Komisia žiada v tomto zmysle upraviť vlastný materiál, doložku vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Doložke vybraných vplyvov Komisia žiada dopracovať bod 5. Alternatívne riešenia aj o alternatívu, že uvedený inštitút ako samostatná právna entita sa nezriadi a úlohy inštitútu v oblasti hodnotenia zdravotníckych technológií preberie Štátny ústav na kontrolu liečiv podobne ako je to v ČR a ďalšie úlohy bude naďalej zabezpečovať MZ SR v rámci svojich odborných sekcií napr. odborom agentúry pre HTA. V Doložke vybraných vplyvov žiada Komisia vyznačiť pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a tiež dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie a vyčísliť celkové náklady regulácie.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Navrhovaným zákonom vznikne nová inštitúcia, ktorá bude financovaná prostredníctvom príspevku z verejného zdravotného poistenia (zo zdravotných poisťovní) obdobne ako napr. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo Národné centrum zdravotníckych informácií.
V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny a negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je kvantifikovaný negatívny vplyv v sume 1 270 000 eur v roku 2022 a v sume 1 550 000 eur ročne v rokoch 2023 a 2024. V časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že „Výška príspevku je 0,031 % zo základu na jej určenie, čo by malo pre rok 2022 korešpondovať s očakávanými výdavkami na plný chod inštitútu vo výške 1,563 mil. eur.“. Predmetný text nekorešponduje so sumami uvedenými v tabuľke č. 1. Uvedené žiada Komisia zosúladiť.
V časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že výpočet vychádza z odhadovaných daňových príjmov verejného zdravotného poistenia pre rok 2022 (uvedených v návrhu rozpočtu verejnej správy 2021), pričom celková suma z prerozdelenia (z ktorej sa určuje 0,031%) je odhadnutá vo výške 87,6 % daňových príjmov pre daný rok, čo zodpovedá stavu z posledného roka, kde je známa skutočnosť (za rok 2019). Komisia žiada doplniť podrobnejšiu kvantifikáciu.
Pod tabuľkou č. 1 je uvedené, že „V praxi sa však očakáva činnosťou inštitútu významný celkový pozitívny vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia (VZP), ktorý sa bude odhadom pohybovať nad 5 mil. eur ročne (v závislosti od vstupov liekov, špecializovaného zdravotníckeho materiálu, medicínskych prístrojov a ďalšej agendy).“. Komisia žiada jednoznačne uviesť či prichádza k reálnej úspore výdavkov alebo bude úspora použitá v rámci vnútorného prerozdelenia zdrojov verejného zdravotného poistenia. V prípade reálnej úspory je potrebné túto skutočnosť zohľadniť v analýze vplyvov v tabuľke č. 1, ako aj v ostatných častiach analýzy.
V tabuľke č. 1 je negatívny vplyv uvedený ako vplyv na ostatné subjekty verejnej správy. Komisia žiada v tabuľke uviesť aj konkrétny subjekt, t. j. v tomto prípade verejné zdravotné poistenie.
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že dosiahnuté úspory je možné demonštrovať už na niekoľko mesačnom fungovaní odboru agentúry pre hodnotenie zdravotníckych technológií (HTA) s 5 zamestnancami, ktorý napr. navrhol zmeny v metodike Sekcie farmácie a liekovej politiky, čo viedlo k úspore najmenej 10 mil. eur. Komisia navrhuje bližšie špecifikovať konkrétne kroky a metodiku vyčíslenia úspor v hodnote 10 mil. eur.
Ďalej Komisia považuje za potrebné dopracovať (delimitáciu) prechod kompetencií z odboru agentúry HTA Ministerstva zdravotníctva SR (- vplyv na ŠR) na Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve (+ vplyv na ostatné subjekty verejnej správy). Je nevyhnutné, aby v súčinnosti s prechodom úloh z Ministerstva zdravotníctva SR prešli aj finančné prostriedky a zamestnanci v počte 5 osôb na nový subjekt verejnej správy tak, aby zriadenie nového subjektu verejnej správy nezakladalo vyšší negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Uvedené je potrebné zohľadniť v analýze vplyvov.
Taktiež Komisia žiada doplniť podrobné zdôvodnenie potrebného počtu zamestnancov, ako aj zdôvodnenie uvedených miezd pre každý typ zamestnanca, nakoľko bez vysvetlenia nie je možné posúdiť opodstatnenosť plánovaných kapacít a nákladov.
V časti 2.2.3. Výpočty vplyvov na verejné financie je vo výdavkoch na personál uvedené, že od roku 2023 bude mať Inštitút 2 vedúcich tímov s priemernou základnou mzdou 3 500 eur brutto mesačne, čo zodpovedá v roku