N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Predmetom tejto kontrolnej akcie Najvyššieho kontrolného úradu SR bol majetok hlavného mesta a nakladanie
s ním. Kontrolóri totiž už v minulosti, pri kontrole účtovných závierok Bratislavy, identifikovali riziká nesprávneho
účtovania pri presune majetku medzi rozpočtovými a príspevkovými organizáciami mesta. V roku 2018 malo mesto
Bratislava v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti 25 rozpočtových a 10 príspevkových organizácií. V
štyroch obchodných spoločnostiach má stopercentné podiely, v dvoch spoločnostiach nadpolovičné a v ďalších
piatich má 50-percentné, resp. menšie podiely.
Kontrola kapitálových transferov a záväzkových vzťahov mesta Bratislavy a ním zriadenej príspevkovej organizácie
Generálny investor Bratislavy (GIB) sa týkala obdobia rokov 2011 až 2018. Táto organizácia plní pre hlavné mesto
funkciu investora a verejného obstarávateľa pri výstavbe či rekonštrukcii nehnuteľností; počas kontrolovaného ob-
dobia dostala od mesta kapitálové transfery vo výške takmer 40 miliónov eur. Na príklade tých najvýznamnejších
investícií v nedávnej minulosti – najmä Zimného štadióna Ondreja Nepelu (ZŠON) – kontrolóri poukázali na viaceré
nedostatky pri nakladaní s verejným majetkom.
Rekonštrukcia štadióna v hodnote takmer 100 miliónov eur (z toho cca 41 miliónov eur bola dotácia zo štátneho
rozpočtu) prebehla v rokoch 2008 až2011 a bola predmetom kontroly NKÚ SR už v roku 2011. Vtedy úrad poukázal
na nedostatky pri príprave a výstavbe tak významného projektu. Genéza však siaha až do roku 2006, odkedy sa
plánovala pre účely majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji výstavba novej haly na petržalskej strane Dunaja. Tam
už mesto investovalo nemalé prostriedky a zamieňalo pozemky. Po dvoch rokoch však prišlo rozhodnutie o „rekon-
štrukcii“ Zimného štadióna O. Nepelu formou zbúrania starej haly a výstavby nového štadióna. Z vtedajších zistení
kontrolórov vyplynulo, že poslanci mestského zastupiteľstva nemali presné a komplexné informácie pri rozhodo-
vaní o rekonštrukcii štadióna a jednoznačne vopred neschválili konečnú cenu rekonštrukcie. Poslanci odsúhlasili
len zámer rekonštrukcie s tým, že cena tejto investície mala byť viac ako 40 miliónov eur, pričom túto sumu mala
poskytnúť vláda SR formou dotácie hlavnému mestu. Všetky ďalšie kroky boli v réžii GIB. Poslanci mestského
zastupiteľstva už len následne schvaľovali navýšenie rozpočtu za položky, ktoré neboli predmetom schváleného
zámeru. To poukazuje na nesystémové plánovanie investícií na hlavnom meste, čo spôsobilo ďalšie nedostatky
pri nakladaní s verejným majetkom.
NKÚ SR na základe tejto kontroly poukázal na kľúčový problém – GIB uzatvoril zmluvu so záväzkami, ktoré
nemal kryté v rozpočtoch v roku 2009 až 2011, čo bolo porušením zákona o rozpočtových pravidlách ve-
rejnej správy a tiež finančnej disciplíny.
Kontrolóri tiež identifikovali viacero porušení zákona o verejnom obstarávaní, na základe ktorého GIB v apríli 2009
uzavrel zmluvu na rekonštrukciu za takmer 75 mil. eur. Následne bola táto cena ôsmimi dodatkami navýšená
o ďalších 12 miliónov eur. Ďalších takmer 6 miliónov eur pritom stáli prístupové komunikácie a inžinierske siete
a viac ako 3 mil. eur projektová dokumentácia. Celková hodnota faktúr za rekonštrukciu zimného štadióna a súvi-
siace práce predstavovala nakoniec takmer 97 miliónov eur. Štátna dotácia bola poskytnutá v plnom rozsahu, ako
bola vládou schválená, teda 40,6 milióna eur. Zostávajúcich 56 mil. eur bolo zaplatených z rozpočtu hlavného
mesta.
Táto skutočnosť mala významný vplyv aj na budúcnosť. GIB, ako objednávateľ rekonštrukcie v mene hlavného
mesta, nemal zabezpečené financie na zaplatenie všetkých faktúr. Následné sankcie za oneskorené platby a po-
platky z pohľadávok, ktoré postúpili veritelia banke, predstavovali do roku 2018 sumu 2,5 milióna eur, čo NKÚ
SR hodnotí ako nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami a porušenie finančnej disciplíny.
V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy je subjekt verejnej správy povinný voči zamestnancovi
zodpovednému za porušenie finančnej disciplíny vyvodiť zodpovednosť, to sa však nestalo.
Neuhradené faktúry mali za následok postúpenie pohľadávok dodávateľmi banke, čo spôsobilo, že sa dlh GIBu
voči veriteľom vo výške 27,1 mil. eur preklasifikoval na bankový úver. Vysporiadanie tohto dlhu zo strany hlav-
ného mesta a jeho organizácie hodnotí NKÚ SR ako výrazne neštandardné, vysoko rizikové a v rozpore so
zákonom. Mesto sa totiž zaviazalo, že reštrukturalizovaný dlh bude uhrádzať kapitálovými transfermi GIB-u, ktorý
následne splácal tieto záväzky banke. Kapitálové financie však majú slúžiť len na nové investície, nie na
splácanie bankového úveru. Prevzatie úveru GIBom bolo v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách
verejnej správy, pretože príspevková organizácia nemôže prijať záväzok v podobe bankového úveru. Tento
| 5