na ktorú odbornú spôsobilosť preukázal a vnútroštátnu lodnícku knižku. Vnútroštátny člen posádky plavidla preukáže zdravotnú spôsobilosť už pri skúške, t. j. pred žiadosťou o vydanie preukazu odbornej spôsobilosti.Vedúcemu plavby na plavebnej komore po preukázaní získania odbornej spôsobilosti vydá Dopravný úrad iba preukaz vedúceho plavby na plavebnej komore.
Každý člen posádky plavidla môže vlastniť iba jeden preukaz odbornej spôsobilosti.
Lodný kapitán EÚ musí byť držiteľom ďalších osobitných povolení, ak vedie plavidlo pomocou radaru, ak vedie plavidlo, ktoré na pohon používa skvapalnený zemný plyn, ak vedie veľkú zostavu plavidiel, ktorá má veľkosť 7 000 m2 a viac, ak vedie plavidlo na vodných cestách so špecifickým rizikom a ak vedie plavidlo na vodných cestách námorného charakteru. Úseky vodných ciest so špecifickým rizikom určuje štát, kde sa taký úsek vodnej cesty nachádza. Ak ide o cezhraničný úsek, tak o vodných cestách so špecifickým rizikom rozhodujú tie štáty, ktorým taký úsek vodnej cesty preteká. Medzi vodné cesty so špecifickým rizikom môžu byť zaradené vodné cesty s často sa meniacim smerom a rýchlosťou prúdu, s častými plavebnými nehodami alebo s osobitnými hydromorfologickými charakteristikami.
Vodné cesty námorného charakteru sú také, kde sa uplatňuje Dohovor o medzinárodných pravidlách na zabránenie zrážkam na mori alebo kde sú použité plavebné a navigačné znaky podľa námorného systému, alebo kde je potrebná terestrická navigácia alebo kde je na plavbu potrebné námorné vybavenie, ktorého prevádzka si vyžaduje osobitné vedomosti.
Dopravný úrad môže vykonávať posúdenie odbornej spôsobilosti žiadateľov v prípade špecifických rizík pre úseky vnútrozemských vodných ciest nachádzajúce sa v inom členskom štáte na základe požiadaviek ustanovených pre uvedený úsek vnútrozemskej vodnej cesty, ak k tomu príslušný orgán členského štátu, v ktorom sa taký úsek vnútrozemskej vodnej cesty nachádza, udelí svoj súhlas. V takomto prípade uvedený orgán členského štátu poskytne príslušnému orgánu členského štátu, ktorý vykonáva posúdenie, potrebné prostriedky na jeho vykonanie. Ak niektorý z príslušných orgánov členských štátov odmietnutie udeliť súhlas, musí to primerane odôvodniť.
Vnútroštátny lodný kapitán musí byť tiež držiteľom osobitného povolenia, ktorým je preukaz odbornej spôsobilosti Európskej únie - odborník na skvapalnený zemný plyn, ak vedie plavidlo, ktoré na pohon používa skvapalnený zemný plyn.
Získanie niektorých odborných spôsobilostí a osobitných povolení je podmienené úspešným vykonaním skúšky, ktorá sa koná buď pred skúšobnou komisiou Dopravného úradu, ak žiadateľ o skúšku neabsolvoval výcvikový kurz, alebo ako súčasť výcvikového kurzu v jeho závere. Ustanovujú sa náležitosti podania žiadosti o skúšku na Dopravný úrad a požiadavky na vydanie preukazu odbornej spôsobilosti člena posádky plavidla vykonávajúceho plavbu na vodnej ceste, ktorá je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu EÚ vrátane služobnej lodníckej knižky alebo jediného dokladu. Po úspešnom absolvovaní skúšky na získanie osobitného povolenia alebo splnení požiadaviek ustanovených na získanie osobitného povolenia Dopravný úrad zapíše získanie tohto osobitného povolenia do preukazu odbornej spôsobilosti lodný kapitán EÚ alebo do preukazu odbornej spôsobilosti vnútroštátny lodný kapitán, okrem osobitného povolenia na skvapalnený zemný plyn, kde Dopravný úrad vydá lodnému kapitánovi EÚ samostatný preukaz odbornej spôsobilosti Európskej únie - odborník na skvapalnený zemný plyn.
Ustanovuje sa tiež platnosť preukazov a dokladov pre členov posádky plavidla vykonávajúceho plavbu na vodnej ceste, ktorá je prepojená so splavnou sieťou vodných ciest iného členského štátu EÚ a vnútroštátnych členov posádky plavidla, vrátane platnosti osobitných povolení a preukazov odborníkov.
Fyzická a elektronická podoba preukazov odbornej spôsobilosti lodného kapitána EU, odborníka na skvapalnený zemný plyn, odborníka na prepravu cestujúcich, služobnej lodníckej knižky EÚ, jediného dokladu a lodného denníka bude zodpovedať vzorom podľa