DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
Dôvodom predloženia tohto návrhu zákona je už takmer 30-ročná snaha miestnej územnej samosprávy vysporiadať vlastnícke vzťahy k pozemkom v zastavanom území obcí. Navrhovaná právna úprava sa týka pozemkov, ktoré sú majetkom štátu a sú v správe Slovenského pozemkového fondu (ďalej len „SPF“). Ide o pozemky v zastavanom území obcí, na ktorých sa nachádzajú stavby vo vlastníctve obcí alebo ktoré tvoria verejné priestory obcí alebo sa tieto pozemky využívajú na iné verejnoprospešné funkcie (napr. verejné športoviská, verejné parky, či miestne cintoríny).
Ide o pozemky, ktorých faktickú správa a údržbu zabezpečujú obce na svoje náklady, resp. mali by ju vzhľadom na ich reálne využívanie zabezpečovať po prijatí tejto navrhovanej právnej úpravy. Dlhodobá prax zo samosprávy obcí nepochybne dokazuje, že práve tento stav neumožňuje obciam realizovať modernizáciu, či rekonštrukciu majetku obcí, ktorý sa nachádza na týchto pozemkoch vo vlastníctve štátu. Zároveň súčasný správca týchto pozemkov, SPF reálne nevykonáva ani nezabezpečuje ich správu a údržbu, nakoľko to ani nie je možné z jeho strany účinne zabezpečiť.
Súčasná právna úprava či už v samotnom zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (§2d), alebo v zákone č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov nedostatočne pokrýva všetky potreby obcí a brzdí ich rozvoj.
Právna úprava v súčasne platnom zákone o majetku obcí sa týka pozemkov pod tzv. starými stavbami, ktoré prešli do majetku obcí z majetku Slovenskej republiky. Pozemky pod týmito stavbami mali prejsť do vlastníctva obcí spolu s priľahlými plochami, a tu často dochádza k rozporom pri určovaní, ktoré pozemky majú prejsť do vlastníctva obcí, čo by predkladaná novela odstránila, nakoľko by do vlastníctva prešli všetky pozemky v správe SPF v zastavanom území obce.
Súčasná právna úprava v zákone č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách (§34) je administratíve veľmi zložitá, časovo zdĺhavá a najmä právne nenárokovateľná a necháva priestor na individuálne posudzovanie žiadostí obcí o prevod tohto majetku štátu na obec a k nadobudnutiu vlastníckeho práva k týmto pozemkom môže dôjsť až na základe zmluvy o bezodplatnom prevode vlastníckeho práva k týmto pozemkom na obce. V praxi častokrát pre tieto administratívne bariéry k prevodom majetku štátu nedôjde alebo tieto prevody trvajú niekoľko rokov.
Navrhovaná právna úprava celý proces usporiadania vlastných vzťahov k vyššie uvedeným pozemkom výrazne zjednodušuje a najmä zavádza do praxe princíp právnej istoty,