N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
do športu: cca 100 mil. rozpočet ministerstva, cca 22 mil. Fond na podporu športu, prostriedky rezortov obrany
a vnútra smerované do rezortných športových stredísk, prostriedky z rezervy vlády, desiatky miliónov z rozpočtov
samospráv plus nemalý objem sponzorských príspevkov.
Kontrola NKÚ SR poukázala nielen na nejednoznačnosť termínu „odborná kontrola v športe“, ale aj na nejasnosti
v stanovení rozsahu výkonu odbornej kontroly vzťahujúcej sa ku kontrole finančných prostriedkov, ktoré sú dané
v samotným zákonom. Ustanovenie § 60 zákona o športe v ods. 1 uvádza, cit: „Hlavný kontrolór športu vykonáva
odbornú kontrolu v športových organizáciách, ktoré sú prijímateľmi prostriedkov zo štátneho rozpočtu alebo
prijímateľmi sponzorského a prijímateľov prostriedkov z Fondu na podporu športu.“ V § 61 ods. 1 v písmene a) je
uvedené: „Hlavný kontrolór športu pri vykonávaní odbornej kontroly v športe kontroluje hospodárne, efektívne,
účinné a účelné využívanie verejných prostriedkov poskytnutých na športovú činnosť“. Pojmy „kontrola
v športe“, „kontrola v športových organizáciách“, kontrola prostriedkov „poskytnutých na športovú činnosť“ nie sú
identické a poskytujú množstvo výkladov pôsobnosti kontroly HKŠ. Obdobne nie sú identické pojmy „prostriedky
zo štátneho rozpočtu“ a „verejné prostriedky“. Kontrola verejných prostriedkov poskytnutých na športovú čin-
nosť zahŕňa aj kontrolu prostriedkov vynakladaných obcami i vyššími územnými celkami, čo je jedna zo výsadných
kompetencií NKÚ SR a kontrolórov obcí. Do obdobia, kým kompetencia kontrolovať hospodárenie obcí a naklada-
nie s obecnými finančnými prostriedkami bola zverená NKÚ SR, prebehla široká odborná a politická diskusia, pri-
čom s ohľadom na charakter a poslanie samosprávy bola táto kompetencia NKÚ SR doplnená aj v Ústave SR.
Podobný proces v prípade kompetencie HKŠ kontrolovať obecné prostriedky vydávané na šport však v spoločnosti
neprebehol a nedá sa vylúčiť, že dotknuté samosprávne orgány sa v prípade ich kontroly HKŠ obrátia v na Ús-
tavný súd SR v otázke ústavnosti takejto kontroly.
Okrem kontroly verejných prostriedkov poskytnutých na šport, v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite, zákon
o športe ukladá HKŠ množstvo ďalších úloh, napr.: kontrolovať dodržiavania jednotných pravidiel riadenia a koor-
dinácie rezortných športových stredísk, metodicky usmerňovať plnenie úloh kontrolórov športových organizácií
a športových zväzov, zabezpečovať vzdelávanie týchto kontrolórov a vykonanie skúšok, vykonávať kontrolu dodr-
žiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov národným športovým zväzom a vysokou školou pri poskytovaní
vzdelávania v športe, ak ide o získanie odbornej spôsobilosti tréner I., II., III. kvalifikačného stupňa alebo odbornej
spôsobilosti, ďalej má HKŠ kontrolovať plnenie úloh kontrolórov a plnenie povinností športových organizácií a špor-
tového odborníka, pričom kontrolná angažovanosť HKŠ je aj v oblasti posudzovania súladu stanov národného
športového zväzu alebo národnej športovej organizácie.
NKÚ SR považuje za potrebné upozorniť nielen na značný rozsah rôznorodých kompetencií HKŠ v športe, ale aj
na nezvyčajne vysokú mieru nezávislosti HKŠ vo všetkých rozhodujúcich aspektoch výkonu jeho kontrol-
nej činnosti a s ňou spojeným rizikom subjektívneho a netransparentného rozhodovania. HKŠ je autonómny
takmer vo všetkých rozhodovaniach vzťahujúcich sa k výkonu kontroly, čo nemá obdobu v systéme nastavenia
žiadnej kontroly vo verejnej správe. Výkon jeho činnosti nepodlieha kontrole kvality práce, na výkon kontroly nie je
potrebné žiadne poverenie, HKŠ môže sám rozhodnúť o zameraní kontrol aj ich vykonávať, rozhodnúť o obsahu
vzdelávania kontrolórov v športe, vydávať osvedčenia o spôsobilosti, posudzovať zhodu s rôznymi všeobecne plat-
nými normami v oblasti stanov organizácií a pod. Osobitne silným nástrojom HKŠ, daným zákonom o športe, je
oblasť správnych deliktov a priestupkov za neposkytnutie súčinnosti kontrolovaných subjektov, alebo ak zistí poru-
šenie všeobecne záväzného právneho predpisu v športe. Správne konanie je vážny úkon nielen kvôli pokutám, ale
začatie správneho konania športového subjektu môže pozastaviť vyplácanie príspevkov alebo dotácií, čo môže
viesť až k ukončeniu činnosti nielen malého športového subjektu ale aj veľkých organizácií či zväzov. Vo všeobec-
nosti platí, že vysoká miera nezávislosti bez procesov hodnotenia kvality práce nesie v sebe značné riziko netran-
sparentného a subjektívneho rozhodovania. Je povinnosťou NKÚ SR na túto skutočnosť upozorniť ministerstvo
i výbor NR SR.
NKÚ SR odporúča ministrovi pripravovanou novelou zákona o športe zrušiť inštitút HKŠ ako špecifický
inštitút kontroly v oblasti športu. Považuje ho za nesystémový prvok v kontrolnom systéme verejnej správy,
pretože takmer všetky jeho povinnosti v oblasti kontroly vynakladania verejných zdrojov poskytnutých na športovú
činnosť (§61, ods. 1, písmeno a), t. j. ich hospodárne, efektívne, účelné a účinné využívanie je legislatívne systé-
movo pokryté inými vnútornými a vonkajšími orgánmi kontroly štátnej správy a samosprávy, takže túto všeobecnú
povinnosť nemožno považovať za osobitú a špecifickú odbornú kontrolu v športe. Odbor kontroly ministerstva je
plne kompetentný vykonávať kontroly efektívnosti, hospodárnosti, účelnosti a účinnosti vynakladaných prostried-
kov na šport, ktoré idú z jeho rozpočtu, pričom Sekcia športu svojimi kompetenciami pokrýva ďalšiu časť kontroly
| 7