PREDKLADACIA SPRÁVA
Návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Partnerskou dohodou o vzťahoch a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Novým Zélandom na strane druhej (ďalej len „partnerská dohoda“) sa predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 138 zo 17. marca 2021.
Cieľom partnerskej dohody je vytvoriť posilnené partnerstvo medzi zmluvnými stranami a prehĺbiť a posilniť spoluprácu v otázkach spoločného záujmu, pri zohľadnení spoločných hodnôt a zásad, a to aj zintenzívnením dialógu na vysokej úrovni.
Partnerská dohoda vytvára základ pre spoluprácu v oblasti globálneho rozvoja a humanitárnej pomoci, hospodárskych a obchodných záležitostí, spravodlivosti, slobody a bezpečnosti. Partnerská dohoda sa ďalej dotýka aj iných oblastí, akými výskum, inovácie a informačná spoločnosť, vzdelávanie, kultúra či oblasť trvalo udržateľného rozvoja, energetiky a dopravy.
Za Slovenskú republiku bola partnerská dohoda s výhradou ratifikácie podpísaná ministrom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky Miroslavom Lajčákom, na okraj medzinárodného samitu „Bruselská konferencia o Afganistane“ dňa 5. októbra 2016 v Bruseli. Slávnostný podpis partnerskej dohody v mene sa uskutočnil dňa 5. októbra 2016 v Bruseli, pričom za partnerskú dohodu podpísala podpredsedníčka Európskej komisie a Vysoká predstaviteľka Únie pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku Federica Mogherini, a za Nový Zéland partnerskú dohodu podpísal minister zahraničných vecí Nového Zélandu Hon Murray McCully.
Partnerská dohoda predstavuje tzv. zmiešanú úniovú zmluvu t. j. medzinárodnú zmluvu, ktorá pokrýva oblasť spoločných právomocí a jej členských štátov, a ktorej zmluvnými stranami a jej členské štáty na jednej strane a tretia krajina v tomto prípade Nový Zéland na strane druhej.
Z hľadiska slovenského zmluvného práva je partnerská dohoda medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy. V zmysle článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky je totiž partnerská dohoda medzinárodnou politickou zmluvou. Z toho dôvodu je potrebné, aby s ňou vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky. Súčasne je potrebné, aby Národná rada SR rozhodla podľa článku 86 písm. d) Ústavy SR o tom, že partnerská dohoda prednosť pred zákonmi podľa článku 7 ods. 5 Ústavy SR. Z kategórií vymedzených v článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú zmluvu, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon. V súlade s článkom 3 ods. 3 Pravidiel pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax bola partnerská dohoda predložená na rokovanie vlády SR po jej podpise. Vnútroštátny schvaľovací proces bude ukončený ratifikáciou prezidentkou SR.
V zmysle vlastného článku 58, partnerská dohoda nadobudne platnosť tridsať dní po dni, kedy si zmluvné strany navzájom oznámia ukončenie právnych postupov potrebných pre tento účel.
Partnerská dohoda je v súlade so zahraničnopolitickými záujmami, medzinárodnoprávnymi záväzkami, ako aj s právnym poriadkom Slovenskej republiky. Vykonávanie predmetnej dohody
nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, životné prostredie, podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti a nebude mať ani sociálny vplyv, rovnako tak ani vplyv na služby verejnej správy pre občana, či vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.