Plastový odpad  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
VÝZNAM  
Európska únia  
EÚ  
MŽP SR  
NKÚ SR  
OZV  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
organizácia zodpovednosti výrobcov  
druh plastu, využívaný ako obalový výrobok  
Slovenská republika  
PET  
SR  
zákon o odpadoch  
zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov  
ZOZNAM POUŽITÝCH POJMOV  
POJEM  
VYSVETLENIE  
komunálny odpad  
odpad z domácností, ktorý sa delí na zmesový odpad a oddelene  
vyzbieraný odpad  
zmesový odpad  
nevytriedený komunálny odpad alebo komunálny odpad po vytriedení  
zložiek komunálneho odpadu, ktorý končí na skládke  
vytriedený odpad  
oddelene vyzbieraný odpad  
plast (pre účely tejto správy)  
plastový odpad  
plastový obalový alebo plastový neobalový výrobok  
plastový obalový alebo neobalový výrobok, ktorý sa stáva odpadom,  
môže byť priemyselný alebo komunálny  
ZOZNAM OBRÁZKOV  
Obrázok č. 1: Nakladanie s plastovým odpadom podľa hierarchie odpadového hospodárstva............................................7  
Obrázok č. 2: Skutočná finančná zodpovednosť výrobcov za vzniknutý plastový odpad...................................................11  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka: Správnosť vykazovania plastového odpadu..........................................................................................................8  
| 3  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Kontrola bola zameraná na správnosť nakladania s plastovým odpadom a dostatočnosť opatrení prijatých štátom  
vo vzťahu k plneniu cieľov EÚ. Keďže bola vykonaná ako súčasť medzinárodnej kontroly, bola zameraná aj na plnenie  
povinností SR vyplývajúcich z legislatívy EÚ. V tejto oblasti kontrolou neboli zistené nedostatky, nakoľko SR si splnila  
všetky požiadavky, ktoré jej ako členskej krajine EÚ vyplývali z niekoľkých európskych smerníc. Splnenie povinností malo  
však skôr formálny charakter, pretože kontrola poukázala na množstvo problémov v ich implementovaní do praxe.  
Identifikovaných bolo niekoľko oblastí, ktoré bránia SR v lepšom nakladaní s plastovým odpadom  
a iniciovaniu pozitívnych zmien, ktorými by sa SR podarilo priblížiť k plneniu cieľov EÚ.  
Kontrola poukázala najmä na významné nedostatky v správnosti vykazovaných údajov o vzniknutom plastovom odpade,  
a tým aj o nakladaní s ním. V tejto správe je uvedených niekoľko argumentov a dôkazov o tom, že vykazované údaje  
o plastovom odpade obsahujú významné chyby a je otázkou, či vôbec majú nejakú výpovednú hodnotu.  
Dôkazom toho je aj fakt, že v najaktuálnejšej správe o stave životného prostredia SR boli vykázané iné hodnoty, oproti  
tým, akými v súčasnosti disponuje MŽP SR. Údaje o nakladaní s plastovým odpadom sa kvôli ich spätnému reevidovaniu  
po ich publikovaní niekoľkokrát menili, nezrovnalosti boli preto identifikované aj štatistikách spracovávaných EÚ. Z tohto  
dôvodu výsledky kontroly nevedia dať odpoveď na otázku, nakoľko sa SR približuje plneniu cieľov EÚ pre plastový  
odpad. S istotou je však možné skonštatovať, že sledované ukazovatele sú v súčasnosti zo strany SR výrazne  
nadhodnotené.  
Nesprávnosť vykazovania však nie je problémom len v SR, ale aj v rámci EÚ a v dohľadnej dobe sa dá v dôsledku  
sprísnenia pravidiel očakávať zreálnenie vykazovaných mier recyklácie členských krajín. Odhaduje sa, že v priemere to  
môže spôsobiť pokles v miere recyklácie EÚ o približne 10 percentuálnych bodov. 1  
Napriek tomu, že vykazované hodnoty o plastovom odpade sú skôr len odhadmi, s určitosťou tiež možno povedať, že  
množstvo plastového odpadu sa každoročne výrazne zvyšuje napriek tomu, že predchádzanie vzniku odpadu je  
podľa hierarchie odpadového hospodárstva hlavnou úlohou štátu. V roku 2019 sa v SR uviedlo na trh až o polovicu  
viac plastových výrobkov a obalov, ako tomu bolo v roku 2017. Na dokreslenie neúspešnej snahy štátu predchádzať  
vzniku odpadu vo všeobecnosti, nielen plastového, je možné uviesť, že za posledné desaťročie vzrástla podľa štatistík EÚ  
produkcia celkového odpadu v SR približne o tretinu. Množstvo komunálneho odpadu narástlo  
v rovnakom období viac ako o štvrtinu, v tejto štatistike je SR najhoršou krajinou v EÚ. Produkcia celkového odpadu  
pritom za uvedené obdobie v EÚ v priemere mierne klesala.  
Viacero nedostatkov bolo zistených aj preverením fungovania rozšírenej zodpovednosti výrobcov, podľa ktorej sú  
výrobcovia zodpovední za zabezpečenie celého životného cyklu odpadu, ktorý vznikne ich výrobou. Systém funguje v SR  
už od roku 2016, v praxi sa napriek tomu vyskytuje množstvo aplikačných problémov, ktoré majú vplyv na jeho  
funkčnosť a v konečnom dôsledku je dopad tohto systému na občanov takmer nulový. Jeho hlavnou myšlienkou je  
„čím viac vytriediš, tým menej zaplatíš“. V súčasnosti je však len veľmi málo obcí a miest, ktorých občanom sa  
za posledné obdobie znížil miestny poplatok aj napriek tomu, že od roku 2016 už za nakladanie s vytriedeným  
odpadom neplatia.  
Dlhodobejším problémom je aj informačná a osvetová kampaň o preverovanej problematike pre občanov. Keďže  
základným predpokladom pre predchádzanie vzniku plastového odpadu a pre plnenie cieľov EÚ je ochota občanov triediť  
a vykonávať túto činnosť správne, je nevyhnutná masívna informačná kampaň. Tá bola kontrolou vyhodnotená ako  
nedostatočná najmä kvôli tomu, že za túto činnosť sú zodpovední výrobcovia prostredníctvom svojich organizácií.  
Kontrola kladie MŽP SR otázku, akú motiváciu majú pre šírenie osvety o potrebe triedenia odpadu súkromné  
spoločnosti výrobcov, ktoré sú finančne zodpovedné za každú vytriedenú tonu navyše. Táto logika bola kritizovaná  
NKÚ SR už v roku 2018, s podobným záverom prišiel vo svojej aktuálnej analýze aj Inštitút environmentálnej politiky.  
Spoločným menovateľom vyššie uvedených problémov je aj nedostatočná kontrolná činnosť štátu. Tá je podľa vlastných  
slov MŽP SR poddimenzovaná. Aj preto je prakticky nemožné verifikovať údaje štátu o plastovom odpade, ktoré sú  
nahlasované rôznymi zúčastnenými stranami, pričom každá z nich má pri nahlasovaní údajov svoje vlastné motívy.  
V rámci EÚ je nezákonné zneškodňovanie odpadu považované za závažnú organizovanú trestnú činnosť. Možnosť  
reálne overiť nahlasované údaje je teda vzhľadom na obrovský rozsah údajov a zastaranosť súčasného informačného  
systému veľmi nízka. Kontroly, ktoré sú vykonávané Slovenskou inšpekciou životného prostredia, navyše využívajú  
spodné hranice výšky pokút, ktoré nie sú pre kontrolované subjekty motivačné, nakoľko nezohľadňujú závažnosť  
zisteného nedostatku. 2  
1 Opatrenia EÚ na riešenie problému plastového odpadu, Európsky dvor audítorov, 2020  
2 Ako pretriediť triedený zber, Inštitút environmentálnej politiky, 2020  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
MŽP SR disponuje zoznamom takmer všetkých problémov uvedených v tejto správe, množstvom  
rôznych analýz, ale aj príkladmi dobrej praxe zo zahraničia. Napriek tomu sa pri nakladaní s plastovým odpadom vyskytuje  
v praxi množstvo nedostatkov, ktoré brzdia SR v snahe dosahovať v tejto oblasti lepšie výsledky.  
Napriek deklarovanej snahe MŽP SR meniť veci k lepšiemu a niektorým krokom, ktoré v tomto roku podniklo, sa toto úsilie  
nedarí dotiahnuť do úspešného konca a každá zmena pôsobí veľmi zdĺhavo a ťažkopádne, čo nemá pozitívny vplyv na  
plnenie cieľov EÚ v budúcnosti. Od uplynutia predošlej kontroly NKÚ SR z roku 2018 neboli touto kontrolou spozorované  
výrazné posuny k lepšiemu, zistené nedostatky sa opakovali a zlá situácia v triedení plastového odpadu podľa  
vykazovaných údajov, aj keď s nízkou výpovednou hodnotu, stagnuje.  
Najdôležitejšia pre SR by však nemala byť snaha o prispôsobovanie štatistík v prospech dosahovania cieľov EÚ,  
ale snaha o reálne nakladanie s plastovým odpadom v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva. Je preto  
potrebné prijať také opatrenia, ktoré zabránia nárastu množstva plastového odpadu, zabezpečia čo najvyššiu  
mieru recyklácie vzniknutého plastového odpadu a výrazne obmedzia množstvo plastu, ktorý končí na skládkach,  
prípadne sa vplyvom nelegálneho obchodovania stáva veľkým environmentálnym problémom, akým je napr. plast  
končiaci v oceánoch.  
NKÚ SR formulovalo v súvislosti so zistenými nedostatkami niekoľko odporúčaní uvedených v bode 3.1, ktoré sú  
vo všeobecnosti zamerané na sprísnenie opatrení vedúcich k zníženiu množstva plastového odpadu uvádzaného na trh,  
zavedenie kontrolných mechanizmov na overovanie nahlasovaných údajov najmä na úrovni registračnej povinnosti  
výrobcov a neponechávanie zodpovednosti za informačnú a osvetovú činnosť na výrobcov, s výnimkou finančnej  
zodpovednosti.  
Vzhľadom k vyššie uvedeným zisteniam NKÚ SR navrhuje výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, aby  
za účelom zlepšiť situáciu v predchádzaní vzniku plastového odpadu a nakladaní s ním odporučil MŽP SR iniciovať zmeny  
v zmysle odporúčaní uvedených v tejto správe a dohliadal na fungovanie prijatých opatrení v praxi.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo posúdiť stav  
v
oblasti vzniku a nakladania s plastovým odpadom  
a dostatočnosť opatrení prijatých štátom na jeho zlepšenie. Kontrola mala priniesť odpoveď na otázky, či SR má  
vypracované strategické dokumenty, v ktorých sú transponované ciele vyplývajúce z legislatívy EÚ, či boli  
implementované oparenia, prostredníctvom ktorých by mali byť tieto ciele naplnené a či sa v praxi darí vďaka týmto  
opatreniam zlepšovať situáciu v oblasti predchádzania vzniku plastového odpadu a nakladania s ním.  
Predmetom kontroly boli:  
- ciele a opatrenia štátu a úroveň implementovania legislatívy EÚ,  
- úspešnosť aplikovania opatrení štátu do praxe,  
- dopad opatrení štátu na zlepšenie situácie v oblasti vzniku a nakladania s plastovým odpadom,  
- aktuálne problémy v oblasti vzniku a nakladania s plastovým odpadom.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Odpad vo všeobecnosti je nielen v SR, ale aj na úrovni EÚ, považovaný za veľký environmentálny problém.  
Najproblematickejšou zložkou odpadu z hľadiska jej spracovania, ktorej sa v EÚ venuje osobitná pozornosť, je plastový  
odpad. V nakladaní s plastovým odpadom SR dlhodobo nedosahuje výsledky, ktoré by sa približovali splneniu cieľov EÚ.  
V roku 2018 vykonal NKÚ SR prierezovú kontrolu zameranú na efektívnosť a účinnosť triedeného zberu komunálneho  
odpadu. Kontrola poukázala na niektoré systémové nedostatky, ktoré mali vplyv aj na nakladanie s plastovým odpadom.  
Kontrola bola vykonaná na základe plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2020 a nadväzovala na tému  
environmentálnej udržateľnosti, ako jednej zo strategických oblastí zamerania kontrolnej činnosti NKÚ SR na roky 2018  
2020. Preverovaná oblasť bola posudzovaná v období od roku 2017 až do súčasného obdobia.  
Kontrola bola vykonaná ako súčasť medzinárodnej kontroly zameranej na plastový odpad, do ktorej sa zapojilo  
12 najvyšších kontrolných inštitúcií. Výsledky kontroly budú preto aj súčasťou medzinárodnej správy.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Kontrolou nebolo zistené porušenie zákonov, prípadne iných všeobecne záväzných právnych predpisov zo strany MŽP  
SR. Boli však identifikované významné systémové nedostatky, ktoré majú vplyv na správne a účinné fungovanie  
jednotlivých nástrojov, ktoré boli do praxe implementované za účelom zlepšiť stav v nakladaní s plastovým odpadom  
a priblížiť sa cieľom EÚ. Niektoré zistené nedostatky sú významnejšieho charakteru aj z dôvodu, že na ne poukázala už  
kontrola NKÚ SR vykonaná v roku 2018.  
2.3  
ŠPECIFICKÉ OBLASTI  
Problematika plastového odpadu nie je neznámou oblasťou. Plastu sa ako najproblematickejšej zložke odpadu venuje  
v rámci EÚ zvýšená pozornosť od predchádzania vzniku tohto druhu odpadu až po možnosti jeho opätovného používania.  
Len v roku 2020 bola Európskym dvorom audítorov vydaná publikácia „Opatrenia EÚ na riešenie problému plastového  
odpadu“. Okrem toho bol v rovnakom roku Inštitútom environmentálnej politiky vydaný materiál „Ako pretriediť triedený  
zber“, venovaný hlavným systémovým problémom najmä v oblasti komunálneho odpadu, ktoré sa týkajú aj plastového  
odpadu. V oboch dokumentoch sú podrobne rozobraté nedostatky, ktoré v súčasnom systéme nakladania s plastovým  
odpadom existujú, ale aj návrhy ich riešení a príklady dobrej praxe z okolitých krajín. Napriek tomu, že preverovaná oblasť  
je podrobne zmapovaná, MŽP SR sa nedarí implementovať tieto návrhy do praxe.  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
Strategickými dokumentami pre odpadové hospodárstvo je okrem zákona o odpadoch aj Program predchádzania vzniku  
odpadu SR a Program odpadového hospodárstva SR. V rámci týchto dokumentov boli prijaté všetky povinnosti  
vyplývajúce z legislatívy EÚ a ciele, ktoré je SR povinná dosiahnuť.  
| 6  
 
 
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Hlavným cieľom EÚ, a teda aj SR, je dosiahnuť do roku 2025 mieru prípravy na opätovné použitie a recyklácie  
komunálneho odpadu minimálne na úrovni 55 %. Ciele pre komunálny odpad sú dôležité z dôvodu, že väčšina plastových  
výrobkov a obalov končí ako komunálny odpad.  
Stanovený je aj konkrétny cieľ pre plastový odpad z obalov, ktorým je dosiahnuť do roku 2025 mieru recyklácie a prípravy  
na opätovné použitie tohto samostatne sledovaného druhu plastového odpadu na úrovni minimálne 50 %.  
NKÚ SR nevidí problémy v transponovaní povinností z európskych smerníc do legislatívy SR. Boli však  
identifikované významné nedostatky vo fungovaní týchto povinností v praxi a tiež významné riziká pre splnenie cieľov  
stanovených EÚ.  
Najdôležitejšími povinnosťami, ktoré SR z európskej legislatívy prevzala, boli:  
A) nakladať s odpadom v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva,  
B) zaviesť na svojom území povinnosť triediť odpad,  
C) zaviesť do praxe tzv. inštitút rozšírenej zodpovednosti výrobcov.  
Pre účinné fungovanie týchto povinností v praxi je nevyhnutné venovať pozornosť aj nasledovným dvom oblastiam:  
D) dostatočnej informovanosti občanov o svojich povinnostiach v oblasti triedenia odpadu,  
E) kontrole dodržiavania povinností zúčastnených strán, plnenia cieľov a správnosti vykazovaných údajov.  
Správa sa ďalej venuje práve problémom identifikovaným v rámci piatich uvedených kľúčových aspektov.  
A) Nenakladanie s plastovým odpadom v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva  
Hlavnou úlohou SR podľa európskej legislatívy, ale aj zákona o odpadoch a strategických dokumentov SR, je nakladať  
s odpadom, a teda aj s plastovým odpadom, v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva. Prioritne by sa preto malo  
MŽP SR snažiť prijímať také opatrenia, ktoré budú viesť k predchádzaniu vzniku plastového odpadu. V prípade jeho vzniku  
by mali byť opatrenia zamerané tak, aby bolo čo najväčšie množstvo takéhoto odpadu opätovne použité, resp.  
zrecyklované. Ak nie je možné plastový odpad zrecyklovať, mal by byť energeticky zhodnotený. Poslednou možnosťou,  
ako naložiť s plastovým odpadom, je zneškodniť ho na skládke. Skládkovanie odpadu by malo byť využívané len ako  
krajná možnosť.  
Na skládku sa môže plastový odpad dostať dvomi spôsobmi. Prvým je jeho nevytriedenie občanmi, t. z. že plast skončí  
v nádobe na zmesový odpad, ktorý sa odváža na skládku. Druhý spôsob je taký, že je na skládku odvážaný vytriedený  
plastový odpad, a to z dôvodu jeho znečistenia alebo nefunkčnosti systému financovania nakladania s plastovým  
odpadom prostredníctvom rozšírenej zodpovednosti výrobcov (viac v bode C správy). Vytriedený plastový odpad je  
v takom prípade nutné pred jeho uložením na skládke jeho držiteľom preklasifikovať. Opodstatnenosť takéhoto  
preklasifikovania nepodlieha žiadnej kontrole. MŽP SR pracuje s odhadom rôznych zúčastnených strán, podľa ktorého  
na skládkach končí viac ako 30 % celkového vytriedeného odpadu.  
Obrázok č. 1: Nakladanie s plastovým odpadom podľa hierarchie odpadového hospodárstva  
Hierarchia odpadového hospodárstva  
Nakladanie s plastovým odpadom  
2017  
2018  
2019  
Celkovo vzniknutý plastový odpad (v ton.) 165 231 192 170 248 285  
Spôsob jeho spracovania:  
Recyklácia + príprava na opätovné použitie  
Spálenie s energetickým využitím  
Zneškodnenie skládkovaním  
61,43%  
1,00%  
57,41% 46,45%  
0,67%  
9,80%  
0,25%  
3,75%  
5,93%  
Spolu podľa hierarchie  
Ďalšie spôsoby nakladania:  
spálenie bez energetického využitia  
iné zhodnotenie  
68,36%  
67,88% 50,45%  
0,05%  
6,82%  
0,83%  
0,01%  
1,72%  
0,21%  
0,01%  
6,28%  
0,13%  
Zdroj: vlastné spracovanie, údaje od MŽP SR  
iné zneškodnenie  
iné nakladanie  
Ďalšie spôsoby nakladania spolu  
23,94%  
31,64%  
30,19% 43,13%  
32,12% 49,55%  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Z údajov o celkovo vzniknutom plastovom odpade je vidieť, že MŽP SR sa nedarí svojimi opatreniami plniť svoju hlavnú  
úlohu, ktorou je znižovať množstvo vzniknutého plastového odpadu, naopak, toto množstvo každoročne rastie.  
Za tri roky kontrolovaného obdobia sa množstvo plastového odpadu zvýšilo viac ako o polovicu.  
Problém narastajúceho odpadu v SR sa netýka len plastového odpadu. SR podľa údajov Eurostatu zvýšila za posledné  
desaťročie produkciu celkového odpadu o približne tretinu, čím sa radí medzi jednu z posledných krajín v EÚ v rámci tejto  
štatistiky.  
Množstvo komunálneho odpadu narástlo v rovnakom období trochu menej výrazne, viac ako o štvrtinu, v tejto  
štatistike sme však v rámci EÚ najhorší.  
NKÚ SR odporučil MŽP SR prijať rázne opatrenia smerujúce k predchádzaniu vzniku plastového odpadu,  
konkrétne k presadeniu ekodizajnu, zeleného verejného obstarávania, ekomodulácie a iných nástrojov, k čomu  
je potrebné aj zefektívniť komunikáciu s inými inštitúciami, s ktorými tieto oblasti súvisia.  
Dôležitý je aj fakt, že v rokoch 2017 a 2018 sa tretina a v roku 2019 až polovica plastového odpadu spracovala  
iným spôsobom, ako to určuje znázornená hierarchia. Najvýznamnejšiu zložku tohto iného nakladania predstavovalo  
zhromažďovanie plastového odpadu, čo predstavuje veľký potenciál pre zvýšenie miery recyklácie.  
Z pohľadu ďalšieho spracovania plastového odpadu by sa mohlo zdať, že s ním SR nakladá v súlade s uvedenou  
hierarchiou, pretože približne polovica celkovo vzniknutého odpadu sa zrecykluje a len minimum plastového odpadu končí  
na skládkach.  
Kontrola NKÚ SR však spochybňuje správnosť a dôveryhodnosť údajov, z ktorých uvedené štatistiky vychádzajú. Existuje  
niekoľko faktorov, ktoré nasvedčujú tomu, že štatistky o odpadovom hospodárstve sú významne nesprávne.  
V nasledovnej tabuľke sú uvedené dôvody vychádzajúce z rôznych analýz a odhadov, s ktorými MŽP SR  
disponuje. Tabuľka znázorňuje, nakoľko sú ukazovatele SR o miere recyklovania plastového odpadu, uvedené  
v poslednom riadku tabuľky, reálne.  
Tabuľka: Správnosť vykazovania plastového odpadu (v tonách)  
2017  
2018  
2019  
Vzniknutý plastový odpad – množstvo, ktoré môže byť reálne recyklované  
a) oficiálny odhad, že plastový odpad sa nachádza v nádobách na zmesový od-  
pad končiacich na skládke v nasledovnom pomere: Rok 2017: 12 %, Rok 2018:  
11,5 %, Rok 2019: 10 %  
(tieto odhady sú prerátané na tony, vychádzajúc z množstva zmesového odpadu)  
Ostávajúci odpad na zrecyklovanie  
b) analýza MŽP SR, že 62 % vytriedeného plastového komunálneho odpadu je  
nerecyklovateľného  
(tento odhad je prerátaný na tony, vychádzajúc z množstva vytriedeného plasto-  
vého komunálneho odpadu)  
165 231  
192 170  
248 285  
141 190  
24 041  
16 867  
135 017  
57 153  
18 922  
116 642  
131 643  
22 010  
Odpad, ktorý ostal na zrecyklovanie *  
prepočet, aká mohla byť maximálna skutočná miera recyklácie  
7 175  
38 230  
109 633  
44,16 %  
4,34 % 19,89 %  
101 496 110 329  
61,43 % 57,41 %  
Množstvo zrecyklovaného plastového odpadu vykázaného SR  
oficiálna miera recyklácie vykázaná SR  
115 333  
46,45 %  
Zdroj: vlastné spracovanie, údaje od MŽP SR  
* do tejto analýzy ešte nie je zahrnutý napr. littering (t. z. voľne pohodený odpad), nakoľko NKÚ SR nedisponuje analýzou, aké je zastúpenie takého  
odpadu na celkovom plastovom odpade  
Z uvedených údajov je zrejmé, že ak sú odhady a analýzy MŽP SR aspoň trochu reálne, miera recyklácie vykázaná  
v kontrolovanom období obsahovala významné chyby, pričom v rokoch 2017 a 2018 išlo o extrémne rozdiely.  
Dôvodov, prečo obsahujú údaje o odpadoch významné chyby, je viacero. Hlavným z nich je, že nepoznáme základnú  
veličinu, t. z. množstvo plastových výrobkov a plastových obalov uvádzaných na trh. Príčinou je tzv. freeriding - výrobcovia  
sa nezaregistrujú do systému a nenahlasujú údaje o svojej výrobe (viac v bode C správy). MŽP SR pracuje s odhadom,  
že do systému v súčasnosti nie je nahlásených približne 15 až 30 % všetkých výrobcov.  
Druhým dôvodom je absencia kontroly nahlasovaných údajov od výrobcov, ktorej sa bližšie venuje bod E správy.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Údaje o nahlasovaných množstvách vzniknutého odpadu zo strany výrobcov súvisia s poplatkami, ktoré sú potom  
výrobcovia za tento odpad povinní platiť. To je hlavným dôvodom, prečo sa výrobcovia nenahlasujú do systému, ale tiež  
toho, že výrobcovia môžu mať tendenciu nahlasovať podhodnotené údaje o svojej produkcii.  
Existujú aj iné motívy, ktoré môžu mať vplyv na nesprávne štatistiky o plastovom odpade. Tieto motívy sa týkajú  
nahlasovania údajov nielen zo strany výrobcov, ktorí majú povinnosť zabezpečiť nakladanie s vytriedeným plastovým  
odpadom, ale aj iných spoločností fungujúcich v systéme prepravy a spracovania odpadu. Nezákonné zneškodňovanie  
odpadu je totiž spojené s organizovanou trestnou činnosťou a praním špinavých peňazí. Je jedným  
z najlukratívnejších nezákonných trhov na svete na podobnej úrovni, akým je obchodovanie s ľuďmi, či nezákonný obchod  
s drogami a so strelnými zbraňami. 1  
Svoj vplyv na nesprávnosť štatistík o plastovom odpade má aj súčasne využívaný zastaraný informačný systém  
o odpadoch, ktorý je už podľa vyjadrenia MŽP SR nevyhovujúci a obsahuje veľké nedostatky.  
Najmä tento stav bol stimulom pre zavedenie nového informačného systému o odpadoch, ktoré nadobudlo účinnosť  
v zákone o odpadoch v roku 2016. Verejné obstarávanie na nový informačný systém bolo vyhlásené začiatkom roku 2017.  
pre komplexnosť a náročnosť systému zatiaľ nie je k dispozícii. Podľa vyjadrenia MŽP SR by malo ku kompletnej  
elektronizácii v oblasti odpadového hospodárstva dôjsť až cca od 1.7.2026.  
Práve tento systém by mal údajne priniesť niektoré možnosti automatických kontrolných mechanizmov a zabezpečiť  
kvalitnejšie údaje o odpadovom hospodárstve.  
Zreálnenie údajov o plastových obaloch uvedených na trh by malo priniesť aj nové opatrenie MŽP SR, ktorým je zavedenie  
zálohovacieho systému PET fliaš od začiatku roku 2022. Aj napriek niektorým medializovaným informáciám o nízkej  
hodnote za peniaze v prípade tohto systému, pri preverovaní správnosti rozhodnutia o jeho obstaraní neboli kontrolou  
identifikované nedostatky. Zálohovací systém je jedným z odporúčaných nástrojov EÚ, ktorý v praxi prispieva k lepšiemu  
triedeniu plastového odpadu. Správnosť rozhodnutia zaviesť zálohovací systém v SR bude možné vyhodnotiť až  
v budúcnosti.  
Z uvedeného vyplýva, že údaje o nakladaní s plastovým odpadom nie sú správne a majú nízku výpovednú  
hodnotu, čo vo svojich vyjadreniach pripúšťa aj MŽP SR. Súčasné štatistiky o miere recyklácie sú jednoznačne  
nadhodnotené, neodzrkadľujú realitu a otázkou len je, ako veľmi od skutočnosti sú vzdialené ukazovatele  
o plastovom odpade, ale aj iné ukazovatele o odpadovom hospodárstve.  
Na významnú chybovosť v rámci vykazovania komunálneho odpadu pritom poukázala už kontrola NKÚ SR vykonaná  
v roku 2018, podľa ktorej každá tretia obec uvádzala vo svojich výkazoch o komunálnom odpade významné chyby.  
NKÚ SR odporučil MŽP SR nastaviť kontrolné mechanizmy na všetkých možných úrovniach nahlasovania  
a vykazovania údajov o plastovom odpade.  
Problém vykazovania sa netýka len SR, ale aj celej EÚ, ktorá sa rozhodla prijať prísnejšie pravidlá podávania správ, ktoré  
podľa predbežných odhadov povedú k poklesu oznámenej priemernej miery recyklácie plastových obalov v EÚ zo 41 %  
až na 29 %.  
B) Problémy s triedením plastového odpadu a jeho spracovaním  
Triedenie plastového odpadu  
Základným predpokladom pre dosahovanie cieľov EÚ a pre nakladanie s odpadom v súlade s hierarchiou odpadového  
hospodárstva je triedenie odpadu. Povinnosť zabezpečiť triedený zber odpadu je v SR zavedená už  
niekoľko rokov, aj v tomto prípade sa však problémy ukazujú najmä v praxi. Zo štatistík vyplýva, že množstvo  
vytriedeného plastového odpadu rástlo v kontrolovanom období pomalšie ako celkovo vzniknutý plastový odpad,  
čo naznačuje, že úroveň triedenia plastového odpadu sa nezlepšuje.  
Podľa odhadov MŽP SR tvorí až približne 10 % nádob na zmesový komunálny odpad práve plastový odpad, čo je takmer  
polovica celkovo vzniknutého plastového odpadu. To, že takmer polovica vzniknutého plastového odpadu končí  
na skládke, je jedným z hlavných z argumentov, prečo je v budúcnosti nereálne splniť ciele EÚ.  
Dôvody tohto stavu sú minimálne tri; a) neochota občanov triediť, b) nevedomosť občanov, ako správne triediť  
a c) nevhodný plast pre recyklovanie, prípadne jeho znečistenie. Každý z uvedených problémov sa dá vhodnými  
opatreniami riešiť.  
Pre vytvorenie podmienok na triedenie je okrem ochoty a znalosti občanov potrebná aj vhodná infraštruktúra zberných  
nádob vyjadrená tzv. štandardom zberu. Ten hovorí o tom, akú kapacitu by mal mať občan k dispozícii pre triedenie počas  
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
roka, pričom sa zohľadňuje frekvencia odvozu odpadu a pri výpočte sa vychádza z množstva vytriedeného odpadu  
v minulom roku. Predošlá kontrola NKÚ SR poukázala na mnohé medzery a voľnosť v metodike jeho výpočtu, t. z. že  
obce, v ktorých bol štandard zberu splnený, nemuseli mať reálne vytvorené vhodné podmienky na triedenie.  
Za zabezpečenie štandardu zberu sú navyše zodpovedné OZV, ktoré nemajú žiadny dôvod zvyšovať svoje  
náklady dopĺňaním zberných nádob, prípadne ich častejším odvozom.  
Aj napriek tomu, že štandard zberu nevypovedá spoľahlivo o dostatočnosti podmienok na triedený zber, obce sú zo zákona  
o odpadoch povinné ho dodržiavať. Kontrola v roku 2018 poukázala na to, že tento štandard nebol splnený v takmer  
polovici obcí.  
Spracovanie plastového odpadu  
Plastový odpad je z hľadiska možnosti jeho spracovania najproblematickejší druh odpadu. Kým napr. pri skle je možné  
dosiahnuť veľmi vysokú mieru recyklovania, v prípade plastov je to oveľa náročnejšie. Na trhu existuje veľké množstvo  
druhov plastov s rôznym zložením, ktorého vhodnosť na recyklovanie je rôzna. Ďalším významným faktorom pre  
recyklovateľnosť plastov je jeho znečistenie pri triedení. Podľa analýz, s ktorými pracuje MŽP SR, je možné spracovať len  
38 % vytriedeného komunálneho plastu, z toho 24 % tvoria PET fľaše. Zvyšných 62 % nie je vhodného na iné spracovanie  
ako skládkovanie.  
Aj podľa tejto štatistiky, podľa ktorej je recyklovateľných len 38 % vytriedeného plastového komunálneho odpadu,  
ktorý tvorí viac ako polovicu celkovo vzniknutého plastového odpadu je zrejmé, že dosiahnuť mieru recyklácie  
zodpovedajúcu cieľom EÚ je v súčasnosti takmer nemožné.  
V prvom rade je teda úlohou štátu svoje opatrenia smerovať k predchádzaniu vzniku plastového odpadu a vytvárať tlak  
na také zloženie plastových výrobkov a obalov, aby ich bolo možné zrecyklovať. Nástrojom na dosiahnutie tohto stavu by  
mala byť ekomodulácia, t. z. podstatne vyššie poplatky za vyrobenie ťažko recyklovateľných, prípadne nerecyklovateľných  
plastov, a naopak motivačné poplatky za ľahko recyklovateľný plast.  
Na recyklovanie plastov negatívne vplýva aj nízky dopyt po recyklovanom plaste ako druhotnej surovine pre výrobu  
z dôvodu nízkej súčasnej ceny ropy. Uvedenú skutočnosť chce v budúcnosti EÚ riešiť povinnosťou výrobcov používať  
vo svojich výrobkov aj určitý podiel recyklátov (zrecyklovaného plastu). Nízky dopyt trhu po recyklovanom plaste však nič  
nemení na skutočnosti, že SR musí pokračovať v snahe o čo najvyššiu mieru recyklovania odpadu, a tým splnenie  
cieľov EÚ.  
Otázkou tiež je, či je SR na zrecyklovanie požadovaného množstva plastového odpadu pripravená svojimi  
spracovateľskými kapacitami. MŽP SR hodnotí v návrhu POH na roky 2021 až 2025 súčasnú situáciu infraštruktúry  
koncových spracovateľských kapacít ako kritickú a nedostatočnú, pretože existujúce kapacity majú veľké  
technologické a prevádzkové problémy. Aká je skutočná potreba spracovateľských kapacít je však náročné odhadnúť.  
Vytriedený plastový odpad sa v rámci SR dováža aj vyváža, údaje o týchto množstvách ale MŽP SR nemá, nakoľko ide  
o odpad, pre ktorý platia pravidlá voľného pohybu.  
Kritickou je aj skutočnosť, že plastového odpadu je reálne na trhu oveľa viac, ako sa vykazuje a že pri súčasnom  
tempe rastu (50 %-ný nárast plastového odpadu v roku 2019 v porovnaní s rokom 2017) ho bude v roku 2025 ešte  
významne viac.  
C) Nefunkčný systém rozšírenej zodpovednosti výrobcov  
V roku 2016 sa v SR do praxe zaviedol dôležitý systém, ktorým je rozšírená zodpovednosť výrobcov. Je to mechanizmus,  
ktorý zabezpečuje, aby za vytriedený odpad boli zodpovední výrobcovia vyhradených výrobkov. Medzi takéto výrobky  
patria aj obaly a neobalové výrobky, t. z. aj plasty. Od roku 2016 by už teda občan z miestneho poplatku nemal platiť  
za vytriedený odpad, ale len za zmesový odpad, ktorý končí na skládkach. Hlavnou myšlienkou tohto systému, ktorý by  
mal motivovať občanov k vyššej aktivite triediť odpad, je „čím viac vytriediš, tým viac ušetríš“. Doslovne môže tento  
systém fungovať len pri množstvovom zbere, pri ktorom sú údaje o množstvách a druhoch odpadu známe o každom  
jednotlivcovi. Pri klasickom zbere vyžaduje tento systém pre zníženie miestneho poplatku kolektívne úsilie všetkých  
občanov. Pozitívne je vnímaný fakt, že tento systém v SR funguje a že výrobcovia sú povinní znášať 100 % nákladov  
spojených s celým životným cyklom odpadu, vrátane jeho spracovania.  
Na úvod je potrebné uviesť, že výrobcovia si túto povinnosť plnia v prevažnej miere cez OZV, aj keď niektorí ju plnia aj  
individuálne. Tieto organizácie vytvárajú samotní výrobcovia, ktorých je v SR niekoľko a navzájom si konkurujú. Združujú  
všetkých výrobcov, ktorí si splnili svoju registračnú povinnosť. Štátu nahlasujú objem svojej produkcie, na základe ktorého  
sa pomerovo vypočítava výška ich príspevku, ktorý musia výrobcovia zaplatiť, aby finančne pokryli náklady spojené  
s vytriedeným plastovým odpadom.  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V praxi sa ale vyskytuje niekoľko problémov, ktoré bránia tomu, aby systém fungoval správne a prinášal  
požadovaný efekt.  
Freeriding (výrobcovia, ktorí sa do systému neprihlásili)  
Už spomínaným problémom, ktorý má významný vplyv na nesprávnosť vykazovaných údajov o vzniknutom odpade, je  
freeriding. T. z., že nie všetci výrobcovia si plnia svoju registračnú povinnosť, čím sa vyhýbajú povinnosti platiť poplatky  
za výrobky, ktoré uvádzajú na trh. Keďže podľa odhadu MŽP SR je freeriding na úrovni 15 až 30 %, nie je systém  
spravodlivý, pretože na neplatičov sa musia skladať tí, ktorí sú v systéme zaregistrovaní. Štát nemá žiadny kontrolný  
mechanizmus, ktorý by neplatičov odhalil.  
Nedostatočné príjmy do systému  
Ďalším problémom je samotné nastavenie vyrovnanosti príjmov a výdavkov v systéme financovania. Ako už bolo  
spomenuté, príjmy tohto systému predstavujú príspevky jednotlivých výrobcov. Z praxe vyplýva, že tie nie sú v takej výške,  
ako sú skutočné výdavky obcí, zberových spoločností, spoločností, ktoré spracúvajú odpad a iných, ktorí nakladajú  
s vytriedeným odpadom.  
Obrázok č. 2: Skutočná finančná zodpovednosť výrobcov za vzniknutý plastový odpad  
vplyv freeridingu -  
bez výrobkov a obalov výrobcov,  
ktorí sa do systému  
vplyv nízkej úrovne  
triedenia a nesprávneho  
triedenia  
reálne množstvo vzniknutého plastového  
nezaregistrovali  
odpadu *  
Odhad MŽP SR,  
že v zmesovom  
odpade končí  
takmer polovica  
všetkých plastov  
Odhad MŽP SR, že  
systém zahŕňa len cca.  
70 až 85 % výrobcov.  
Odhad MŽP SR, že len  
napr. v prípade PET fliaš  
nezahŕňa systém 30 %  
výrobkov  
Odhad MŽP SR,  
že 30% vytriede-  
ného komunál-  
za toto  
za toto množstvo by mali  
výrobcovia platiť  
množstvo  
výrobcovia  
reálne platia  
neho  
odpadu  
končí na skládke  
+ littering **  
Zdroj: vlastné spracovanie, údaje od MŽP SR  
Pozn.: znázornené pomery sú len ilustratívne, pretože ide len o odhady, ktorými disponuje MŽP SR  
* tento celkový odhad ešte nezahŕňa významné riziko, že výrobcovia nenahlasujú do systému správne údaje o svojej výrobe, keďže neexistuje žiadna  
kontrola týchto údajov a čím viac výrobcovia nahlásia, tým viac musia do systému platiť  
** littering (voľne pohodený odpad) - NKÚ SR nedisponuje analýzou, aké je zastúpenie takého odpadu na celkovom plastovom odpade, ale  
preukázateľne znižuje množstvo plastového odpadu, za ktoré by mali byť zodpovední výrobcovia.  
Okrem uvedených dôvodov, prečo sa v systéme nenachádza dostatok finančných prostriedkov, je negatívom aj to,  
že poplatky do systému rozšírenej zodpovednosti platia výrobcovia dopredu, vychádzajúc z odhadov na nasledujúci rok.  
Nie je vytváraná žiadna rezerva pre prípad, že v nasledujúcom roku sa výdavky zvýšia a v systéme tak nezostanú  
prostriedky na financovanie vytriedeného množstva odpadu.  
Výpočet tiež nezohľadňuje ciele SR, podľa ktorých by sa v každom ďalšom roku malo vytriediť viac komunálneho  
odpadu. Logicky by sa preto malo predpokladať, že aj výdavky s tým spojené budú vyššie.  
MŽP SR potvrdilo, že práve nedostatok financií v systéme je v niektorých prípadoch dôvodom, že sa vytriedený  
plastový odpad zhromažďuje v obciach a nie je zrecyklovaný, čo znižuje vykazovanú mieru recyklovania v danom roku.  
Dochádza tiež k situáciám, že v obci sa nahromadí vytriedený odpad, ktorý zberová spoločnosť kvôli nedostatkom  
finančných prostriedkov neodvezie a tento odpad po jeho preklasifikovaní môže nakoniec skončiť na skládke. Ako je  
uvedené na predchádzajúcom obrázku, podľa odhadu MŽP SR končí na skládkach až 30 % vytriedeného,  
ale preklasifikovaného plastového odpadu.  
Reálne teda OZV funguje na báze paušálnych poplatkov, ktoré nezohľadňujú skutočnosť, a tým sú to práve OZV,  
kto určuje, koľko je v systéme peňazí a koľko je možné použiť. Situácia by mala byť opačná, t. z. že výška príspevkov  
od výrobcov by mala vychádzať z reálnych potrieb trhu.  
| 11  
  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Ak by do systému prispievalo aj zvyšných 30 % neplatičov, podstatne by sa znížila výška príspevkov výrobcov a tým by  
sa zvýšila aj ich ochota prispievať takou sumou, ktorá by reálne pokrývala potreby trhu.  
Nízka aktivita občanov a ich nízke povedomie, ako správne triediť  
Ďalším významným faktorom, ktorý prispieva k neúčinnosti systému, je informačná kampaň a osveta. Táto oblasť je  
najkľúčovejšia, pretože bez budovania povedomia o potrebe triedenia bude aj naďalej polovica plastového odpadu končiť  
ako zmesový odpad na skládkach. Javí sa preto až nelogické, že propagáciu a osvetu triedeného zberu majú zo zákona  
zabezpečovať práve samotní výrobcovia cez OZV. Túto kľúčovú činnosť teda zabezpečujú tí, ktorí musia za každý  
vytriedený odpad naviac platiť a ktorí preto nemajú ani najmenšiu motiváciu zvýšiť množstvo vytriedeného  
odpadu. Inštitút environmentálnej politiky vo svojom materiáli „Ako pretriediť triedený zber“ rovnako pripúšťa, že tento  
systém nie je vhodný a v praxi nefunguje, ako by mal.  
Kvôli nízkej informovanosti občanov o tom, ako správne plastový odpad triediť, sa niektorý plastový odpad  
netriedi, pretože sa považuje za nezrecyklovateľný. Tým pádom končí na skládkach a finančná zodpovednosť  
za jeho zneškodnenie prechádza na občanov.  
Netriedením občanov, prípadne ich nesprávnym triedením, sú výrobcovia podľa obrázku č. 2 oslobodení od približne  
polovice svojej finančnej zodpovednosti za svoje výrobky. Aj preto je nepravdepodobné, že majú tieto organizácie  
zodpovedné za informovanosť občanov záujem na súčasnom stave niečo zmeniť. Ponechanie budovania povedomia  
občanov o problematike triedenia na OZV sa teda javí ako nesprávna voľba. OZV by mali byť zodpovedné za túto  
oblasť len z hľadiska finančného zabezpečenia vykonaných aktivít.  
Nie je plast ako plast  
Osobitným problémom, ktorý má vplyv nielen na nefunkčnosť systému, ale aj na nízku úroveň predchádzania vzniku  
plastového odpadu, je diferenciácia plastov. V súčasnosti platia všetci výrobcovia plastových výrobkov a obalov rovnaký  
príspevok, t. z. že sa nerozlišuje, ako dobre je tento plast recyklovateľný a koľko reálne stojí jeho spracovanie. Tým  
dochádza k situácii, že výrobcovia nie sú motivovaní vyrábať ľahko recyklovateľné výrobky. Motivácia pre výrobcov je  
skôr opačná, pretože ak výrobca uvedie na trh nezrecyklovateľný plast, v konečnom dôsledku zaň nezaplatí,  
pretože skončí v nádobe na zmesový odpad a za jeho skládkovanie zaplatia občania.  
Poplatky za tonu vyrobeného plastu sú vo všeobecnosti v SR v porovnaní s členskými štátmi veľmi nízke a prax ukazuje,  
že nepostačujú na pokrytie skutočných nákladov spojených s ich spracovaním. Udržiavať financovanie ťažko  
recyklovateľných plastov je preto možné len krížovým financovaním z poplatkov za ľahšie recyklovateľné výrobky, ktorých  
poplatok je síce rovnaký, ale reálne je ich recyklovanie lacnejšie.  
Diferenciácia príspevkov podľa jednotlivých druhov plastu (tzv. ekomodulácia) je v súčasnosti téma, ktorú sa MŽP SR  
snaží riešiť, no v legislatívnom procese naráža na množstvo prekážok najmä z pohľadu nepovolenej regulácie trhu.  
Littering (voľne pohodený odpad)  
Zodpovednosť výrobcov za plastový odpad znižuje aj už spomínaný littering, čo je zaužívaný výraz pre voľne pohodený  
odpad. Aj v tomto prípade ide o výrobky, za ktorých nakladanie a spracovanie sú zodpovední výrobcovia, reálne však  
za ne finančnú zodpovednosť nenesú. Podľa názoru MŽP SR by mala byť aj táto oblasť zakomponovaná do poplatku  
výrobcov.  
Organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV)  
Ako problém sa v tomto systéme javia aj samotné OZV. V rámci celej EÚ fungujú dva systémy. V prvom prípade je OZV  
plne v rukách výrobcov a funguje tzv. trhový systém. To spôsobuje, že týchto organizácií je niekoľko a navzájom si  
konkurujú. V tom druhom, tzv. monopolnom systéme, zasahuje štát rôznymi formami regulácie. V SR sa využíva prvý  
spomenutý systém, čo je spojené s problémom obmedzenej možnosti kontrolnej činnosti zo strany štátu. Informácie  
o hospodárení OZV má štát len z výročných správ, pravdivosť v nich uverejnených informácií však nekontroluje.  
Praktickým problémom trhového systému fungovania OZV je aj ich častá výmena v obciach, čo zákon o odpadoch  
umožňuje. Obce sa tak ocitajú v situáciách, kedy musia uzavrieť zmluvu s novou OZV. Počas obdobia hľadania si novej  
OZV si náklady spojené s nakladaním s odpadom hradia obce zo vlastných rozpočtov, čo je v rozpore so zákonom  
o odpadoch. Zmena OZV nie je vo všeobecnosti žiadúca, pretože je spojená s dohadovaním nových podmienok systému  
triedenia v obci, zmeny zaužívaných pravidiel pre občanov a pod.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Nízke miestne poplatky  
Aplikačným problémom sú aj trvalo nízke miestne poplatky za nakladanie s odpadom nastavené obcami. Tento trend sa  
samosprávam nedarí meniť, nakoľko zvyšovanie poplatku je vnímané občanmi negatívne. Za nakladanie s odpadom sú  
však povinní podľa zákona o odpadoch platiť občania. Princíp „čím viac vytriediš, tým menej zaplatíš“ môže fungovať len  
vtedy, ak budú náklady obce na nakladanie s odpadom v plnej miere hradené z miestneho poplatku. V mnohých obciach  
to tak nie je, obce doplácajú na túto oblasť zo svojich rozpočtov a prípadná úspora vzniknutá lepším triedením kryje  
v prvom rade doplatok obce. Uvedený problém sa v roku 2018 týkal takmer polovice preverovaných obcí.  
Aj napriek tomu, že systém rozšírenej zodpovednosti výrobcov je v SR zavedený už od roku 2016 a prináša do oblasti  
nakladania s odpadom finančné prostriedky, vykazuje množstvo nedostatkov, kvôli ktorým nie je možné hovoriť  
o funkčnom a účinnom systéme. Jasným argumentom pre toto tvrdenie je aj fakt, že existuje len veľmi málo občanov, ktorí  
zavedenie rozšírenej zodpovednosti po roku 2016 pocítili na znížení miestneho poplatku.  
NKÚ SR odporučil MŽP SR venovať zvýšenú pozornosť kontrolnej činnosti OZV a v súlade s nedostatkami  
uvedenými v tejto správe iniciovať zmeny, ktoré povedú k zlepšeniu fungovania rozšírenej zodpovednosti  
výrobcov.  
D) Nedostatočná informovanosť občanov  
Nedostatočná informovanosť občanov a propagačná a osvetová činnosť negatívne vplýva na všetky doteraz  
spomínané oblasti. Ovplyvňuje množstvo vzniknutého plastového odpadu, mieru jeho vytriedenosti, ako aj  
množstvo a kvalitu plastového odpadu v zberných nádobách na plast. Za vytriedený odpad platí výrobca, nie občan,  
ale vďaka nízkej úrovni informačnej kampane o tom veľa občanov SR nevie. Práve táto informácia by mala byť pre  
občanov veľkou motiváciou k triedeniu a práve to bolo aj hlavným motivačným faktorom zavedenia rozšírenej  
zodpovednosti výrobcov.  
Už kontrola NKÚ SR v roku 2018 poukázala na to, že informačná a osvetová činnosť v SR nie je na takej úrovni, ako by  
bolo potrebné. Vo financovaní tejto oblasti sa MŽP SR spolieha najmä na finančné prostriedky z fondov EÚ. Nakoľko  
v kontrolovanom období došlo k omeškaniu niektorých projektov, ktoré boli určené na uvedené aktivity, spôsobila táto  
závislosť na externých zdrojoch stav, že informačná kampaň zo strany štátu prakticky neexistovala. Už v tomto období  
mal byť spustený osobitný informačný portál venovaný odpadom, do dnešného dňa však nie je v prevádzke.  
Informačné kampane pre občanov sú zo zákona o odpadoch dokonca povinné. Za hlavný nedostatok v tejto oblasti  
NKÚ SR považuje skutočnosť uvedenú v bode C tejto správy, že tieto aktivity majú podľa zákona zabezpečovať  
OZV, čiže výrobcovia, a preto sa nedá očakávať iné ako formálne zabezpečovanie tejto povinnosti. Aj odhliadnuc  
od finančných motívov správania sa výrobcov, ide v konečnom dôsledku len o súkromné osoby, ktoré nemajú  
dôvod cítiť priamu zodpovednosť za plnenie cieľov samospráv a SR.  
Podporným argumentom pre tvrdenia NKÚ SR sú aj zistenia kontrol Slovenskej inšpekcie životného prostredia, kde práve  
nedostatok propagačných a osvetových činností je najčastejšie identifikovaným nedostatkom.  
Z uvedených dôvodov považuje NKÚ SR aj napriek niektorým súčasným informačným kampaniam MŽP SR  
oblasť informovanosti a osvety občanov v SR za nedostatočnú. V tejto oblasti nedošlo k výraznejšiemu posunu ani napriek  
tomu, že na rovnaký nedostatok poukázala už kontrola NKÚ SR v roku 2018.  
NKÚ SR odporučil MŽP SR výrazne zlepšiť osvetovú činnosť pre občanov o potrebe predchádzania vzniku  
plastového odpadu a nutnosti jeho správneho triedenia, na OZV ponechať len finančnú zodpovednosť za túto  
oblasť a z pozície ústredného orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva podporovať takéto aktivity  
kontinuálne, nielen počas finančnej podpory z EÚ.  
E) Absencia kontroly  
Veľkou bariérou pre dosahovanie lepších výsledkov v triedení plastového odpadu a jeho spracovávaní v zmysle hierarchie  
odpadového hospodárstva, správne vykazovanie, ale aj pre funkčný systém financovania, je nedostatočná kontrola.  
Štatistiky o odpadovom hospodárstve vychádzajú z údajov nahlásených množstvom zúčastnených strán, od výrobcov,  
obcí, zberných dvorov, zberných surovín, prepravcov odpadu, spracovateľských spoločností a iných. Na každej úrovni  
nahlasovania môže dôjsť k nahláseniu chybných údajov z rôznych dôvodov, či už úmyselnému, alebo neúmyselnému.  
Kontrola na jednotlivých uvedených úrovniach buď nie je žiadna, alebo je nedostatočná.  
| 13  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Existuje mnoho motívov, ktoré môžu viesť jednotlivých aktérov k snahe manipulovať s údajmi; na strane výrobcov je to  
snaha znižovať svoje náklady, na strane obcí dosahovať čo najlepšie výsledky v triede, na strane prepravcov  
a spracovateľov zase spolu s výrobcami snaha obchodovania s dokladmi preukazujúcimi splnenie povinností výrobcov  
a iné aktivity smerujúce k dosiahnutiu čo najlepšieho hospodárskeho výsledku. Ako už bolo uvedené, podľa publikácie  
Európskeho dvoru audítorov je obchodovanie s odpadom jedným z najväčších biznisov, ktorý je na úrovni najzávažnejšej  
trestnej činnosti.  
V súčasnosti je aj podľa MŽP SR kontrolná činnosť poddimenzovaná a nedostatočná. Podľa už spomínaného materiálu  
„Ako pretriediť triedený zber“ sa v rámci kontrol využívajú aj napriek širokému rozmedziu výšky pokút práve pokuty  
na spodnej hranici, ktoré nezohľadňujú mieru porušenia konkrétneho ustanovenia. Tieto pokuty svojou výškou nemotivujú  
kontrolovaný subjekt k zjednaniu nápravy. Existuje až päť rozpätí pokút (od 500 eur až po 350 000 eur), pričom v praxi  
bolo až 43 % všetkých pokút udelených na spodnej hranici a doteraz najvyššia udelená pokuta bola na úrovni strednej  
hranice najnižšieho rozpätia (30 000 eur).2  
Podľa Inštitútu environmentálnej politiky by kontrolné orgány mali vo väčšej miere využívať pokuty a mali by upustiť  
od uplatňovania nápravných opatrení bez uvalenia pokuty.  
Vzhľadom na všetky uvedené nedostatky v tejto správe NKÚ SR odporučil MŽP SR čo najskôr aplikovať do praxe  
opatrenia, ktoré sú MŽP SR odporúčané v rámci niekoľkých vykonaných analýz zo strany SR, ale aj EÚ, a ktorých  
potrebu zavedenia si uvedomuje aj samotné MŽP SR.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolou bolo preverené len MŽP SR ako ústredný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva. Tento prístup bol  
zvolený z dôvodu, že v roku 2018 vykonal NKÚ SR prierezovú kontrolu efektívnosti a účinnosti triedeného zberu  
komunálneho odpadu na vzorke 63 obcí, v rámci ktorej boli získané dostatočné informácie o nakladaní s plastovým  
odpadom v praxi.  
Z kontroly bol vypracovaný protokol o výsledku kontroly, ktorý obsahoval štyri systémové kontrolné zistenia. Tieto  
kontrolné zistenia sa týkali najproblematickejších oblastí, ktoré sú uvedené v tejto správe a na základe ktorých boli  
formulované odporúčania.  
Zistené nedostatky boli s kontrolovaným subjektom konzultované v priebehu kontroly. MŽP SR sa stotožnilo so všetkými  
identifikovanými problémami a voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení nevznieslo žiadne  
námietky.  
Pre zlepšenie situácie MŽP SR prijalo opatrenia, ktorých plnenie bude NKÚ SR sledovať aj prostredníctvom správy o ich  
plnení. Problematika životného prostredia, v rámci ktorej je sledovaná aj oblasť odpadového hospodárstva, navyše patrí  
už dlhodobo medzi jednu z prioritných oblastí kontrolnej činnosti NKÚ SR.  
5
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo životného prostredia SR  
Nám. Ľ. Štúra 1  
824 73 Bratislava  
812 35 Bratislava  
| 14