Príloha č. 7
1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
1.Ruší sa požiadavka na predloženie originálu alebo úradne osvedčenej kópie vyhlásenia o zhode vydané výrobcom pre malé plavidlá, ktoré sa predkladá k žiadosti o zápis do registra plavidiel. Bude postačovať predloženie kópie tohto dokladu. Tiež sa úplne ruší požiadavka na predloženie dokladu preukazujúceho adresu sídla alebo trvalého pobytu, kópie dokladu totožnosti, ak ide o fyzickú osobu, a vyhlásenia o zhode vydané výrobcom pre malé plavidlá, ak nejde o stavbu malého plavidla pre vlastnú potrebu.
2.Zmena v požiadavkách na získanie preukazu odbornej spôsobilosti člena posádky plavidla vykonávajúceho plavbu na vodnej ceste, ktorá je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu (ďalej len „ČPP EÚ“) alebo na získanie niektorého z osobitných povolení a s tým spojená teoretická a/alebo praktická skúška, ktorú v niektorých prípadoch bude vykonávať aj Dopravný úrad, pokiaľ sa uchádzač o získanie preukazu ČPP nerozhodne získať predpísanú kvalifikáciu v schválenom výcvikovom kurze, v ktorom vykoná aj samotnú skúšku.
3.Preukazovanie zdravotnej spôsobilosti lekárskym posudkom nie starším ako tri mesiace držiteľa preukazu odbornej spôsobilosti ČPP pri skúške na získanie odbornej spôsobilosti a následne najneskôr do troch mesiacov odo dňa dovŕšenia veku 50 rokov. Mení sa preukazovanie zdravotnej spôsobilosti pri dovŕšení veku z 50 rokov na 60 rokov u všetkých ČPP, avšak každý preukaz ČPP bude platný na dobu určitú, max. 13 rokov, pričom tento sa mu obnoví pri preukázaní zdravotnej spôsobilosti. ČPP bude musieť mať dokument preukazujúci zdravotnú spôsobilosť od povereného lekára, ktorého bude poverovať Dopravný úrad, pričom doteraz ČPP preukazoval svoju zdravotnú spôsobilosť potvrdením vydaným všeobecným lekárom.
4.Pri potvrdení pravosti a platnosti záznamov zapísaných v služobných lodníckych knižkách ČPP a vnútroštátnych ČPP (t. j. tých, ktorí vykonávajú plavbu na vodnej ceste, ktorá nie je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu) sa kontrolované obdobie zvyšuje z max. 12 mesiacov na max. 15 mesiacov.
5.ČPP ani vnútroštátny ČPP nebudú musieť byť bezúhonní a teda predkladať výpis registra z trestov.
6.ČPP EÚ a niektorí vnútroštátni ČPP nebudú musieť predkladať doklad o ukončenom vzdelaní.
7.Každý ČPP si bude musieť do 17. januára 2032 (10-ročné prechodné obdobie stanovené EÚ) vymeniť preukaz odbornej spôsobilosti a služobnú lodnícku knižku, pričom im ich získané odborné spôsobilosti zostanú platné vrátane osobitných spôsobilostí.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
Ustanovuje sa možnosť prevádzkovať na vnútrozemských vodných cestách Slovenskej republiky námorné rekreačné plavidlá, ktoré v súlade s § 2 ods. 1 písm. a) c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 77/2016 Z. z. o sprístupňovaní rekreačných plavidiel a vodných skútrov na trhu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 329/2019 Z. z. a registrované v registri rekreačných plavidiel podľa § 51 55 zákona č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov aj bez ďalšej registrácie tohto plavidla v registri plavidiel podľa § 24 zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Dôvodom je, že toto plavidlo je technicky spôsobilé, keďže vydané medzinárodné osvedčenie rekreačného plavidla podľa zákona č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov a prevádzkovateľ takého plavidla nemusí podstupovať ďalšiu registráciu plavidla, s čím je spojená administratívna a finančná úspora pre občana a administratívna záťaž pre Dopravný úrad.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Príloha č. 7
2
Výkon skúšky na získanie odbornej spôsobilosti ČPP EÚ.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 12/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalifikačných predpokladoch, o overovaní odbornej spôsobilosti člena posádky plavidla a vodcu malého plavidla a vzory preukazov odbornej spôsobilosti členov posádky plavidla v znení neskorších predpisov.
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Dopravný úrad, divízia vnútrozemskej plavby.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Mení sa výkon skúšky na získanie odbornej spôsobilosti ČPP EÚ. Hlavnou zmenou je vykonanie praktickej skúšky na získanie odbornej spôsobilosti.
Praktickú skúšku na získanie preukazu odbornej spôsobilosti lodného kapitána možno absolvovať na palube plavidla alebo simulátore, ktorý je v súlade s bodom I prílohy III delegovanej smernice (EÚ) 2020/12. Plavidlo používané pri praktických skúškach musí byť v súlade s požiadavkami podľa delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2019/1668 z 26. júna 2019, ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1629, ktorou sa stanovujú technické požiadavky na lode vnútrozemskej plavby.
Žiadateľ na získanie preukazu odbornej spôsobilosti lodného kapitána EÚ, ktorý neukončil výcvikový kurz na odbornú spôsobilosť na prevádzkovú úroveň alebo neúspešne ukončil skúšku z odbornej spôsobilosti na prevádzkovú úroveň, je povinný úspešne absolvovať dodatočný modul dohľadu v súvislosti praktickou skúškou, a to na plavidle, ktoré musí spĺňať požiadavky podľa delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2019/1668 z 26. júna 2019, ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1629, ktorou sa stanovujú technické požiadavky na lode vnútrozemskej plavby.
Praktickú skúšku na získanie osobitného povolenia na plavbu pomocou radaru možno absolvovať na palube plavidla alebo simulátore, ktorý je v súlade s bodom I prílohy III delegovanej smernice (EÚ) 2020/12. Plavidlo používané pri praktických skúškach musí byť v súlade požiadavkami podľa delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2019/1668 z 26. júna 2019, ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1629, ktorou sa stanovujú technické požiadavky na lode vnútrozemskej plavby a vybavené prevádzkyschopným vnútrozemským elektronickým mapovým informačným systémom s grafickým zobrazovaním elektronického mapového informačného systému ECDIS alebo porovnateľným zariadením na zobrazovanie elektronických máp.
Praktickú skúšku na získanie preukazu odbornej spôsobilosti odborníka na prepravu cestujúcich a na získanie preukazu odbornej spôsobilosti odborníka na skvapalnený zemný plyn možno absolvovať na palube plavidla alebo tomu zodpovedajúcom pobrežnom zariadení.
Nepriamy vplyv (popíšte)
Žiadny.
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Dôjde k zníženiu priamych finančných nákladov žiadateľov o registráciu malého plavidla, keďže sa ruší požiadavka na predloženie originálu alebo úradne osvedčenej kópie vyhlásenia o zhode vydané výrobcom pre malé plavidlá, ktoré sa predkladá k žiadosti o zápis do registra plavidiel a úplne sa ruší požiadavka na predloženie dokladu preukazujúceho adresu sídla alebo trvalého pobytu, kópie dokladu totožnosti, ak ide o fyzickú osobu, a vyhlásenia o zhode vydané výrobcom pre malé plavidlá, ak nejde o stavbu malého plavidla pre vlastnú potrebu.
Vo finančnom vyjadrení ide o nasledovné náklady:
Príloha č. 7
3
Osvedčenie 1 podpisu (bez DHP / s DPH)
2,39 €
2,87 €
Osvedčenie 1 fotokópie (bez DHP / s DPH)
1,33 €
1,60 €
Osvedčenie 1 fotokópie vo vzťahu k zahraničiu (bez DHP / s DPH)
2,66 €
3,19 €
Výpis z OR (2 - stranový) (bez DHP / s DPH)
2,66 €
3,19 €
Výpis z OR (3 - stranový) (bez DHP / s DPH)
3,99 €
4,79 €
Tiež sa ruší povinnosť registrovať plavidlo v registri plavidiel podľa zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, čo je úspora vo výške 20 za malé plavidlo a vydávanie lodného osvedčenia malého plavidla (čo je úspora od 34 do 116 + úspora za vykonanie technickej prehliadky malého plavidla, čo je úspora od 8 do 50 €), ak ide o námorné rekreačné plavidlá, ktoré v súlade s § 2 ods. 1 písm. a) c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 77/2016 Z. z. o sprístupňovaní rekreačných plavidiel a vodných skútrov na trhu prevádzkované na vnútrozemských vodných cestách Slovenskej republiky a registrované v registri rekreačných plavidiel § 51 55 zákona č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov.
Občan (ČPP) teda usporí od 64,87 € do 190,79 €, v závislosti od dĺžky plavidla.
Čo sa týka správnych poplatkov v položke 93 v písmenách e) h), k) prvého bodu, l) o) a q) sa sumy iba zaokrúhľujú nadol na celé párne číslo, kde je rozdiel od 0,50 po 3 €, ktorý predstavuje zníženie priamych finančných nákladov na občana (ČPP).
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Dôjde k zvýšeniu priamych finančných nákladov (formou správnych poplatkov) na výkon praktickej skúšky na získanie odbornej spôsobilosti lodný kapitán (500 ), odborník na prepravu cestujúcich (500 €), odborník na skvapalnený zemný plyn (500 €) a vykonanie teoretickej aj praktickej skúšky na získanie osobitného povolenia na plavbu pomocou radaru (500 €), ktorú bude organizovať a vykonávať Dopravný úrad. V závislosti od požiadavky na odbornú spôsobilosť ČPP bude mať ČPP náklady na získanie odbornej spôsobilosť od 500 do 2000 €. Tiež sa zavádza nová teoretická skúška na získanie osobitného povolenia na plavbu pomocou radaru, za ktorú vynaloží lodný kapitán 60 €. Lodný kapitán teba na získanie osobitného povolenia na plavbu pomocou radaru bude musieť vynaložiť 560 (500 za praktickú skúšku a 60 € za teoretickú skúšku).
ČPP bude musieť preukazovať svoju zdravotnú spôsobilosť najmenej každých 13 rokov, pričom tento doklad môže získať iba u povereného lekára, t.j. náklad pre ČPP vo výške cca od 10 do 50 a viac (v závislosti od cenníka konkrétneho povereného lekára).
Zníženie nepriamych finančných nákladov
K zníženiu nepriamych finančných nákladov dôjde tým, že si ČPP bude musieť dať potvrdiť pravosť a platnosť záznamov zapísaných v služobných lodníckych knižkách po 15 mesiacoch zo súčasných 12 mesiacov, čo znamená úsporu osobnej návštevy na Dopravný úrad so sídlom v Bratislave.
ČPP nebudú musieť byť bezúhonní a teda predkladať výpis registra z trestov, čo predstavuje minimálne administratívnu aj časovú úľavu.
ČPP a niektorí vnútroštátni ČPP nebudú musieť predkladať doklad o ukončenom vzdelaní a v prípade, že tento doklad stratili alebo založili ho nebudú musieť opätovne žiadať zo školy, ktorú ukončili, čo predstavuje administratívnu aj časovú úľavu.
Zníženie týchto nepriamych finančných nákladov nie je možné explicitne vyčísliť vzhľadom na množstvo premenných.
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
Predpokladá sa mierne zvýšenie nepriamych nákladov na získanie potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti toho ČPP EÚ, ktorý nebude mať v mieste svojho bydliska povereného lekára. Zvýšenie tohto nepriameho finančného nákladu nie je možné explicitne vyčísliť vzhľadom na množstvo premenných (záleží od konkrétneho ČPP a povereného lekára, ktoré si ČPP vyberie).
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Príloha č. 7
4
Čas na získanie preukazu odbornej spôsobilosti ČPP sa zvýši o čas absolvovania výcvikového kurzu, ktorý je v niektorých prípadoch povinný (od 9 mesiacov do 3 rokov) + čas na praktickú skúšku, ktorá sa skladá z dvoch častí, a to plánovania cesty a uskutočnenia cesty. Nie je možné v súčasnosti tento čas explicitne vypočítať.
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Ďalšie zmeny nemajú zásadný vplyv na zníženie času vybavenia požiadavky, ale zrušením vyššie popísaných úkonov sa predpokladá mierne zníženie času potrebného na vybavenie požiadavky.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Návrhom budú ovplyvnení hlavne občania, ktorí sa budú chcieť stať ČPP vykonávajúcich plavbu na vodnej ceste, ktorá je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu, t. j. pracovať na plavidle vnútrozemskej plavby na medzinárodných vodných cestách EÚ. Koľko ich bude nie je definovateľné. Ich počty v každým roku iné a kolíšu a navyše dôjde k rozdeleniu ČPP na ČPP a vnútroštátnych ČPP, takže veľkosť ovplyvnenej skupiny v súčasnosti nie je možné určiť.
Návrhom budú dotknutí aj prevádzkovatelia námorných rekreačných plavidiel, ktorí budú chcieť prevádzkovať svoje plavidlá na vnútrozemských vodných cestách Slovenskej republiky.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Každý ČPP si bude musieť do 17. januára 2032 (10-ročné prechodné obdobie stanovené EÚ) vymeniť preukaz odbornej spôsobilosti a služobnú lodnícku knižku, pričom im ich získané odborné spôsobilosti zostanú platné, vrátane osobitných spôsobilostí.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
ČPP EÚ ani vnútroštátny ČPP nebudú musieť byť bezúhonní a teda predkladať výpis registra z trestov.
ČPP EÚ a niektorí vnútroštátni ČPP nebudú musieť predkladať doklad o ukončenom vzdelaní.
Prevádzkovatelia námorných rekreačných plavidiel, ktorí budú chcieť prevádzkovať svoje plavidlá na vnútrozemských vodných cestách Slovenskej republiky nebudú musieť toto plavidlo registrovať v registri plavidiel podľa zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nebudú musieť žiadať o lodné osvedčenie malého plavidla.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Dopravný úrad, divízia vnútrozemskej plavby – orgán štátnej správy.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
1.Zavedenie nových evidencií:
-evidencia dokladov odborných spôsobilostí ČPP EÚ, ktoré boli vydané alebo odňaté, ktorých platnosť sa skončila, bola pozastavená alebo obnovená alebo ktoré boli nahlásené ako stratené, ukradnuté alebo zničené,
-evidencia osobitných povolení, ktoré boli vydané alebo odňaté, ktorých platnosť sa skončila, bola pozastavená alebo obnovená alebo ktoré boli nahlásené ako stratené, ukradnuté alebo zničené,
-evidencia lodných denníkov, ktoré boli vydané alebo odňaté, ktorých platnosť sa skončila, bola pozastavená alebo obnovená alebo ktoré boli nahlásené ako stratené, ukradnuté alebo zničené,
-evidencia poverení na vykonávanie výcvikového kurzu,
-evidencia poverení na vykonávanie základného bezpečnostného výcviku,
-evidencia žiadostí o schválenie simulátora,
-evidencia kontroly minimálnych technických a funkčných požiadaviek na simulátory podľa skúšobného postupu pre každú položku,
Príloha č. 7
5
-evidencia schválených simulátorov,
-evidencia poverených lekárov,
-evidencia dokladov o poučení zo znalosti rizík príslušnej pracovnej pozície posudzovanej osoby.
2.Poverovanie na:
-vykonávanie výcvikového kurzu,
-vykonávanie základného bezpečnostného výcviku,
-posudzovanie zdravotnej spôsobilosti člena posádky plavidla.
3.Schvaľovanie:
-simulátora na vykonávanie praktických skúšok na odbornú spôsobilosť lodného kapitána Európskej únie.
4.Vydávanie lodného denníka a bezodkladné informovanie Európskej komisie pri zistení, že tretí štát nespĺňa požiadavky za akých došlo k uznávaniu lodných denníkov vydávaných týmto tretím štátom a uvedenie dôvodov tohto tvrdenia.
5.Vykonávanie zápisov osobitných povolení podľa § 30 ods. 5 do preukazu odbornej spôsobilosti lodný kapitán Európskej únie.
6.Vydanie skúšobného poriadku na vykonanie skúšky pred skúšobnou komisiou vymenovanou Dopravným úradom a jeho zverejnenie na svojom webovom sídle.
7.Vydávanie osobitných povolení pri plavbe
-pomocou radaru,
-plavidlom používajúcim skvapalnený zemný plyn ako palivo,
-veľkých zostáv plavidiel,
-na vodných cestách so špecifickým rizikom, ktoré prepojené so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu,
-na vodných cestách námorného charakteru.
8.Vydávanie preukazov odbornej spôsobilosti Európskej únie - odborník na skvapalnený zemný plyn a preukazov odbornej spôsobilosti Európskej únie - odborník na prepravu cestujúcich.
9.Vydávanie dokladu o poučení zo znalosti rizík príslušnej pracovnej pozície posudzovanej osoby.
10.Zavedenie a udržiavanie systému riadenia kvality pre operačné činnosti, ktoré súvisia s plnením povinností súvisiacich s posudzovaním odbornej spôsobilosti a evidenciou dokladov, služobných lodníckych knižiek Európskej únie, lodných denníkov a poverení na výcvikové kurzy.
11.Oznamovanie zoznamu schválených, zrušených a pozastavených výcvikových kurzov, poverené osoby na vykonávanie výcvikových kurzov, odborné spôsobilosti, ktoré výcvikový kurz umožňuje získať a rok nadobudnutia platnosti poverenia Európskej komisii.
12.Zabezpečovanie vzájomného prepojenia elektronickej evidencie dokladov ČPP vydávaných Dopravným úradom a elektronickej Databázy odborných spôsobilostí členov posádky plavidla Európskej únie z pozície jednotného kontaktného miesta.
13.Plnenie funkcie jednotného kontaktného miesta pre Európsku databázu trupov plavidiel pre Európsku komisiu a ostatné členské štáty.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Registrácia malého plavidla, ktoré je registrované ako námorné rekreačné plavidlo podľa zákona č. 435/2000 Z. z. a vydanie lodného osvedčenia malého plavidla takémuto plavidlu, ktoré bude môcť byť prevádzkované na vnútrozemských vodných cestách Slovenskej republiky s medzinárodným osvedčením rekreačného plavidla vydaným podľa zákona č. 435/2000 Z. z.