2020  
Správa o výsledku  
kontroly  
Správa štátnych hmotných rezerv SR v čase mimoriadnej situácie  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Správa o výsledku kontroly  
Správa štátnych hmotných rezerv SR v čase mimoriadnej situácie  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava, december 2020  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
BR SR  
Bezpečnostná rada Slovenskej republiky  
Ekonomický informačný systém  
Interný riadiaci akt  
EIS  
IRA  
MF SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky  
Permanentný krízový štáb  
MZ SR  
PKŠ  
PZ  
Pohotovostné zásoby  
SR  
Slovenská republika  
SŠHR SR  
Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky  
Štátne hmotné rezervy  
ŠHR  
ÚKŠ  
Ústredný krízový štáb  
ÚVZ  
Úrad verejného zdravotníctva  
zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia  
Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného  
zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskor-  
ších predpisov  
zákon o riadení štátu v krízových situáciách  
mimo času vojny  
Zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo  
času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov  
zákona o štátnych hmotných rezervách  
Zákon č. 372/2012 Z. z. o štátnych hmotných rezervách a o dopl-  
není zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užíva-  
nie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a do-  
plnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
postupy účtovania rozpočtových organizácií  
Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta  
2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o po-  
stupoch účtovania a rámcovej účtovnej osnove pre rozpočtové orga-  
nizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie  
územné celky v znení neskorších predpisov  
zákona o účtovníctve  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Mimoriadne situácie súvisiace s epidémiou či pandémiou, ktoré ohrozujú život a zdravie ľudí i fungovanie celej spoločnosti,  
vyžadujú krízové riadenie na najvyššej úrovni štátu. Opatrenia prijímané po celom svete na elimináciu, či riešenia nega-  
tívnych dopadov, sa opierajú o legislatívu upravujúcu, okrem iného, bezpečnosť štátu. Majú byť štandardnou súčasťou  
krízových plánov a postupov najvyšších štátnych inštitúcií a samospráv (orgánov krízového riadenia), ktoré majú v sys-  
téme nezastupiteľnú úlohu.  
V prvých rokoch 21. storočia reagovali slovenské orgány1 najmä na celosvetové pandémie respiračného charakteru a ví-  
rusu chrípky. V septembri 2012 aktualizovali Opatrenia plánu na riešenie pandémie chrípky pre orgány verejného zdra-  
votníctva, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zariadenia sociálnych služieb, školské zariadenia a obce. Hoci infor-  
mácie pre situácie vyvolávané vírusmi SARS2 a v MERS3 boli na stránke ÚVZ SR k dispozícii, plán na riešenie ich poten-  
ciálnej epidémie/pandémie, vypracovaný nebol. „Korona-súrodencivírusu SARS-COV-24 (pôvodcu COVID-19) však ne-  
mali vo svete nastavenú špecifickú liečbu ani vakcináciu. COVID-19 je pritom desaťkrát smrteľnejší ako v rokoch 2009-  
2010 u nás riešená prasacia chrípka (nového vírusu H1N1). Slovensko nebolo na túto pandémiu pripravené.  
Hlavný hygienik SR informoval o korona-nákaze šíriacej sa z Číny už začiatkom januára. Skôr ako bola zaznamenaná  
v Európe, zverejnil prvé usmernenia pre občanov cestujúcich do zahraničia. Následne inicioval testovanie na COVID-19  
priamo na Slovensku, ktoré začalo tretieho februára. No požiadavku na zabezpečenie zdravotníckeho materiálu do po-  
hotovostných zásob štátu pre prípad epidémie či pandémie vznieslo ministerstvo zdravotníctva až koncom februára, nie-  
koľko dní pred identifikovaním nakazených u nás. Deň po oznámení globálnej pandémie, 12. marca 2020 vyhlásila vláda  
SR dodnes trvajúcu mimoriadnu situáciu na území štátu (obrázok 1). Vtedy zadefinovala prvé úlohy a opatrenia pre  
dvanásť ministerstiev, predsedov samosprávnych krajov, ďalšie orgány moci a Správu štátnych hmotných rezerv SR. O tri  
dni neskôr vyhlásila dočasne núdzový stav.  
Najvyšší kontrolný úrad na základe svojich rizikových analýz zaradil do tohtoročného plánu kontrolu výkonnosti ús-  
tredného orgánu štátnej správy, ktorý zabezpečuje tvorbu, udržiavanie, obmenu a rozmiestňovanie štátom vlastnených  
hmotných rezerv (obrázok 2) – Správy štátnych hmotných rezerv SR. Zameral sa v nej na posúdenie kompetencií,  
nastavených procesov pred a počas núdzového stavu a zhodnotenie pripravenosti pohotovostných zásob. Kontrolóri od  
16. júna do 21. septembra preverili nielen nastavenie celého systému, ale aj stav zásob (na 100% vzorke) a samotné  
konanie SŠHR SR a jej závodov v rokoch 2019 a 2020.  
NKÚ SR dospel k záveru, že kompetencie a procesy Správy štátnych hmotných rezerv SR neboli nastavené správne  
a účinne. Orgány krízového riadenia nekonali, neplnili si svoje povinnosti a neprispeli k flexibilite systému. Zároveň do  
činnosti SŠHR SR zasahovali aj orgány bez zákonného oprávnenia. SŠHR SR nebola a ani v súčasnosti nie je  
dostatočne pripravená na pandémiu.  
Tvorba zásob zdravotníckeho materiálu  
Tvorbu, štruktúru položiek hmotných rezerv a ich limity stanovuje na základe návrhu predsedu SŠHR SR vláda SR.  
Ako vyplýva z kontrolórmi preverených dokumentov a zmlúv, zdravotnícky materiál bol do predpísaného zloženia(skladby)  
pohotovostných zásob zaradený dodatočne uznesením vlády z 27. februára 2020. Správa rezerv preto nebola na začiatku  
pandémie schopná splniť žiadnu požiadavku na preverované zdravotnícke pomôcky. Najkritickejšia situácia vznikla pri  
dodávkach širokospektrálneho dezinfekčného prostriedku a chirurgických rukavíc. Naopak, rýchlotesty a sety testov na  
COVID-19 dokázala pre orgány štátnej správy zabezpečiť na viac ako 92 %.  
Správa štátnych hmotných rezerv SR ako výkonná zložka systému však nenesie zodpovednosť za požiadavky na  
pohotovostné zásoby, na základe ktorých ich môže tvoriť. Túto povinnosť majú iné orgány krízového riadenia (napr. mi-  
nisterstvá, či samosprávy), no ako jediné ju začiatkom februára t. r. splnilo Ministerstvo zdravotníctva SR, keď požiadalo  
o zabezpečenie nákupu zdravotníckych pomôcok na 30 dní pre Regionálny úrad vereného zdravotníctva SR, infekčné  
kliniky a oddelenia nemocníc. Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje absenciu inštitútu osobnej zodpovednosti za  
nečinnosť, resp. neplnenia si zákonných povinnosti zo strany ústredných orgánov štátnej správy.  
SŠHR SR do určitej miery suplovala zabezpečovanie zásob, ktoré mali realizovať jednotlivé ústredné orgány štátnej  
správy v rámci svojich kompetencií. V polovici septembra nemala Správa štátnych hmotných rezerv SR k dispozícii dos-  
tatočné množstvo zdravotníckeho materiálu, keďže namiesto vládou určených 60 dní bola schopná pokryť zásobami len  
obdobie 10 dní. Z celkového počtu 14 zdravotníckych pomôcok boli pripravené dostatočne len dve. U jednorazovej chi-  
rurgickej masky a testov na diagnostiku ochorenia COVID-19 prevyšoval disponibilný počet požadovaný stav. Naopak,  
1 Úrad verejného zdravotníctva v rezorte ministerstva zdravotníctva  
2 Severe Acute Respiratory Syndrome ( v roku 2002 vzišiel z Číny , nakazil 8000 a zabil 770 ľudí celosvetovo)  
3 Middle-East respiratory Syndrome (šíriaci sa v roku2012 z Egypta nakazil 2500 a zabil 866 ľudí celosvetovo, najmä mužov, ktorí si nekryli ústa a nos)  
4 Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 – závažný akútny respiračný syndróm koronavírus 2, ktorý môže viesť k multiorgánovému zlyhaniu.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
žiadané vrecia na biologický odpad neboli k dispozícii vôbec a požiadavky na nesterilné chirurgické rukavice bez púdru,  
jednorazový plášť a ochranné štíty neboli množstevne splnené ani na 10 %. Inventarizáciou stavu zásob kontrolóri ďalej  
zistili, že na skladoch sú k dispozícii aj dostatočné množstvá ochranných polomasiek, filtrov, setov na diagnostiku ocho-  
renia COVID-19, avšak tieto od 27. mája nepatria do materiálovej skladby pohotovostných zásob.  
Interné procesy a informačné systémy SŠHR  
Správa štátnych hmotných rezerv SR nebola schopná vyskladniť zásoby, o ktorých použití rozhodla. Tento zá-  
važný nedostatok je spôsobený nedostatočne nastavenými internými procesmi, najmä absenciou centrálneho infor-  
mačného systému (online pokrývajúceho zásoby od objednávky po vyskladnenie) a rozhodnutím obmedziť funkciona-  
lity ekonomického informačného systému svojim závodom (skladom).  
Zdravotnícky materiál bol uskladnený v dvoch zo štyroch závodov Správy štátnych hmotných rezerv SR, v závodoch Ko-  
paničiar a Ľupčianka. Po preverení celého procesu – od príjmu, cez vyskladnenie, údržbu a prípadnú obmenu – NKÚ SR  
konštatuje, že v skladovej evidencii štátnych hmotných rezerv nie je zaznamenaný aktuálny stav zásob. Pohyb zásob  
evidujú oprávnení pracovníci ústredia SŠHR SR do piatich dní od reálneho príjmu/výdaja, a to po doručení potvrdeniek zo  
závodov poštou. Chýba totiž online prepojenie informačným systémom, ktorý má zastrešiť celý proces.  
Ďalším identifikovaným nedostatkom sú chýbajúce certifikáty zhody a doklady preukazujúce zdravotnú nezávadnosť  
zdravotníckeho materiálu. Nielen v prípade darov, ale aj pri tretine kúpnych zmlúv.  
V závode Kopaničiar identifikovala kontrolná skupina rúška dodávateľa Lacorp, s.r.o., ktorých výdaj bol pozastavený kvôli  
podozreniam na nekvalitné respirátory (nesplnené bezpečnostné štandardy). Tie boli potvrdené testami až po troch me-  
siacoch od dodania. Vzájomné záväzky a pohľadávky Správy rezerv s dodávateľom sú stále nedoriešené. V závode Ľup-  
čianka kontrola našla 54 tisíc kusov nezaevidovaných respirátorov FFP2, ktoré v máji dodala nemecká spoločnosť v rámci  
pomoci od Európskej komisie. Proces prevodu tejto humanitárnej pomoci do majetku štátu bol pozastavený po oznámení  
Európskej komisie o ich vade (potvrdenej testami). Nedistribuované respirátory neboli doteraz vrátené, či likvidované, ani  
prijaté do skladovej evidencie. NKÚ SR pripomína potrebu prijať opatrenia na vyriešenie tejto situácie. Správa rezerv  
takýmto postupom, okrem iného, porušila opatrenia MF SR a zákon o účtovníctve.  
Rozhodovanie o poskytovaní a poradí poskytovania zásob (prioritizácia)  
Preverenie procesu rozhodovania o schválení, či neschválení a prioritizácie požiadaviek na zdravotnícke pomôcky  
od jednotlivých orgánov krízového riadenia poukázalo nielen na nedostatočne nastavené vnútorné procesy Správy štátnych  
hmotných rezerv SR. Neexistuje mechanizmus na objektívne posúdenie požiadaviek a rozhodovanie Správy (napr.  
konzílium expertov, či poradný orgán v rámci SŠHR SR).  
SŠHR SR pristupuje k požiadavkám na vyskladnenie individuálne. Požiadavky vybavovala podľa stavu zásob na základe  
odporúčaní a odobrení Permanentného krízového štábu5, či priorít jednotlivých orgánov krízového riadenia. V kontrolova-  
nom období rozhodla o poskytnutí zdravotníckych pomôcok pre subjekty verejnej správy za viac ako 39 miliónov eur. Viac  
ako 72 percent z nich bolo pre MZ SR, následne pre ministerstvá práce a školstva. V najväčšej miere a zároveň najrých-  
lejšie, priemerne do dvoch dní, boli uspokojované požiadavky Úradu vlády SR, naopak, ministerstvo spravodlivosti čakalo  
31 dní a najmenšiu hodnotu mali zásoby poskytnuté ministerstvu kultúry (3 276 eur). Od skončenia núdzového stavu len  
do 17. 8. 2020 rozhodla SŠHR SR o objeme zdravotníckeho materiálu v hodnote za takmer 3,6 mil. eur.  
Aktuálna pripravenosť  
NKÚ SR na záver kontroly upozornil na nedostatočnú pripravenosť SŠHR SR na pandémiu, keďže 15. septembra  
boli zdravotnícke pomôcky pripravené na 16 %. V porovnaní s koncom prvej vlny pandémie ide o dvojpercentný po-  
kles, napriek tomu, že súčasné prírastky nakazených rastú niekoľkonásobne rýchlejšie.  
Slovensko čelí druhej vlne opäť v režime núdzového stavu, bez vyhodnotenia prvej vlny. Od 11. augusta 2020 však už  
postupuje podľa novo vypracovaného detailného Pandemického plánu, ktorý zaviedol semafor pre primárnu zdravotnú  
starostlivosť a určil rizikové skupiny. Detailne definuje aj presné postupy relevantných subjektov, vrátane SŠHR SR a zdô-  
razňuje povinnosti ostatných orgánov predkladať požiadavky na PZ. NKÚ SR však upozorňuje, že na zlepšenie pripra-  
venosti štátu do ďalšieho obdobia pandémie je potrebné naplniť odporúčania na odstránenie systémových, ex-  
terných aj interných nedostatkov identifikovaných touto kontrolou. Napríklad zaviesť nový systém posudzovania žia-  
dostí na poskytovanie pohotovostných zásob, vrátane prioritizácie vyskladňovania zásob. Implementovať nový centrálny  
informačný systém, ktorý by okrem iného poskytoval presné údaje o aktuálnych stavoch pohotovostných zásob v reálnom  
čase, a zvážiť aj optimalizáciu umiestnenia závodov v rámci Slovenska.  
5 Poradný orgán predsedu vlády SR, bez kompetencií vo vzťahu k SŠHR, t.j. s odporúčacím charakterom  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR odporúča Národnej rade SR zaviazať Ministerstvo vnútra SR vykonaním hĺbkovej analýzy procesov riadenia štátu  
v čase mimoriadnej situácie, resp. núdzového stavu, a na základe skúsenosti z riešenia pandemickej situácie zapríčinenej  
ochorením COVID-19 zvážiť legislatívnu zmenu, ktorá by nastavila nové pravidla v procese krízového manažmentu štátu.  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo posúdiť, či sú kompetencie a procesy Správy štátnych hmotných rezerv SR nastavené  
správne a účinne; zhodnotiť ich pripravenosť a preveriť ich konanie v čase mimoriadnej situácie (pandémie).  
Predmetom kontroly bolo získať primerané uistenie o tom, že definované kompetencie a nastavenie vnútorných procesov  
riadenia sú správne, a súčasne preveriť pripravenosť Správy štátnych hmotných rezerv SR v čase na mimoriadne situácie  
(pandémie). Kontrolná akcia splnila svoj účel a to tým, že identifikovala nesprávne a neúčinne nastavené kompetencie a  
procesy Správy štátnych hmotných rezerv SR a poukázala na jej nepripravenosť na pandémiu COVID-19.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola zaradená do Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2020 a bola vykonaná v čase od 16. júna 2020  
do 21. septembra 2020 na Správe štátnych hmotných rezerv SR a vybraných závodoch patriacich do jej pôsobnosti.  
Výber vzorky predstavoval 100 % z celkovej populácie zdravotníckeho materiálu. Populáciu tvoria všetky uvedené tova-  
rové položky zaradené do oblasti zdravotníckeho materiálu vrátane dezinfekčného prostriedku, čo tvorí 14 položiek (napr.:  
chirurgická maska, ochranné okuliare a i.).  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 a 2020. V prípade vecných súvislostí aj obdobie predchádzajúce ako aj nasledu-  
júce.  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). K metódam a technikám,  
ktoré boli uplatnené patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov, preskúmanie  
predloženej dokumentácie a dokladov, analýza, prepočty, rozhovor a iné. Následne boli získané dôkazy vyhodnotené  
v súlade a so zreteľom na stanovený cieľ kontroly.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
VÝVOJ PANDÉMIE COVID-19 A NASTAVENIE SYSTÉMU KRÍZOVÉHO RIADENIA V SR  
3.1.1 Globálna pandémia  
Prvá zmienka o ochorení COVID-19 bola zaznamenaná WHO koncom roku 2019, presne 31. 12. 2019, a to v meste Whu-  
Chan v čínskej provincii Chu-pej. Dňa 24. 1. 2020 sa vyskytol prvý prípad v Európe, ktorý bol hlásený z Francúzska. Na  
Slovensku sa prvý prípad ochorenia na COVID-19 vyskytol dňa 6. 3. 2020. WHO dlhodobejšie monitorovala vývoj tohto  
ochorenia a až dňa 11. 3. 2020 vyhlásila ochorenie COVID-19 za pandémiu.  
Na území SR bola vyhlásená mimoriadna situácia6 v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ocho-  
renia COVID-19 na základe uznesenia vlády SR od 12. 3. 2020, šiestej hodiny rannej.  
Vláda SR schválila dňa 15. 3. 2020 návrh na vyhlásenie núdzového stavu. (Obrázok 1). Núdzový stav bol rozšírený  
celkovo 4-krát. Obsahy uznesení boli publikované v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Uznesením vlády SR zo dňa  
10. 6. 2020 bol 13. 6. 2020 ukončený núdzový stav vyhlásený na území SR7. Mimoriadna situácia vyhlásená uznesením  
vlády SR z 11. 3. 2020 od 14. 6. 2020 trvá naďalej aj po ukončení núdzového stavu. Dňa 1. 10. 2020 bol opätovne  
z dôvodu zhoršovania situácie vyhlásený núdzový stav na 45 dní.  
6 Uznesenie vlády 111/2020  
7 Uznesením vlády SR č. 366 zo dňa 10. 6. 2020 bol ukončený núdzový stav vyhlásený na území SR uplynutím 13. 6. 2020. Zároveň konštatuje, že  
mimoriadna situácia vyhlásená uznesením vlády SR č. 111 z 11. 3. 2020 trvá od 14. 6. 2020 naďalej aj po ukončení núdzového stavu.  
| 7  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obrázok 1: Časová os vývoja pandémie  
3.1.2 Krízové riadenie štátu a činnosť odborných komisií v čase pandémie  
Správa štátnych hmotných rezerv, ako ústredný orgán štátnej správy a výkonná zložka krízového riadenia štátu, v rámci  
svojej pôsobnosti úzko spolupracuje s orgánmi krízového riadenia. Na účel komplexnejšieho posúdenia ich činnosti sa  
kontrolná skupina zamerala nielen na tieto orgány, ale aj na ďalšie subjekty, ktoré vstupovali do krízového riadenia (ma-  
nažmentu).  
Za hlavné úlohy krízového manažmentu štátu pred i v priebehu krízy – pandémie, sú považované:  
vykonávanie preventívnych opatrení, predchádzanie vzniku krízových javov,  
vytvorenie predpokladov na riadenie krízových javov, adekvátna reakcia na vzniknutú krízu,  
pripravenosť na zásah na všetkých úrovniach (riadiace aj výkonné zložky krízového manažmentu).  
Na vytvorenie účinných mechanizmov na minimalizovanie vzniknutých strát a škôd pri kríze je potrebné vopred na úrovni  
krízového riadenia štátu  
posudzovať možné riziká a analyzovať podmienky vzniku krízových javov,  
popísať predpokladaný vývoj a priebeh krízy, to znamená –vypracovať varianty vývoja krízy (vyhodnotiť silné a  
slabé stránky krízy) a analyzovať varianty tak zo systémového pohľadu, ako aj z hľadiska účasti jednotlivých  
subjektov na kríze (posúdiť negatívne pôsobenie dôsledkov krízy),  
prijať adekvátne riešenia, ktoré by boli použité v prípade vzniku krízy,  
a následne po vypuknutí dostať krízu pod kontrolu a minimalizovať straty.  
| 8  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Krízovú situáciu mimo času vojny a vojnového stavu, čo je práve prípad pandémie COVID-19, upravuje na Slovensku  
zákon o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny ako obdobie, počas ktorého je bezprostredne ohrozená  
alebo narušená bezpečnosť štátu. V tomto čase ústavné orgány môžu po splnení podmienok ustanovených v ústavnom  
zákone alebo osobitnom zákone na jej riešenie vyhlásiť výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadnu situáciu.  
V zmysle citovaného zákona je teda krízové riadenie štátu mimo času vojny a vojnového stavu definované ako súhrn  
riadiacich činností orgánov krízového riadenia, ktoré sú zamerané na analýzu a vyhodnotenie bezpečnostných rizík a  
ohrození, plánovanie, prijímanie preventívnych opatrení, organizovanie, realizáciu a kontrolu činností vykonávaných pri  
príprave na krízové situácie a pri ich riešení. Na riešenie krízových situácií sa využívajú štátne hmotné rezervy, ktorých  
tvorbu, financovanie a hospodárenie zabezpečuje SŠHR SR. V zmysle zákona o štátnych hmotných rezervách majú prí-  
slušné ústredné orgány štátnej správy a obvodné úrady spolupracovať na tvorbe pohotovostných zásob.  
Orgánmi krízového riadenia sú: vláda SR, Bezpečnostná rada SR, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej  
správy, Národná banka Slovenska, bezpečnostná rada kraja, obvodný úrad, bezpečnostná rada okresu a obec.  
Obrázok 2: Vplyv zúčastnených strán na činnosť SŠHR  
Vláda zriaďuje Ústredný krízový štáb, koordinuje činnosť orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy a ďalších  
zložiek určených na riešenie krízovej situácie v období krízovej situácie. Jeho predsedom je minister vnútra SR. Voči vláde  
SR má status koordinačného orgánu a jeho uznesenie má odporúčací charakter pre vládu SR, ale je záväzné pre  
predsedu, podpredsedov a ďalších členov. V kontrolovanom období ÚKŠ zasadal celkom 15-krát. Záznamy zo zasadnutí  
poskytnutých ÚKŠ zachytávajú komunikáciu jednotlivých členov štábu a vo svojich záveroch jasne definujú úlohy a zod-  
povednosť jeho členom. Celkovo bolo uložených 248 úloh, z toho iba 6 úloh SŠHR SR. Predseda SŠHR SR je členom  
ÚKŠ.  
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Dňa 23. 3. 2020 predseda novej vlády SR zriadil Permanentný krízový štáb na vyhodnocovanie informácií a koordinovanie  
činnosti v rámci zabezpečenia odporúčaní a prijímania opatrení, ktoré majú zamedziť šíreniu koronavírusu. Podľa zriaďo-  
vacej listiny je to dočasný poradný a koordinačný orgán predsedu vlády SR na obdobie trvania mimoriadnej situácie,  
núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby  
COVID-19. Predseda vlády SR vymenoval predsedu PKŠ a jeho členov. Postavenie, úlohy, zloženie a rokovanie PKŠ  
upravuje jeho štatút. Pnemal tajomníka, záznamy z jeho rokovania sa nevyhotovovali a všetky rokovania pre-  
biehali ústne. Podľa vyjadrenia kontrolovaného subjektu členovia PKŠ určovali prioritizáciu poskytovania pohoto-  
vostných zásob i napriek tomu, že v zmysle zákona o štátnych hmotných rezervách rozhoduje o použití pohotovostných  
zásob SŠHR SR.  
BR SR bola zriadená v zmysle zákona o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzo-  
vého stavu. Vo vzťahu k predkladaným materiálom zo strany SŠHR SR má BR SR odporúčací charakter. BR SR v sú-  
vislosti s COVID 19 zasadala iba jedenkrát, a to dňa 27. 2. 2020, kedy vyhodnotila aktuálnu bezpečnostnú situáciu v SR  
a vo svete, a zároveň odporučila vláde SR „Návrh na doplnenie materiálovej skladby pohotovostných zásob8“, ktorý  
predložila Správa štátnych hmotných rezerv SR ako iniciatívny materiál, schváliť. Uvedený dokument schválila vláda SR  
27. 2. 2020.  
Významné postavenie má aj Úrad verejného zdravotníctva, ktorý je rozpočtovou organizáciou štátu s pôsobnosťou pre  
územie SR, ktorá je zapojená finančnými vzťahmi na rozpočet ministerstva zdravotníctva. Kompetencie a pôsobnosť úradu  
na úseku ochrany, podpory a rozvoja verejného zdravia ustanovuje zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia9. ÚVZ  
SR riadi a za jeho činnosť zodpovedá hlavný hygienik SR. Hlavný hygienik SR na základe účasti na zasadnutiach ÚKŠ  
a v zmysle úloh uloženým uzneseniami vlády SR prijímal usmernenia, rozhodnutia, odporúčania a stanoviská celospolo-  
čenského významu, týkajúce sa eliminácie dopadu ochorenia COVID-19 na obyvateľstvo. V rámci februárového návrhu  
tvorby materiálovej skladby PZ SŠHR SR úzko spolupracovala s MZ SR a hlavným hygienikom. SŠHR SR však nedispo-  
novala žiadnymi písomnými dôkazmi, v rámci ktorých by sa hlavný hygienik priamo vyjadroval k tvorbe materiálovej  
skladby pohotovostných zásob. Hlavný hygienik je nielen členom Pandemickej komisie, ÚKŠ, Národnej protiepidemickej  
komisie, ale bol prizvaný aj na stretnutie BR SR.  
Dôležitú súčasť národnej úrovne krízového riadenia štátu v čase pandémie tvoria aj Pandemická komisia vlády SR a Ná-  
rodná protiepidemická komisia.  
Pandemická komisia vlády SR je multirezortný, koordinačný, konzultačný a odborný orgán vlády SR, zriadený na účely  
navrhovania, prijímania a kontroly opatrení s cieľom znížiť zdravotnú a ekonomickú záťaž obyvateľstva a na účel zacho-  
vania chodu hospodárstva a verej-  
ného života v prípade pandémie  
chrípky. Komisia zároveň spolupra-  
cuje s BR SR pri príprave opatrení  
krajiny na zvládnutie pandémie.  
Pandemická komisia vlády SR v sú-  
vislosti s COVID-19 do konca júna  
2020 nezasadala, resp. nekonala,  
keďže bola zriadená na pandémiu  
chrípky. Až začiatkom júla 2020 mi-  
Obrázok 3: Personálne prepojenie vybraných orgánov krízového riadenia  
nister  
zdravotníctva  
predložil  
v rámci pripomienkového konania  
návrh nového štatútu tejto komisie,  
zároveň pribudlo viacero členov ko-  
misie, ako aj zástupcovia všetkých  
zdravotných poisťovní. Po schválení  
nového štatútu bolo zvolané zasad-  
nutie komisie, a komisia sa aktívne  
podieľa v spolupráci s ÚKŠ na spo-  
ločných rokovaniach ohľadne pan-  
démie. Predseda SŠHR SR je čle-  
nom Pandemickej komisie vlády SR.  
9 Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Národná protiepidemická komisia vznikla na základe zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, jej zria-  
ďovateľom je ÚVZ SR. Komisia je multirezortný, koordinačný a konzultačný poradný orgán a je zriadená na účely zabez-  
pečenia jednotného postupu orgánov štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva pri mimoriadnych udalostiach v sú-  
vislosti so vznikom alebo hrozbou vzniku epidémií a závažných prenosných ochorení v SR. Činnosť komisie organizačne  
zabezpečuje ÚVZ SR a jej predsedom je hlavný hygienik SR. Komisia od roku 2019 nezasadala aj napriek tomu, že  
štatút i rokovací poriadok komisie ukladajú predsedovi komisie (hlavnému hygienikovi SR) povinnosť najmenej raz ročne  
zvolať riadne rokovanie komisie, prípadne mimoriadne rokovanie komisie na riešenie naliehavých a neodkladných prob-  
lémov, akým určite bolo pandemické šírenie ochorenia COVID-19.  
Na základe vyššie uvedených skutočností kontrolóri poukazujú na zložitosť a roztrieštenosť kompetencií v systéme krízo-  
vého riadenia štátu, odborných komisií, ako aj na ich personálne prepojenie, čomu nasvedčuje aj grafické znázornenie –  
viď obrázok č. 3. Jednotliví ministri, predseda SŠHR SR a hlavný hygienik boli zastúpení vo viacerých orgánoch krízového  
riadenia, a tiež v odborných komisiách. Je potrebné, aby vláda SR pristúpila k zefektívneniu práce orgánov a precizovaniu  
zodpovedností pri nutnosti rýchleho a odborného zásahu v nepredvídateľných situáciách.  
3.1.3 Kompetencie Správy štátnych hmotných rezerv SR a pôsobenie v rámci krízového riadenia štátu  
SŠHR SR zabezpečuje tvorbu, financovanie a hospodárenie so štátnymi hmotnými rezervami. Štátne hmotné rezervy  
(Obrázok 3) sa tvoria na ochranu ekonomiky a na riešenie krízovej situácie, mimoriadnej udalosti, III. stupňa povodňovej  
aktivity, stavu núdze v energetike, potravinovej bezpečnosti štátu, pre potreby ozbrojených síl alebo požiadaviek vyplýva-  
júcich z medzinárodných záväzkov SR. Podľa určenia sa delia na a) hmotné rezervy, b) mobilizačné rezervy, c) pohoto-  
vostné zásoby.  
Obrázok 4 Definícia a štruktúra hmotných rezerv a pohotovostných zásob  
| 11  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
SŠHR SR vypracúva na obdobie dvoch kalendárnych rokov návrh tvorby pohotovostných zásob, ktorý schvaľuje vláda SR  
na základe odporúčania BR SR. Tiež každoročne vypracuje informáciu o stave pohotovostných zásob, ktorú na základe  
odporúčania BR SR vezme vláda na vedomie. V roku, v ktorom SŠHR SR predkladá na rokovanie vlády návrh tvorby  
pohotovostných zásob, jeho prílohu tvorí informácia o stave pohotovostných zásob.  
SŠHR SR tvorí pohotovostné zásoby v spolupráci s ústrednými orgánmi štátnej správy, ktoré uplatňujú požiadavky na  
tvorbu štátnych hmotných rezerv vyplývajúce z ich krízových plánov a iných úloh.  
Použitie PZ na území SR sa predpokladá v situáciách, keď je potrebná účinná pomoc obyvateľstvu a územnej správe pri  
riešení vzniknutých mimoriadnych udalostí a krízových situácií. O použití PZ pre riešenie vyššie uvedených situácií a  
udalostí na území SR rozhoduje SŠHR SR, okrem použitia PZ na účely humanitárnej pomoci mimo územia SR, o ktorom  
rozhoduje vláda SR. Poskytnutie PZ sa uskutočňuje na základe rozhodnutia SŠHR SR, ktoré sa bezodkladne doručuje  
ochraňovateľovi a žiadateľovi.  
3.2  
PROCESY TVORBY A POUŽITIA POHOTOVOSTNÝCH ZÁSOB  
3.2.1 Pohotovostné zásoby bez zdravotníckeho materiálu  
Obrázok 5: Tvorba a použitie pohotovostných zásob  
Do roku 2020 nebol v rámci po-  
hotovostných zásob zahrnutý  
zdravotnícky materiál. Až dňa  
27. 2. 2020 bol uznesením vlády  
SR č. 96 schválený „Návrh na do-  
plnenie materiálovej skladby PZ“,  
ktorého cieľom bolo rozšíriť a do-  
plniť PZ najmä o zdravotnícky  
materiál nevyhnutný pre potreby  
zdravotníctva SR.  
Od februára 2020 bola materiá-  
lová skladba pohotovostných zá-  
sob menená viackrát. Zmeny sa  
týkali predovšetkým úpravy  
množstva tovarových položiek.  
Vo všetkých prípadoch SŠHR  
SR navrhovala zmeny, resp. do-  
plnenie materiálovej skladby PZ  
na základe požiadaviek MZ SR.  
Posledná zmena z mája 2020  
upravila nielen množstvo, ale aj  
samostatnú tovarovú skladbu.  
Keďže do februára 2020 kontro-  
lovaný subjekt neevidoval po-  
žiadavky od ústredných orgánov  
štátnej správy, nemal dôvod konať a ani prečo disponovať zdravotníckym materiálom. SŠHR SR je výkonnou zlož-  
kou a nenesie zodpovednosť za požiadavky na tvorbu PZ, ktoré zo zákona vyplývajú iným orgánom krízového riadenia.  
Vývoj požadovanej materiálovej skladby PZ podľa jednotlivých uznesení vlády dokumentuje tabuľka, ktorá tvorí prílohu  
č. 1.  
3.2.2 Použitie PZ: Rozhodovanie SŠHR bez objektívneho posudzovania, od apríla odporúčania úradu vlády (PKŠ)  
Orgány krízového riadenia žiadali SŠHR SR o poskytnutie PZ na základe unifikovanej žiadosti, ktorá sa nachádza na  
webovom sídle kontrolovaného subjektu. Po vyplnení, vytlačení a podpísaní žiadosti oprávnenou osobou bola následne  
zaslaná na SŠHR SR. Ku každej žiadosti pristupovala SŠHR SR individuálne a podľa vlastného úsudku zodpovednej  
osoby. Následne sa žiadosti vybavovali na základe disponibilného množstva PZ a v čase aktívnej činnosti na základe  
odporúčaní PKŠ. Poskytnutie PZ sa uskutočnilo na základe „Rozhodnutia o použití PZ“, ktoré vydala SŠHR SR.  
| 12  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Na posudzovanie jednotlivých žiadostí z komplexného hľadiska však nemá SŠHR SR zriadený interný riadiaci akt,  
resp. nemá zriadenú pracovnú skupinu, ktorá by ako poradný orgán predsedu objektívne posúdila dôvod požiadavky,  
požadované množstvo PZ, ako aj prioritizáciu v rámci orgánov krízového riadenia.  
Uznesením vlády SR z 9. 4. 2020 bol schválený „systém použitia PZ v čase núdzového stavu“, ktorým Vláda SR uložila  
povinnosť SŠHR SR vyskladňovať PZ na základe odporúčaní Úradu vlády SR. Avšak požiadavky k vyskladneniu PZ neboli  
zo strany SŠHR SR zasielané Úradu vlády SR, ale členom PKŠ, ktorí sa vyjadrovali k ich vyskladneniu. SŠHR SR nepo-  
stupovala v súlade s vydaným uznesením vlády SR, čím porušila plnenie povinností vyplývajúcich z tohto uznesenia.  
3.2.3 Skladová evidencia zdravotníckeho materiálu bez znalosti aktuálneho stavu  
Zdravotnícky materiál bol uskladnený len v dvoch závodoch patriacich do SŠHR SR, a to v závodoch „Kopaničiar“ so  
sídlom v Čachticiach a „Ľupčianka“ so sídlom v Slovenskej Ľupči. Rozmiestnenie závodov má výrazný vplyv nielen na  
zabezpečenie logistiky, ale aj na výšku prepravných nákladov vzdialenejších žiadateľov. Kontrolná skupina NKÚ SR ďalej  
zistila, že závody majú v rámci skla-  
dovej evidencie obmedzenú funkci-  
onalitu v EIS, v dôsledku čoho do-  
chádza k vykazovaniu neaktuálneho  
stavu skladových zásob. V závo-  
doch taktiež absentujú interné smer-  
nice, ktoré by upravovali vnútorné  
procesy. Neexistuje žiadny cen-  
trálny systém – od objednávky PZ  
až po ich vyskladnenie. V závode  
Ľupčianka bolo fyzicky uskladne-  
ných 54 000 ks respirátorov (huma-  
nitárna pomoc z Európskej komi-  
sie), pričom tovar nebol zaevido-  
vaný do skladovej evidencie, čím  
došlo k porušeniu zákona o účtov-  
níctve. V závode Kopaničiar vydalo  
vedenie SŠHR SR zákaz vysklad-  
ňovať PZ – zdravotnícky materiál od  
spoločnosti Lacorp, s.r.o., pričom  
k vykonaniu testovania chirurgickej  
masky pristúpila SŠHR SR až o 3  
mesiace.  
Obrázok 6: Skladové hospodárstvo PZ ŠSHR SR  
Na základe všetkých uvedených skutočností kontrolná skupina konštatuje, že SŠHR SR nemala správne nastavené vnú-  
torné procesy v súvislosti s rozhodovaním o PZ, ba ani v súvislosti s ich vyskladňovaním.  
3.3  
CHÝBAJÚCE CERTIFIKÁTY ZDRAVOTNÍCKEHO MATERIÁLU  
SŠHR SR počas kontrolovaného obdobia nadobudla zdravotnícky materiál prostredníctvom 44 zmlúv. Konkrétne išlo  
o 35 kúpnych zmlúv, 5 darovacích zmlúv a 4 zmluvy o bezodplatnom prevode. Po vyhlásení núdzového stavu postu-  
povala v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, ktorý umožňoval v takejto situácii nakupovať zdravotnícky materiál pria-  
mym rokovacím konaním. Takýmto spôsobom bolo uzatvorených 31 kúpnych zmlúv.  
Kontrolná skupina tiež preverila dokumentáciu súvisiacu s certifikáciou k obstaranému zdravotníckemu materiálu, resp.  
testom zhody, prípadne iné potvrdenia o zdravotnej nezávadnosti dodaného zdravotníckeho materiálu.  
Kontrolou bolo zistené, že pri viac ako polovici zmlúv absentovali certifikáty zhody, ako aj dokumenty preukazujúce  
zdravotnú nezávadnosť zdravotníckeho materiálu. V ostatných prípadoch neboli certifikáty vydávané certifikačným or-  
gánom. Väčšina z týchto dokumentov bola vyhotovená v inom než v slovenskom jazyku, čo mohlo viesť k riziku použitia  
nemedicínskych ochranných pomôcok na zdravotnícke účely.  
Začiatkom júna 2020 SŠHR SR pozastavila výdaj zdravotníckeho materiálu dodaného od spoločnosti Lacorp, s.r.o., avšak  
k jeho testovaniu pristúpila až v mesiaci august 2020. Z dokumentu vyplýva, že testované rúška aj napriek splneniu via-  
cerých hodnotených parametrov kvality nespĺňajú normy a pri ich certifikácii by im nebola udelená CE značka.  
| 13  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.4  
ANALÝZA VYSKLADNENIA ZDRAVOTNÍCKYCH POMÔCOK: VÄČŠINA ZDRAVOTNÍCTVU  
SŠHR SR v kontrolovanom období rozhodla o použití zdravotníckeho materiálu v celkovej hodnote za viac než 33 mil. eur.  
Ku každej žiadosti o poskytnutie pohotovostných zásob sa pristupovalo individuálne. Podľa uznesení vlády, schválených  
v začiatkoch pandémie, mali byť pohotovostné zásoby určené najmä pre rezort zdravotníctva. Poradie orgánov krízového  
riadenia nebolo stanovené. Z dokumentácie predloženej ku kontrole bolo zistené, že SŠHR SR v najväčšej miere z do-  
ručených žiadostí uspokojila Úrad vlády SR. Z pohľadu najväčšieho objemu alokovaných zdrojov v rámci vydaných  
rozhodnutí bolo v najväčšej miere uspokojené MZ SR. Z celkového objemu finančných prostriedkov, pripadajúcich na  
vyskladnený zdravotnícky materiál, bolo viac ako 28 mil. eur určených pre MZ SR, čo predstavuje približne 71 %.  
SŠHR SR pokračovala v neštandardnom rozhodovaní o zdravotníckom materiáli aj po skončení núdzového stavu (po 13.  
6. 2020), čo potvrdzuje napr. vydanie rozhodnutia zo dňa 5. 8. 2020 na použitie ochranných pomôcok pre Okresný úrad v  
Nitre. SŠHR SR toto odôvodnila ako prípravu na druhú vlnu pandémie COVID-19. Od skončenia núdzového stavu do 17.  
8. 2020 SŠHR SR takto rozhodla o vyskladnení zdravotníckeho materiálu v objeme za viac ako 3,5 mil. eur.  
3.5  
ZHODNOTENIE PRIPRAVENOSTI VYBRANEJ OBLASTI POHOTOVOSTNÝCH ZÁSOB  
SŠHR SR nemohla byť pripravená na pandémiu COVID-19 vzhľadom na to, že do 27. 2. 2020 neexistovala položka  
zdravotnícky materiál v rámci pohotovostných zásob. SŠHR SR nemôže zabezpečovať nákup položiek, ktoré nie sú  
schválené vládou a zaradené do portfólia položiek, ktoré SŠHR SR spravuje.  
Kontrola poukazuje na nedostatočnú pripravenosť kontrolovaného subjektu počas celého kontrolovaného obdobia na  
pandémiu. Ku dňu 15. 9. 2020 bola pripravená len na 16 % z celkového požadovaného množstva pohotovostných  
zásob – zdravotnícky materiál, čo v celkovom vyjadrení predstavuje uspokojenie požiadaviek orgánov krízového riadenia  
na pohotovostné zásoby len na 10 dní. V zmysle uznesenia vlády SR zo dňa 27. 5. 2020 má SŠHR SR disponovať so  
zdravotníckym materiálom na obdobie 60 dní.  
Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že zo 14 požadovaných tovarových položiek len 2 tovarové položky pohotovost-  
ných zásob v časti zdravotnícky materiál spĺňajú požadované množstvá zdravotníckeho materiálu, resp. presahujú ma-  
ximálne požadované množstvo, čo deklaruje pripravenosť v týchto položkách na viac ako 60 dní.  
Tabuľka 1: Vývoj stavu zdravotníckeho materiálu v rámci pohotovostných zásob ŠHR  
Stav zdravotníckeho materiálu - pohotovostné zásoby  
Dátum  
pripravenosť vyjadrená  
požadovaný  
skutočný  
pripravenosť v %  
počtom dní  
27.2.2020  
11.3.2020  
15.3.2020  
27.5.2020  
30.6.2020  
31.7.2020  
31.8.2020  
15.9.2020  
1 094 700  
16 460 903  
39 207 830  
41 060 100  
41 060 100  
41 060 100  
41 060 100  
41 060 100  
0
0
X
786 603  
5
X
948 500  
2
X
13 373 443  
12 638 388  
15 888 436  
16 745 919  
16 680 919  
18  
18  
16  
16  
16  
11  
11  
10  
10  
10  
Zdroj: SŠHR SR, vlastné spracovanie NKÚ SR.  
Pozn.: - na vyčíslenie pripravenosti v % sa pri výpočte použilo skutočné množstvo skladových zásob pri tovarových položkách, ktoré nedosahovali  
100 % požadovaného množstva stavu pohotovostných zásob;  
- na vyčíslenie pripravenosti v % sa pri výpočte použilo u tovarových položiek, pri ktorých skladové zásoby presahovali 100 % požadovaného  
množstva, požadované množstvo stavu pohotovostných zásob a nie stav skladových zásob.  
| 14  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu na  
oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti  
kontrolných zistení. Správa štátnych hmotných rezerv SR vzniesla voči zisteniam námietku, predmetom ktorej bol nesúhlas  
s metodikou výpočtu a závermi v súvislosti so zhodnotením pripravenosti SŠHR SR na pandémiu. Metodika výpočtu bola  
stanovená ako podiel medzi skutočným množstvom na sklade SŠHR SR (koncový stav zásob daného dňa) a požadova-  
ným množstvom tovarovej položky a to so zreteľom na jej cieľový stav uvedený v uznesení vlády SR. Preverením námietok  
nebola potvrdená ich opodstatnenosť.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrola bola vykonaná štyrmi kontrolórmi, ktorí majú dlhoročné skúsenosti v oblasti kontrolnej činnosti.  
ZÁVER  
Kontrolná akcia Správy štátnych hmotných rezerv SR v čase mimoriadnej situácie splnila svoj účel, keď identifikovala  
nesprávne a neúčinne nastavené kompetencie a procesy Správy štátnych hmotných rezerv SR a poukázala na jej  
nepripravenosť na pandémiu COVID-19. Nedostatočné využívanie informačných systémov, hlavne medzi ústredím a  
závodmi tohto ústredného orgánu štátnej správy, prispelo k absencii prehľadu o aktuálnom stave zásob v reálnom čase v  
skladoch vo viacerých častiach Slovenska (EPSIS). Kontrolná skupina NKÚ zadefinovala odporúčania na odstránenie  
zistených nedostatkov – systémového aj procesného charakteru.  
Pri definovaní vzťahov a nastavenia systémov krízového riadenia v oblasti pandémie využila poznatky z prebiehajúcej  
kontrolnej akcie „Ochrana obyvateľstva pred infekčnými chorobami“ v Úrade verejného zdravotníctva, ktorá je zameraná  
aj na preventívne opatrenia pri mimoriadnych epidemiologických udalostiach v bežnom období (i v období COVID-19).  
NKÚ preverí aj zabezpečenie kolektívnej ochrany obyvateľstva, opatrenia prijímané v súvislosti s poklesom povinnej za-  
očkovanosti a dostupnosť očkovacích látok povinného očkovania. Výsledky budú zverejnené v roku 2021.  
Paralelne popri vykonaní kontrolnej akcie v Správe štátnych hmotných rezerv sa analytický útvar NKÚ SR zameral na ana-  
lýzu vývoja cien zdravotníckych pomôcok,10 kde prostredníctvom hypotéz preveril: pripravenosť štátu na mimoriadnu  
situáciu celospoločenského rozsahu a výkyvy cien základných zdravotníckych pomôcok, resp. ich absenciu. Analýza, pri  
ktorej bola zachovaná proporcionalita použitím geografického kľúča, odhalila viaceré zásadné diskrepancie na  
úrovni horizontálneho i vertikálneho riadenia verejnej správy. Taktiež potvrdila, že jednotlivé kompetentné orgány  
v SR, ktoré sú súčasťou krízového riadenia (vrátane SŠHR SR), neboli dostatočne pripravené na pandemickú situáciu  
spôsobenú koronavírusom COVID-19. Nákupy SŠHR SR a vybraných VÚC a miest indikovali neprimerané predraže-  
nie viacerých zdravotníckych pomôcok (najmä chirurgické rúška/masky a rukavice). Vplyv na ceny nákupov mala prav-  
depodobne kombinácia viacerých faktorov, vrátane nedostatku zdravotníckych pomôcok (celosvetová pandemická situá-  
cia), či nepripravenosť štátu a kompetentných orgánov. Výsledky Analýzy sú k dispozícii na www.nku.gov.sk/aktuality  
NKÚ SR na základe týchto analýz a zistení upozorňuje na nevyhnutnosť odstrániť nedostatky v SŠHR, ale aj v krízovom  
riadení štátu, ktorého výkonnou zložkou sú. Poukazuje tak aj na potrebnosť preveriť a nastaviť činnosti vecne príslušných  
inštitúcií, vrátane samosprávy, určených na analýzu (bezpečnostných) rizík a ohrození, na monitorovanie rizikových čini-  
teľov, na prevenciu vzniku krízových situácií. Zároveň aj na samotné riešenia krízových situácií, a to vo všetkých fázach,  
ktorými sú plánovanie, organizovanie, realizácia a kontrola, ako aj vytváranie podmienok na ich pôsobnosť. Bez prijatia  
účinných opatrení naďalej pretrvá riziko nedostatočnej reakcie štátu a nesplnenie hlavného cieľa – minimalizácie strát  
a škôd vzniknutých v krízovej situácii.  
V tomto kontexte aj riziko nedostatočnej pripravenosti Slovenska a jeho regiónov na pokračovanie pandémie COVID-19,  
ktorá má – napriek prijímaným opatreniam na úrovni vlády SR i Európskej únie, výrazné spoločenské a ekonomické do-  
pady. Ich silu potvrdzuje aj 1,041 mld. Eur – navrhovaná rezerva na boj proti ochoreniu na COVID-19 v plánovanom  
rozpočte SR na budúci rok.11  
| 15  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Správa o výsledku kontroly bude v súlade so zákonom o NKÚ SR zaslaná predsedovi vlády SR, ministrovi hospodárstva  
SR, ministrovi zdravotníctva SR a vecne príslušným výborom NR SR.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Správa štátnych hmotných rezerv SR  
Pražská 29  
824 73 Bratislava  
812 63 Bratislava  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk.  
+421 2 57 278 460 predseda@reserves.gov.sk  
PRÍLOHA Č. 1: VÝVOJ A STAV POŽADOVANEJ MATERIÁLOVEJ SKLADBY PZ KU KONCU KA  
Tabuľka 2: Stav PZ zdravotníckych pomôcok ku dňu15. 9. 2020  
stav k 15.09.2020  
NÁZOV  
MJ  
požadovaný  
400 000  
10 000  
skutočný  
273 519  
pripravenosť v %  
jednorazový ochranný oblek (vrátane návlekov na obuv)  
ochranné štíty  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
ks  
68  
8
753  
16 349  
71 380  
1 043 949  
10 000  
30 000  
0
ochranné okuliare  
20 000  
82  
respirátor FFP3  
600 000  
1 300 000  
0
12  
respirátor FFP2  
80  
ochranná polomaska  
100**  
100**  
0
filter  
0
vrece na biologický odpad  
rukavice chirurgické nesterilne (bez púdru)  
jednorazový plášť  
100 000  
30 000 000  
1 000 000  
2 000 000  
3 000 000  
1 500 000  
0
1 465 236  
55 399  
389 912  
12 891 793  
176 864  
23 005  
232 300  
0
5
6
návleky na obuv  
19  
chirurgická maska (jednorazová)  
chirurgická maska (opakovateľne použitá)  
sety na diagnostiku ochorenia COVID-19  
testy na diagnostiku ochorenia COVID-19  
čiapky  
100*  
12  
ks  
set  
ks  
ks  
l
100**  
100*  
0
100 000  
1 000 000  
30 100  
širokospektrálny dezinfekčný prostriedok*  
Sumár  
460  
2
x
41 060 100  
16 680 919  
16  
Zdroj: SŠHR SR, vlastné spracovanie NKÚ SR Pozn.:* - v uvedených tovarových položkách je skutočný stav skladových zásob vyšší ako požado-  
vané množstvo. Pri vyčíslení pripravenosti v % sa však bude pri výpočte používať množstvo prislúchajúce požadovanému stavu pohotovostných  
zásob. ** - uvedené tovarové položky boli zrušené v materiálovej skladbe pohotovostných zásob od 27. 5. 2020, avšak v skladovej evidencii sa  
nachádza uvedený tovar, pretože nebol ešte vyskladnený. Pri vyčíslení pripravenosti v % sa pri výpočte bude používať skutočné množstvo zo skla-  
dovej evidencie.  
| 16  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Tabuľka 3: Vývoj stavu zdravotníckeho materiálu PZ v priebehu roku 2020  
Stav zdravotníckeho materiálu - pohotovostné zásoby  
Dátum  
27. 2. 2020  
Požadovaný  
1 094 700  
Skutočný  
Pripravenosť v %  
0
0
5
11. 3. 2020  
15. 3. 2020  
27. 5. 2020  
30. 6. 2020  
31. 7. 2020  
15. 9. 2020  
16 460 903  
36 957 830  
37 030 100  
37 030 100  
37 030 100  
41 060 100  
786 603  
948 500  
3
14 680 012  
14 080 142  
15 589 386  
16 680 919  
40  
38  
42  
16  
Zdroj: SŠHR SR, vlastné spracovanie NKÚ SR.  
Pozn.: Pripravenosť v % - bola dosiahnutá osobitnými výpočtami ku konkrétnemu dátumu.  
Tento výpočet nezodpovedá podielu skutočného stavu a požadovaného stavu z údajov uvedených v tabuľke č. 3.  
Tabuľka 4: Vývoj požadovanej materiálovej skladby PZ  
Miera uspokojenia ochranných  
zdravotníckych pomôcok  
požadovaný  
schválené (roz-  
skutoč-  
nosť  
Tovarová položka  
stav  
hodnutie)  
podľa požiadaviek podľa rozhodnutí  
žiadateľov  
SŠHR  
Chirurgické rukavice  
Jednorazový ochranný oblek  
Návleky na obuv  
25 598 612  
375 183  
4 614 363  
111 575  
248 600  
51 610  
2 917 064  
53 588  
11 %  
14 %  
52 %  
29 %  
42 %  
45 %  
20 %  
20 %  
92 %  
96 %  
8 %  
63 %  
48 %  
100 %  
76 %  
56 %  
94 %  
100 %  
39 %  
97 %  
100 %  
98 %  
479 030  
248 600  
39 270  
Ochranné okuliare  
136 879  
Respirátor – FFP2  
1 574 517  
333 180  
1 189 022  
159 904  
712 700  
18 793 557  
290 050  
177 642  
10 340  
661 472  
150 874  
712 700  
7 252 607  
282 050  
177 642  
10 100  
Respirátor – FFP3  
Rúška – s viacnásobným použitím  
Rúška – jednorazové  
3 602 951  
36 707 069  
305 644  
Rýchlo testy COVID-19  
Sety na diagnostiku COVID19 - PCR  
Širokospektrálny dezinfekčný prostriedok  
184 142  
125 550  
| 17  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 2: ORGANIZAČNÁ ŠTRUKTÚRA SPRÁVY ŠTÁTNYCH HMOTNÝCH REZERV  
Obrázok 7: Organizačná štruktúra SŠHR  
Obrázok 8: Skladovacie priestory vlastných závodov SŠHR SR  
| 18