1
TABUĽKA ZHODY
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/35/EÚ z 26. februára 2014 o harmonizácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa sprístupnenia elektrického zariadenia určeného na používanie v rámci určitých limitov napätia na trhu (prepracované znenie)
1.Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2.Zákon č. Xxx/2021 z ... 2021, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O,
V, P)
Text
Spôsob transp.
(N, O, D, n.a.)
Číslo
Článok (Č, §, O, V, P)
Text
Zhoda
Poznámky
(pri návrhu predpisu – predpokladaný dátum účinnosti**)
Č: 18
Článok 15 ods. 3 a články 16 až 29 nariadenia (ES)
č. 765/2008 sa uplatňujú na elektrické zariadenie.
N
Xxx/2021 Z. z.
§ 27
§ 27
Výkon dohľadu
(1)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
a)vykonávať činnosti podľa osobitného predpisu,64)
b)vyžadovať identifikačné údaje o hospodárskom subjekte, ktorý mu určený výrobok dodal alebo ktorému určený výrobok dodal, potrebnú sprievodnú dokumentáciu určeného výrobku, technickú dokumentáciu alebo časť technickej dokumentácie a informácie o určenom výrobku od hospodárskeho subjektu; poskytnutie technickej dokumentácie orgánu dohľadu nad určenými výrobkami pri výkone dohľadu sa nepovažuje za porušenie alebo za ohrozenie obchodného tajomstva,
Ú
2
c)odoberať vzorky výrobkov na posúdenie ich kvality, bezpečnosti a zhody s predpísanými technickými požiadavkami,
d) uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým sa dočasne zakáže sprístupňovanie určeného výrobku na trhu na čas nevyhnutný na vykonanie skúšok na preverenie, či určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu,
e) umožniť prijať hospodárskemu subjektu nápravné opatrenie podľa osobitného predpisu65), ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) nesúlad určeného výrobku so základnou požiadavkou alebo s požiadavkou ustanovenou týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody pričom upozornenia a označenia určeného výrobku podľa osobitného predpisu66) musia byť v štátnom jazyku, alebo na odstránenie rizika, ktoré nesúlad určeného výrobku predstavuje, v lehote, ktorú orgán dohľadu nad určenými výrobkami určí,
f) uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupňovanie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie
3
správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody a hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní nápravné opatrenie podľa písm. d),
g) uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie rizika spojeného s určeným výrobkom, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu primeranú charakteru rizika na jeho splnenie, a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok predstavuje riziko ohrozenia oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
h) uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1. značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
4
2. značka podľa § 24 nie je umiestnená na určenom výrobku,
3. výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4. identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5. vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6. dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu nad určenými výrobkami predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7. informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, nesprávne alebo neúplné, alebo
8. iná administratívna požiadavka podľa § 5 alebo § 7 nie je splnená.
i) nariadiť hospodárskemu subjektu opatrenie, ktorým zakáže sprístupnenie určeného výrobku na
5
trhu, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, ak určený výrobok môže ohroziť bezpečnosť alebo zdravie alebo predstavuje iné vážne riziko,
j) uložiť hospodárskemu subjektu, ktorý poruší povinnosť podľa tohto zákona alebo technického predpisu z oblasti posudzovania zhody, povinnosť na svoje náklady účinným spôsobom bezodkladne informovať o zistených rizikách, ktoré sa týkajú určeného výrobku, osoby, ktoré môžu byť použitím určeného výrobku vystavené zistenému riziku,
k) ukladať opatrenia podľa písmen c) h) priamo pri výkone kontroly,
l) kontrolovať plnenie nápravných opatrení a opatrení uložených podľa písmen c) až j),
m) uložiť pokutu podľa § 28 tomu, kto poruší povinnosť podľa § 5 9a alebo povinnosť hospodárskeho subjektu uvedenú v technickom predpise z oblasti posudzovania zhody, a to aj popri opatreniach podľa písmen c) až j).
(2) Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu povinný vykonávať činnosti podľa osobitného predpisu.66a)
(3) Ak hospodársky subjekt s uloženými opatreniami podľa odseku 1 nesúhlasí, môže proti nim podať do troch dní odo dňa ich uloženia písomné námietky, ktoré nemajú odkladný
6
účinok. O námietkach rozhodne orgán dohľadu nad určenými výrobkami do piatich dní od ich doručenia; proti rozhodnutiu o námietkach nie je prípustný opravný prostriedok.
(4) Hospodársky subjekt je povinný
a) umožniť výkon činnosti orgánu dohľadu nad určenými výrobkami na čas nevyhnutný na vykonanie dohľadu,
b) poskytnúť orgánu dohľadu nad určenými výrobkami súčinnosť pri výkone dohľadu,
c) umožniť orgánu dohľadu nad určenými výrobkami prístup k
1. určeným výrobkom,
2. sprievodnej dokumentácii určeného výrobku,
3. technickej dokumentácii a
4. iným dokumentom potrebným na výkon dohľadu,
d) poskytnúť na základe žiadosti orgánu dohľadu nad určenými výrobkami kópie dokumentov, ktoré sa týkajú určených výrobkov v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe,
e) poskytnúť orgánu dohľadu nad určenými výrobkami informácie, ktoré sa týkajú pôvodu určených výrobkov, ktoré sprístupnil na trhu,
f) prijať nápravné opatrenia vo vzťahu k určeným výrobkom, ktoré sprístupnil na trhu, na základe
7
opatrení uložených orgánom dohľadu nad určenými výrobkami.
g) uhradiť náklady vzoriek, uchovávania a skúšok na overenie zhody určeného výrobku, náklady na prijatie opatrení podľa osobitného predpisu,67) náklady na činnosti vo vzťahu k výrobku, pri ktorom sa zistí nesúlad a na ktorý sa pred prepustením do voľného obehu alebo pred uvedením na trh vzťahuje nápravné opatrenie a ďalšie náklady, ktoré vzniknú orgánu dohľadu nad určeným výrobkom pri dokazovaní tohto stavu, ak sa preukáže, že určený výrobok sprístupnený na trhu nie je v zhode so základnou požiadavkou alebo s požiadavkou ustanovenou týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody; náklady súvisiace s prijatým opatrením znáša ten, komu je toto opatrenie uložené.
(5) Týmto zákonom nie dotknuté práva a povinnosti orgánu dohľadu nad určenými výrobkami, ktoré mu vyplývajú z osobitných predpisov.68)
(6) Orgány dohľadu nad určenými výrobkami pri výkone dohľadu povinné si navzájom poskytovať súčinnosť.
(7) Ak technický predpis z oblasti posudzovania zhody ustanovuje iný postup výkonu dohľadu a iné alebo ďalšie postupy, orgán dohľadu nad určenými výrobkami postupuje podľa osobitných
8
predpisov.69)
(8) Pri výkone dohľadu pred prepustením dovážaného určeného výrobku do navrhovaného colného režimu orgán dohľadu nad určenými výrobkami spolupracuje s colným orgánom.69a)
Poznámky pod čiarou k odkazom 64 69b znejú:
„64) Čl. 11, 14 20, 25, 26 a 28 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
65) Čl. 16 ods. 1 až 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
66) Čl. 16 ods. 3 písm. e) a g) nariadenia (EÚ) 2019/1020.
66a) Čl. 11 ods. 5 a čl. 7 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2019/1020..
67) Čl. 15 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
68) Napríklad zákon č. 128/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 125/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 513/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 198/2020 Z. z.
9
§ 29
69) Napríklad nariadenie (EÚ) č. 2016/424, nariadenie (EÚ) č. 2016/425, nariadenie (EÚ) č. 2016/426, nariadenie (EÚ) č. 2017/745 v platnom znení, nariadenie (EÚ) č. 2017/746.
69a) § 2 písm. g) zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 29
Informačné povinnosti
(1) Úrad
a) koordinuje činnosti orgánov dohľadu nad určenými výrobkami a spolupracuje s jednotným úradom pre spoluprácu71) v oblasti výkonu trhového dohľadu nad určenými výrobkami a pri vypracúvaní vnútroštátnej stratégie dohľadu nad trhom71a),
b) informuje jednotný úrad pre spoluprácu a verejnosť o orgáne dohľadu nad určenými výrobkami v oblasti jeho pôsobnosti,
c) zverejňuje kontaktné údaje a právomoci orgánu dohľadu nad určenými výrobkami podľa písmena b) na svojom webovom sídle,
d) doručí Komisii informácie o činnosti v oblasti dohľadu nad trhom každoročne pri určenom výrobku podľa osobitného predpisu72) a každé dva roky pri určenom výrobku podľa osobitného predpisu.73)
(2) Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“) môže podať Komisii na základe podnetu orgánu dohľadu nad určenými výrobkami námietku proti opatreniu, ktoré v inom členskom štáte prijme orgán dohľadu nad určenými výrobkami, ktorého cieľom je zakázať alebo obmedziť sprístupnenie určeného výrobku na trhu, jeho stiahnutie z trhu
10
alebo spätné prevzatie určeného výrobku, do troch mesiacov odo dňa zverejnenia hlásenia alebo do štyroch mesiacov pri určených výrobkoch podľa osobitného predpisu;74) ak členský štát alebo Komisia do troch mesiacov alebo štyroch mesiacov pri určených výrobkoch podľa osobitného predpisu,74) odo dňa zverejnenia hlásenia nevznesie námietku proti opatreniu prijatému členským štátom, uvedené opatrenie sa pokladá za opodstatnené.
((3)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami
a)každoročne predkladá jednotnému úradu pre spoluprácu program pre dohľad nad trhom v rozsahu svojej pôsobnosti podľa § 26 v lehote určenej jednotným úradom pre spoluprácu,
b)spolupracuje s jednotným úradom pre spoluprácu pri vypracúvaní vnútroštátnej stratégie dohľadu nad trhom,
c)poskytne jednotnému úradu pre spoluprácu súhrnné informácie o plnení vnútroštátnej stratégie dohľadu nad trhom v rozsahu svojej pôsobnosti podľa § 26 na základe výzvy jednotného úradu pre spoluprácu.
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami informuje
a)jednotný úrad pre spoluprácu, Komisiu a členský štát prostredníctvom informačného a komunikačného systému75) v rozsahu podľa osobitného predpisu76) o určenom výrobku a uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. d) j), ak sa preukázateľne zistí, že určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
b)ministerstvo hospodárstva o opatrení, ktoré prijal orgán dohľadu nad určenými výrobkami alebo hospodársky subjekt na základe
11
hlásenia zo systému RAPEX,77) a o prijatom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. h), ak určený výrobok predstavuje vážne riziko,78)
c)Komisiu, členské štáty a úrad, že sa v Slovenskej republike preukázateľne zistilo podľa § 27 ods. 1 písm. g), že dodržaním harmonizovanej technickej normy nie je určený výrobok v zhode so základnou požiadavkou,
d)úrad a notifikovanú osobu o uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. g), ak je notifikovaná osoba zapojená do posudzovania zhody určeného výrobku a ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
e)úrad o skutočnostiach podľa odseku 6 písm. f) druhého bodu.
(5)V informácii podľa odseku 4 písm. a) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje, ktoré má k dispozícii, a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah.
(6)V informácii podľa odseku 4 písm. b) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje podľa osobitného predpisu,79) a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia
12
úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah,
e)vyjadrenie osoby podľa osobitného predpisu80) a
f)dôvod nezhody určeného výrobku so základnými požiadavkami alebo požiadavkami ustanovenými týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ak je nezhoda spôsobená tým, že
1.určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
2.harmonizovaná technická norma, na základe ktorej je podľa § 22 posudzovaná zhoda určeného výrobku, má nedostatky.
(7)Ak technický predpis z oblasti posudzovania zhody ustanovuje iný oznamovací systém, orgán dohľadu nad určenými výrobkami postupuje podľa osobitných predpisov.81)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 71 až 81a znejú:
„71) Čl. 10 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
71a) Čl. 10 ods. 4 a čl. 13 nariadenia (EÚ) 2019/1020
72)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 70/2015 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky 326/2019 Z. z.
73)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 332/2019 Z. z.
74)Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 262/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 327/2019 Z. z.
75)Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
76)Čl. 34 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
77)Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z.
13
78)Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
79)Čl. 20 ods. 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
80)Čl. 18 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
81)Napríklad nariadenie (EÚ) 2017/745 v platnom znení, nariadenie (EÚ) 2017/746.
Č: 19
O: 1
1. Ak orgány dohľadu nad trhom jedného členského štátu majú dostatočné dôvody domnievať sa, že elektrické zariadenie, na ktoré sa vzťahuje táto smernica, predstavuje riziko pre zdravie alebo bezpečnosť osôb alebo domácich zvierat či majetku, vykonajú hodnotenie týkajúce sa predmetného elektrického zariadenia vo vzťahu ku všetkým relevantným požiadavkám stanoveným v tejto smernici. Dotknuté hospodárske subjekty na tento účel spolupracujú akýmkoľvek potrebným spôsobom s orgánmi dohľadu nad trhom.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 27
O: 1-5, 7
(1) Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
a)vykonávať činnosti podľa osobitného predpisu,64)
b)vyžadovať identifikačné údaje o hospodárskom subjekte, ktorý mu určený výrobok dodal alebo ktorému určený výrobok dodal, potrebnú sprievodnú dokumentáciu určeného výrobku, technickú dokumentáciu alebo časť technickej dokumentácie a informácie o určenom výrobku od hospodárskeho subjektu; poskytnutie technickej dokumentácie orgánu dohľadu nad určenými výrobkami pri výkone dohľadu sa nepovažuje za porušenie alebo za ohrozenie obchodného tajomstva,
c)odoberať vzorky výrobkov na posúdenie ich kvality, bezpečnosti a zhody s predpísanými technickými požiadavkami,
d)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým sa dočasne zakáže sprístupňovanie určeného výrobku na trhu na čas nevyhnutný na vykonanie skúšok na preverenie, či určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu,
e)umožniť prijať hospodárskemu subjektu nápravné opatrenie podľa osobitného predpisu65), ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) nesúlad určeného výrobku so základnou požiadavkou alebo s požiadavkou ustanovenou týmto zákonom
Ú
14
alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody pričom upozornenia a označenia určeného výrobku podľa osobitného predpisu66) musia byť v štátnom jazyku, alebo na odstránenie rizika, ktoré nesúlad určeného výrobku predstavuje, v lehote, ktorú orgán dohľadu nad určenými výrobkami určí,
f)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupňovanie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody a hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní nápravné opatrenie podľa písm. d),
g)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie rizika spojeného s určeným výrobkom, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu primeranú charakteru rizika na jeho splnenie, a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok predstavuje riziko ohrozenia oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
h)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie
15
určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1.značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
2.značka podľa § 24 nie je umiestnená na určenom výrobku,
3.výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4.identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5.vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6.dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7.informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, nesprávne alebo neúplné, alebo
8.iná administratívna požiadavka podľa § 5 alebo § 7 nie je splnená.
i)nariadiť hospodárskemu subjektu opatrenie, ktorým zakáže sprístupnenie
16
určeného výrobku na trhu, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, ak určený výrobok môže ohroziť bezpečnosť alebo zdravie alebo predstavuje iné vážne riziko,
j)uložiť hospodárskemu subjektu, ktorý poruší povinnosť podľa tohto zákona alebo technického predpisu z oblasti posudzovania zhody, povinnosť na svoje náklady účinným spôsobom bezodkladne informovať o zistených rizikách, ktoré sa týkajú určeného výrobku, osoby, ktoré môžu byť použitím určeného výrobku vystavené zistenému riziku,
k)ukladať opatrenia podľa písmen c) až h) priamo pri výkone kontroly,
l)kontrolovať plnenie nápravných opatrení a opatrení uložených podľa písmen c) j),
m)uložiť pokutu podľa § 28 tomu, kto poruší povinnosť podľa § 5 9a alebo povinnosť hospodárskeho subjektu uvedenú v technickom predpise z oblasti posudzovania zhody, a to aj popri opatreniach podľa písmen c) až j).
(2) Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu povinný vykonávať činnosti podľa osobitného predpisu.66a)
(3) Ak hospodársky subjekt s uloženými opatreniami podľa odseku 1 nesúhlasí, môže proti nim podať do troch dní odo dňa ich uloženia písomné námietky, ktoré nemajú odkladný účinok. O námietkach rozhodne orgán dohľadu nad určenými výrobkami do piatich dní od ich doručenia; proti rozhodnutiu o námietkach nie je prípustný opravný prostriedok.
17
(4) Hospodársky subjekt je povinný
a)umožniť výkon činnosti orgánu dohľadu nad určenými výrobkami na čas nevyhnutný na vykonanie dohľadu,
b)poskytnúť orgánu dohľadu nad určenými výrobkami súčinnosť pri výkone dohľadu,
c)umožniť orgánu dohľadu nad určenými výrobkami prístup k
1.určeným výrobkom,
2.sprievodnej dokumentácii určeného výrobku,
3.technickej dokumentácii a
4.iným dokumentom potrebným na výkon dohľadu,
d)poskytnúť na základe žiadosti orgánu dohľadu nad určenými výrobkami kópie dokumentov, ktoré sa týkajú určených výrobkov v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe,
e)poskytnúť orgánu dohľadu nad určenými výrobkami informácie, ktoré sa týkajú pôvodu určených výrobkov, ktoré sprístupnil na trhu,
f)prijať nápravné opatrenia vo vzťahu k určeným výrobkom, ktoré sprístupnil na trhu, na základe opatrení uložených orgánom dohľadu nad určenými výrobkami,
g)uhradiť náklady vzoriek, uchovávania a skúšok na overenie zhody určeného výrobku, náklady na prijatie opatrení podľa osobitného predpisu,67) náklady na činnosti vo vzťahu k výrobku, pri ktorom sa zistí nesúlad a na ktorý sa pred prepustením do voľného obehu alebo pred uvedením na trh vzťahuje nápravné opatrenie, a ďalšie náklady,
18
ktoré vzniknú orgánu dohľadu nad určenými výrobkami pri dokazovaní tohto stavu, ak sa preukáže, že určený výrobok sprístupnený na trhu nie je v zhode so základnou požiadavkou alebo s požiadavkou ustanovenou týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody; náklady súvisiace s prijatým opatrením znáša ten, komu je toto opatrenie uložené.
(5)Týmto zákonom nie dotknuté práva a povinnosti orgánu dohľadu nad určenými výrobkami, ktoré mu vyplývajú z osobitných predpisov.68)
(7)Ak technický predpis z oblasti posudzovania zhody ustanovuje iný postup výkonu dohľadu a iné alebo ďalšie postupy, orgán dohľadu nad určenými výrobkami postupuje podľa osobitných predpisov.69)
64) Čl. 11, 14 20, 25, 26 a 28 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
65)Čl. 16 ods. 1 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
66)Čl. 16 ods. 3 písm. e) a g) nariadenia (EÚ) 2019/1020.
66a) Čl. 11 ods. 5 a čl. 7 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2019/1020..
67) Čl. 15 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
68) Napríklad zákon č. 128/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 125/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 513/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení
19
niektorých zákonov v znení zákona č. 198/2020z.
69) Napríklad nariadenie (EÚ) č. 2016/424, nariadenie (EÚ) č. 2016/425, nariadenie (EÚ) č. 2016/426, nariadenie (EÚ) č. 2017/745 v platnom znení, nariadenie (EÚ) č. 2017/746.
Č: 19
O: 1
Ak v rámci hodnotenia uvedeného v prvom pododseku orgány dohľadu nad trhom zistia, že elektrické zariadenie nespĺňa požiadavky ustanovené v tejto smernici, bezodkladne požiadajú príslušný hospodársky subjekt, aby prijal všetky primerané nápravné opatrenia na zosúladenie tohto elektrického zariadenia s uvedenými požiadavkami alebo stiahol elektrické zariadenie z trhu, alebo ho spätne prevzal v primeranej a charakteru rizika úmernej lehote, akú určia.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 27
O: 1
P: f)- i)
f)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupňovanie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody a hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní nápravné opatrenie podľa písm. d),
g)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie rizika spojeného s určeným výrobkom, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu primeranú charakteru rizika na jeho splnenie, a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok predstavuje riziko ohrozenia oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
h)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného
Ú
20
výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1.značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
2.značka podľa § 24 nie je umiestnená na určenom výrobku,
3.výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4.identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5.vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6.dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu nad určenými výrobkami predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7.informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, nesprávne alebo neúplné, alebo
8.iná administratívna požiadavka podľa § 5 alebo § 7 nie je splnená.
i)nariadiť hospodárskemu subjektu opatrenie, ktorým zakáže sprístupnenie určeného výrobku na trhu, stiahnutie určeného výrobku z
21
trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, ak určený výrobok môže ohroziť bezpečnosť alebo zdravie alebo predstavuje iné vážne riziko,
Č: 19
O: 1
Na opatrenia uvedené v druhom pododseku tohto odseku sa uplatňuje článok 21 nariadenia (ES) č. 765/2008.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 27
O: 1
P: a)
(1) Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
a)vykonávať činnosti podľa osobitného predpisu,64)
64) Čl. 11, 14 20, 25, 26 a 28 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
Ú
Č: 19
O: 2
2. Ak sa orgány dohľadu nad trhom domnievajú, že sa neplnenie požiadaviek netýka len ich územia, Komisiu a ostatné členské štáty informujú o výsledkoch hodnotenia a opatreniach, ktorých prijatie od hospodárskeho subjektu požadujú.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 29
O: 4
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami informuje
a)jednotný úrad pre spoluprácu, Komisiu a členský štát prostredníctvom informačného a komunikačného systému75) v rozsahu podľa osobitného predpisu76) o určenom výrobku a uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. d) j), ak sa preukázateľne zistí, že určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
b)ministerstvo hospodárstva o opatrení, ktoré prijal orgán dohľadu nad určenými výrobkami alebo hospodársky subjekt na základe hlásenia zo systému RAPEX,77) a o prijatom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. h), ak určený výrobok predstavuje vážne riziko,78)
c)Komisiu, členské štáty a úrad, že sa v Slovenskej republike preukázateľne zistilo podľa § 27 ods. 1 písm. g), že dodržaním harmonizovanej technickej normy nie je určený výrobok v zhode so základnou požiadavkou,
d)úrad a notifikovanú osobu o uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. g), ak je notifikovaná osoba zapojená do posudzovania
22
zhody určeného výrobku a ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
e)úrad o skutočnostiach podľa odseku 6 písm. f) druhého bodu.
75)Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
76)Čl. 34 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
77)Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z.
78)Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
Č: 19
O: 4
Orgány dohľadu nad trhom bezodkladne informujú Komisiu a ostatné členské štáty o týchto opatreniach.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 29
O: 4 -7
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami informuje
a)jednotný úrad pre spoluprácu, Komisiu a členský štát prostredníctvom informačného a komunikačného systému75) v rozsahu podľa osobitného predpisu76) o určenom výrobku a uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. d) j), ak sa preukázateľne zistí, že určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
b)ministerstvo hospodárstva o opatrení, ktoré prijal orgán dohľadu nad určenými výrobkami alebo hospodársky subjekt na základe hlásenia zo systému RAPEX,77) a o prijatom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. h), ak určený výrobok predstavuje vážne riziko,78)
c)Komisiu, členské štáty a úrad, že sa v Slovenskej republike preukázateľne zistilo podľa § 27 ods. 1 písm. g), že dodržaním harmonizovanej technickej normy nie je určený výrobok v zhode so základnou požiadavkou,
23
d)úrad a notifikovanú osobu o uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. g), ak je notifikovaná osoba zapojená do posudzovania zhody určeného výrobku a ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
e)úrad o skutočnostiach podľa odseku 6 písm. f) druhého bodu.
(5)V informácii podľa odseku 4 písm. a) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje, ktoré má k dispozícii, a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah.
(6)V informácii podľa odseku 4 písm. b) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje podľa osobitného predpisu,79) a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah,
e)vyjadrenie osoby podľa osobitného predpisu80) a
f)dôvod nezhody určeného výrobku so základnými požiadavkami alebo požiadavkami
24
ustanovenými týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ak je nezhoda spôsobená tým, že
1.určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
2.harmonizovaná technická norma, na základe ktorej je podľa § 22 posudzovaná zhoda určeného výrobku, má nedostatky.
(7)Ak technický predpis z oblasti posudzovania zhody ustanovuje iný oznamovací systém, orgán dohľadu nad určenými výrobkami postupuje podľa osobitných predpisov.81)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 71 81a znejú:
„71) Čl. 10 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
71a) Čl. 10 ods. 4 a čl. 13 nariadenia (EÚ) 2019/1020
72)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 70/2015 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky 326/2019 Z. z.
73)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 332/2019 Z. z.
74)Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 262/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 327/2019 Z. z.
75)Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
76)Čl. 34 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
77)Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z.
78)Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
79)Čl. 20 ods. 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
80)Čl. 18 ods. 3 nariadenia (EÚ)
25
2019/1020.
81)Napríklad nariadenie (EÚ) 2017/745 v platnom znení, nariadenie (EÚ) 2017/746.“.
Č: 19
O: 5
5. Informácie uvedené v odseku 4 druhom pododseku zahŕňajú všetky dostupné podrobnosti, najmä údaje potrebné na identifikáciu nevyhovujúceho elektrického zariadenia, údaje o pôvode zariadenia, povahe údajného nesúladu a súvisiaceho rizika, informácie o charaktere a trvaní prijatých vnútroštátnych opatrení a stanoviská, ktoré predložil príslušný hospodársky subjekt. Orgány dohľadu nad trhom predovšetkým uvedú, či je nesúlad spôsobený jedným z týchto dôvodov:
a) elektrické zariadenie nespĺňa bezpečnostné ciele uvedené v článku 3 a stanovené v prílohe I týkajúce sa zdravia alebo bezpečnosti osôb alebo domácich zvierat či majetku; alebo
b) nedostatkami harmonizovaných noriem uvedených v článku 12 alebo medzinárodných či vnútroštátnych noriem uvedených v článkoch 13 a 14, na základe ktorých sa stanovuje predpoklad zhody.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 29
O: 5-6
(5)V informácii podľa odseku 4 písm. a) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje, ktoré má k dispozícii, a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah.
(6)V informácii podľa odseku 4 písm. b) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje podľa osobitného predpisu,79) a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah,
e)vyjadrenie osoby podľa osobitného predpisu80) a
f)dôvod nezhody určeného výrobku so základnými požiadavkami alebo požiadavkami ustanovenými týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ak je nezhoda spôsobená tým, že
1.určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
Ú
26
2.harmonizovaná technická norma, na základe ktorej je podľa § 22 posudzovaná zhoda určeného výrobku, má nedostatky.
79)Čl. 20 ods. 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
80)Čl. 18 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
Č: 19
O: 6
6. Členské štáty, iné ako členské štáty, ktoré postup začali podľa tohto článku, bezodkladne informujú Komisiu a ostatné členské štáty o všetkých prijatých opatreniach a o akýchkoľvek dodatočných informáciách týkajúcich sa nesúladu príslušného elektrického zariadenia, ktoré majú k dispozícii, a o svojich námietkach v prípade nesúhlasu s prijatým vnútroštátnym opatrením.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 29
O: 2,4
P: b)
(2)Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“) môže podať Komisii na základe podnetu orgánu dohľadu nad určenými výrobkami námietku proti opatreniu, ktoré v inom členskom štáte prijme orgán dohľadu nad určenými výrobkami, ktorého cieľom je zakázať alebo obmedziť sprístupnenie určeného výrobku na trhu, jeho stiahnutie z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku, do troch mesiacov odo dňa zverejnenia hlásenia alebo do štyroch mesiacov pri určených výrobkoch podľa osobitného predpisu;74) ak členský štát alebo Komisia do troch mesiacov alebo štyroch mesiacov pri určených výrobkoch podľa osobitného predpisu74) odo dňa zverejnenia hlásenia nevznesie námietku proti opatreniu prijatému členským štátom, uvedené opatrenie sa pokladá za opodstatnené.
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami informuje
a)jednotný úrad pre spoluprácu, Komisiu a členský štát prostredníctvom informačného a komunikačného systému75) v rozsahu podľa osobitného predpisu76) o určenom výrobku a uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. d) j), ak sa preukázateľne zistí, že určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania
Ú
27
zhody,
b)ministerstvo hospodárstva o opatrení, ktoré prijal orgán dohľadu nad určenými výrobkami alebo hospodársky subjekt na základe hlásenia zo systému RAPEX,77) a o prijatom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. h), ak určený výrobok predstavuje vážne riziko,78)
c)Komisiu, členské štáty a úrad, že sa v Slovenskej republike preukázateľne zistilo podľa § 27 ods. 1 písm. g), že dodržaním harmonizovanej technickej normy nie je určený výrobok v zhode so základnou požiadavkou,
d)úrad a notifikovanú osobu o uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. g), ak je notifikovaná osoba zapojená do posudzovania zhody určeného výrobku a ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
e)úrad o skutočnostiach podľa odseku 6 písm. f) druhého bodu.
74)Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 262/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 327/2019 Z. z.
75)Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
76)Čl. 34 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
77)Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z.
78)Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
Č: 19
O: 7
7. Ak žiadny členský štát alebo Komisia v rámci troch mesiacov od prijatia informácií uvedených v odseku 4 druhom pododseku nevznesie námietku, pokiaľ ide o predbežné opatrenie prijaté
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 29
O: 2
(2)Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“) môže podať Komisii na základe podnetu orgánu dohľadu nad určenými výrobkami námietku proti opatreniu, ktoré v inom členskom štáte prijme orgán dohľadu nad
Ú
28
členským štátom, uvedené opatrenie sa pokladá za opodstatnené.
určenými výrobkami, ktorého cieľom je zakázať alebo obmedziť sprístupnenie určeného výrobku na trhu, jeho stiahnutie z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku, do troch mesiacov odo dňa zverejnenia hlásenia alebo do štyroch mesiacov pri určených výrobkoch podľa osobitného predpisu;74) ak členský štát alebo Komisia do troch mesiacov alebo štyroch mesiacov pri určených výrobkoch podľa osobitného predpisu74) odo dňa zverejnenia hlásenia nevznesie námietku proti opatreniu prijatému členským štátom, uvedené opatrenie sa pokladá za opodstatnené.
74)Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 262/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 327/2019 Z. z.
Č: 19
O: 8
8. Členské štáty zabezpečia bezodkladné prijatie vhodných reštriktívnych opatrení vo vzťahu k príslušnému elektrickému zariadeniu, ako napríklad stiahnutie tohto elektrického zariadenia z trhu.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 27
O: 1
P: f), h), i)
(1)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
f)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupňovanie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody a hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní nápravné opatrenie podľa písm. d),
h)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto
Ú
29
opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1.značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
2.značka podľa § 24 nie je umiestnená na určenom výrobku,
3.výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4.identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5.vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6.dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu nad určenými výrobkami predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7.informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, nesprávne alebo neúplné, alebo
8.iná administratívna požiadavka podľa § 5 alebo § 7 nie je splnená.
i)nariadiť hospodárskemu subjektu opatrenie, ktorým zakáže sprístupnenie určeného výrobku na trhu, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, ak určený výrobok môže ohroziť bezpečnosť alebo zdravie alebo predstavuje iné vážne riziko,
30
Č: 20
O: 1
1. Ak sú po ukončení postupu stanoveného v článku 19 ods. 3 a 4 vznesené námietky voči opatreniu prijatému členským štátom alebo ak sa Komisia domnieva, že vnútroštátne opatrenie je v rozpore s právnymi predpismi Únie, Komisia začne bezodkladne konzultovať s členskými štátmi a príslušným hospodárskym subjektom či subjektmi a vnútroštátne opatrenie zhodnotí. Na základe výsledkov tohto hodnotenia Komisia prijme vykonávací akt určujúci, či je, alebo nie je vnútroštátne opatrenie opodstatnené.
Rozhodnutie Komisie je určené všetkým členským štátom a Komisia ho okamžite oznámi týmto členským štátom a príslušnému hospodárskemu subjektu či subjektom.
n.a.
Ustanovenie upravuje postup Komisie.
Č: 20
O: 2
2. Ak sa vnútroštátne opatrenie považuje za opodstatnené, všetky členské štáty prijmú nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie stiahnutia elektrického zariadenia, ktoré nie je v súlade, z ich trhov a informujú o tom zodpovedajúcim spôsobom Komisiu.
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 27
O: 1
P: f), h), i)
§ 27
(1)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
f)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupňovanie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody a
31
hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní nápravné opatrenie podľa písm. d),
h)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1.značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
2.značka podľa § 24 nie je umiestnená na určenom výrobku,
3.výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4.identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5.vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6.dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu nad určenými výrobkami predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7.informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, nesprávne alebo neúplné, alebo
8.iná administratívna požiadavka podľa §
32
§ 29
O 4-7
5 alebo § 7 nie je splnená.
i)nariadiť hospodárskemu subjektu opatrenie, ktorým zakáže sprístupnenie určeného výrobku na trhu, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, ak určený výrobok môže ohroziť bezpečnosť alebo zdravie alebo predstavuje iné vážne riziko,
§ 29
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami informuje
a)jednotný úrad pre spoluprácu, Komisiu a členský štát prostredníctvom informačného a komunikačného systému75) v rozsahu podľa osobitného predpisu76) o určenom výrobku a uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. d) j), ak sa preukázateľne zistí, že určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
b)ministerstvo hospodárstva o opatrení, ktoré prijal orgán dohľadu nad určenými výrobkami alebo hospodársky subjekt na základe hlásenia zo systému RAPEX,77) a o prijatom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. h), ak určený výrobok predstavuje vážne riziko,78)
c)Komisiu, členské štáty a úrad, že sa v Slovenskej republike preukázateľne zistilo podľa § 27 ods. 1 písm. g), že dodržaním harmonizovanej technickej normy nie je určený výrobok v zhode so základnou požiadavkou,
d)úrad a notifikovanú osobu o uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. g), ak je notifikovaná osoba zapojená do posudzovania zhody určeného výrobku a ak orgán dohľadu nad
33
určenými výrobkami zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
e)úrad o skutočnostiach podľa odseku 6 písm. f) druhého bodu.
(5)V informácii podľa odseku 4 písm. a) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje, ktoré má k dispozícii, a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah.
(6)V informácii podľa odseku 4 písm. b) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje podľa osobitného predpisu,79) a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah,
e)vyjadrenie osoby podľa osobitného predpisu80) a
f)dôvod nezhody určeného výrobku so základnými požiadavkami alebo požiadavkami ustanovenými týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ak je nezhoda spôsobená tým, že
1.určený výrobok nespĺňa základnú
34
požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
2.harmonizovaná technická norma, na základe ktorej je podľa § 22 posudzovaná zhoda určeného výrobku, má nedostatky.
(7)Ak technický predpis z oblasti posudzovania zhody ustanovuje iný oznamovací systém, orgán dohľadu nad určenými výrobkami postupuje podľa osobitných predpisov.81)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 71 81a znejú:
„71) Čl. 10 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
71a) Čl. 10 ods. 4 a čl. 13 nariadenia (EÚ) 2019/1020
72)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 70/2015 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky 326/2019 Z. z.
73)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 332/2019 Z. z.
74)Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 262/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 327/2019 Z. z.
75)Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
76)Čl. 34 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
77)Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z.
78)Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
79)Čl. 20 ods. 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
80)Čl. 18 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
81)Napríklad nariadenie (EÚ) 2017/745 v platnom znení, nariadenie (EÚ) 2017/746.
Č: 20
3. Ak sa vnútroštátne opatrenie
n.a.
Ustanovenie
35
O: 3
považuje za opodstatnené a nesúlad elektrického zariadenia sa pripisuje nedostatkom harmonizovaných noriem uvedených v článku 19 ods. 5 písm. b) tejto smernice, Komisia uplatňuje postup stanovený v článku 11 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012.
upravuje postup Komisie.
Č: 21
O: 1
1. Ak po vykonaní hodnotenia podľa článku 19 ods. 1 členský štát zistí, že hoci je elektrické zariadenie v súlade s touto smernicou, predstavuje riziko pre zdravie alebo bezpečnosť osôb alebo domáce zvieratá či majetok, požiada príslušný hospodársky subjekt, aby prijal všetky primerané opatrenia na zabezpečenie toho, aby príslušné elektrické zariadenie pri uvedení na trh už nepredstavovalo toto riziko, alebo aby ho z trhu stiahol, alebo ho spätne prevzal v primeranej a charakteru rizika úmernej lehote, ktorú určí.
N
Xxx/2021 Z. z.
§ 27
O: 1
P: f), h), i)
§ 27
(1)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
f)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupňovanie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak na základe hodnotenia vlastností určeného výrobku podľa písmen a) c) zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody a hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní nápravné opatrenie podľa písm. d),
h)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1.značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
2.značka podľa § 24 nie je umiestnená na určenom výrobku,
U
36
3.výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4.identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5.vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6.dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu nad určenými výrobkami predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7.informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, nesprávne alebo neúplné, alebo
8.iná administratívna požiadavka podľa § 5 alebo § 7 nie je splnená.
i)nariadiť hospodárskemu subjektu opatrenie, ktorým zakáže sprístupnenie určeného výrobku na trhu, stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, ak určený výrobok môže ohroziť bezpečnosť alebo zdravie alebo predstavuje iné vážne riziko,
§ 29
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami informuje
a)jednotný úrad pre spoluprácu, Komisiu a členský štát prostredníctvom informačného a komunikačného systému75) v rozsahu podľa
37
osobitného predpisu76) o určenom výrobku a uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. d) j), ak sa preukázateľne zistí, že určený výrobok predstavuje ohrozenie oprávneného záujmu, aj keď spĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
b)ministerstvo hospodárstva o opatrení, ktoré prijal orgán dohľadu nad určenými výrobkami alebo hospodársky subjekt na základe hlásenia zo systému RAPEX,77) a o prijatom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. h), ak určený výrobok predstavuje vážne riziko,78)
c)Komisiu, členské štáty a úrad, že sa v Slovenskej republike preukázateľne zistilo podľa § 27 ods. 1 písm. g), že dodržaním harmonizovanej technickej normy nie je určený výrobok v zhode so základnou požiadavkou,
d)úrad a notifikovanú osobu o uloženom opatrení podľa § 27 ods. 1 písm. g), ak je notifikovaná osoba zapojená do posudzovania zhody určeného výrobku a ak orgán dohľadu nad určenými výrobkami zistí, že určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
e)úrad o skutočnostiach podľa odseku 6 písm. f) druhého bodu.
(5)V informácii podľa odseku 4 písm. a) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje, ktoré má k dispozícii, a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka
38
posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah.
(6)V informácii podľa odseku 4 písm. b) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje podľa osobitného predpisu,79) a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah,
e)vyjadrenie osoby podľa osobitného predpisu80) a
f)dôvod nezhody určeného výrobku so základnými požiadavkami alebo požiadavkami ustanovenými týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ak je nezhoda spôsobená tým, že
1.určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
2.harmonizovaná technická norma, na základe ktorej je podľa § 22 posudzovaná zhoda určeného výrobku, má nedostatky.
(7)Ak technický predpis z oblasti posudzovania zhody ustanovuje iný oznamovací systém, orgán dohľadu nad určenými výrobkami postupuje podľa osobitných predpisov.81)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 71 81a znejú:
„71) Čl. 10 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
71a) Čl. 10 ods. 4 a čl. 13 nariadenia (EÚ) 2019/1020
39
72)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 70/2015 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky 326/2019 Z. z.
73)Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 193/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 332/2019 Z. z.
74)Napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 262/2016 Z. z. v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 327/2019 Z. z.
75)Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
76)Čl. 34 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
77)Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z.
78)Čl. 19 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
79)Čl. 20 ods. 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
80)Čl. 18 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
81)Napríklad nariadenie (EÚ) 2017/745 v platnom znení, nariadenie (EÚ) 2017/746.
Č: 21
O: 3
3. Členský štát bezodkladne informuje Komisiu a ostatné členské štáty. Tieto informácie zahŕňajú všetky údaje, ktoré sú k dispozícii, najmä údaje potrebné na identifikáciu príslušného elektrického zariadenia, pôvod a dodávateľský reťazec elektrického zariadenia, povahu možného rizika a charakter a trvanie prijatých vnútroštátnych opatrení.
N
Xxx/2021 Z. z.
§ 29
O: 5-6
(5)V informácii podľa odseku 4 písm. a) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje, ktoré má k dispozícii, a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah.
(6)V informácii podľa odseku 4 písm. b) orgán dohľadu nad určenými výrobkami uvedie údaje podľa osobitného predpisu,79) a to
a)identifikáciu určeného výrobku,
U
40
b)pôvod a dodávateľský reťazec určeného výrobku,
c)povahu nesúladu a opis hroziaceho rizika vrátane zhrnutia výsledkov a záverov hodnotenia určeného výrobku, ktoré sa týka posúdenia úrovne ohrozenia oprávneného záujmu,
d)prijaté opatrenie, jeho trvanie a rozsah,
e)vyjadrenie osoby podľa osobitného predpisu80) a
f)dôvod nezhody určeného výrobku so základnými požiadavkami alebo požiadavkami ustanovenými týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody, ak je nezhoda spôsobená tým, že
1.určený výrobok nespĺňa základnú požiadavku alebo požiadavku ustanovenú týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
2.harmonizovaná technická norma, na základe ktorej je podľa § 22 posudzovaná zhoda určeného výrobku, má nedostatky.
79)Čl. 20 ods. 3 a 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
80)Čl. 18 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020.
Č: 21
O: 4
4. Komisia začne bezodkladne konzultovať s členskými štátmi a príslušným hospodárskym subjektom alebo subjektmi a zhodnotí prijaté vnútroštátne opatrenia. Na základe výsledkov tohto hodnotenia Komisia prostredníctvom vykonávacích aktov rozhodne, či je, alebo nie je vnútroštátne opatrenie opodstatnené, a podľa potreby navrhne primerané opatrenia.
n.a.
Ustanovenie upravuje postup Komisie.
41
Vykonávacie akty uvedené v prvom pododseku tohto odseku sa prijmú v súlade s postupom preskúmania uvedeným v článku 23 ods. 2
Komisia prijme z riadne odôvodnených vážnych a naliehavých dôvodov týkajúcich sa ochrany zdravia a bezpečnosti osôb alebo domácich zvierat či majetku okamžite uplatniteľné vykonávacie akty v súlade s postupom uvedeným v článku 23 ods. 3
Č: 21
O: 2
5. Rozhodnutie Komisie je určené všetkým členským štátom a Komisia ho okamžite oznámi týmto členským štátom a príslušnému hospodárskemu subjektu či subjektom.
n.a.
Ustanovenie upravuje postup Komisie.
Č: 22
O: 1
1. Bez toho, aby bol dotknutý článok 19, ak členský štát dospeje k jednému z týchto zistení, požiada príslušný hospodársky subjekt, aby daný nesúlad odstránil:
a) označenie CE bolo umiestnené v rozpore s článkom 30 nariadenia (ES) č. 765/2008 alebo článkom 17 tejto smernice;
b) označenie CE nebolo umiestnené;
c) EÚ vyhlásenie o zhode nebolo vydané;
d) EÚ vyhlásenie o zhode nebolo vydané správne;
e) technická dokumentácia nie je k dispozícii alebo úplná;
f) informácie uvedené v článku 6 ods. 6 alebo článku 8 ods. 3 chýbajú, sú nesprávne alebo
N
Xxx/2021
Z. z.
§ 27
O: 1
P: h)
(1)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami je pri výkone dohľadu oprávnený
h)uložiť opatrenie hospodárskemu subjektu na odstránenie zisteného nedostatku, ktorým zakáže alebo obmedzí sprístupnenie určeného výroku na trhu, nariadi stiahnutie určeného výrobku z trhu alebo spätné prevzatie určeného výrobku z trhu, a na vykonanie tohto opatrenia určiť lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ak
1.značka je umiestnená na určenom výrobku v rozpore s § 24 alebo s osobitným predpisom,40)
2.značka podľa § 24 nie je umiestnená na
Ú
42
neúplné;
g) nie je splnená iná administratívna požiadavka uvedená v článku 6 alebo článku 8.
určenom výrobku,
3.výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, je označený značkou podľa § 24 alebo označenie CE je umiestnené v rozpore s § 25 ods. 6,
4.identifikačné číslo notifikovanej osoby, ktorá je zapojená do fázy posudzovania výroby, je umiestnené v rozpore s § 25 alebo nie je umiestnené,
5.vyhlásenie o zhode alebo iné vyhlásenie ustanovené podľa technického predpisu z oblasti posudzovania zhody je nesprávne alebo neúplné alebo nie je vydané alebo nesprevádza určený výrobok, ak to vyžaduje technický predpis z oblasti posudzovania zhody,
6.dokumentácia podľa písmena b) nie je orgánu dohľadu nad určenými výrobkami predložená alebo je neúplná alebo nie je v súlade s technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
7.informácie podľa § 5 ods. 1 písm. k) alebo § 7 ods. 2 písm. a) chýbajú, sú nesprávne alebo neúplné, alebo
8.iná administratívna požiadavka podľa § 5 alebo § 7 nie je splnená.
Č 24
Sankcie
Členské štáty stanovia pravidlá týkajúce sa sankcií, uplatniteľných na porušenia ustanovení
N
Xxx/2021 Z. z.
§ 28
O: 1-4
§ 28
Sankcie
(1)Úrad uloží pokutu od 350 eur do 35 000
43
vnútroštátneho práva prijatých podľa tejto smernice hospodárskymi subjektmi, a prijmú všetky potrebné opatrenia na zabezpečenie ich vykonávania. Tieto pravidlá môžu za závažné porušenia zahŕňať trestné sankcie.
Stanovené sankcie musia byť účinné, primerané a odrádzajúce.
eur tomu, kto
a)neoprávnene vydá, pozmení alebo sfalšuje výstupný dokument posudzovania zhody,
b)neoprávnene vystupuje ako autorizovaná osoba alebo notifikovaná osoba,
c)poruší povinnosť podľa § 21 ods. 2 písm. b).
(2)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami uloží pokutu od 200 eur do 200 000 eur tomu, kto poruší ustanovenia tohto zákona alebo ustanovenia technického predpisu z oblasti posudzovania zhody tým, že
a)umiestni značku na určený výrobok, ktorá môže viesť k zámene so značkou alebo k uvedeniu do omylu,
b)výrobok, ktorý nie je určeným výrobkom podľa § 4 ods. 1, označí značkou podľa § 24 alebo označenie CE umiestni v rozpore s § 25 ods. 6,
c)nevydá alebo neoprávnene vydá vyhlásenie o zhode,
d)sprístupní na trhu určený výrobok bez posudzovania zhody určeného výrobku,
e)sprístupni na trhu určený výrobok, o ktorom nevie preukázať posudzovanie zhody určeného výrobku,
f)sprístupní na trhu určený výrobok s posudzovaním zhody určeného výrobku, ktorý nespĺňa základné požiadavky,
g)nesplní niektoré opatrenie uložené orgánom dohľadu nad určenými výrobkami podľa § 27 ods. 1 písm. d) až j).
(3)Orgán dohľadu nad určenými
44
výrobkami uloží pokutu od 100 eur do 10 000 eur tomu, kto poruší inú povinnosť hospodárskeho subjektu ako povinnosť podľa odsekov 1 a 2.
(4)Orgán dohľadu nad určenými výrobkami uloží pokutu od 100 eur do 10 000 eur hospodárskemu subjektu podľa osobitného predpisu,23) ktorý poruší povinnosti podľa § 9a.
23) Čl. 2 ods. 7 nariadenia (ES) č. 765/2008.
Zoznam všeobecne záväzných právnych predpisov preberajúcich smernicu: (uveďte číslo smernice)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/35/eú z 26. februára 2014 o harmonizácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa sprístupnenia elektrického zariadenia určeného na používanie v rámci určitých limitov napätia na trhu (Text s významom pre EHP).
Por. č.
Názov predpisu:
1.
2.
Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. Xx/2021 z ... 2021, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.