Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Mazurek, Miroslav Suja, Ondrej Ďurica a Eduard Kočiš predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženej novely zákonov je zákaz chovu psov v neľudských podmienkach nelegálnych osád, prostredníctvom zákazu držby psa osobami, ktoré nemajú vlastnícke alebo iné užívacie právo k nehnuteľnosti, na ktorej sa má pes držať.
Predkladatelia z hnutia REPUBLIKA považujú pretrvávajúci problém s týraním a držbou psov v nelegálnych osadách za neudržateľný. Prípady beštiálneho mučenia, kradnutia a nehumánneho zaobchádzania so psami a ich konzumácia najmä zo strany osadníkov, ktoré sa takmer na dennej báze objavujú na verejnosti, nemožno nechať naďalej nepovšimnuté. Súčasný legislatívny rámec situáciu nerieši dostatočne, resp. ju nerieši vôbec, a preto je potrebná jeho úprava.
Aktuálne platný právny poriadok SR žiadnym spôsobom neupravuje priestorové podmienky pre vlastnenie a držanie psa jednotlivcami. Následkom tohto stavu vznikajú situácie, najmä v osadách, kedy psy držané v nevhodných podmienkach, nespĺňajúcich akékoľvek priestorové ani humánne štandardy.
Ak sa jedná o nehnuteľnosti, ktoré vlastníci alebo držitelia psa nevlastnia, nemajú k nim užívacie právo a nelegálne ich tak často okupujú, neexistuje dôvod, pre ktorý by psa na takejto nelegálne zadržiavanej nehnuteľnosti mohli držať. Prax ukazuje, že legálna možnosť držania zvieraťa na takýchto miestach častokrát vedie k jeho nevýslovnému utrpeniu a neraz aj umučeniu.
Vlastníci psov, ktorí sa o svoje zvieratá príkladne starajú a poskytujú im všetku potrebnú opateru, ich chovajú v nehnuteľnostiach, ktoré vlastnia alebo k nim majú užívacie právo. Navrhované legislatívne zmeny teda stanovujú negatívne vymedzenie, kedy je vylúčené psa vlastniť a držať na mieste, ku ktorému držiteľ nemá vlastnícke alebo iné užívacie právo a taktiež za týmto účelom bližšie definovať držiteľa psa.
Pre účinnú aplikáciu navrhovaných zmien a zabráneniu pokračujúceho mučenia zvierat v nelegálnych osadách je potrebná dôsledná práca Policajného zboru Slovenskej republiky a aktívny záujem vedenia rezortu vnútra o túto problematiku. Aj týmto návrhom však orgány činné v trestnom konaní získavajú ďalšie účinné právomoci, potrebné v boji proti týraniu zvierat.
II.Osobitná časť
Článok I
K bodu 1
Definuje sa osoba, ktorá sa podľa tohto zákona považuje za držiteľa psa. Je to každá osoba, ktorá psa vlastní alebo ktorá ho vo svojej faktickej moci s úmyslom nakladať s ním ako s vlastným.
K bodu 2
Možnosť vlastniť alebo držať psa mimo zariadenia na to určeného môže len osoba, ktorá je na to psychicky a fyzicky spôsobilá a ktorá vlastnícke alebo iné užívacie právo k nehnuteľnosti, na ktorej sa pes držať. V praxi sa jedná napríklad o nájomnú zmluvu na pozemok, na ktorom je pes umiestnený. Uvedeným ustanovením nie je dotknuté ustanovenie § 4 zákona, ktoré stanovuje podmienky pre vedenie psa mimo chovného priestoru alebo zariadenia na chov.
K bodu 3
V prípade, ak vlastník alebo držiteľ psa, psa vo vlastníctve alebo v držbe bez toho, aby bol na to psychicky a fyzicky spôsobilý a/alebo ak nemá vlastnícke alebo iné užívacie právo k nehnuteľnosti, na ktorej sa má pes držať, dopúšťa sa priestupku podľa tohto zákona.
K bodu 4
Stanovuje sa právomoc obce a v blokovom konaní obecnej polície a policajného zboru za priestupok podľa § 7 ods. 1 písm. f) tohto zákona uložiť pokutu do výšky 165 eur a vykonať odchyt psa podľa zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Článok II
K bodu 1
Predkladateľ zavádza v základnej skutkovej podstate nový trestný čin, trestajúci páchateľa trestom odňatia slobody s hornou hranicou jedného roka za držanie psa v objekte, ku ktorému majiteľ alebo držiteľ psa nemá užívacie právo a zároveň došlo k splneniu podmienky dlhšieho časového obdobia. Dlhší čas predstavuje časový úsek, ktorý zakladá dôvodné podozrenie, že pes je na pozemku chovaný a nejde len o jeho náhodný výskyt. Podmienkou pre naplnenie skutkovej podstaty tohto trestného činu je, že páchateľ bol za obdobný čin v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch postihnutý (v minulosti spáchal priestupok podľa § 3a zákona č. 282/2002 Z. z. ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení neskorších predpisov) alebo bol za taký čin v predchádzajúcich dvadsiatich štyroch mesiacoch odsúdený.
Odsek 2 je kvalifikovanou skutkovou podstatou, ktorá spočíva v držaní väčšieho počtu psov, ktoré vlastník alebo držiteľ drží na nehnuteľnosti, ku ktorej nemá vlastnícke alebo užívacie právo. V prípade väčšieho počtu držaných psov a teda aj vyššej miere intenzity zásahu do práv a tiež v prípade, ak páchateľ spácha tento trestný čin ako člen organizovanej skupiny, navrhujú predkladatelia prísnejšiu sadzbu trestu odňatia slobody, a to vo výške minimálne jeden rok a maximálne tri roky.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava z dôvodu vloženia nového paragrafu.
Článok III
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov. K rozhodnutiu stanoviť štandardnú legisvakačnú dobu prispela skutočnosť, že problém, ktorý predmetný návrh zákona rieši je veľmi aktuálny a jeho zavedenie do praxe nebude vyžadovať veľké prípravy dotknutých orgánov.