Rozšírenie kapacít predškolských zariadení  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
VÝZNAM  
miestna územná samospráva, samospráva  
obce a mestá  
ministerstvo školstva  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR  
Ministerstvo vnútra SR  
ministerstvo vnútra  
NFP  
nenávratné finančné prostriedky  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Slovenská republika  
NKÚ SR  
SR  
škôlka  
materská škola  
ZOZNAM GRAFOV A OBRÁZKOV  
Graf č. 1: Vývoj podielu detí v predprimárnom vzdelávaní medzi 4 rokmi veku a začiatkom povinného vzdelávania  
vo vybraných štátoch EÚ...........................................................................................................................................8  
Graf č. 2 Preverované projekty z eurofondových výziev na rozširovanie materských škôl........................................10  
Graf č. 3 Rozdelenie finančných prostriedkov na rozširovanie materských škôl z NFP..........................................12  
Graf č. 4 Rozdelenie finančných prostriedkov na rozširovanie materských škôl zo štátnej dotácie..........................12  
Graf č. 5 Reálna obsadenosť v materských školách v obciach s realizovanými projektami rozširovania................14  
Obrázok č. 1 Schéma žiadostí o finančné prostriedky...............................................................................................9  
Tabuľka č. 1 Kontrolované subjekty.........................................................................................................................15  
| 3  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Riešenie otázok dostupnosti a zvyšovania kvality predprimárneho vzdelávania je dlhodobo diskutovanou spolo-  
čenskou aj odbornou témou. Zaoberá sa vzdelávaním, výživou, sociálnou ochranou a ochranou zdravia. Tvorí kom-  
plexný balík podpory a pomoci pre deti od ich narodenia až po nástup do základnej školy bez ohľadu na sociálnu  
situáciu, zdravotné znevýhodnenie či iné charakteristiky1. Znižuje tiež riziko opakovania ročníka, riziko zaradenia  
dieťaťa do špeciálnej školy a zvyšuje šance na ukončenie strednej školy2.  
Európska únia radí predprimárne vzdelávanie medzi svoje priority. Do roku 2020 sa na ňom malo podľa  
Agendy 2020 v priemere zúčastňovať 95 percent všetkých detí od štyroch rokov po povinný nástup do školy. Slo-  
vensko sa pridalo k napĺňaniu týchto cieľov a zapracovalo ich do strategických dokumentov. NKÚ SR identifikoval  
výrazné zaostávanie Slovenskej republiky za cieľmi Európskej únie, aj keď sa k ním aktívne hlási. Kým  
zaškolenosť v 28 krajinách Európskej únie bola v roku 2018 na úrovni 95,3 percenta, na Slovensku to bolo len 82,2  
percent. Slovensko malo tretí najnižší podiel detí v materských školách od štyroch rokov po povinný nástup do  
školy zo všetkých členských krajín únie. Predbehli nás aj susedné krajiny ako Česko, Maďarsko a Poľsko. Nízky  
podiel zaškolenosti sa týkal hlavne detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, marginalizovaných skupín a detí  
so zdravotným znevýhodnením.  
Nevyužitie príležitostí na rozvoj ľudského potenciálu predstavuje okrem sociálnej výzvy aj významné ekonomické  
dopady. Podľa odhadov OECD priblíženie zamestnanosti a produktivity práce marginalizovanej rómskej komunity  
k priemeru Slovenska by zvýšilo hrubý domáci produkt o viac ako 12 percent a príjmy štátneho rozpočtu o päť  
percent hrubého domáceho produktu3.  
Kontrolnú akciu „Rozšírenie kapacít predškolských zariadení“ realizoval NKÚ SR v Košickom kraji, pretože  
ten so 70-percentným podielom päťročných detí v predškolských zariadeniach bol v roku 2019 na poslednom  
mieste spomedzi všetkých ôsmich krajov na Slovensku. Veľké rozdiely v zaškolenosti detí identifikovala kon-  
trola aj v samotnom kraji.  
Materské školy financuje na Slovensku miestna územná samospráva. Zdroje získava z podielových daní z prí-  
jmov fyzických osôb. Ak sa obce rozhodli vytvoriť predškolské zariadenia, mohli využiť štyri zdroje – vlastné fi-  
nančné prostriedky, úverový rámec, štátnu dotáciu a eurofondy. NKÚ SR preveril čerpanie prostriedkov od štátu  
a z európskych zdrojov poskytované tromi ministerstvami. Kontrola poukazuje na roztrieštenosť financovania  
nových kapacít materských škôl, čo malo vplyv aj na rozdielne nastavenie podmienok uchádzania sa o fi-  
nančný príspevok ako výška dotácie na jedno vytvorené miesto, maximálna výška podpory, dĺžka udržateľnosti  
projektov. Taktiež bola zistená nízka miera čerpania zazmluvnených prostriedkov pri europrojektoch pohy-  
bujúca sa v priemere na úrovni 52 percent. Zmluvné podmienky čerpania a zúčtovania finančných prostriedkov  
boli jednoduchšie a zrozumiteľnejšie pri štátnych dotáciách. Pri europrojektoch však bolo možné získať výrazne  
vyššiu čiastku finančných prostriedkov.  
Kontrolóri preverili 12 projektov rozširovania kapacít predškolských zariadení v rôznych častiach kraja za obdobie  
rokov 2015 až 2019. Polovica projektov bola realizovaná z európskych finančných prostriedkov za vyše 2,8 milióna  
eur, polovica projektov zo štátneho rozpočtu za takmer pol milióna eur. Pri kontrole bol dôraz kladený nielen na  
realizáciu projektov, ale najmä na ich udržateľnosť. Pochybenia boli zistené v stanovení a vyhodnocovaní mera-  
teľných ukazovateľov projektov z dôvodu formálneho prístupu samospráv. Taktiež bola odkontrolovaná re-  
álna obsadenosť materských škôl. Kým kapacitu v preverených materských školách obce zvýšili z pôvodných  
463 miest na 911, ich reálna obsadenosť dosiahla v priemere 76 percent, aj keď v žiadostiach o projekty mestá  
a obce poukazovali na vysoký počet nevybavených žiadostí o prijatie detí do materskej školy. Tento nedostatok sa  
najvypuklejšie prejavil v obci Drahňov, kde materskú školu rozšírili skoro šesťnásobne z pôvodných 24 miest na  
140. Reálna obsadenosť však dosiahla len 22 percent.  
Pri jedenástich projektoch boli zistené pochybenia dodržiavania zmluvných podmienok a platnej legislatívy.  
Najviac nedostatkov bolo identifikovaných pri kontrole verejného obstarávania. Ich počet a administratívna  
1
2 BARNETT, W. S.Long-Term Effects of EarlyChildhoodPrograms on Cognitive and SchoolOutcomes. In TheFuture of Children. Long-term Outcomes of  
EarlyChildhoodPrograms. 1995, Vol 5, No 3, s. 25-50  
3
Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením, Priebežná správa, MF SR, január 2019, s. 6  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
náročnosť ohrozovali splnenie časových harmonogramov. Ďalej sa vyskytli nedostatky pri dodržiavaní zákona  
o účtovníctve, finančnej kontrole či zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Zriaďovacie listiny škôl neobsa-  
hovali povinné náležitosti. Mesto Gelnica dalo zrekonštruovanú škôlku do užívania bez platného rozhodnutia regi-  
onálneho úradu verejného zdravotníctva. Projektom mesto rozšírilo svoje kapacity len o desať miest, čo bolo mini-  
mum pri uchádzaní sa o príspevok. Finančné prostriedky boli prevažne využité na riešenie energetickej náročnosti  
budovy. V obci Seňa si miestna územná samospráva neuplatňovala sankčné mechanizmy zo zmluvy o poskytovaní  
služieb externého manažmentu, pri kolaudácii nebol vypracovaný energetický certifikát, pretože nešlo o významnú  
obnovu budovy, pričom to bolo jednou z podmienkou čerpania prostriedkov. Vážnym zistením bolo nastavenie  
kontrolných mechanizmov v obciach a mestách, kde po ukončení projektov hlavní kontrolóri nevykonali ani jednu  
kontrolu zameranú na efektívnosť a účinnosť čerpania verejných zdrojov a ani plnenia merateľných ukazovateľov.  
Novelou školského zákona sa od tohto roka stalo predprimárne vzdelávanie pre päťročné deti povinné. Jedným  
z nevyhnutných predpokladov úspešnej implementácie opatrenia sú dostatočné kapacity materských škôl4. Tie  
pribúdajú, ale nie dostatočne rýchlo. Naďalej pretrvávajú regionálne rozdiely, na elimináciu ktorých je po-  
trebná výraznejšia účasť štátu. Investície do vzdelávania v ranom veku majú vyššiu návratnosť ako investície  
uskutočnené v neskorších fázach života.  
Projekty rozširovania materských škôl z európskych a štátnych finančných zdrojov v obciach a mestách  
kontrola považuje za dobrú prax. Pomoc bola adresná, bez nej by samosprávy investície vo väčšine prípadov  
nedokázali realizovať z vlastných zdrojov. Tento problém sa ešte prehĺbi v nasledujúcom období z dôvodu poklesu  
príjmov do ich rozpočtov pre šírenie pandémie Covid-19.  
Optimalizácia materských škôl by však mala cielene počítať s predpokladaným vývojom počtu detí a nemala by  
prejsť k nadbytočnej predimenzovanosti siete predškolských zariadení. Kontrola takúto prax v jednom prípade pre-  
ukázala. Je dôležité brať do úvahy regionálne rozdiely a deformáciu systému vyplývajúcu zo zaškolenosti detí  
z marginalizovaných skupín.  
Na základe zistených nedostatkov NKÚ SR odporúča zastrešiť finančné schémy na rozširovanie materských škôl  
na jedno miesto, zeefektívniť kontrolné mechanizmy a zjednodušiť náročnosť projektov. Za kľúčové považuje zre-  
álniť merateľné ukazovatele, sledovať skutočnú obsadenosť vytvorených kapacít materských škôl a prijať opatrenia  
na maximálne využitie alokovaných finančných prostriedkov z európskych fondov. Ich implementácia prispeje  
k zlepšeniu nastaveného systému rozširovania materských škôl na Slovensku.  
NKÚ SR upozorňuje, že v prípade neodstránenia zistených nedostatkov bude pretrvávať problém nedosta-  
točných kapacít pre dosiahnutie plnej zaškolenosti päťročných detí a následne umiestňovania aj mladších  
detí do materských škôl, čo bude Slovensko naďalej radiť medzi zaostávajúce krajiny v rámci EÚ. Popri  
budovaní kapacít predprimárneho vzdelávania sa do popredia dostáva aj otázka finančnej podpory materských  
škôl zo strany štátu. Považovať tému predprimárneho vzdelávania iba za záležitosť obce je nedostatočné a  
širšia participácia štátu na tom, aby materské školy plnili celospoločenské úlohy je nevyhnutná.  
Vzhľadom k vyššie uvedeným zisteniam, ktorých riešenie by malo prispieť k efektívnejšiemu riadeniu verejných  
zdrojov NKÚ SR navrhuje, aby výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport:  
odporučil ministerstvu školstva komplexne analyzovať kapacity materských škôl a ich reálne využívanie  
a následne prijať nástroje na zníženie regionálnych rozdielov v zaškolenosti detí v materských školách,  
odporučil ministerstvu školstva v spolupráci s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informati-  
zácie SR vytvoriť finančnú schému s cieľom zabezpečenia stabilizácie siete materských škôl  
4
Držím ti miesto, Analýza kapacít materských škôl pre päťročné detí, Inštitút vzdelávacej politiky, ministerstvo školstva, október 2019, s. 1  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1. ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Investície do predprimárneho vzdelávania, aj formou rozširovania kapacít materských škôl, majú vysokú návrat-  
nosť v podobe lepších vzdelávacích výsledkov detí. Nezanedbateľným prínosom je sociálna adaptácia detí. Úče-  
lom kontrolnej akcie bolo poskytnúť informáciu o participácii detí na predprimárnom vzdelávaní v kontexte budo-  
vania infraštruktúry materských škôl. Zároveň poukázať na stav plnenia vytýčených cieľov preverovaných projektov  
a dotácií.  
Účel kontrolnej akcie bol splnený. NKÚ SR preveril rozširovanie kapacít materských škôl z prostriedkov Európskej  
únie a štátnych zdrojov, ktoré viedlo k zvyšovaniu zaškolenosti detí v predprimárnom vzdelávaní, ale nie v dosta-  
točnej miere. Medzi jednotlivými oblasťami Slovenska existujú naďalej výrazné regionálne rozdiely v zaškolenosti  
detí.  
Predmetom kontroly na úrovni prijímateľov finančného príspevku, resp. dotácií (mestá a obce) bolo:  
analyzovať opatrenia mesta/obce týkajúce sa rozširovania kapacít materských škôl,  
skontrolovať dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov a zmluvných podmienok,  
vyhodnotiť plnenie cieľa a merateľných ukazovateľov projektu.  
2. RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
2.1. ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
Kontrolná akcia bola realizovaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardami, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií ISSAI.  
Oblasť predprimárneho vzdelávania je obsiahnutá v Programovom vyhlásení vlády SR na obdobie rokov 2020 -2024 a sú-  
visiacich programových dokumentoch. Poukazuje na to, že problematika školstva bola dlhodobo zanedbávaná. Podpora  
predprimárneho vzdelávania je kľúčovým faktorom naštartovania životnej dráhy každého jednotlivca v spoločnosti. Je po-  
treba zabezpečiť širokú prístupnosť k rannej starostlivosti a predprimárnemu vzdelávaniu podľa potrieb detí, rodi-  
čov a komunít, v ktorých žijú.  
Kontrolou bolo preverených 12 projektov týkajúcich sa rozširovania kapacít materských škôl v Košickom kraji, pretože  
práve tento vykazoval najnižšie percento zaškoleností detí v predprimárnom vzdelávaní. Pri výbere vzorky bolo zohľad-  
nených viacero kritérií ako dátum ukončenia projektu, výška a čerpanie finančnej pomoci, kapacita podporenej infraštruk-  
túry, zdroj financovania.  
Kontrolovanými subjektami bolo šesť miest, resp. obcí, ktoré získali finančné prostriedky z európskych zdrojov pro-  
stredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu a Operačného programu Ľudské zdroje. Išlo o mestá  
Košice, Kráľovský Chlmec, Gelnica a obce Seňa, Drahňov, Zemplínska Teplica, ktorým bola poskytnutá suma spolu 2,84  
mil. eur. Ďalej bolo preverených šesť projektov financovaných zo štátnej dotácie prostredníctvom ministerstva školstva  
vo výške celkom 483 tis. eur a to pre obce Bracovce, Olšovany, Moravany, Zemplínska Široká, Malá Tŕňa a Čierne Pole.  
Kontrolná akcia bola vykonaná ako kontrola súladu a posudzovala obdobie rokov 2015 -2019. Dôraz bol kladený nielen  
na fázu realizácie, ale najmä na udržateľnosť projektov a plnenie merateľných ukazovateľov.  
Bol uplatnený prístup detailného preverenia dokladov. Kontrolóri v rámci kontroly využili techniky ako preskúmanie rele-  
vantných dokladov, pozorovanie, analýza, riadené rozhovory, písomné stanoviská k predmetu kontroly.  
Hodnotiacimi kritériami boli všeobecne záväzné právne predpisy v oblasti rozpočtových pravidiel, verejného obstarávania,  
účtovníctva, majetku obcí, finančnej kontroly a auditu, zverejňovania informácií ako aj dohodnuté zmluvné podmienky.  
2.2. VÝKON KONTROLY  
Výsledky kontroly preukázali značné rezervy v participácii detí na predprimárnom vzdelávaní. Kontrolná akcia po-  
tvrdila všetky riziká, ktoré boli identifikované v rámci prípravy:  
| 6  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
nenaplnenie strategického cieľa 95 % zaškolenosti detí v materských školách,  
roztrieštenosť financovania rozširovania kapacít materských škôl,  
nedodržanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri použití verejných zdrojov,  
nedodržanie dohodnutých zmluvných podmienok.  
Kontrola NKÚ SR identifikovala spolu 64 nedostatkov, či už v podobe porušenia platnej legislatívy alebo zmluvných  
podmienok, ku ktorým naformulovala odporúčania. Tieto majú prispieť k odstráneniu zistených nedostatkov, skva-  
litneniu nastavenia riadiaceho a kontrolného systému u prijímateľov pomoci.  
2.3. ŠPECIFICKÉ OBLASTI  
Pred Slovenskom stojí úloha zvládnuť implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania detí od piatich rokov  
počnúc školským rokom 2021/2022 a následne prijať do materských škôl čo najviac mladších detí. Uvedené si  
vyžaduje v prvom rade vybudovanie dostatočných kapacít a súbežne aplikovanie ďalších opatrení ako posilnenie  
pomocných tímov (asistenti, pomocní vychovávatelia). Podpora rannej starostlivosti patrí k najúčinnejším spôso-  
bom zabezpečenia inklúzie pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.  
Poskytnutie finančnej podpory zo štátnych a európskych prostriedkov na rozšírenie kapacít materských škôl hod-  
notí NKÚ SR ako príklad dobrej praxe i keď ide o originálnu kompetenciu miest a obcí.  
Kontrola potvrdila problém v zápise a následne v dochádzke detí z marginalizovaných komunít v rámci predprimár-  
neho vzdelávania aj napriek tomu, že obce mali vytvorené dostatočné kapacity a opakovane uskutočňovali pora-  
denskú a osvetovú činnosť medzi rodičmi detí.  
3. VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
3.1. ZISTENIA  
3.1.1 NÍZKA ZAŠKOLENOSŤ V MATERSKÝCH ŠKOLÁCH  
V systéme výchovy a vzdelávania detí v predškolskom veku majú materské školy nezastupiteľné miesto v každom štáte.  
Predprimárne vzdelávanie znižuje riziko opakovania ročníka, zvyšuje šance na ukončenie strednej školy ako aj na uplat-  
nenie na trhu práce.  
Jedným z ukazovateľov vývoja predprimárneho vzdelávania je miera zaškolenosti detí v škôlkach. S počtom nevybave-  
ných žiadostí o prijatie dieťaťa dáva obraz o záujme rodičov o prijatie detí do predškolského zariadenia. Spolu s perspek-  
tívnym vývojom počtu obyvateľov vo veku zodpovedajúcom predprimárnemu vzdelávaniu umožní odhadnúť potrebu zvý-  
šenia kapacít v škôlkach na dosiahnutie stanovenej miery zaškolenosti5.  
Slovensko neplní európske záväzky  
Slovenská republika sa prihlásila k dosiahnutiu 95 % zaškolenosti detí od štyroch rokov po povinný nástup do školy do  
roku 2020 v súlade s cieľom v strategickom dokumente Európa 2020 pre oblasť vzdelávania. Slovensko stanovený cieľ  
nenaplnilo. Kým priemer krajín v Európskej únii bol v roku 2018 vyšší ako 95%, Slovensko dosiahlo úroveň len 82,2  
%. Malo tretí najnižší podiel zo všetkých 28 členských krajín. Štát výrazne zaostával aj za susednými krajinami ako  
Česko, Maďarsko a Poľsko. Porovnanie ukazuje graf. č.1  
Každá krajina si predprimárne vzdelávanie upravuje vo svojej legislatíve samostatne. Napríklad v školskom roku  
2016/2017 malo povinné predškolské vzdelávanie 12 štátov Európskej únie, medzi ktorými bolo Rakúsko, Poľsko i Ma-  
ďarsko. Česká republika poskytovala od piatich rokov veku dieťaťa všeobecný právny nárok na predprimárne vzdelávanie.  
5
Analýza zaškolenosti detí v materských školách – aktualizované, schválené pod číslom 2017/99:3-10A0, ministerstvo školstva, september 2017, s.1  
| 7  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Slovensko má rozdelený systém ranného vzdelávania a starostlivosti. Pre deti do troch rokov sa odohráva v domácom  
prostredí alebo detských jasliach. Následne je starostlivosť inštitucionalizovaná v materských školách. V roku 2019 chodilo  
do škôlky na Slovensku takmer 166 tisíc detí v 3 022 materských školách. Zriaďovateľmi absolútnej väčšiny boli  
mestá a obce. Navštevovalo ich vyše 92% z celkového počtu detí. Tento typ dlhodobo prevažuje nad ostatnými, aj keď  
pomaly rastie podiel cirkevných a súkromných predškolských zariadení.  
Priemerne jednu škôlku navštevovalo necelých 55 detí, pričom ukazovateľ mal v posledných rokoch mierne stúpajúci  
charakter. Z geografického hľadiska boli podľa tohto ukazovateľa najpočetnejšie škôlky v Bratislavskom kraji. Rovnako  
stúpajúci charakter mal za ostatných desať rokov aj celkový počet detí v materských školách a vzhľadom na prognózovaný  
vývoj počtu 3 až 5 ročných detí sa dá očakávať, že nárast potrvá aj v tomto roku. Celková miera v zaškolenosti detí vo  
veku 3 až 5 rokov v školskom roku 2018/2019 dosahovala 75%. V domácnostiach, ktorým sa poskytovala pomoc v hmot-  
nej núdzi to však bolo 41% a v prostredí marginalizovaných rómskych komunít iba 32%6. Viac ako polovica detí zo sociálne  
znevýhodneného prostredia sa nezúčastňovala predprimárneho vzdelávania, čo spôsobilo neskoršie problémy v ich adap-  
tácií na nároky škôl.  
Obce s vysokým podielom detí marginalizovaných rómskych komunít patrili medzi obce s najväčším nedostatkom kapacít  
v materských školách. Tie mohli byť pre obyvateľov segregovaných osídlení mimo obce ťažko prístupné aj v prípade, že  
ich obec mala. Podpora na zlepšenie dostupnosti škôlok v inej podobe ako budovaním novej infraštruktúry neexistuje,  
keďže v sociálne znevýhodnených oblastiach chýba kapacita pre viac ako 600 detí. Tejto problematike sa bude venovať  
NKÚ SR v rámci samostatnej kontrolnej akcie.  
Od roku 2021 je na Slovensku predprimárne vzdelávanie povinné pre päťročné deti. To zvýši tlak na existujúce kapacity,  
ktoré pribúdajú ale nie dostatočne rýchlo. Ani pri aktuálnom tempe výstavby nových materských škôl podľa Inštitútu vzde-  
lávacej politiky nebudú v septembri tohto roka dostatočné kapacity na plnú zaškolenosť predškolákov. NKÚ SR v rámci  
kontrolnej akcie na vybratej vzorke zistil, že využívanie nových miest v materských školách od podpisu zmluvy  
až po schválenie kapacity úradom verejného zdravotníctva v priemere trvalo 14,5 mesiaca pri projektoch financo-  
vaných zo štátnej dotácie. Pri projektoch z európskych zdrojov dokonca až 20,3 mesiaca.  
Košický kraj za Slovenskom výrazne zaostáva  
Medzi jednotlivými krajmi existujú výrazné regionálne rozdiely. Dokumentuje to stav zaškolenosti päťročných detí.  
Najvyššia zaškolenosť týchto detí bola v Trenčianskom kraji 94 %. Naopak najnižšia v Košickom kraji pohybujúca sa na  
úrovni 70 %. Nízky podiel päťročných detí v materských školách v okresoch na južnom a východnom Slovensku možno  
pravdepodobne pripísať nízkej miere zaškolenosti marginalizovaných rómskych komunít.  
Veľké rozdiely v zaškolenosti detí identifikovala kontrola aj v samotnom Košickom kraji. Počet detí v materských ško-  
lách kraja v posledných desiatich rokoch rástol. Za obdobie rokov 2010 až 2019 stúpol z takmer 19 tisíc na viac ako 21  
tisíc. Najvýraznejší nárast počtu detí v predškolských zariadeniach zaznamenali okresy mesta Košice a okres Košice  
6 Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením, Záverečná správa projektu Hodnota za peniaze, MF SR, marec 2020, s.57  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
okolie. Naopak najmenší rast bol v okresoch Trebišov a Rožňava. V blízkosti väčších miest je potrebné počítať s mig-  
ráciou škôlkarov z okolitých obcí.  
V roku 2019 jedno predškolské zariadenie v Košickom kraji navštevovalo v priemere 46 detí. Škôlky s relatívne vyšším  
počtom detí boli v okresoch v rámci mesta Košice, z ktorých najvyššiu hodnotu mal okres Košice II v priemere 91 detí.  
Násobne nižšie počty mali všetky ostatné okresy. Najnižší počet detí mal sobranecký okres v priemere 26 detí.  
Podobne ako na celom Slovensku vidieť v období posledných desiatich rokov značný nárast počtu nevybavených žiadostí  
o prijatie do predškolských zariadení aj v Košickom kraji. Najvyššie hodnoty počtu nevybavených žiadostí v prepočte na  
1 000 detí mali okresy mesta Košice. Tieto hodnoty napriek výraznému postaveniu v rámci Košického kraja boli stále  
približne len polovicou hodnoty za Bratislavským krajom. Najnižšie počty nevybavených žiadostí mali okresy Gelnica,  
Michalovce a Sobrance – menej ako päť.  
Najvyšší počet miest, ktoré je potrebné vybudovať na plnú zaškolenosť päťročných detí po zohľadnení voľných kapacít  
materských škôl a vybudovaní všetkých zazmluvnených kapacít z eurofondov sa očakáva v okresoch Michalovce, Trebi-  
šov a Košice okolie v priemere 324 miest.7  
3.1.2 ROZTRIEŠTENOSŤ FINANCOVANIA NOVÝCH KAPACÍT V MATERSKÝCH ŠKOLÁCH  
Poskytovanie predprimárneho vzdelávania je priamo viazané na finančné zdroje poukázané samosprávam z podielových  
daní. Obce ako nositelia tejto originálnej pôsobnosti mali zabezpečiť dostatočné prostriedky financovania tak, aby služba  
bola poskytovaná v požadovanom rozsahu a kvalite. Mohli na to využiť zdroje vo vlastnom rozpočte, úverové zdroje, uchá-  
dzať sa o získanie štátnej dotácie alebo podať žiadosť o poskytnutie prostriedkov z európskych fondov (pozri obrázok č.1).  
Obrázok č. 1 Schéma žiadosti o finančné prostriedky  
Slovensko vyčlenilo v kontrolovanom období viac ako 100 mil. eur na zvýšenie zaškolenosti detí v materských školách  
prostredníctvom výstavby a rekonštrukcie infraštruktúry budov s cieľom postupne do roku 2020 dosiahnuť 95% účasť detí  
vo veku 4 až 5 rokov na predprimárnom vzdelávaní. Išlo o finančné zdroje zo štátneho rozpočtu a európskych fondov.  
V roku 2015 na tento účel samosprávy čerpali štátne dotácie prostredníctvom kapitoly ministerstva školstva vo výške 15  
mil. eur v rámci dvoch výziev. Každý projekt mohol získať podporu maximálne do výšky 100 tis. eur. Od roku 2016 bolo  
možné využiť už len európske prostriedky z dvoch operačných programov – Operačný program Ľudské zdroje (sprostred-  
kovateľský orgán ministerstvo vnútra) a Integrovaný regionálny operačný program (riadiaci orgán Ministerstvo pôdohos-  
podárstva a rozvoja vidieka SR). Maximálna výška pomoci pre jednu materskú školu bola 1 mil. eur. Projekty mali rozdielne  
nastavené benchmarkery na vytvorenie jedného nového miesta.  
Kontrola NKÚ SR poukazuje na rozdielne nastavenie podmienok uchádzania sa o finančný príspevok, ktoré sledujú  
dosiahnutie rovnakého cieľa. Na internetovej stránke ministerstva školstva, ako gestora predprimárneho vzdelávania,  
absentovali súhrnné informácie o možnostiach získania finančnej podpory z eurofondov s priamym prepojením na minis-  
terstvá, ktoré ich poskytovali. Získavanie aktuálnych informácií bolo najmä pre menšie obce, ktoré majú spolu do päť  
zamestnancov neprehľadné a časovo náročné.  
Zmluvné podmienky vrátane pravidiel čerpania a zúčtovania finančných prostriedkov boli jednoduchšie a zrozumiteľnej-  
šie pri štátnych dotáciách. Pri europrojektoch však bolo možné získať výrazne vyššiu čiastku finančných zdrojov.  
7 Držím ti miesto, Analýza kapacít materských škôl pre päťročné detí, Inštitút vzdelávacej politiky, ministerstvo školstva, október 2019, s. 5  
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Na kontrolovanej vzorke boli verejné prostriedky použité z dotácií v priemernej výške 80 500 eur a vytvorili 17 miest na  
projekt. Pri europrojektoch bola priemerná pomoc na projekt v sume 472 840 eur so vznikom 62 nových miest.  
V rámci kontrolnej akcie boli vybrané projekty z troch eurofondových výziev. NKÚ SR poukazuje na nízku mieru čerpania  
zazmluvnených prostriedkov týchto výziev, ktorá sa v priemere pohybuje na 52 % (pozri graf č. 2). Systém čerpania fi-  
nančných prostriedkov je nastavený zložito s viacerými obmedzeniami ako napr. nedostatočná príprava projektov, rozsah  
administratívnych kontrol, absentujúce odborné kapacity, náročnosť a zdĺhavosť verejného obstarávania.  
Použitie štátnych dotácií bolo vhodnejšie pre obce, ktoré chceli otvoriť jednu novú triedu z dôvodu riešenia situácie v obci  
v súvislosti s rastom počtu obyvateľov a zastabilizovaním mladých rodín. Eurofondy vo väčšine prípadov využívali stredne  
veľké obce a mestá s potrebou vyššieho počtu miest v materských školách. V prípade, že takéto prostriedky získali menšie  
obce, často si zazmluvnili služby externého projektového manažmentu, nakoľko sami nezvládali administratívnu náročnosť  
projektov.  
Pri všetkých typoch podpory bolo povinné minimálne päťpercentné spolufinancovanie, čo bolo dodržané. Obce a mestá  
ho riešili v siedmich prípadoch z vlastných zdrojov, v piatich čerpaním úveru. V súčasnej dobe, keď sú rozpočty miestnej  
samosprávy ohrozené finančnou krízou spôsobenou pandémiou Covid -19 vo forme výpadku príjmov sa do popredia  
dostáva otázka potrebného financovania rozšírenia kapacít materských škôl z iných zdrojov ako vlastných. Táto zostáva  
primárne naviazaná na finančné prostriedky alokované v rámci projektových aktivít z európskych zdrojov.  
3.1.3 PROJEKTY NESLEDOVALI REÁLNU OBSADENOSŤ  
Cieľom preverovaných projektov bolo zlepšiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu vrátane vzdelávania a starostlivosti  
v rannom detstve. Hlavnou aktivitou bolo vytvorenie potrebnej infraštruktúry materských škôl formou výstavby no-  
vých objektov alebo rozšírenia existujúcich kapacít prístavbou, nadstavbou, rekonštrukciou nevyužitých priestorov  
či zmenou dispozície objektov. Jedna z výziev bola smerovaná k mestám a obciam s prítomnosťou marginalizova-  
ných rómskych komunít, ktorou sa snažilo dosiahnuť zapojenie väčšieho množstva týchto detí do výchovnovzde-  
lávacieho procesu, minimálne vo výške 30% z plánovanej kapacity. Vytýčený cieľ bol splnený u všetkých pre-  
verovaných projektov. Ich kapacita sa navýšila z pôvodných 463 miest na 911, čo predstavovalo takmer dvojná-  
sobný nárast. Pri deťoch v rannom veku sa dbá o čo najbližšiu možnosť vzdelávania k ich bydlisku.  
Projekty z EÚ zdrojov riešili súčasne otázku energetickej náročnosti budov. Zateplením obvodových plášťov budov  
škôlok došlo k zvýšeniu energetickej hospodárnosti. Vo viacerých projektoch boli dobudované bezbariérové prí-  
stupy pre imobilné deti. Triedy boli vybavené novým materiálno technickým vybavením, v niektorých prípadoch boli  
uskutočnené stavebno – technické úpravy areálov vrátane detských ihrísk.  
Dôvodom rozširovania kapacít materských škôl bolo riešenie demografického vývoja v obciach a mestách, v jed-  
nom prípade išlo o vybudovanie vlastných priestorov z dôvodu zvyšovania výšky nájomného na základe zmluvy  
o nájme.  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Rozširovanie škôlok malo opakované nedostatky  
V rámci kontrolnej akcie v Košickom kraji boli pri jedenástich projektoch zistené porušenia všeobecne záväzných  
právnych predpisov, nedodržiavanie zmluvných podmienok ako aj formálne vykazovanie reálne dosiahnutých me-  
rateľných ukazovateľov. Projekt mesta Košice bol realizovaný ako jediný v súlade s dohodnutými podmienkami.  
Najviac pochybení bolo identifikovaných pri kontrole verejného obstarávania. Išlo najmä o nezverejňovanie  
zákaziek v štvrťročných súhrnných správach o zákazkách, nezverejnenie súhrnných kvartálnych správ o zákaz-  
kách s nízkymi hodnotami, neurčenie predpokladaných hodnôt zákaziek, nearchivovanie kompletnej dokumentá-  
cie. Bolo zistené, že počty a administratívna náročnosť verejných obstarávaní na zabezpečenie jednotlivých  
aktivít projektov ohrozovali splnenie zmluvne dohodnutých časových harmonogramov. K posunu termínov  
dochádzalo v rozpätí od dvoch do deviatich mesiacov. Ovplyvňovali ich opakované a viacnásobné zdĺhavé kontroly  
procesov obstarávania u poskytovateľa pomoci, čo výrazne spomaľovalo financovanie a realizáciu projektov. Po-  
suny termínov boli riadne ošetrené formou dodatkov k zmluvám a neovplyvnili plnenie stanoveného cieľa a mera-  
teľných ukazovateľov.  
Až v desiatich prípadoch samosprávy nedodržali pravidlá a podmienky zmlúv o nenávratnom finančnom príspevku  
a dotačných zmlúv, čo malo za následok porušenie finančnej disciplíny. NKÚ SR poukazuje na zložito nastavené  
práva a povinnosti pre prijímateľov pomoci v zmluvách pri europrojektoch. Ďalej sa vyskytli nedostatky v zria-  
ďovacích listinách škôl, neboli zverejnené všetky uzatvorené zmluvy s dodávateľmi tovarov a služieb. Pred vstu-  
pom do záväzkových vzťahov nebola vykonávaná finančná kontrola z hľadiska vplyvu na hospodárnosť, efektív-  
nosť a účinnosť. Obce a mestá nedodržali platné postupy účtovania novoobstaraného dlhodobého majetku za  
takmer 1,4 mil. eur.  
Jedným z najzávažnejších zistení bolo užívanie zrekonštruovaných priestorov materskej školy v meste Gelnica  
bez rozhodnutia regionálneho úradu verejného zdravotníctva. V obci Seňa si miestna územná samospráva  
neuplatnila sankčné mechanizmy vyplývajúce zo zmluvy o poskytovaní služieb externého manažmentu. Pri kolau-  
dácii škôlky nebol vypracovaný energetický certifikát, pretože podľa stavebného úradu nešlo o významnú obnovu  
budovy, pričom to bola jedna z podmienok čerpania prostriedkov z výzvy.  
Kontrola potvrdila, že výdavky za projekty boli vynaložené na oprávnené aktivity v stanovenom období. Záväzný  
časový rámec projektov bol dodržaný. Obstaraný majetok bol poistený a riadne vedený v účtovníctve, nebol pre-  
najatý a ani prevedený na tretiu osobu.  
Nízka obsadenosť materských škôl  
Vecnú realizáciu projektov z európskych zdrojov odrážalo plnenie merateľných ukazovateľov. Ich sledovanie bolo  
dôležité z pohľadu riadenia projektu a vyhodnocovania jeho výkonnosti. Poskytovateľ pomoci zahrnul do výzvy  
zoznam merateľných ukazovateľov, z ktorého si bol prijímateľ povinný vybrať. Po uzatvorení zmluvy sa pre mestá  
a obce stali ukazovatele záväzné, zodpovedali za ich plnenie a vyhodnotenie. Momentom ukončenia realizácie  
projektu sa začalo obdobie udržateľnosti projektu po dobu ďalších piatich rokov.  
Kontrolou bolo preverené reálne dosiahnutie merateľných ukazovateľov. Subjekty pristupovali k vypĺňaniu údajov  
v monitorovacích správach vo viacerých prípadoch formálne, aj keď boli opakovane vyzývané poskytovateľmi  
finančných prostriedkov o zabezpečenie správnych podkladov a odstránenie zistených nedostatkov. V jednom prí-  
pade trval celý proces dopĺňania a úprav záverečnej monitorovacej správy viac ako deväť mesiacov predovšetkým  
z dôvodu nesprávneho vyplnenia nastavených ukazovateľov. Kontrola identifikovala ako problematické vyhodno-  
tenie plnenia merateľných ukazovateľov týkajúcich sa odhadovaného ročného zníženia emisií skleníkov plynov  
a zníženia ročnej spotreby primárnej energie v renovovaných verejných budovách, ktoré primárne nesúviseli s roz-  
širovaním kapacít. Monitorovacie správy boli v piatich prípadoch zaslané oneskorene.  
Jedným zo sledovaných ukazovateľov bola kapacita podporenej školskej infraštruktúry. Išlo o súčet pôvodnej a no-  
vovybudovanej kapacity. Väčšina projektov sledovala len vybudovanie nových miest, ale už nie ich reálnu obsade-  
nosť. Kontrolou bolo zistené, že reálna obsadenosť škôlok sa pohybovala počas fyzických obhliadok od 22 % do  
106 %. Priemerná obsadenosť vybudovaných kapacít bola len 76 %, aj keď v žiadostiach o projekty mestá  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
a obce poukazovali na vysoký počet nevybavených žiadostí o prijatie detí do materskej školy. Ako najvypuklejší  
problém sa to ukázalo v obci Drahňov, kde podiel obyvateľstva z marginalizovanej rómskej komunity bol na úrovni  
80%. Obec mala pôvodne materskú školu s kapacitou 24 detí, po rekonštrukcii ju rozšírila na 140. V zmluve sa  
zaviazala, že vo fáze udržateľnosti bude navštevovať škôlku 110 detí z marginalizovanej rómskej kominity. Kontro-  
lou bolo zistené, že škôlku navštevovalo 31 detí, z toho 29 z marginalizovanej komunity. Pre obec bude obtiažné  
splniť ambiciózne nastavený merateľný ukazovateľ, za čo jej hrozia sankcie vyplývajúce zo zmluvy. Obec vykonala  
viaceré kroky v osvetovej činnosti u rodičov s pomocou sociálnych pracovníkov, zatiaľ bez výrazného efektu. V os-  
tatných samosprávach bola reálna využiteľnosť kontrolovaných materských škôl nad 70 %.  
Pri čerpaní štátnych dotácií sa obce a mestá zaviazali, že udržia počet existujúcich tried aj počet nových tried, ktoré  
vznikli z prijatej dotácie, ako aj počet pedagogických zamestnancov po dobu siedmich nasledujúcich rokov. Vo  
všetkých preverovaných projektoch boli podmienky dodržané.  
Výdavky na jedno miesto boli v tisícoch eur  
Kontrola preverila koľko finančných prostriedkov bolo vynaložených na jedno vytvorené miesto v závislosti od  
zdroja financovania (pozri graf č. 3 a 4). Pri europrojektoch boli v oprávnených výdavkoch zahrnuté aj prostriedky  
týkajúce sa zateplenia objektov. Výdavky sa pohybovali v rozpätí od 4 271 eur do 32 930 eur, t.j. v priemere na  
jedno miesto bolo potrebných 11,9 tis. eur. Najnižšie výdavky na jedno miesto dosiahlo mesto Košice v sume 4 271  
eur pri navýšení kapacity o 100 detí. Naopak najvyššie výdavky vykázalo mesto Gelnica. Pri tomto projekte v sume  
329 300 eur mesto rozšírilo svoje kapacity len o desať miest, čo bolo minimum pri uchádzaní sa o príspevok. Fi-  
nančné prostriedky boli využité predovšetkým na riešenie energetickej náročnosti budovy.  
Ďalším zdrojom financovania boli štátne dotácie (bez zateplenia objektov), kde podpora jedného miesta v priemere  
dosiahla sumu takmer päť tisíc eur. Kapacita sa navýšila maximálne o 24 miest. Štát by mohol tento typ financo-  
vania využiť na rýchlu a adresnú podporu v regiónoch, ktoré výrazne zaostávajú v zaškolenosti detí. Je vhodný pre  
malé a stredné obce pre jednoduchšie nastavené procesy administrácie projektov. Obce prevažne zrekonštruovali  
svoje nevyužívané priestory, v dvoch prípadoch vybudovali modulové škôlky.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolné mechanizmy nefungovali správne  
Poskytovateľom pomoci z európskych zdrojov boli vykonávané viacnásobné kontroly a audit. Išlo o overenie plne-  
nia podmienok zmluvy, súlad nárokovaných výdavkov a súvisiacej dokumentácie s právnymi predpismi SR a Eu-  
rópskej únie, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti, dosahovanie cieľa a merateľných uka-  
zovateľov. Kontrola čerpania dotácií bola vykonaná v rámci zúčtovania po ukončení projektov. Poskytovatelia ve-  
rejných zdrojov identifikovali neoprávnené výdavky 34,2 tis. eur, ktoré išli na ťarchu samospráv.  
Realizované výdavky projektov neboli predmetom osobitnej kontroly hlavných kontrolórov miest a obcí ani v jed-  
nom prípade, aj keď išlo o významné investičné akcie k výške ich rozpočtov. NKÚ SR identifikoval pri jedenás-  
tich projektoch spolu 64 nedostatkov aj napriek takto nastaveným kontrolným mechanizmom. Kontrolované  
subjekty prijali opatrenia na elimináciu opakovaného výskytu nedostatkov.  
NKÚ SR považuje finančnú pomoc pre mestá a obce na projekty rozširovania materských škôl z európ-  
skych a štátnych prostriedkov za dobrú prax. Pomoc bola adresná, bez nej by obce investície vo väčšine prí-  
padoch nerealizovali. Okrem navýšenia miest pre detí v predškolských zariadeniach došlo aj k zvýšeniu zamest-  
nanosti v regióne. Zlepšili sa podmienky na zosúladenie súkromného a pracovného života rodičov v mieste bydli-  
ska detí.  
4. REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolóri v priebehu výkonu kontroly aktívne komunikovali so všetkými kontrolovanými subjektami, ktoré poskytli  
NKÚ SR potrebnú súčinnosť. Kontrolované subjekty neuplatnili námietky voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľ-  
nosti kontrolných zistení uvedených protokoloch o výsledku kontroly. Pri jednom projekte bol spracovaný záznam  
o výsledku kontroly.  
Obce a mestá prijali na odstránenie zistených nedostatkov 45 opatrení a následne sa zaviazali zaslať správu o ich  
splnení, resp. plnení. Plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti monitorovať.  
5. TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolnú akciu vykonali piati kontrolóri NKÚ SR pracujúci na Expozitúre Košice, z toho štyria s dlhoročnou praxou v ob-  
lasti regionálneho školstva a jeho financovania. Súčasťou tímu bol editor a analytik NKÚ SR.  
6. KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Tel.: +421 2 501 14 911  
| 13  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
7. PRÍLOHY  
ZAŠKOLENOSŤ DETÍ V OKRESOCH KOŠICKÉHO KRAJA V ROKU 2019  
OBSADENOSŤ MATERSKÝCH ŠKÔL PO REALIZÁCII PROJEKTU  
| 14  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Tabuľka č. 1 Kontrolované subjekty  
Subjekt  
IČO  
Výška podpory  
Druh podpory  
Prírastok  
kapacity po  
rekonštrukcii  
Náklady na 1  
vytvorené  
miesto v eur  
v eur  
Obec Drahňov  
Obec Seňa  
Obec Zemplínska Teplica  
Mesto Gelnica  
Mesto Kráľovský Chlmec  
Mesto Košice  
Obec Bracovce  
Obec Olšovany  
Obec Moravany  
Obec Zemplínska Široká  
Obec Malá Tŕňa  
00331503  
00324698  
00332194  
00329061  
00331619  
00691135  
00325074  
00324574  
00325503  
00326071  
00689726  
00331473  
733 599,99  
420 000,00  
327 300,00  
329 300,26  
599 800,00  
427 060,11  
51 000,00  
70 000,00  
85 000,00  
57 000,00  
127 000,00  
93 000,00  
NFP  
NFP  
NFP  
NFP  
NFP  
116  
48  
33  
10  
62  
100  
13  
17  
24  
11  
20  
14  
6 324  
8 750  
9 918  
32 930  
9 674  
4 271  
3 923  
4 118  
3 542  
5 182  
6 350  
6 643  
NFP  
dotácia  
dotácia  
dotácia  
dotácia  
dotácia  
dotácia  
Obec Čierne Pole  
Zdroj: NKÚ SR  
| 15