1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu:463/2021
480a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 480a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
____________________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 662 zo dňa 30. marca 2021 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 480) (prostredníctvom skráteného legislatívneho konania) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť:
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 255 zo dňa 30. marca 2021)
2
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 160 zo dňa 30. marca 2021)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K Čl. I
Nový bod 1
Pred doterajší bod 1 sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V poznámke pod čiarou k odkazu 2 sa za slová „ods. 5“ vkladajú slová „a 6“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V záujme právnej istoty sa navrhuje spresnenie, že možnosť doručiť oznámenie o predlžení lehoty na podanie daňového priznania iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom sa týka všetkých takýchto oznámení podávaných v roku 2021. Zostáva však zachovaná povinnosť daňových subjektov doručovať takéto oznámenie v lehote ustanovenej zákonom o dani z príjmov.
Návrhom sa tiež rozšíri možnosť podať takéto oznámenie pre všetky daňové subjekty, teda aj tie, ktoré povinné komunikovať s finančnou správou elektronickými prostriedkami.
Cieľom tohto rozšírenia je nielen obmedziť mobilitu, ale aj zjednodušiť a urýchliť komunikáciu s finančnou správou v súvislosti s pandémiou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K Čl. I
K bodu 1
V bode 1 v § 3a druhá veta znie: „Takéto podanie urobené v roku 2021 sa považuje za doručené.“ a posledná veta sa vypúšťa.
V záujme právnej istoty sa navrhuje spresnenie, že možnosť doručiť oznámenie o predlžení lehoty na podanie daňového priznania iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom sa týka všetkých takýchto oznámení podávaných v roku 2021. Zostáva však zachovaná povinnosť daňových subjektov doručovať takéto oznámenie v lehote ustanovenej zákonom o dani z príjmov.
Návrhom sa tiež rozšíri možnosť podať takéto oznámenie pre všetky daňové subjekty, teda aj tie, ktoré povinné komunikovať s finančnou správou elektronickými prostriedkami.
3
Cieľom tohto rozšírenia je nielen obmedziť mobilitu, ale aj zjednodušiť a urýchliť komunikáciu s finančnou správou v súvislosti s pandémiou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.K Čl. I
K bodu 3
Bod 3 znie:
„3. Za § 24m sa vkladá § 24ma, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠24ma
Predaj spotrebiteľského balenia cigariet označeného kontrolnou známkou, na ktorej je uvedený znak, ktorým je veľké písmeno "G" a spotrebiteľského balenia bezdymového tabakového výrobku označeného kontrolnou známkou, na ktorej je uvedený znak, ktorým je veľké písmeno „C“
(1)Ak daňový subjekt predáva, ponúka na predaj alebo skladuje spotrebiteľské balenie cigariet označené kontrolnou známkou podľa osobitného predpisu40va) a z dôvodu negatívnych následkov pandémie takéto spotrebiteľské balenie nepredá do 31. marca 2021, možno takéto spotrebiteľské balenie predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať do vypredania zásob.
(2)Ak daňový subjekt predáva spotrebiteľské balenie bezdymového tabakového výrobku označené kontrolnou známkou podľa osobitného predpisu40vb) a z dôvodu negatívnych následkov pandémie takéto spotrebiteľské balenie nepredá do 30. apríla 2021, možno takéto spotrebiteľské balenie predávať najneskôr do 30. júna 2021; po tomto dátume sa takto označené spotrebiteľské balenie bezdymového tabakového výrobku považuje za neoznačené. Daňový subjekt, ktorý nepredal takéto spotrebiteľské balenie do 30. júna 2021, je povinný do 15. júla 2021 oznámiť colnému úradu množstvo takéhoto spotrebiteľského balenia a zároveň v tejto lehote požiadať miestne príslušný colný úrad o jeho zničenie; colný úrad takéto spotrebiteľské balenie bezdymového tabakového výrobku zničí na náklady daňového subjektu a o zničení vyhotoví protokol o zničení, pričom ustanovenie osobitného predpisu40vc) sa nepoužije.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 40va až 40vc znejú:
40va) § 44ab ods. 6 zákona č. 106/2004 Z. z. v znení zákona č. 390/2020 Z. z.
40vb) § 44ab ods. 12 zákona č. 106/2004 Z. z. v znení zákona č. 390/2020 Z. z.
40vc) § 41 ods. 1 písm. a) zákona č. 106/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.".
Návrhom ustanovenia sa sleduje najmä nastavenie dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021.
Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
Zároveň sa posunom lehoty dopredaja spotrebiteľského balenia bezdymových tabakových výrobkov z 30. apríla do 30. júna 2021
4
reaguje na problematickú situáciu súvisiacu s predajom aj týchto tabakových výrobkov v nadväznosti na platné pandemické opatrenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.K čl. I
Za bod 4 sa vkladajú nové body 5 a 6, ktoré znejú:
„5. Za § 33 sa vkladá § 33aa, ktorý znie:
㤠33aa
Lehota na použitie bežných výdavkov poskytnutých po 31. júli rozpočtového roka 2020 podľa osobitného predpisu,54) ktoré nebolo možné použiť z dôvodu negatívnych následkov pandémie, sa považuje za dodržanú, ak sa tieto výdavky použijú najneskôr do konca rozpočtového roka 2021.“.
6. V § 33a ods. 1 sa číslo „2021“ nahrádza číslom „2022“ a na konci sa pripája táto veta: „Kapitálové výdavky rozpočtované na rozpočtový rok 2019, ktoré neboli použité do konca roka 2021 v súlade s osobitným predpisom,54a) možno použiť do 31. decembra 2022.“.“.
Doterajší bod 5 sa primerane prečísluje.
Účinnosť nových bodov 5 a 6 sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Vzhľadom na pretrvávajúce obdobie pandémie sa touto úpravou vytvára priestor na použitie bežných výdavkov štátneho rozpočtu z predchádzajúceho roka s výnimkou miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní a odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer po 31. júli rozpočtového roka 2020, ktoré z dôvodu pandémie nebolo možné použiť do 31. marca 2021, do konca rozpočtového roka 2021.
V zmysle § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované.
Vzhľadom na pretrvávajúce obdobie pandémie došlo k sťaženiu použitia kapitálových výdavkov, preto sa navrhovanou úpravou predlžuje lehota na použitie kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu rozpočtovaných na rok 2018, do konca roka 2022 a zároveň sa vytvára priestor na použitie kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu rozpočtovaných na rok 2019, ktoré nebolo možné použiť do konca roka 2021, do 31. decembra 2022.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1, 2, 3 a 4 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 480) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (tlač 480a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 161 z 30. marca 2021.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Mariána Viskupiča, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 30. marca 2021
Marián Viskupič, v.r.
predseda
Výbor NR SR pre financie a rozpočet