Čo sa týka uvedenej potreby okamžitého zásahu zákonodarcu vláda na tomto mieste uvádza, že si je vedomá skutočnosti, že v prípade aplikácie § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky môže Národná rada uplatňovať právomoc uzniesť sa na skrátenom legislatívnom konaní, iba ak objektívne existuje mimoriadna okolnosť, a v jej rámci ide o dostatočne odôvodnený prípad ohrozenia základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo hrozbu značných hospodárskych škôd pre štát.
S ohľadom na nepredvídateľnosť aktuálnej situácie spôsobenej pandémiou COVID-19 a na možnosť náhleho sprísňovania opatrení, je v súlade so snahou o zabezpečenie riadneho chodu profesijnej samosprávy poskytnúť aj profesijným komorám možnosť realizovať hlasovacie a volebné právo elektronickou formou. Stavovské komory ako orgány záujmovej samosprávy s preneseným výkonom verejnej moci majú zákonom zverené právomoci, ktoré slúžia na správu vnútorných záležitostí a realizáciu spoločenského záujmu, ktorý je ochrana všeobecných záujmov občanov.
Predkladaný návrh má za cieľ adresovať okrem všeobecného rámca zavedenia elektronickej alternatívy prezenčného hlasovania v rámci profesijnej samosprávy v čase obmedzení spôsobených pandémiu COVID-19 aj aktuálnu situáciu v oblasti advokátskej samosprávy, keďže v júni 2021 (11.6.) uplynie zákonom stanovené obdobie volených orgánov. Orgány komory (predsedníctvo, disciplinárna komisia, odvolacia disciplinárna komisia a revízna komisia) sú volené konferenciou advokátov, ktorá predstavuje najvyšší orgán komory a ktorého členmi sú všetci advokáti (tj. vyše 6000 osôb).
Slovenská advokátska komora má zákonom zverené povinnosti, ktorými sa realizuje zabezpečenie povinného členstva, dohľad nad riadnym výkonom advokácie, vedenie disciplinárneho konania a ukladanie sankcií, kontrola zákonom stanovených povinností členov, zápis, zrušenie a pozastavenie členstva v komore, vrátane z dôvodu trestného stíhania členov. Všetky činnosti samosprávy majú za cieľ riadny výkon advokácie, ktorá slúži na ochranu práv a právom chránených záujmov občanov.
Cieľom predkladaného zákona ja preventívne zabezpečiť funkčnosť orgánov komory, aj pre prípad zhoršenia epidemiologickej situácie, a predísť tak ohrozeniu správy advokátskych vecí, plynulosti disciplinárneho stíhania a celkovej funkčnosti samosprávneho systému.
Konferencia advokátov ako najvyšší orgán Slovenskej advokátskej komory zasadá každé štyri roky na jednom mieste v jeden deň, čím dochádza ku kumulácii viac ako 1000 osôb. Navrhuje sa preto umožniť nielen prezenčný výkon hlasovacích práv, ale aj dištančný spôsob prostredníctvom elektronických prostriedkov, aby sa s predstihom zabezpečila kontinuita a plynulosť organizácie volieb a hlasovania.
Zvolanie konferencie advokátov v lehote do štyroch rokov od zvolania ostatnej konferencie je povinnosťou vyplývajúcou zo zákona (§ 68 ods. 1 č. 586/2003 Z. z. zákona o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov). V prípade, že nebude existovať alternatíva k fyzickej prítomnosti na konferencii advokátov, za aktuálnych okolností je viac ako pravdepodobné, že sa na konferencii advokátov zúčastní minimálny počet členov komory. Ak by v takom prípade neboli zvolené orgány komory, bolo by nutné konferenciu advokátov realizovať opakovane (§ 67 zákona o advokácii), dokonca raz za dva mesiace, pričom nie je