DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Pellegrini, Erik Tomáš a Matúš Šutaj Eštok.
Cieľom návrhu je zabezpečiť stabilitu rastu a predvídateľnosti výšky dvoch príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (príspevok na osobnú asistenciu a príspevok na opatrovanie) , ktorých výšku môže podľa súčasného znenia zákona (§ 42 ods. 7 a 8) každý rok upravovať vláda SR nariadením. V súčasnosti platné riešenie sa opiera o každoročnú možnosť vlády nariadením vlády Slovenskej republiky ustanoviť takú výšku predmetných príspevkov, ktoré budú kopírovať vývoj minimálnej mzdy. Cieľom novelizovaného znenia úpravy výpočtu výšky oboch príspevkov je kogentne ustanoviť spôsob výpočtu výšky oboch príspevkov naviazaním tohto výpočtu na výšku minimálnej mzdy bez nutnosti ďalších zásahov Vlády Slovenskej republiky, čím by sa zabezpečila predvídateľnosť vývoja rastu výšky oboch príspevkov.
Medzinárodná organizácia práce (MOP) definuje prácu ako „akúkoľvek aktivitu vykonávanú osobou bez ohľadu na pohlavie a vek, produkujúcu tovar alebo poskytujúcu službu pre používanie inou osobou alebo pre vlastné použitie“ (rezolúcia Medzinárodnej konferencie štatistikov v oblasti práce). Práca pritom „môže byť vykonávaná v akejkoľvek ekonomickej jednotke“.
Moderná spoločnosť preto musí uznávať aj starostlivosť o ťažko zdravotne postihnutých ľudí ako formu riadnej práce a prijímať opatrenia, aby výkon tejto práce zabezpečoval minimálne základný životný štandard tým, ktorí starostlivosť poskytujú svojim blízkym a primeraný tým, ktorí ju poskytujú ostatným ťažko zdravotne postihnutým osobám.
Nástrojom na zabezpečenie spoločensky minimálne akceptovateľného príjmu za výkon práce je minimálna mzda. Ak teda aj starostlivosť o zdravotne ťažko postihnutých ľudí vykonávanú v inej forme, než je pracovnoprávny či obdobný vzťah, považujeme za prácu, musíme zabezpečiť, aby sa aj na jej odmeňovanie vzťahovali minimálne štandardy naviazané na minimálnu mzdu.
Tento návrh preto formalizuje v podobe zákonných ustanovení zámer, aby bola výška odmeňovania za opatrovanie a za osobnú asistenciu garantovaná zákonom bez ohľadu na politickú situáciu v krajine.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1.
Výška hodinovej sadzby pri odmeňovaní poskytovania osobnej asistencie vychádza z výšky minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom (tzv. hodinovej minimálnej