1
II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1. a 2.
Celkové výdavky štátneho rozpočtu sa zvyšujú o 3 388 589 226 eur, t. j. zvyšuje sa Rezerva na negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID-19 o 2 404 529 226 eur a zabezpečuje sa krytie ďalších výdavkov štátneho rozpočtu v sume 984 060 000 eur. Zároveň sa upravuje aj schodok štátneho rozpočtu.
K bodu 3.
Rezervy štátneho rozpočtu na rok 2021 sa zvyšujú o 2 404 529 226 eur z dôvodu zvýšenia Rezervy na negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID-19.
K bodu 4.
Objem záväzkov štátu na splátky istín štátneho dlhu v roku 2021 sa mení vzhľadom na úpravu schodku štátneho rozpočtu na rok 2021.
K bodu 5.
Dopĺňa sa ustanovenie s cieľom umožniť SR požiadať o poskytnutie dodatočného úveru z nástroja SURE. V prípade, že by sa SR rozhodla požiadať o dodatočný úver z tohto nástroja, navrhuje sa zvýšiť maximálny limit na čerpanie z toho nástroja na úroveň 1 mld. eur. Zámerom návrhu je technické umožnenie takejto operácie v prípade rozhodnutia požiadať o dodatočný úver pre SR z nástroja SURE.
K bodu 6.
V prílohe č. 1 Bilancia príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu na rok 2021 sa menia výdavky štátneho rozpočtu a v súvislosti s tým sa mení schodok štátneho rozpočtu.
Zvýšenie výdavkov je podrobnejšie uvedené v odôvodnení k bodu 7.
K bodu 7.
V prílohe č. 3 Výdavky štátneho rozpočtu na rok 2021 sa v kapitole Všeobecná pokladničná správa upravuje záväzný ukazovateľ výdavkov spolu a výdavkov spolu bez prostriedkov podľa § 17 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. a prostriedkov z rozpočtu EÚ. Celkové výdavky štátneho rozpočtu sa v súvislosti s úpravou sumy výdavkov v kapitole Všeobecná pokladničná správa upravujú v riadku „Spolu“.
Celkové výdavky sa zvyšujú o 3 389 mil. eur, z ktorých 2 404 mil. eur sa rozpočtuje na zvýšenie Rezervy na negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID-19 z dôvodu, že pri zostavovaní štátneho rozpočtu na rok 2021 sa vychádzalo z údajov a prognóz, ktoré zohľadňovali negatívne dôsledky pandémie COVID-19, avšak nepriaznivý vývoj situácie na Slovensku naďalej pretrváva. Účelom zvýšenia tejto rezervy je preto zabezpečiť dofinancovanie opatrení zameraných na zmiernenie negatívnych následkov pandémie v roku 2021.
Zvyšná suma výdavkov 984 mil. eur sa týka najmä prostriedkov na vytvorenie priestoru na čerpanie výdavkov v súvislosti s Plánom obnovy a odolnosti Slovenskej republiky,
2
zabezpečuje sa krytie zvýšených výdavkov na odvody do všeobecného rozpočtu Európskej únie a rozpočtujú sa prostriedky na dofinancovanie železničných spoločností.
Uvedené zvýšenie celkových výdavkov sa alokuje v kapitole Všeobecná pokladničná správa z dôvodov, že nie je definitívna detailná štruktúra a použitie výdavkov v jednotlivých kapitolách štátneho rozpočtu. Týmto spôsobom sa zabezpečí hospodárne a efektívne použitie výdavkov štátneho rozpočtu.
A. Výdavky priamo súvisiace s pandémiou COVID-19 v sume 2 404 mil. eur
Na dodatočné potreby kapitoly Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa predpokladá
zabezpečenie zvýšených výdavkov o 629 mil. eur v súvislosti s opatreniami na tzv. schému prvej pomoci, humanitárnou pomocou, SOS dotáciami a pandemickým rodičovským príspevkom.
Vplyv v oblasti zdravotníctva predstavuje sumu 451,73 mil. eur, a to najmä v súvislosti s jednorazovým odškodnením pozostalých v prípade úmrtia zdravotníckeho pracovníka v príčinnej súvislosti s ochorením COVID-19, s nákupom vakcín, liekmi, zabezpečením personálnych a ostatných výdavkov Národného centra zdravotníckych informácií v súvislosti s COVID-19, výdavkami spojenými s reprofilizáciou lôžok v zdravotníckych zariadeniach, mimoriadnym príplatkom pre COVID-19 oddelenia a záchrannú zdravotnú službu, distribúciou liekov a zdravotníckych pomôcok Ministerstvom zdravotníctva SR, prevádzkou mobilných odberových miest, s preplatením kúpeľnej starostlivosti pre pacientov, ktorí mali ťažký priebeh ochorenia, absolvovali hospitalizáciu na jednotke intenzívnej starostlivosti alebo na klinike/oddelení anesteziológie a intenzívnej medicíny.
Vplyv na kapitolu Ministerstvo dopravy a výstavy SR v sume 179,25 mil. eur sa predpokladá
najmä z dôvodu vytvorenia schémy na zníženie strát a výpadkov tržieb pre prevádzkovateľov medzinárodnej autobusovej dopravy, autoškôl, stredísk vzdelávania vodičov, ako aj na pomoc podnikom v odvetví cestovného ruchu a gastrosektora.
V dôsledku vplyvu pandémie dochádza k výpadku príjmov Sociálnej poisťovne a zároveň na výdavkovej strane je potrebné financovať opatrenia, v dôsledku ktorých Sociálna poisťovňa zvýšené výdavky na ošetrovné a nemocenské. Rovnako sa zvyšujú výdavky na poistenia v nezamestnanosti. Ďalší vplyv predstavujú zvýšené výdavky v súvislosti so zvýšením pandemického nemocenského a pandemického ošetrovného na úroveň čistej mzdy a predĺženie obdobia poberania nemocenského. Celková suma na zabezpečenie uvedených opatrení predstavuje 143,4 mil. eur.
V kapitole Ministerstvo vnútra SR sa vplyv pandémie prejavil na zvýšenom výkone
príslušníkov policajného zboru, hasičského a záchranného zboru a štátnych zamestnancov, ktorí sa zúčastňovali skríningového testovania a na preplatení výdavkov spojených so skríningovým testovaním oprávneným subjektom. Vplyv predstavuje sumu 62,5 mil. eur.
Vplyv na kapitolu Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v súvislosti s testovaním
na školách kloktaním predstavuje sumu 12,44 mil. eur.
V súvislosti s poskytovaním dotácií v oblasti kultúry sa zabezpečujú výdavky v sume 6 mil. eur.
3
Vplyv na kapitolu Ministerstvo hospodárstva SR predstavujú výdavky súvisiace s dotáciami na
nájomné, ktoré sa zabezpečujú v sume 20 mil. eur.
Dopĺňajú sa zdroje štátnych finančných aktív z výdavkov štátneho rozpočtu do sumy 500 mil. eur na zabezpečenie dostatočných finančných prostriedkov pre poskytovateľov finančnej pomoci na udržanie zamestnanosti a prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch a na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov v zmysle § 25 a § 25a zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov. Táto operácia nepredstavuje negatívny vplyv na schodok rozpočtu verejnej správy v metodike ESA 2010.
Ostatné výdavky predstavujú priestor na krytie kompenzácie výpadku príjmov subjektov verejnej správy a možného zavedenia nových podporných schém alebo rozšírenia existujúcich schém podpôr zavedených v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19.
B. Výdavky na zabezpečenie v rozpočte nekrytých titulov v sume 984 mil. eur
V súvislosti s predložením Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky Európskej komisii
sa vytvára priestor na postupné čerpanie týchto prostriedkov v sume 148,3 mil. eur.
Vzhľadom na aktuálny vývoj hospodárenia železničných spoločností (Železnice SR a
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.) sa novelou zákona o štátnom rozpočte vytvára priestor na ich dodatočné dofinancovanie ako aj na úhradu straty za roky 2019 a 2020, v celkovej sume 353 mil. eur. V tejto súvislosti sa očakáva prijatie memoranda medzi Ministerstvom financií SR a Ministerstvom dopravy a výstavby SR a uvedenými spoločnosťami, ktorého cieľom bude stanoviť podmienky za akých dôjde k realizácii ich dofinancovania.
Vládou SR bol schválený Návrh na zabezpečenie finančných prostriedkov vyplývajúcich zo zrušenia obchodnej spoločnosti Letisko Sliač, a. s. V súlade s uvedeným materiálom dôjde k odplatnému prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku z letiskovej spoločnosti na Slovenskú republiku, správcu Ministerstva obrany SR, pre ktorého sa navrhuje zabezpečiť prostriedky v sume 2,1 mil. eur.
Na splatenie nesplatenej časti základného imania MH Invest, s. r. o. sa navrhuje doplnenie zdrojov štátnych finančných aktív z výdavkov štátneho rozpočtu v sume 120,1 mil. eur. Uvedená operácia nebude predstavovať negatívny vplyv na schodok rozpočtu verejnej správy v metodike ESA 2010.
Na Odvody do všeobecného rozpočtu Európskej únie sa navrhuje zvýšenie výdavkov o 25 mil.
eur. Dôvodom tohto zvýšenia je návrh opravného rozpočtu č. 1/2021, sprevádzajúci nariadenie Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa zriaďuje pobrexitová adaptačná rezerva, na vysporiadanie sa s nepredvídanými a negatívnymi dôsledkami v členských štátoch a odvetviach najviac postihnutých nepriaznivými dôsledkami vystúpenia Spojeného kráľovstva z Únie a návrh opravného rozpočtu č. 2/2021, ktorým sa navyšujú platobné rozpočtové prostriedky na financovanie reakcie na COVID-19 a zároveň zahŕňa úpravy a aktualizácie spojené s konečným prijatím viacročného finančného rámca na roky 2021 2027, ako aj predpokladané navyšovanie platobných rozpočtových prostriedkov rozpočtu v súvislosti s ďalšou distribúciou vakcín na COVID-19.
4
V kapitole Všeobecná pokladničná správa sa rozpočtujú prostriedky na zabezpečenie ďalších
v rozpočte nekrytých titulov v sume 335,7 mil. eur. Uvedenými prostriedkami sa predpokladá zabezpečiť výdavky na pripravované a predložené zámery, ako aj požiadavky, ktorých potreba vzniká v priebehu roka. Ide napríklad o tituly ako zvýšenie výdavkov na vytvorenie podmienok na technické zabezpečenie a podporu dodržiavania zákonnosti v objektoch Zboru väzenskej a justičnej stráže, ktoré posilnia objektívne preukazovanie plnenia povinností príslušníkmi zboru, alebo výdavkov na odchodné pre príslušníkov policajného zboru.
K bodu 8.
V prílohe č. 4 Výdavky štátneho rozpočtu na realizáciu programov vlády SR a častí programov vlády SR na rok 2021 sa v nadväznosti na zmenu výdavkov v kapitole Všeobecná pokladničná správa mení suma výdavkov spolu za kapitolu.
K bodu 9.
V prílohe č. 6 Rezervy štátneho rozpočtu na rok 2021 sa zvyšuje suma výdavkov na Rezervu na negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID-19 o 2,40 mld. eur na sumu 3,45 mld. eur.
K Čl. II
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.
V Bratislave 12. mája 2021
Eduard Heger v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky