N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Kontrola bola zameraná na správnosť nakladania s plastovým odpadom a dostatočnosť opatrení prijatých štátom
vo vzťahu k plneniu cieľov EÚ. Keďže bola vykonaná ako súčasť medzinárodnej kontroly, bola zameraná aj na plnenie
povinností SR vyplývajúcich z legislatívy EÚ. V tejto oblasti kontrolou neboli zistené nedostatky, nakoľko SR si splnila
všetky požiadavky, ktoré jej ako členskej krajine EÚ vyplývali z niekoľkých európskych smerníc. Splnenie povinností malo
však skôr formálny charakter, pretože kontrola poukázala na množstvo problémov v ich implementovaní do praxe.
Identifikovaných bolo niekoľko oblastí, ktoré bránia SR v lepšom nakladaní s plastovým odpadom
a iniciovaniu pozitívnych zmien, ktorými by sa SR podarilo priblížiť k plneniu cieľov EÚ.
Kontrola poukázala najmä na významné nedostatky v správnosti vykazovaných údajov o vzniknutom plastovom odpade,
a tým aj o nakladaní s ním. V tejto správe je uvedených niekoľko argumentov a dôkazov o tom, že vykazované údaje
o plastovom odpade obsahujú významné chyby a je otázkou, či vôbec majú nejakú výpovednú hodnotu.
Dôkazom toho je aj fakt, že v najaktuálnejšej správe o stave životného prostredia SR boli vykázané iné hodnoty, oproti
tým, akými v súčasnosti disponuje MŽP SR. Údaje o nakladaní s plastovým odpadom sa kvôli ich spätnému reevidovaniu
po ich publikovaní niekoľkokrát menili, nezrovnalosti boli preto identifikované aj štatistikách spracovávaných EÚ. Z tohto
dôvodu výsledky kontroly nevedia dať odpoveď na otázku, nakoľko sa SR približuje plneniu cieľov EÚ pre plastový
odpad. S istotou je však možné skonštatovať, že sledované ukazovatele sú v súčasnosti zo strany SR výrazne
nadhodnotené.
Nesprávnosť vykazovania však nie je problémom len v SR, ale aj v rámci EÚ a v dohľadnej dobe sa dá v dôsledku
sprísnenia pravidiel očakávať zreálnenie vykazovaných mier recyklácie členských krajín. Odhaduje sa, že v priemere to
môže spôsobiť pokles v miere recyklácie EÚ o približne 10 percentuálnych bodov. 1
Napriek tomu, že vykazované hodnoty o plastovom odpade sú skôr len odhadmi, s určitosťou tiež možno povedať, že
množstvo plastového odpadu sa každoročne výrazne zvyšuje napriek tomu, že predchádzanie vzniku odpadu je
podľa hierarchie odpadového hospodárstva hlavnou úlohou štátu. V roku 2019 sa v SR uviedlo na trh až o polovicu
viac plastových výrobkov a obalov, ako tomu bolo v roku 2017. Na dokreslenie neúspešnej snahy štátu predchádzať
vzniku odpadu vo všeobecnosti, nielen plastového, je možné uviesť, že za posledné desaťročie vzrástla podľa štatistík EÚ
produkcia celkového odpadu v SR približne o tretinu. Množstvo komunálneho odpadu narástlo
v rovnakom období viac ako o štvrtinu, v tejto štatistike je SR najhoršou krajinou v EÚ. Produkcia celkového odpadu
pritom za uvedené obdobie v EÚ v priemere mierne klesala.
Viacero nedostatkov bolo zistených aj preverením fungovania rozšírenej zodpovednosti výrobcov, podľa ktorej sú
výrobcovia zodpovední za zabezpečenie celého životného cyklu odpadu, ktorý vznikne ich výrobou. Systém funguje v SR
už od roku 2016, v praxi sa napriek tomu vyskytuje množstvo aplikačných problémov, ktoré majú vplyv na jeho
funkčnosť a v konečnom dôsledku je dopad tohto systému na občanov takmer nulový. Jeho hlavnou myšlienkou je
„čím viac vytriediš, tým menej zaplatíš“. V súčasnosti je však len veľmi málo obcí a miest, ktorých občanom sa
za posledné obdobie znížil miestny poplatok aj napriek tomu, že od roku 2016 už za nakladanie s vytriedeným
odpadom neplatia.
Dlhodobejším problémom je aj informačná a osvetová kampaň o preverovanej problematike pre občanov. Keďže
základným predpokladom pre predchádzanie vzniku plastového odpadu a pre plnenie cieľov EÚ je ochota občanov triediť
a vykonávať túto činnosť správne, je nevyhnutná masívna informačná kampaň. Tá bola kontrolou vyhodnotená ako
nedostatočná najmä kvôli tomu, že za túto činnosť sú zodpovední výrobcovia prostredníctvom svojich organizácií.
Kontrola kladie MŽP SR otázku, akú motiváciu majú pre šírenie osvety o potrebe triedenia odpadu súkromné
spoločnosti výrobcov, ktoré sú finančne zodpovedné za každú vytriedenú tonu navyše. Táto logika bola kritizovaná
NKÚ SR už v roku 2018, s podobným záverom prišiel vo svojej aktuálnej analýze aj Inštitút environmentálnej politiky.
Spoločným menovateľom vyššie uvedených problémov je aj nedostatočná kontrolná činnosť štátu. Tá je podľa vlastných
slov MŽP SR poddimenzovaná. Aj preto je prakticky nemožné verifikovať údaje štátu o plastovom odpade, ktoré sú
nahlasované rôznymi zúčastnenými stranami, pričom každá z nich má pri nahlasovaní údajov svoje vlastné motívy.
V rámci EÚ je nezákonné zneškodňovanie odpadu považované za závažnú organizovanú trestnú činnosť. Možnosť
reálne overiť nahlasované údaje je teda vzhľadom na obrovský rozsah údajov a zastaranosť súčasného informačného
systému veľmi nízka. Kontroly, ktoré sú vykonávané Slovenskou inšpekciou životného prostredia, navyše využívajú
spodné hranice výšky pokút, ktoré nie sú pre kontrolované subjekty motivačné, nakoľko nezohľadňujú závažnosť
zisteného nedostatku. 2
1 Opatrenia EÚ na riešenie problému plastového odpadu, Európsky dvor audítorov, 2020
2 Ako pretriediť triedený zber, Inštitút environmentálnej politiky, 2020
| 4