1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
1.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2397 z 12. decembra 2017 o uznávaní odborných kvalifikácii v oblasti vnútrozemskej plavby a o zrušení smerníc Rady 91/672/EHS a 96/50/ES (Ú. v. L 345, 27.12.2017).
2.Delegovaná smernica Komisie (EÚ) 2020/12 z 2. augusta 2019, ktorou sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2397, pokiaľ ide o normy odbornej spôsobilosti a zodpovedajúcich vedomostí a zručností, normy pre praktické skúšky, pre schvaľovanie simulátorov a pre zdravotnú spôsobilosť v časti norma pre schvaľovanie simulátorov používaných pri praktickej skúške na posudzovanie odbornej spôsobilosti lodného kapitána Európskej únie (Ú. v. EÚ L 6, 10.1.2020).
Návrh zákona rieši aj vykonanie:
- vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2020/182 zo 14. januára 2020 o vzoroch pre odborné spôsobilosti v oblasti vnútrozemskej plavby (Ú. v. EÚ L 38, 11.2.2020),
- delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2020/474 z 20. januára 2020 o Európskej databáze trupov lodí (Ú. v. EÚ L 100, 1.4.2020),
- delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2020/473 z 20. januára 2020, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2397, pokiaľ ide o normy pre databázy preukazov odbornej spôsobilosti Únie, služobných lodníckych knižiek a lodných denníkov(Ú. v. EÚ L 100, 1.4.2020) .
Termín začiatku a ukončenia PPK
8. december 2020 – 21. december 2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
január 2021
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
máj 2021
2.Definovanie problému
Vnútrozemská vodná doprava je nákladovo úsporný a energeticky účinný druh dopravy, ktorý by sa mohol využívať efektívnejšie na podporu cieľov Európskej únie, a tým aj Slovenskej republiky, v oblasti energetickej účinnosti, rastu a priemyselného rozvoja. Jeho prispievaniu však bránia ťažkosti súvisiace s mobilitou pracovnej sily, dlhodobo voľnými pracovnými miestami a nesúladom medzi ponúkanými a požadovanými zručnosťami, ktoré pretrvávajú napriek snahám sektora riešiť problémy na bilaterálnej a multilaterálnej úrovni. Odlišné minimálne požiadavky týkajúce sa odborných kvalifikácií v členských štátoch neposkytujú dostatočnú záruku pre jednotlivé krajiny, pokiaľ ide o uznávanie odborných kvalifikácií posádky z iných členských štátov, keďže odborná spôsobilosť ovplyvňuje najmä bezpečnosť plavby.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je uľahčenie mobility pracovnej sily, zaistenie bezpečnosti plavby, zabezpečenie ochrany ľudského života a životného prostredia. Pre tieto aspekty je nevyhnutné zosúladiť podmienky odbornej spôsobilosti pre všetkých členov posádky plavidla, vrátane osôb zasahujúcich v núdzových situáciách na palubách osobných lodí a osôb poverených dopĺňaním paliva do plavidiel používajúcich skvapalnený zemný plyn ako palivo v rámci celej Európskej únie a zároveň zlepšovať zručnosti a zamestnateľnosť mladých ľudí v tomto odvetví. Zároveň sa harmonizuje vydávanie preukazov odbornej spôsobilosti, služobných lodníckych knižiek a lodných denníkov v súlade so vzormi pre tieto doklady podľa vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2020/182 zo 14. januára 2020 o vzoroch pre odborné spôsobilosti v oblasti vnútrozemskej plavby.
Návrh zákona rieši aj vykonanie delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2020/474 z 20. januára 2020 o Európskej databáze trupov lodí ustanovením Dopravného úradu za vnútroštátny orgán, ktorý bude plniť funkciu
2
jednotného kontaktného miesta pre Európsku databázu trupov plavidiel a Európsku komisiu a ostatné členské štáty Európskej únie, a delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2020/473 z 20. januára 2020, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2397, pokiaľ ide o normy pre databázy preukazov odbornej spôsobilosti Únie, služobných lodníckych knižiek a lodných denníkov ustanovením Dopravného úradu za jednotné kontaktné miesto pre Databázu odborných spôsobilostí členov posádky plavidla Európskej únie, ktoré zabezpečí vzájomné prepojenie elektronickej evidencie preukazov, dokladov a osobitných povolení vydávaných Dopravným úradom členom posádok plavidiel a elektronickej Databázy odborných spôsobilostí členov posádky plavidla Európskej únie.
Návrhom zákona sa upravuje oblasť odbornej a zdravotnej spôsobilosti členov posádky plavidla, kompetencie a povinnosti MDV SR a Dopravného úradu v tejto súvislosti, vydávanie preukazov a dokladov odborných spôsobilostí členov posádky plavidla, vrátane osobitných povolení a ich obnovovanie. Návrhom zákona sa rieši rozsah evidencií vedených Dopravným úradom, poverovanie na vykonávanie výcvikových kurzov, základného bezpečnostného výcviku a lekárov na posúdenie zdravotnej spôsobilosti členov posádok plavidiel Dopravným úradom. Upravuje sa aj schvaľovanie simulátorov Dopravným úradom, ktoré sa budú môcť používať na praktickej skúške na posudzovanie odbornej spôsobilosti. Zmena priestupkov a sankcií vyplýva z doplnených ustanovení zákona. Uvedené zmeny zákona si vyžiadali aj modifikáciu položky 93 v sadzobníku správnych poplatkov.
Návrhom zákona sa precizovali aj niektoré ustanovenia, ktoré si vyžiadala aplikačná prax.
4.Dotknuté subjekty
Členovia posádok plavidiel (FO), Dopravný úrad – divízia vnútrozemskej plavby (orgán štátnej správy)
5.Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. ponechanie súčasného stavu bez zmien. Uplatnenie nulového variantu by v praxi znamenalo netransponovanie smernice (EÚ) 2017/2397 a delegovanej smernice (EÚ) 2020/12 z čoho by plynuli sankcie zo strany EÚ.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
x Áno
Nie
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. .../2021 Z . z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalifikačných predpokladoch, o požiadavkách na odbornú spôsobilosť a na vek, o overovaní odbornej spôsobilosti člena posádky plavidla vykonávajúceho plavbu na vnútrozemskej vodnej ceste, ktorá je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu, odborníka na prepravu cestujúcich a odborníka na skvapalnený zemný plyn, požiadavky na simulátory a kritéria zdravotnej spôsobilosti člena posádky plavidla.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. .../2021 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalifikačných predpokladoch, o overovaní odbornej spôsobilosti člena posádky plavidla vykonávajúceho plavbu na vnútrozemskej vodnej ceste, ktorá nie je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu, lodného strojníka, vedúceho plavby na plavebných komorách Slovenskej republiky a vodcu malého plavidla, vzory preukazov odbornej spôsobilosti členov posádky plavidla, vzor preukazu vedúceho plavby na plavebných komorách Slovenskej republiky a vzor preukazu vodcu malého plavidla, minimálne požiadavky na zdravotnú spôsobilosť člena lodnej posádky a vodcu malého plavidla, podrobnosti o jej posudzovaní, vylúčení a podmienení a vzor lekárskeho posudku.
7.Transpozícia práva EÚ
V žiadnom ustanovení návrhu zákona nejde národná právna úprava nad stanovený rámec požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
Pozitívne
Žiadne
x
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
x
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
x
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
x
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
x
Žiadne
Negatívne
3
Vplyvy na informatizáciu
x
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
x
Pozitívne
Žiadne
x
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
x
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
x
Žiadne
Negatívne
9.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
10.Kontakt na spracovateľa
Ing. Silvia Csöböková, sekcia vodnej dopravy, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,
silvia.csobokova@mindop.sk
, T: 02/594 94 509.
11.Zdroje
Konzultácie s pracovníkmi divízie vnútrozemskej plavby Dopravného úradu.
12.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
BRATISLAVA: 21.12.2020
ČÍSLO: 179/2020
VYBAVUJE: MGR. KOVÁČ
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K MATERIÁLU
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
I. Úvod: Ministerstvo dopravy a výstavby SR dňa 7. decembra predložilo na PPK materiál Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré rozpočtovo zabezpečené a pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je čiastočne rozpočtovo zabezpečený. Výdavky Dopravného úradu (DÚ) vyčíslené v roku 2021 v sume 226 500 eur, v roku 2022 v sume 82 000 eur, v roku 2023 v sume 87 100 eur a v roku 2024 v sume 77 100 eur. Financovanie zabezpečené v rozpočte je vyčíslené v roku 2021 v sume 9 000 eur, v roku 2022 v sume 3 500 eur a v roku 2023 v sume 2 100 eur. Rozpočtovo nekrytý vplyv je vyčíslený v roku 2021 v sume 217 500 eur, v roku 2022 v sume 78 500 eur, v roku 2023 v sume 85 000 eur a v roku 2024 v sume 77 100 eur. S rozpočtovo nekrytým vplyvom MF SR nesúhlasí a Komisia žiada všetky výdavky súvisiace s realizáciou zákona zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok. vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: Výdavky budú rozpočtovo kryté z kapitoly rozpočtu MDV SR na jednotlivé roky.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy vyčíslené príjmy v roku 2022 v sume 52 301 eur,
4
v roku 2023 v sume 53 196 eur a v roku 2024 v sume 53 196 eur. Vzhľadom na predpokladané dosiahnutie týchto vyšších príjmov z pokút a správnych poplatkov je potrebné v doložke vybraných vplyvov v bode 9. označiť aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: v doložke vybraných vplyvov v bode 9. Je označený aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
K vplyvom na informatizáciu
Komisia nesúhlasí s tým, že predmetný materiál nemá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti. V doložke vplyvov na informatizáciu spoločnosti je nutné vyznačiť pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a vypracovať analýzu vplyvov. Materiál rozširuje elektronické registre v bodoch 9., 10., 11., 41., 42. a 43. a plánuje prepájanie informačných systémov. vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti je dopracovaná podľa požiadavky.
K vplyvom verejnej správy pre občana
Do analýzy vplyvov na služby verejnej správy pre občana je potrebné :
1. Zapracovať a vyčísliť v časti 7.2.1. (Náklady analýzy na služby verejnej správy pre občana), zmenu zákona o správnych poplatkoch (položka 93), pokiaľ sa táto zmena týka občana – vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: dopracované
2. Vyčísliť uvedené náklady (priame/nepriame) v časti 7.2.1. – (Náklady analýzy na služby verejnej správy pre občana) – vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: dopracované
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: predkladateľ zapracoval pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uviedol stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok. Predkladateľ nevyužil možnosť opätovného schválenia prepracovanej doložky vplyvov Komisiou.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko. - vyjadrenie predkladateľa k zapracovaniu pripomienok: Predkladateľ nevyužil možnosť opätovného schválenia prepracovanej doložky vplyvov Komisiou.
PhDr. Ján Oravec, CSc.
predseda Komisie