Zmluvy a ich plnenia súvisiace s dostavbou tretieho  
a štvrtého bloku jadrovej elektrárne Mochovce  
SPRÁVA O VÝSLEDKU KONTROLY ZMLÚV A ICH PLNENÍ  
SÚVISIACICH S DOSTAVBOU TRETIEHO A ŠTVRTÉHO BLOKU  
JADROVEJ ELEKTRÁRNE MOCHOVCE  
NKÚ SR vykonal v posledných piatich rokoch dve kontroly v Slovenských elektrárňach, a.s. (ďalej len  
„SE“).  
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1354 zo dňa 24.09.2014 požiadala NKÚ SR o vykonanie  
kontroly hospodárenia s finančnými prostriedkami v SE z dôvodu ďalšieho navýšenia investičných  
nákladov a rozpočtu na projekt dostavby tretieho a štvrtého bloku Jadrovej elektrárne Mochovce (ďalej  
len „EMO34“) a posunov termínov ich dostavby, ako aj v súvislosti s už uskutočnenými navýšeniami  
rozpočtu dostavby jadrovej elektrárne. V súvislosti s kontrolou vykonanou v roku 2015 Úrad konštatuje,  
že výsledkom kontroly nebola venovaná náležitá pozornosť – predložené výsledky neboli NR SR  
prerokované.  
Dôvodom pre zaradenie kontrolnej akcie do Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR v roku 2019 boli  
identifikované riziká spojené s nehospodárnym konaním pri dostavbe EMO34. Za jedno  
z najvýznamnejších rizík sa javilo riziko nevýhodného uzatvárania zmlúv a ich dodatkov, duplicitných,  
príp. viacnásobných plnení a riziká spojené so zavedeným vnútorným kontrolným prostredím v SE.  
Takéto riziká majú za následok posúvanie termínov spustenia oboch blokov do prevádzky a najmä  
navyšovanie rozpočtu dostavby EMO34. Detailné preverenie bolo vykonané na vzorke piatich zmlúv  
o dielo.  
V predloženom materiáli uvádzame hlavné kontrolné zistenia z oboch kontrol, aby bola názorne  
zdokumentovaná skutočnosť, že ak by SE, MH SR a príslušné orgány štátu, vrátane NR SR adekvátne  
reagovali na zistenia a odporúčania NKÚ SR z roku 2015, viaceré závažné problémy, na ktoré poukazujú  
závery kontroly z roku 2020, by nevznikli.  
SE sú najväčšou obchodnou spoločnosťou v SR s majetkovým podielom štátu. Jej hlavnou  
podnikateľskou činnosťou je výroba a predaj elektriny. V posledných rokoch celospoločensky najviac  
rezonuje problematika dostavby EMO34. Pre každý blok je projektované maximálne dosiahnutie  
elektrického výkonu 530 MW. Podľa aktuálnych prepočtov SE by výroba dvoch dostavaných blokov mala  
zabezpečiť pokrytie až 26 % potreby elektriny v Slovenskej republike. Dostavba obidvoch blokov  
predstavuje najväčšiu investíciu v SR, ktorá nie je financovaná z verejných zdrojov, ale schválených a  
poskytnutých úverov.  
Výstavba EMO34 sa začala v roku 1985, ale pre nedostatok finančných prostriedkov bola v roku 1992  
pozastavená. Po vstupe súkromného strategického akcionára do SE v roku 2006 boli obnovené plány na  
dostavbu EMO34.  
Štúdia realizovateľnosti dokončenia dostavby obidvoch blokov bola spracovaná v roku 2007. Štúdia  
obsahovala strategické, ekonomické, technické, prevádzkové a environmentálne analýzy a stala sa  
základom pre rozhodovanie ako bude pokračovať projekt dostavby. Spustenie tretieho bloku bolo  
očakávané v termíne do 30.11.2012 a štvrtého bloku do 30.06.2013. Celková potreba financovania  
predstavovala v tom čase 2,861 mld. eur. Uvedené očakávania sa z časového ani finančného hľadiska  
nenaplnili dodnes. Projekt dostavby nie je ani v súčasnosti ukončený, došlo k 11 predlženiam termínov  
ukončenia dostavby, neustálym požiadavkám na zvýšenie rozpočtu, viacerým úpravám Úvodného  
2
projektu, personálnym, technickým problémom ap. Posledný schválený rozpočet na dostavbu, schválený  
Valným zhromaždením SE, vo výške 5,67 mld. eur však podľa NKÚ SR nemusí byť konečný.  
SE reportovali ku koncu roka 2019 vysoký stupeň postupu prác pri dostavbe – 99,3% v rámci tretieho  
bloku a 87,1% v rámci štvrtého bloku. V kontexte hlavnej podnikateľskej činnosti ako aj samotnej dostavby  
je potrebné zdôrazniť význam SE ako súčasť kritickej infraštruktúry v zmysle zákona NR SR č. 45/2011  
Z.z. o kritickej infraštruktúre. Obzvlášť v aktuálne pretrvávajúcom období koronakrízy narušenie,  
znefunkčnenie alebo zničenie by malo závažné nepriaznivé dôsledky na uskutočňovanie hospodárskej a  
sociálnej funkcie štátu, a tým na kvalitu života obyvateľov z hľadiska ochrany ich života, zdravia,  
bezpečnosti, majetku, ako aj životného prostredia. Z pohľadu funkcií tohto kľúčového prvku kritickej  
infraštruktúry, uplatňovania akcionárskych práv a povinností a regulačného rámca smerom k SE ako aj  
ochrany finančných záujmov SR, považuje NKÚ SR tému financovania dostavby za mimoriadne  
aktuálnu a významnú.  
Tým, že financovanie dostavby EMO34 sa realizuje prostredníctvom poskytnutých úverových zdrojov,  
NKÚ SR dáva do popredia fakt, že prostredníctvom majetkovej účasti štátu v SE, sa štát, ako bonitný  
subjekt, spolupodieľa na ručení záväzkov SE. To znamená, že štát znáša možné riziká, ktoré by mohli  
súvisieť so splatnosťou záväzkov v prípade neúspechu tohto významného investičného projektu.  
Dôsledky prípadnej výzvy na okamžitú splatnosť záväzkov môžu mať pre Slovenskú republiku a jej  
ekonomiku vážne dopady v podobe zvýšeného tlaku na verejné financie, vedenia právnych sporov ap.  
V posledných troch rokoch SE vykázali v zmysle individuálnej účtovnej závierky čistý zisk s klesajúcou  
tendenciou v rozmedzí 66,13 mil. eur - 17,97 mil. eur. Z pohľadu meškania riadneho spustenia EMO34  
do plnej prevádzky je dôležité upozorniť na ekonomické straty štátu, ako spoluvlastníka akcií. Straty  
štátu vyplývajú z absentujúcich výnosov z výroby a predaja elektrickej energie, ktoré majú vplyv na  
celkový hospodársky výsledok SE ako aj na podiel akcionárov na zisku vo forme dividend. V roku 2020  
o to viac, keďže došlo k takmer 30%-nému medziročnému nárastu cien elektrickej energie na  
komoditnom trhu. Okrem potreby ďalších finančných zdrojov na investície, dostavba EMO34 naopak  
elektrickú energiu spotrebováva, napr. takmer 50 GWh v roku 2019.  
SE v súvislosti s dostavbou EMO34 uzatvorili v období od 01.01.2009 do 31.08.2019 zmluvy v celkovom  
objeme 4,568 mld. eur. Keďže NKÚ SR svojou kontrolou na prelome rokov 2019 a 2020 pokrylo iba  
3,32% zazmluvnených finančných prostriedkov (tzn. zmluvy vo výške 151,78 mil. eur), v rámci ktorých  
identifikoval veľmi závažné zistenia, existuje riziko rozsiahlejších ekonomických škôd.  
Na základe výsledkov kontrol NKÚ SR konštatuje, že SE dostatočným spôsobom nezvládli proces  
dostavby EMO34 a nebola zabezpečená dostatočná riadiaca, koordinačná a kontrolná funkcia, čo  
malo za následok aj posunutie termínov dostavby EMO34 a z toho vyplývajúci nárast nákladov. NKÚ SR  
má za to, že MH SR, ktoré koná v mene Slovenskej republiky v kľúčových orgánoch SE, neuplatňuje  
záujmy štátu riadne a dostatočne.  
Závery kontroly vybraných zmlúv preukázali, že k hlavným dôvodom neustáleho posúvania termínov  
ukončenia a najmä navyšovania rozpočtu projektov (vyplývajúcich zo zmlúv o dielo) patrili :  
-
-
-
-
-
zmeny v úvodnom projekte, zmeny vo vykonávacích projektoch,  
nedostatočné, resp. chybné technické riešenia,  
požiadavky zo strany SE na zhotoviteľov,  
zmeny vynútené nevyhovujúcim stavom, legislatívou a/alebo zhotoviteľom,  
veľké množstvo modifikácií (variácií) technického charakteru a ďalšie.  
3
Vyššie uvedené vplyvy boli vzájomne previazané, a teda nebolo možné ich jednotlivo finančne vyhodnotiť  
vzhľadom na ich komplexnosť ako aj technickú povahu.  
Najväčší vplyv na navyšovanie rozpočtov projektov však mali nové zmluvné plnenia prostredníctvom  
nových dodatkov k zmluvám, ktoré v prevažnej miere enormne zvyšovali rozpočet projektov. Ďalšími  
dôvodmi, podľa NKÚ SR, bola vysoká závislosť na zhotoviteľoch, čo bolo spôsobené zadávaním  
vypracovania vykonávacieho projektu zhotoviteľovi. Za rizikovú oblasť NKÚ SR považuje aj zmeny v  
kľúčových pozíciách objednávateľa (SE), skúsenosti ako aj vysokú mieru vád a nedorobkov, ktoré sa  
odstraňovali počas realizácie diela a ktoré, podľa SE, prevažne znášali na vlastné náklady zhotovitelia.  
Možno predpokladať, že pri takmer úplnom čerpaní zmluvne dohodnutých cien zhotovitelia museli počítať  
s dostatočnou maržou, ktorá by pokrývala náklady súvisiace so vznikom vád, nedorobkov, prípadne  
škôd vzniknutých činnosťou v rámci realizácie inej zmluvy o dielo.  
Rizikovou oblasťou boli aj opätovné výkony zo strany zhotoviteľa, ktoré boli zapríčinené, okrem iného,  
aj nesprávnym usmerňovaním zo strany SE. Tieto výkony boli financované SE. SE nevedeli preukázať  
objem vynaložených finančných prostriedkov, ktoré vznikli v dôsledku nesprávneho usmerňovania voči  
zhotoviteľom.  
Za obzvlášť závažné NKÚ SR považuje potvrdené cenové rozdiely v totožných i obdobných položkách  
rozpočtov projektov. V niektorých ďalších prípadoch NKÚ SR identifikoval aj podozrenie z uplatnenia  
cenových rozdielov v totožných položkách. V tomto prípade k cenotvorbám nebol uplatnený rovnaký  
prístup. Tým, že sa realizácia dostavby ako i parciálnych projektov neustále predlžuje, začínajú sa  
prejavovať vady nefunkčnosti dodaných komponentov. Tie boli dodané v prvých rokoch dodávok  
a výkonov na diele. Uvedené výmeny si vyžadujú ďalšie finančné zdroje, čo sa realizuje na ťarchu SE.  
Na základe predložených podkladov k uzatváraniu zmlúv a ich dodatkov, považujeme za vysoko rizikové  
ich uzatváranie prostredníctvom priameho zadania, a to z dôvodov možného koluzívneho správania,  
konfliktu záujmov v kontexte narušenia pravidiel hospodárskej súťaže.  
Na základe zistených skutočností NKÚ SR navrhuje výboru NR SR zaviazať ministra hospodárstva SR,  
ako štatutára reprezentanta výkonu práv a povinností Slovenskej republiky v SE, prijať nasledujúce  
odporúčania:  
1. Posilniť vplyv štátu prostredníctvom nominácie riaditeľa interného audítora SE tak, ako je  
uvedené v Štatúte SE  
NKÚ SR má za to, že MH SR si ako predstaviteľ a vlastník 34% akcií štátu neuplatnil nomináciu  
na post riaditeľa interného auditu. Uvedené právo nominácie je stanovené v Štatúte  
predstavenstva SE, podľa ktorého cit. „pokiaľ SR vlastní aspoň 33 % akcií Spoločnosti, bude mať  
SR právo nominovať do Predstavenstva nominanta s adekvátnym vzdelaním, odbornou  
skúsenosťou a bez konfliktu záujmov, na ustanovenie za riaditeľa interného auditu Spoločnosti,  
a odvolať takéhoto nominanta a navrhnúť náhradného nominanta, a akcionári sa zaväzujú využiť  
svoje oprávnenia na zabezpečenie vymenovania alebo odvolania takéhoto kandidáta, ak o to  
požiada SR, členovia Predstavenstva nominovaní akcionármi budú najmä hlasovať  
zodpovedajúcim spôsobom a takýto člen podporí návrh SR“. Uvedené považujeme za zníženie  
vplyvu štátu pri výkone akcionárskych práv.  
2. Zabezpečiť pravidelný reporting zástupcov štátu o ich pôsobení v nominovaných  
pozíciách v orgánoch SE a uvádzať dôvody ich hlasovania a vyjadrenia v kľúčových  
pracovných skupinách (napr. riadiaci výbor)  
4
Dozorná rada ani žiaden jej člen neuplatnil otázky na zasadnutiach Dozornej rady alebo  
Predstavenstva pri prerokovávaní a schvaľovaní predmetných zmlúv. Taktiež, Dozorná rada ani  
žiaden jej člen neinformoval o prípadných zisteniach, resp. neprezentoval výsledky svojej  
kontrolnej činnosti akcionárom alebo Valnému zhromaždeniu. Z predloženej dokumentácie  
a poskytnutých informácií nevyplývali žiadne stanoviská, resp. odporúčania zástupcov štátu,  
ktoré by preukazovali výhrady k skutočnostiam, ktoré zistil NKÚ SR svojou kontrolnou činnosťou,  
prípadne ktoré zistil interný audit SE.  
3. Zintenzívniť auditnú činnosť so zameraním na kontroly nákladov projektov, a to najmä  
z pohľadu ich hospodárnosti a efektívnosti ako aj spôsobu výberu zhotoviteľov  
NKÚ SR zhodnotil kvalitu práce interného auditu ako primeranú. Výstupom vzorky správ  
interného auditu boli závažné zistenia, ktoré si vyžadovali bezodkladnú nápravu. Tie boli  
premietnuté do akčného plánu a ich plnenie bolo predložené Predstavenstvu SE. NKÚ SR  
odporúča zintenzívnenie auditnej činnosti v súvislosti so závažnými zisteniami, ktoré vyplývajú  
z výsledkov kontrol. Ide napr. o potvrdené cenové rozdiely v totožných položkách rôznych  
dodávateľov, netransparentnosť pri stanovovaní cenotvorby a z toho vyplývajúca absencia  
interného posúdenia hospodárnosti výdavkov, duplicitné výdavky z dôvodu preklasifikovania  
alebo zmeny technických parametrov, výdavky vyvolané zmenovými požiadavkami (vrátane  
výdavkov na riadenie staveniska, motivačných bonusových položiek, aktivít na požiadanie ap.),  
neustále posúvanie termínov, neuplatnenie sankcií, nevýhodné ustanovenia zmlúv,  
nezdôvodnené komerčné rozhodnutia pri obstarávaní, závislosť na zhotoviteľovi a z toho plynúca  
slabá negociačná pozícia SE, nutnosť výmeny komponentov z dôvodu dlhodobej realizácie diela  
atď.  
Zvýšená auditná a kontrolná činnosť by, podľa NKÚ SR, mala pokrývať väčšiu vzorku zmlúv,  
projektov, resp. transakcií s prioritným zameraním na ekonomické, právne a technické aspekty  
diela.  
4. Pravidelne vyhodnocovať možné negatívne sociálne, hospodárske a environmentálne  
dopady z predlžovania dostavby EMO34 a informovať o nich NR SR  
Dôsledkom navyšovania rozpočtu a meškania projektu dostavby EMO34 je zvýšená potreba  
finančných zdrojov, čo znižuje rentabilitu tohto projektu. Je nevyhnutné, aby reprezentant štátu  
na pravidelnej báze analyzoval, vyhodnocoval a tam, kde je to relevantné, aj finančne  
vyčísľoval prínosy pre štát, vzniknuté straty a celkovú pozíciu štátu s ohľadom na možné  
riziká a príslušné dopady. Napríklad, nie sú verejne známe informácie o tom, akú stratu utrpel  
štát tým, že dostavba EMO34 je v omeškaní.  
5. Prehodnotiť stupeň legislatívnej regulácie s ohľadom na dodržiavanie pravidiel hodnoty  
za peniaze  
NKÚ SR má za to, že legislatívna úprava ochrany finančných záujmov SR ako aj jej regulácie,  
resp. dohľadu nad dodržiavaním pravidiel hodnoty za peniaze v podniku kritickej infraštruktúry s  
majetkovou účasťou štátu je nedostačujúca. Nie sú právne ustanovené pravidlá a nezávislý  
inštitút, ktorý by dohliadal najmä na dodržiavanie hospodárnosti a efektívnosti.  
Okrem vyššie uvedených skutočností je podľa NKÚ SR nevyhnutné, aby boli:  
-
prijaté prevenčné opatrenia za účelom zabránenia ďalším, najmä finančným, škodám, a teda aj  
ďalším požiadavkám na navýšenie rozpočtu na dostavbu EMO34,  
5
-
zvýšené úsilie pri detailnom preverovaní plnenia a splnenia prijatých opatrení a tam, kde je to  
uplatniteľné, vznesenia finančných nárokov SE voči zhotoviteľom.  
SE vzniesli námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti ku každému zo 66 zistení NKÚ SR.  
Preverením námietok podľa §15 písm. f) zákona NR SR č. 39/1993 o NKÚ SR v znení neskorších  
predpisov prevažnú väčšinu námietok Úrad vyhodnotil za neopodstatnenú.  
NKÚ SR na základe vyžiadania postúpil dokumentáciu z vykonanej kontroly SE Prezídiu policajného  
zboru (Národná kriminálna agentúra Nitra).  
6