeľovania poistného za rok 2020, prvý príspevok bude poukázaný na účet inštitútu do 20. decembra 2021.
Výpočet zodpovedajúceho percenta je odvodený od podielu výšky celkovej sumy z ročného prerozdelenia (za rok predchádzajúci roku, v ktorom je príspevok poukazovaný) na daňových príjmoch VZP (v roku, v ktorom je poukazovaný príspevok). Za relevantný pomer bol považovaný pomer z posledného roku, kde je známa skutočnosť (2019). Tento pomer je 87,6%. Pre príspevok na rok 2022 je teda týmto spôsobom odhadovaná celková suma z ročného prerozdelenia za rok 2020 vo výške 4 947 938 230,64 € (0,876 * daňové príjmy VZP v roku 2021 podľa schváleného rozpočtu verejnej správy na rok 2021). Príspevok z tejto odhadovanej celkovej sumy prerozdelenia bude pre prvý rok predstavovať 1 286 463,94 € (0,026% * 4 947 938 230,64 €). Rovnaký spôsob výpočtu sa použil aj pre ďalšie roky (avšak 0,032%). Sumy v rokoch 2023 a 2024 sú vo všetkých tabuľkách kvantifikované na základe odhadu vývoja daňových príjmov VZP. Odhad bol urobený na základe projektovaného medziročného nárastu daňových príjmov VZP medzi rokom 2022 a 2023 v schválenom rozpočte verejnej správy 2021-2023, teda 2,4787...%.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
MZ SR aktuálne chýbajú dostatočné kapacity na hodnotenie klinického prínosu a ďalších aspektov hodnoty prichádzajúcich technológií vrátane ich farmako-ekonomických rozborov.