Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom:
MV SR
MŠVVaŠ SR
z toho:
regionálne úrady školskej správy
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
Rozpočtové prostriedky
v tom:
MV SR
MŠVVaŠ SR
z toho:
regionálne úrady školskej správy
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom:
MV SR
MŠVVaŠ SR
z toho:
regionálne úrady školskej správy
-1 450 221 086
1 450 221 086
1 450 221 086
-1 450 221 086
1 450 221 086
1 450 221 086
-1 450 221 086
1 450 221 086
1 450 221 086
Rozpočtové prostriedky
v tom:
MV SR
MŠVVaŠ SR
z toho:
regionálne úrady školskej správy
-1 450 221 086
1 450 221 086
1 450 221 086
-1 450 221 086
1 450 221 086
1 450 221 086
-1 450 221 086
1 450 221 086
1 450 221 086
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
Príloha č. 2
3
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
V súčasnosti sú pôsobnosti na úseku školstva zabezpečované okresnými úradmi v sídle kraja, odbormi školstva. V návrhu zákona sa upravuje prechod týchto pôsobností z odborov školstva okresných úradov v sídle kraja na regionálne úrady školskej správy (ďalej len „regionálne úrady“) v sídle kraja ako rozpočtové organizácie zapojené finančnými vzťahmi na rozpočet Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“). V súvislosti s prechodom pôsobností na regionálne úrady prechádzajú z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“) aj štátnozamestnanecké a pracovné vzťahy zamestnancov, prechod správy majetku štátu a práva a povinnosti z iných vzťahov.
Súčasne dochádza k zmene poskytovania finančných prostriedkov zriaďovateľom škôl a školských zariadení, ktoré budú zabezpečovať regionálne úrady. V súčasnosti ministerstvo školstva vypočíta jednotlivým subjektom limity rozpočtových prostriedkov na základe normatívnych a nenormatívnych ukazovateľov, ale finančné prostriedky sa poskytujú zriaďovateľom škôl a školských zariadení z dvoch rozpočtových kapitol, a to z kapitoly ministerstva školstva a z kapitoly ministerstva vnútra. Vzhľadom na to, že okresné úrady v sídle kraja nemajú právnu subjektivitu, financovanie škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja, v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby sa uskutočňuje prostredníctvom centier podpory, ktoré sú organizačnou súčasťou ministerstva vnútra.
Navrhovanou zmenou dôjde k zvýšeniu efektívnosti rozpočtovania a poskytovania finančných prostriedkov, vzhľadom na to, že rozpočtovanie zostáva v pôsobnosti ministerstva školstva a poskytovanie financií budú priamo vykonávať regionálne úrady, ktoré budú súčasťou rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva. Prierezové a obslužné činnosti pre odbory školstva okresných úradov v sídle kraja sú zabezpečované zamestnancami ministerstva vnútra a v návrhu zákona nebol dôvod ich upraviť prechodnými ustanoveniami. Funkčné miesta za prierezové a obslužné činnosti a výdavky s nimi súvisiace, ako aj vyčíslenie prevádzkových nákladov odborov školstva na okresných úradoch v sídle kraja sú zahrnuté v „Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu“.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) Príloha č. 2
4
x iné 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 31 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Príjmy na obdobie 2022 až 2024 sú za školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti okresných úradov v sídle kraja,
pôsobnosti ktorých prejdú na regionálne úrady.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Nedaňové príjmy (200)1
v tom:
-MV SR
-MŠVVaŠ SR
z toho:
regionálne úrady školskej správy
0
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
0
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
0
-1 009 843
1 009 843
1 009 843
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 4a
Ministerstvo vnútra SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
výdavky na roky 2022 – 2024 sú vo VPS
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 4b
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
výdavky na roky 2022 – 2024 sú vo VPS
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Príloha č. 2
8
Tabuľka č. 4c
regionálne úrady školskej správy
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
V limite bežných výdavkov na obdobie rokov 2022 až 2024 sú výdavky pre školy a školské zariadenia, ktorých zriaďovateľská pôsobnosť prejde z okresných úradov v sídle kraja na regionálne úrady, pre školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, súťaže žiakov škôl, zamestnancov odborov školstva okresných úradov v sídle kraja a prierezových a obslužných zamestnancov centier podpory ministerstva vnútra, ktorí prejdú do regionálnych úradov.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
výdavky na roky 2022 – 2024 sú vo VPS
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Príloha č. 2
10
Tabuľka č. 5b
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 2
11
Tabuľka č. 5c
regionálne úrady školskej správy
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Z počtu zamestnancov 10 717 v regionálnych úradoch je 10 492 funkčných miest v školách a školských zariadeniach, ktoré sú v súčasnosti v zriaďovateľskej pôsobnosti okresných úradov v sídle kraja, 210 funkčných miest je na odboroch školstva okresných úradov v sídle kraja a 15 funkčných miest sú zamestnanci, vykonávajúci prierezové a obslužné činnosti v centrách podpory ministerstva vnútra pre úsek školstva.
Z celkového objemu mzdových prostriedkov na roky 2022 – 2024 vo výške 166 397 320 € je limit mzdových prostriedkov pre školy a školské zariadenia vo výške 163 072 601 € (program 0D5), pre zamestnancov zo súčasných odborov školstva a pre prierezových a obslužných zamestnancov ministerstva vnútra vo výške vo výške 3 324 719 €.