2020  
Správa o výsledku  
kontroly  
Kapitálové transfery a záväzkové vzťahy zriaďovateľa a  
jeho príspevkovej organizácie  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Správa o výsledku kontroly  
Kapitálové transfery a záväzkové vzťahy zriaďovateľa  
a jeho príspevkovej organizácie  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava september 2020  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
GIB, príspevková organizácia, kontrolovaný Generálny investor Bratislavy  
subjekt  
katastrálny zákon  
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníc-  
kych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)  
mesto Bratislava, kontrolovaný subjekt, HMB, Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava  
zriaďovateľ  
MsZ  
Mestské zastupiteľstvo hlavného mesta Bratislava  
NKÚ SR  
PAMING  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príspevková organizácia mesta PAMING – Mestský investor pamiat-  
kovej obnovy  
VZN o zásadách hospodárenia  
VZN č. 18/2011 z 15. decembra 2011 o zásadách hospodárenia  
s majetkom hlavného mesta Bratislavy  
zákon o finančnej kontrole  
Zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a do-  
plnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách územnej sa- Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samo-  
mosprávy správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
zákon o účtovníctve  
ZŠON, zimný štadión  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
Zimný štadión Ondreja Nepelu  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Predmetom tejto kontrolnej akcie Najvyššieho kontrolného úradu SR bol majetok hlavného mesta a nakladanie  
s ním. Kontrolóri totiž už v minulosti, pri kontrole účtovných závierok Bratislavy, identifikovali riziká nesprávneho  
účtovania pri presune majetku medzi rozpočtovými a príspevkovými organizáciami mesta. V roku 2018 malo mesto  
Bratislava v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti 25 rozpočtových a 10 príspevkových organizácií. V  
štyroch obchodných spoločnostiach má stopercentné podiely, v dvoch spoločnostiach nadpolovičné a v ďalších  
piatich má 50-percentné, resp. menšie podiely.  
Kontrola kapitálových transferov a záväzkových vzťahov mesta Bratislavy a ním zriadenej príspevkovej organizácie  
Generálny investor Bratislavy (GIB) sa týkala obdobia rokov 2011 až 2018. Táto organizácia plní pre hlavné mesto  
funkciu investora a verejného obstarávateľa pri výstavbe či rekonštrukcii nehnuteľností; počas kontrolovaného ob-  
dobia dostala od mesta kapitálové transfery vo výške takmer 40 miliónov eur. Na príklade tých najvýznamnejších  
investícií v nedávnej minulosti – najmä Zimného štadióna Ondreja Nepelu (ZŠON) – kontrolóri poukázali na viaceré  
nedostatky pri nakladaní s verejným majetkom.  
Rekonštrukcia štadióna v hodnote takmer 100 miliónov eur (z toho cca 41 miliónov eur bola dotácia zo štátneho  
rozpočtu) prebehla v rokoch 2008 2011 a bola predmetom kontroly NKÚ SR už v roku 2011. Vtedy úrad poukázal  
na nedostatky pri príprave a výstavbe tak významného projektu. Genéza však siaha až do roku 2006, odkedy sa  
plánovala pre účely majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji výstavba novej haly na petržalskej strane Dunaja. Tam  
už mesto investovalo nemalé prostriedky a zamieňalo pozemky. Po dvoch rokoch však prišlo rozhodnutie o „rekon-  
štrukcii“ Zimného štadióna O. Nepelu formou zbúrania starej haly a výstavby nového štadióna. Z vtedajších zistení  
kontrolórov vyplynulo, že poslanci mestského zastupiteľstva nemali presné a komplexné informácie pri rozhodo-  
vaní o rekonštrukcii štadióna a jednoznačne vopred neschválili konečnú cenu rekonštrukcie. Poslanci odsúhlasili  
len zámer rekonštrukcie s tým, že cena tejto investície mala byť viac ako 40 miliónov eur, pričom túto sumu mala  
poskytnúť vláda SR formou dotácie hlavnému mestu. Všetky ďalšie kroky boli v réžii GIB. Poslanci mestského  
zastupiteľstva už len následne schvaľovali navýšenie rozpočtu za položky, ktoré neboli predmetom schváleného  
zámeru. To poukazuje na nesystémové plánovanie investícií na hlavnom meste, čo spôsobilo ďalšie nedostatky  
pri nakladaní s verejným majetkom.  
NKÚ SR na základe tejto kontroly poukázal na kľúčový problém GIB uzatvoril zmluvu so záväzkami, ktoré  
nemal kryté v rozpočtoch v roku 2009 až 2011, čo bolo porušením zákona o rozpočtových pravidlách ve-  
rejnej správy a tiež finančnej disciplíny.  
Kontrolóri tiež identifikovali viacero porušení zákona o verejnom obstarávaní, na základe ktorého GIB v apríli 2009  
uzavrel zmluvu na rekonštrukciu za takmer 75 mil. eur. Následne bola táto cena ôsmimi dodatkami navýšená  
o ďalších 12 miliónov eur. Ďalších takmer 6 miliónov eur pritom stáli prístupové komunikácie a inžinierske siete  
a viac ako 3 mil. eur projektová dokumentácia. Celková hodnota faktúr za rekonštrukciu zimného štadióna a súvi-  
siace práce predstavovala nakoniec takmer 97 miliónov eur. Štátna dotácia bola poskytnutá v plnom rozsahu, ako  
bola vládou schválená, teda 40,6 milióna eur. Zostávajúcich 56 mil. eur bolo zaplatených z rozpočtu hlavného  
mesta.  
Táto skutočnosť mala významný vplyv aj na budúcnosť. GIB, ako objednávateľ rekonštrukcie v mene hlavného  
mesta, nemal zabezpečené financie na zaplatenie všetkých faktúr. Následné sankcie za oneskorené platby a po-  
platky z pohľadávok, ktoré postúpili veritelia banke, predstavovali do roku 2018 sumu 2,5 milióna eur, čo NKÚ  
SR hodnotí ako nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami a porušenie finančnej disciplíny.  
V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy je subjekt verejnej správy povinný voči zamestnancovi  
zodpovednému za porušenie finančnej disciplíny vyvodiť zodpovednosť, to sa však nestalo.  
Neuhradené faktúry mali za následok postúpenie pohľadávok dodávateľmi banke, čo spôsobilo, že sa dlh GIBu  
voči veriteľom vo výške 27,1 mil. eur preklasifikoval na bankový úver. Vysporiadanie tohto dlhu zo strany hlav-  
ného mesta a jeho organizácie hodnotí NKÚ SR ako výrazne neštandardné, vysoko rizikové a v rozpore so  
zákonom. Mesto sa totiž zaviazalo, že reštrukturalizovaný dlh bude uhrádzať kapitálovými transfermi GIB-u, ktorý  
následne splácal tieto záväzky banke. Kapitálové financie však majú slúžiť len na nové investície, nie na  
splácanie bankového úveru. Prevzatie úveru GIBom bolo v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy, pretože príspevková organizácia nemôže prijať záväzok v podobe bankového úveru. Tento  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
záväzok na seba mohlo prevziať mesto ako zriaďovateľ. NKÚ SR v tomto prípade poukazuje na riziko obchádza-  
nia zákonnej hranice zadlženosti, pretože v tom čase bolo mesto zadlžené nad prípustnú hranicu 60 % bežných  
príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka. Započítaním dlhov za rekonštrukciu objektov zimného štadióna (27  
mil. eur) a Starej radnice (1,7 mil. eur) by došlo k prekročeniu povoleného dlhového stropu. Poskytovaním kapi-  
tálových transferov na splácanie dlhu mestskej organizácii boli skresľované skutočné údaje o stave verej-  
ných financií hlavného mesta – uvádzali nesprávnu výšku dlhu hlavného mesta, čo mohlo mať ďalšie dô-  
sledky, napr. v podobe bezproblémového prístupu k úverom. Vzhľadom na podozrenie zo spáchania trestného  
činu skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie, odstúpi NKÚ SR výsledky kontroly orgá-  
nom činným v trestnom konaní.  
Pri správe a účtovaní majetku zimného štadióna mesto ani GIB nepostupovali v súlade so zákonmi, ani  
s vlastnými pravidlami stanovenými vo VZN o zásadách hospodárenia. Mesto napríklad nemalo dostatočne  
upravené postupy pri presunoch majetku medzi svojimi organizáciami. V zriaďovacej listine organizácie nebol uve-  
dený presný rozsah a vyčíslenie majetku, ktorý jej bol zverený, čo bolo v rozpore so zákonom. Správa majetku  
nebola vyznačená na liste vlastníctva. Rekonštrukciu Mirbachovho paláca z roku 2012 GIB zaúčtoval až v r. 2017.  
Zhodnotenie tohto majetku mesto nezaúčtovalo vôbec. O nezrovnalostiach v účtovníctve svedčí aj fakt, že GIB  
má v evidencii majetok v hodnote viac ako 72 miliónov eur, ku ktorému však nemá žiadne doklady a nevie  
ho identifikovať. Hodnotu milión eur predstavujú zmarené investície – teda náklady na projekty, ktoré sa nereali-  
zovali.  
Až 70 % kapitálových transferov od hlavného mesta využívala mestská organizácia GIB v období rokov 2011 až  
2018 len na splácanie dlhu za zimný štadión. Ten však už bol zverený inej mestskej organizácii – STARZ. Vlastné  
príjmy a činnosti, na ktoré bola organizácia zriadená, boli realizované len v minimálnej miere. Je preto na zvážení  
zriaďovateľa, či organizácia s približne dvadsať zamestnancami, ktorá prevažne len uhrádza staré dlhy, má  
opodstatnenie, a či by obstarávanie investičnej činnosti nezvládol lepšie so svojím rozsiahlym aparátom odborní-  
kov magistrát hlavného mesta.  
Podobne, ako sa pri rekonštrukcii zimného štadióna postupovalo nesystematicky a ad hoc, ani pri ostatných pro-  
jektoch nemalo hlavné mesto plán investícií, z ktorého by bolo dopredu dlhodobo zrejmé, čo sa ide stavať alebo  
rekonštruovať. Predstavitelia mesta plánovali len kapitálové výdavky na jednotlivé položky v rámci celkového roz-  
počtu hlavného mesta. Podľa NKÚ SR je však nevyhnutné, aby mesto postupovalo pri plánovaní investícií  
systematicky. Pretože veľké investície spravidla nie sú záležitosťou jedného roku, NKÚ SR odporúča aspoň troj-  
ročné plánovanie investícií, ktoré sa bude pravidelne vyhodnocovať a aktualizovať.  
Pri kontrole sa opäť preukázala nedostatočná spolupráca hlavného mesta a jeho podriadených organizácií, preto  
NKÚ SR odporúča mestu Bratislava prijať jasné pravidlá na nakladanie s majetkom medzi svojimi organi-  
záciami.  
V súvislosti s problémom prijatia úveru rozpočtovou a príspevkovou organizáciu upozorňuje NKÚ SR aj iné sa-  
mosprávy a subjekty verejnej správy na riziko porušenia zákona, ktoré môže byť vnímané aj ako trestný čin  
skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie. Preto sa bude špeciálne tejto oblasti venovať aj pri iných  
nasledujúcich kontrolách samospráv a nimi zriadených organizácií.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s  
majetkom a záväzkami Hlavného mesta Bratislava a jeho príspevkovej organizácie.  
Predmet kontrolnej akcie  
1. Systém poskytovania, prijímania a použitia kapitálových transferov.  
2. Záväzkové vzťahy medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou.  
3. Vnútorný kontrolný systém vo vzťahu k príspevkovej organizácii.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu a finančná, a to na základe Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok  
2020.  
Kontrolná akcia bola zaradená do plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na základe analýzy účtovných závierok prí-  
spevkovej organizácie GIB. NKÚ SR identifikoval viaceré nejasnosti a nezrovnalosti pri nakladaní s majetkom a  
záväzkami tohto subjektu. Kontrola u zriaďovateľa bola vykonaná na objasnenie a vysvetlenie transferových a  
záväzkových vzťahov medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou. Kontrolovaným obdobím boli roky 2011  
2018 a súvisiace obdobia.  
Kontrola bola vykonaná v zmysle príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií. Kontrolóri  
v rámci kontroly využili preskúmanie dokladov, analytické postupy a prepočty, pozorovanie a rozhovory. Základným  
legislatívnym rámcom kontroly bol zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, zákon o rozpočtových pravid-  
lách územnej samosprávy, zákon o účtovníctve, zákon o finančnej kontrole a katastrálny zákon.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
NESYSTÉMOVÉ PLÁNOVANIE INVESTÍCIÍ  
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava zriadilo 1. januára 1991 príspevkovú organizáciu Generálny in-  
vestor Bratislavy (GIB), aby preň vykonávala funkciu investora, verejného obstarávateľa investícií a verejných  
prác financovaných z jeho rozpočtových prostriedkov. Predmetom jej činnosti bola najmä  
-
-
-
-
príprava a realizácia pozemných a dopravných stavieb,  
záchrana a obnova nehnuteľných kultúrnych pamiatok,  
spravovanie, prevádzka, údržba, obnova a výstavba fontán, pomníkov a pamätných tabúľ,  
údržba a starostlivosť o zeleň.  
Kontrolou bola preverená najmä realizácia investičných činností, presuny majetku a finančné vzťahy medzi zriaďo-  
vateľom a príspevkovou organizáciou.  
Hlavné mesto ako zriaďovateľ nezostavovalo samostatný plán investícií pre GIB. Investičné činnosti boli reali-  
zované na základe písomného poverenia primátorom, po schválení MsZ. Uvedenú skutočnosť NKÚ SR hodnotí  
ako rizikovú najmä z dôvodu, že v kontrolovanom období GIB vykonával len minimálnu investičnú činnosť. Preto  
NKÚ SR odporúča zostavovať plán investícií s rozpisom finančných prostriedkov najmenej na tri roky, pravidelne  
ho aktualizovať a zaviesť systémový prístup k realizácii investičných činností súvisiacich s predmetom činnosti GIB.  
Rozpočtový proces hlavného mesta Bratislavy bol upravený v štatúte mesta a vo VZN o zásadách hospodáre-  
nia, ktoré len čiastočne upravovali jednotlivé činnosti v rámci rozpočtového procesu. Proces poskytovania transfe-  
rov organizáciám v zriaďovateľskej spôsobnosti mesta nebol v týchto interných predpisoch upravený, preto  
NKÚ SR odporúča vypracovať internú smernicu upravujúcu proces poskytovania transferov organizáciám  
v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta.  
GIB ako príspevková organizácia hospodárila podľa svojho rozpočtu príjmov a výdavkov (resp. nákladov a výno-  
sov). Každoročný rozpočet GIB-u zahŕňal príspevok od zriaďovateľa, vlastné príjmy a prostriedky prijaté od iných  
| 7  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
subjektov. Príspevok od zriaďovateľa bol poskytovaný vo forme bežných a kapitálových transferov. Kontrolou bolo  
preverené poskytovanie kapitálových transferov príspevkovej organizácii GIB. Finančné vzťahy boli určené  
záväznými ukazovateľmi.  
Kapitálové transfery mali v kontrolovanom období stúpajúcu tendenciu, keď v roku 2018 boli takmer trojnásobne  
vyššie než v roku 2011, a to napriek skutočnosti, že úlohy vyplývajúce z predmetu činnosti v zriaďovacej lis-  
tine (investičné činnosti) boli vykonávané v minimálnej miere.  
Významná časť poskytnutých finančných prostriedkov (až do 93 %) bola použitá na reštrukturalizáciu dlhu týkajú-  
ceho sa výstavby ZŠON (resp. v roku 2013 aj za rekonštrukciu objektov Starej radnice). V šiestich rokoch kon-  
trolovaného obdobia tvorili výdavky na reštrukturalizáciu dlhu viac než 70 % celkových kapitálových výdavkov.  
Príjmy GIB boli v prevažnej miere tvorené príspevkami od zriaďovateľa (takmer 99 %), menej než 1 % tvorili vlastné  
príjmy; z toho vyplýva, že príspevková organizácia bola finančne plne závislá od svojho zriaďovateľa.  
Nasledujúca tabuľka uvádza skutočne poskytnutý kapitálový transfer GIB-u od zriaďovateľa, číselné a percentuálne  
vyčíslenie sumy použitej na reštrukturalizáciu dlhu z rekonštrukcie ZŠON.  
Tabuľka 1 – Poskytnuté kapitálové transfery HMB pre GIB  
Skutočne poskytnutý  
príspevok v eurách  
Z toho reštrukturalizácia  
dlhu v eurách  
Rok  
podiel v %  
2011  
2012  
2013  
2014  
2015  
2016  
2017  
2018  
3 026 037  
3 401 863  
3 617 428  
3 146 535  
1 900 336  
7 454 779  
8 696 298  
8 633 161  
39 876 437  
2 154 834  
2 873 112  
371 248*  
71  
84  
10  
56  
93  
81  
70  
70  
1 771 248  
1 771 248  
6 074 732  
6 054 732  
6 054 732  
27 105 884  
Spolu  
Zdroj: NKÚ SR, vlastné spracovanie  
* V roku 2013 bola z kapitálových transferov hradená tiež reštrukturalizácia dlhu za rekonštrukciu objektov Starej radnice  
v sume 1 732 tis. eur, spolu so ZŠON podiel predstavoval 58 %,  
Absencia plánu investícií a minimálny rozsah investičných akcií súvisiacich s predmetom činnosti vedú k otázkam  
opodstatnenosti existencie príspevkovej organizácie s 21 zamestnancami.  
3.2 PRESUNY MAJETKU BEZ ZAVEDENÝCH POSTUPOV  
Presuny majetku medzi mestom Bratislava ako vlastníkom majetku a príspevkovou organizáciou GIB boli realizo-  
vané zverením, resp. odňatím majetku do/zo správy. Majetok vytvorený investičnou činnosťou GIB bol zriaďovate-  
ľovi odovzdávaný na základe protokolov o odovzdaní a prevzatí majetku.  
Tieto postupy boli preverené na vybranej vzorke majetku a bolo zistené, že mesto Bratislava nemalo v interných  
smerniciach dostatočne upravené postupy pri presunoch majetku medzi ním a organizáciami v jeho zriaďo-  
vateľskej pôsobnosti. To prinieslo viacero pochybení pri evidencii majetku, nesprávne účtovanie aj vykazova-  
nie stavu a pohybu majetku.  
Na základe týchto skutočností NKÚ SR odporúča mestu Bratislava upraviť postupy pri presunoch majetku  
medzi zriaďovateľom a organizáciami v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti v interných smerniciach a zadefinovať  
dokumentáciu a postupy potrebné k týmto transakciám.  
| 8  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolou evidencie a účtovania majetku boli zistené viaceré porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov:  
zriaďovacia listina GIB neobsahovala vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý bol príspevkovej orga-  
nizácii zverený do správy (zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy),  
správca majetku nebol vedený na liste vlastníctva (katastrálny zákon),  
o rekonštrukcii Mirbachovho paláca, realizovanej v roku 2012, účtoval GIB až v roku 2017 a mesto o nej  
neúčtovalo vôbec.  
Najzávažnejšie porušenia zákona o účtovníctve boli zistené pri preverení neidentifikovaného majetku, vedeného  
v účtovníctve GIB. Z celkovej hodnoty 82,6 mil. eur neobežného majetku bol neidentifikovaný majetok v hodnote  
72,5 mil. eur. Majetok, ktorý GIB identifikoval, bol v hodnote 10,1 mil. eur, z čoho v hodnote 5,7 mil. eur bol majetok  
zverený GIB do správy a zaradený na príslušné účty majetku, a majetok v hodnote 4,4 mil. eur tvorili nedokončené  
investície.  
Tento majetok nevedela príspevková organizácia identifikovať, čo bolo v rozpore so zákonom o účtovníctve.  
NKÚ SR v tejto súvislosti potvrdil riziko nesprávneho vykazovania majetku, prípadne duplicitného vykazova-  
nia tohto majetku v rámci konsolidovaného celku. Negatívnu úlohu pri týchto nedostatkoch zohrávala nedostatočná  
komunikácia a spolupráca zriaďovateľa a jeho príspevkovej organizácie. Na základe toho NKÚ SR odporúča GIB  
vysporiadať evidenciu majetku v úzkej súčinnosti so zriaďovateľom.  
Neidentifikovaný majetok tak tvoril podstatnú časť neobežného majetku (88 %).  
Graf 1 Majetok GIB k 31. 12. 2018, v mil. eur  
Majetok GIB k 31. decembru 2018 v mil. eur  
5,7  
4,4  
Neidentifikovaný nezaradený majetok  
Identifikovaný nezaradený majetok  
Zaradený majetok  
72,5  
Zdroj: NKÚ SR, vlastné spracovanie  
3.3  
OBCHÁDZANIE ZADLŽENOSTI  
Mesto Bratislava poskytovalo GIB-u v kontrolovanom období transfery na splácanie záväzkov z dohôd o reštruktu-  
ralizácii dlhu. GIB sa stal dlžníkom banky z dôvodu postúpenia pohľadávok veriteľov na banku. Celková suma  
istiny, uhradená na základe týchto dohôd. bola vo výške 27,1 mil. eur. Celková suma úrokov bola vo výške 2,3  
mil. eur za celé kontrolované obdobie.  
Rovnaký charakter mali aj výdavky na splácanie záväzkov z postúpených pohľadávok vo výške 1,7 mil. eur, ktoré  
boli presunuté na GIB z bývalej príspevkovej organizácie PAMING1.  
Uvedené záväzky boli v zmysle postupov účtovania bankovým úverom. Kontrolou bolo zistené, že GIB účtoval  
o týchto záväzkoch v rozpore so zákonom o účtovníctve. Tým, že viedol vo svojom účtovníctve záväzky, ktoré mali  
charakter bankového úveru, nepostupoval v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy a s VZN  
o zásadách hospodárenia.  
1 Táto mestská organizácia bola mestským zastupiteľstvom zrušená a od roku 2013 bol GIB jej nástupníckou organizáciou.  
| 9  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Mesto malo kompetenciu prevziať záväzok z úveru podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,  
avšak ju nevyužilo a riešilo vzniknutú situáciu poskytovaním transferov GIB-u, čo NKÚ SR hodnotí ako neštan-  
dardný systém úhrady záväzkov, ktorého výsledkom bolo nesprávne sledovanie výšky a vývoja dlhu mesta  
podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Bankový úver sa podľa zákona o rozpočtových  
pravidlách územnej samosprávy započítava do celkovej sumy dlhu mesta, čo v takomto modeli úhrady záväzkov  
nebolo dodržané.  
Celkový dlh mesta Bratislava bol v rokoch 2010 – 2011 (obdobie schválenia dohôd o reštrukturalizácii dlhu v MsZ)  
viac ako 60 % a bol tak nad hranicou povolenou zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.  
Mesto poskytovaním transferov na splácanie záväzkov z postúpených pohľadávok obchádzalo pravidlá týkajúce  
sa zadlženosti (stanovené v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy) počas celého kontrolova-  
ného obdobia.  
Výdavky súvisiace so splácaním postúpených pohľadávok v obidvoch subjektoch boli nesprávne zatriedené do  
kapitálových výdavkov, čo bolo v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Nesprávne trie-  
denie malo v hlavnom meste vplyv na výsledok rozpočtového hospodárenia a následne tvorbu rezervného  
fondu.  
Porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov, súvisiace s obchádzaním zadlženosti, postupuje  
NKÚ SR orgánom činným v trestnom konaní ako podozrenie zo spáchania trestného činu skresľovania  
údajov hospodárskej a obchodnej evidencie.  
Prehľad zadlženosti mesta Bratislava je znázornený v nasledujúcom grafe. Červenou krivkou je znázornený dlh  
mesta v prípade, že by mesto prevzalo na seba záväzky GIB (dlh mesta + dlh GIB).  
Graf 2 – Dlh Hlavného mesta SR Bratislava v r. 2010 až 2018  
Dlh Hlavného mesta SR Bratislava  
90,00%  
79,59%  
75,53%  
62,37%  
80,00%  
70,00%  
60,00%  
50,00%  
40,00%  
30,00%  
70,85%  
59,72%  
67,36%  
65,91%  
57,68%  
61,18%  
51,85%  
58,55%  
53,47%  
66,22%  
52,10%  
49,85%  
51,66%  
51,66%  
56,54%  
Celkový dlh mesta  
Dlh mesta + dlh GIB  
Zdroj:NKÚ SR, vlastné spracovanie  
3.4  
NEHOSPODÁRNE NAKLADANIE S MAJETKOM  
V roku 2008 primátor HMB splnomocnil GIB na prípravné a realizačné zabezpečenie stavby/rekonštrukcie ZŠON.  
V súvislosti s touto výstavbou GIB uzatvoril viaceré zmluvy o dielo, ktorých záväzky neboli splatené v dohodnu-  
tom termíne. Na základe tejto skutočnosti dodávatelia postúpili svoje pohľadávky banke a boli uzatvorené dohody  
o reštrukturalizácii dlhu.  
Zrekonštruovaný ZŠON bol po kolaudácii v roku 2011 odovzdaný mestu Bratislava v hodnote 96,9 mil. eur.  
Mesto následne zverilo tento majetok do správy inej príspevkovej organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.  
Záväzky súvisiace s financovaním rekonštrukcie ZŠON naďalej uhrádzal GIB až do roku 2018, kedy bolo bankou  
potvrdené celkové splatenie záväzku.  
| 10  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR preveril zmluvu o dielo, ktorej záväzky boli predmetom reštrukturalizácie dlhu medzi GIB a bankou. Zmluva  
bola uzatvorená na uskutočnenie stavebných prác rekonštrukcie ZŠON s dohodnutou cenou diela  
74,8 mil. eur s DPH. Predpokladané finančné plnenie na rok 2009 bolo podľa informácie predloženej MsZ vo výške  
24,7 mil. eur.  
Kontrolou bolo zistené, že GIB sa uzatvorením tejto zmluvy zaviazal na také úhrady, ktoré nemal zabezpečené  
v rozpočte na rok 2009, čo nebolo v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Uvedené ko-  
nanie bolo zároveň v zmysle uvedeného zákona porušením finančnej disciplíny.  
Vzhľadom na to, že GIB sa zaviazal pri rekonštrukcii ZŠON na úhradu takých zmluvných výdavkov, ktoré nemal  
v lehote ich splatnosti v plnej výške pokryté príjmami rozpočtu, vznikli GIB-u neproduktívne náklady, a to  
zmluvná pokuta vyrubená veriteľom za oneskorenú platbu a poplatky z postúpených pohľadávok veriteľov  
banke (úroky). Súhrnná výška neproduktívnych nákladov za obdobie rokov 2011 až 2018 bola v sume 2,5 mil.  
eur.  
Úhradu týchto nákladov NKÚ SR hodnotí ako nehospodárne vynakladanie finančných prostriedkov podľa zá-  
kona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zároveň porušenie finančnej disciplíny.  
Preverením vnútorného kontrolného systému NKÚ SR zistil aj porušenia zákona o finančnej kontrole a vnútor-  
nom audite v obidvoch kontrolovaných subjektoch, a to najmä nesprávne vykonávanie finančnej kontroly a absen-  
cia finančnej kontroly pri presunoch majetku. NKÚ SR konštatuje, že je potrebné venovať zvýšenú pozornosť ove-  
rovaniu finančných operácií, najmä pri úkonoch majetkovej povahy, a zabezpečiť dodržanie cieľa finančnej kon-  
troly.  
Najzávažnejšie zistenia z kontroly vykonanej NKÚ SR sú znázornené v grafe č. 3. Vo finančnom vyjadrení možno  
konštatovať, že kontrolované subjekty pochybili pri takmer 100 mil. eur.  
Kontrola poukázala na to, že procesy prevodu majetku medzi zriaďovateľom a organizáciami v jeho zriaďovateľ-  
skej pôsobnosti boli nesystémové a nedostatočne upravené internými predpismi.  
Systém poskytovania kapitálových transferov na splácanie záväzkov z reštrukturalizácie dlhu bol neštan-  
dardný, v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi a skresľoval celkový dlh mesta.  
Graf 3 – Významné zistenia v mil. eur  
Významné zistenia v hodnote takmer 100 mil. eur  
72,5  
24,7  
2,5  
Neidenfitikovaný majetok  
Finančné prostriedky nezabezpečené v  
rozpočte  
Nehospodárne vynaložené finančné  
prostriedky  
Zdroj: NKÚ SR, vlastné spracovanie  
| 11  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ODPORÚČANIA HLAVNÉMU MESTU SR BRATISLAVA:  
1. Vypracovať internú smernicu upravujúcu proces poskytovania transferov organizáciám v zriaďovateľskej pô-  
sobnosti mesta.  
2. Vypracovávať plán investícií GIB s rozpisom finančných prostriedkov najmenej na tri roky, pravidelne ho ak-  
tualizovať a zaviesť systémový prístup k realizácii investičných činností. Zároveň NKÚ SR odporúča zabez-  
pečiť, aby GIB vykonával činnosti súvisiace s predmetom činnosti.  
3. Upraviť vo svojich predpisoch o zásadách hospodárenia postup zriaďovateľa a jeho organizácií pri presunoch  
majetku.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolované subjekty nevzniesli námietky voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. V zá-  
pisnici o prerokovaní protokolu sa kontrolované subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených nedos-  
tatkov a informovať o tom NKÚ SR v termínoch stanovených v zápisnici o prerokovaní protokolu. NKÚ SR bude  
plnenie týchto opatrení následne monitorovať.  
Správu o splnení, resp. plnení opatrení na odstránenie zistených nedostatkov sa kontrolované subjekty zaviazali  
poslať NKÚ SR v termíne do konca septembra 2020.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolované subjekty vytvorili primerané podmienky pre výkon kontroly a kontrolórom poskytli maximálnu súčin-  
nosť. Kontrolu vykonali štyri kontrolórky (v dvoch kontrolných skupinách), ktoré majú dlhoročné skúsenosti s finanč-  
nou kontrolou a kontrolou súladu, rovnako ako kontrolou v subjektoch územnej samosprávy.  
ZÁVER  
Kontrolná akcia zameraná na kapitálové transfery a záväzkové vzťahy zriaďovateľa a jeho príspevkovej organizácie  
splnila svoj účel. Kontrolóri potvrdili riziká pri usporiadaní majetkových vzťahov medzi hlavným mestom SR Brati-  
slava a jeho príspevkovou organizáciou GIB. Nedostatky boli zistené v plánovaní investícií, pri presunoch majetku,  
tiež v nesprávnom účtovaní o zhodnotení majetku a vykazovaní záväzkov. Viaceré pochybenia sú, podľa názoru  
NKÚ, porušením finančnej disciplíny, čo v konečnom dôsledku viedlo aj k nehospodárnemu konaniu.  
Vo finančnom vyjadrení možno konštatovať, že kontrolované subjekty pochybili pri takmer 100 mil. eur. Objem  
až 72 mil. eur predstavuje hodnota majetku, ktorý GIB nevedel identifikovať. Výsledky tejto kontrolnej akcie budú  
postúpené Úradu pre vládny audit.  
Závažné porušenia predpisov súviseli so zmluvami na rekonštrukciu zimného štadióna, ktoré boli podpísané vte-  
dajším vedením organizácie napriek tomu, že neboli kryté v rozpočte. Neboli jednoznačne vopred schválené mest-  
ským zastupiteľstvom.  
Nedostatočné krytie objednaných prác v rozpočte organizácie viedlo k nesplácaniu záväzkov a následnej neštan-  
dardnej reštrukturalizácii dlhu formou poskytovania kapitálových transferov na ich splácanie. Tieto záväzky sa me-  
dzičasom v rozpore so zákonom stali úverom, avšak príspevková organizácia nemôže v zmysle zákona o rozpoč-  
tových pravidlách prevziať úver. Napriek tomu mesto Bratislava tento úver nevykazovalo vo svojom účtovníctve čo  
skresľovalo celkový dlh mesta. Z dôvodu podozrenia zo spáchania trestného činu skresľovania údajov hospodár-  
skej a obchodnej evidencie odstúpi NKÚ výsledky kontroly orgánom činným v trestnom konaní.  
Zistenia týkajúce sa obchádzania zadlženosti vyhodnotil NKÚ SR ako riziko aj v iných subjektoch územnej sa-  
mosprávy a na základe toho sa bude NKÚ SR pravidelne systémovo venovať tejto problematike aj pri ďalších  
kontrolách zameraných na preverenie zadlženosti subjektov samosprávy.  
| 12  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR na záver konštatuje, že ak by kontrolované subjekty naďalej vykonávali činnosti podľa postupov zavede-  
ných v kontrolovanom období, bude aj v budúcnosti dochádzať ku skresľovaniu údajov hospodárskej a ob-  
chodnej evidencie a mesto nebude mať prehľad o skutočnom stave svojho majetku a záväzkov. Z tohto dôvodu  
je potrebné zamerať sa najmä na systémové opatrenia a využiť odporúčania NKÚ SR.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Hlavné mesto SR Bratislava  
Primaciálne námestie 1  
814 99 Bratislava  
Generálny investor Bratislavy  
Záporožská 5  
852 92 Bratislava-Petržalka  
+421 259 356 700  
ZÁVEREČNÚ SPRÁVU PREROKOVAL SENÁT NAJVYŠŠIEHO KONTROLNÉHO ÚRADU SR POD VEDENÍM  
PREDSEDU KAROLA MITRÍKA DŇA 18. SEPTEMBRA 2020.  
| 13