c) regulácia rozvodu a spotreby elektriny a tepla a regulácia distribúcie a spotreby plynu,
e) organizácia dodávok životne dôležitých tovarov a ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení,
h) organizácia dopravného zabezpečenia,
k) organizácia veterinárnej starostlivosti,
o) použitie štátnych hmotných rezerv, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
p) riešenie stavu ropnej núdze, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
r) pracovná povinnosť,
t) vecné plnenie,
v) poskytnutie vysielacieho času potrebného na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na riešenie krízovej situácie ministerstvu tak, aby bola informácia dostupná všetkým osobám vrátane osôb odkázaných na posunkovú reč.
Podľa súčasne platného právneho stavu môže vláda tieto opatrenia hospodárskej mobilizácie nariadiť iba v čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu. Navrhuje sa doplniť ustanovenie § 7 ods. 4 druhou vetou, ktorá umožní vláde nariadiť počas mimoriadnej situácie rovnaké opatrenia hospodárskej mobilizácie, ktoré sú v súčasnom znení § 7 ods. 4 vymedzené pre núdzový stav a výnimočný stav. Výnimkou je pracovná povinnosť, ktorá sa podľa návrhu bude naďalej viazať len na núdzový stav alebo výnimočný stav a nebude ju možné nariadiť počas mimoriadnej situácie.
Niektoré z opatrení hospodárskej mobilizácie možno vykonávať aj v čase bezpečnosti, nie sú viazané na núdzový stav, ani na mimoriadnu situáciu, ani na žiadny iný stav krízovej situácie. Vláda teda aj podľa súčasného právneho stavu môže v čase bezpečnosti uznesením uložiť subjektom hospodárskej mobilizácie napr. krízové plánovanie (§ 5 písm. a)), uchovávanie výrobných schopností (§ 5 písm. d)), organizáciu zdravotníckeho zabezpečenia (§ 5 písm. g)), finančné zabezpečenie (§ 5 písm. l)), organizáciu sociálneho zabezpečenia (§ 5 písm. m)), tvorbu štátnych hmotných rezerv (§ 5 písm. n)), či evidenciu ľudských zdrojov pre potreby plnenia pracovných úloh podľa osobitného predpisu (§ 5 písm. q)).
K bodu 5
Ustanovenie § 7 ods. 5 umožňuje okresnému úradu v čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu nariadiť vykonávanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie, konkrétne organizáciu dodávok životne dôležitých tovarov a ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení (§ 5 písm. e)), pracovnú povinnosť (§ 5 písm. r)), vecné plnenie (§ 5 písm. t)), organizáciu výroby a organizáciu služieb (§ 5 písm. b)) a môže Správe štátnych hmotných rezerv odporučiť použitie štátnych hmotných rezerv. Po schválení predkladaného návrhu zákona bude môcť okresný úrad nariaďovať tieto opatrenia hospodárskej mobilizácie aj v čase mimoriadnej situácie s výnimkou pracovnej povinnosti, ktorú nie je možné ukladať v mimoriadnej situácii.
K bodu 6
Navrhuje sa viazať vykonávanie opatrení podľa § 7 ods. 6 nielen na núdzový stav a výnimočný stav, ale aj na mimoriadnu situáciu. V ustanovení § 7 ods. 6 sa vymedzuje, ktoré z opatrení hospodárskej mobilizácie vykonávajú subjekty hospodárskej mobilizácie v stave bezpečnosti a v období krízovej situácie po vyhlásení núdzového stavu alebo výnimočného stavu bez toho, aby vláda tieto opatrenia nariadila a ktoré opatrenia hospodárskej mobilizácie môže vláda v čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu nariadiť. Po schválení navrhovanej novely bude úprava vykonávania týchto opatrení rozšírená z núdzového stavu a výnimočného stavu aj o čas mimoriadnej situácie s výnimkou opatrenia podľa § 5 písm. e) (organizácia dodávok životne dôležitých tovarov a ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení), § 5 písm. i) (ochrana životne dôležitých zdrojov) a § 5 písm. y) (ochrana