N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Riešenie otázok dostupnosti a zvyšovania kvality predprimárneho vzdelávania je dlhodobo diskutovanou spolo-
čenskou aj odbornou témou. Zaoberá sa vzdelávaním, výživou, sociálnou ochranou a ochranou zdravia. Tvorí kom-
plexný balík podpory a pomoci pre deti od ich narodenia až po nástup do základnej školy bez ohľadu na sociálnu
situáciu, zdravotné znevýhodnenie či iné charakteristiky1. Znižuje tiež riziko opakovania ročníka, riziko zaradenia
dieťaťa do špeciálnej školy a zvyšuje šance na ukončenie strednej školy2.
Európska únia radí predprimárne vzdelávanie medzi svoje priority. Do roku 2020 sa na ňom malo podľa
Agendy 2020 v priemere zúčastňovať 95 percent všetkých detí od štyroch rokov po povinný nástup do školy. Slo-
vensko sa pridalo k napĺňaniu týchto cieľov a zapracovalo ich do strategických dokumentov. NKÚ SR identifikoval
výrazné zaostávanie Slovenskej republiky za cieľmi Európskej únie, aj keď sa k ním aktívne hlási. Kým
zaškolenosť v 28 krajinách Európskej únie bola v roku 2018 na úrovni 95,3 percenta, na Slovensku to bolo len 82,2
percent. Slovensko malo tretí najnižší podiel detí v materských školách od štyroch rokov po povinný nástup do
školy zo všetkých členských krajín únie. Predbehli nás aj susedné krajiny ako Česko, Maďarsko a Poľsko. Nízky
podiel zaškolenosti sa týkal hlavne detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, marginalizovaných skupín a detí
so zdravotným znevýhodnením.
Nevyužitie príležitostí na rozvoj ľudského potenciálu predstavuje okrem sociálnej výzvy aj významné ekonomické
dopady. Podľa odhadov OECD priblíženie zamestnanosti a produktivity práce marginalizovanej rómskej komunity
k priemeru Slovenska by zvýšilo hrubý domáci produkt o viac ako 12 percent a príjmy štátneho rozpočtu o päť
percent hrubého domáceho produktu3.
Kontrolnú akciu „Rozšírenie kapacít predškolských zariadení“ realizoval NKÚ SR v Košickom kraji, pretože
ten so 70-percentným podielom päťročných detí v predškolských zariadeniach bol v roku 2019 na poslednom
mieste spomedzi všetkých ôsmich krajov na Slovensku. Veľké rozdiely v zaškolenosti detí identifikovala kon-
trola aj v samotnom kraji.
Materské školy financuje na Slovensku miestna územná samospráva. Zdroje získava z podielových daní z prí-
jmov fyzických osôb. Ak sa obce rozhodli vytvoriť predškolské zariadenia, mohli využiť štyri zdroje – vlastné fi-
nančné prostriedky, úverový rámec, štátnu dotáciu a eurofondy. NKÚ SR preveril čerpanie prostriedkov od štátu
a z európskych zdrojov poskytované tromi ministerstvami. Kontrola poukazuje na roztrieštenosť financovania
nových kapacít materských škôl, čo malo vplyv aj na rozdielne nastavenie podmienok uchádzania sa o fi-
nančný príspevok ako výška dotácie na jedno vytvorené miesto, maximálna výška podpory, dĺžka udržateľnosti
projektov. Taktiež bola zistená nízka miera čerpania zazmluvnených prostriedkov pri europrojektoch pohy-
bujúca sa v priemere na úrovni 52 percent. Zmluvné podmienky čerpania a zúčtovania finančných prostriedkov
boli jednoduchšie a zrozumiteľnejšie pri štátnych dotáciách. Pri europrojektoch však bolo možné získať výrazne
vyššiu čiastku finančných prostriedkov.
Kontrolóri preverili 12 projektov rozširovania kapacít predškolských zariadení v rôznych častiach kraja za obdobie
rokov 2015 až 2019. Polovica projektov bola realizovaná z európskych finančných prostriedkov za vyše 2,8 milióna
eur, polovica projektov zo štátneho rozpočtu za takmer pol milióna eur. Pri kontrole bol dôraz kladený nielen na
realizáciu projektov, ale najmä na ich udržateľnosť. Pochybenia boli zistené v stanovení a vyhodnocovaní mera-
teľných ukazovateľov projektov z dôvodu formálneho prístupu samospráv. Taktiež bola odkontrolovaná re-
álna obsadenosť materských škôl. Kým kapacitu v preverených materských školách obce zvýšili z pôvodných
463 miest na 911, ich reálna obsadenosť dosiahla v priemere 76 percent, aj keď v žiadostiach o projekty mestá
a obce poukazovali na vysoký počet nevybavených žiadostí o prijatie detí do materskej školy. Tento nedostatok sa
najvypuklejšie prejavil v obci Drahňov, kde materskú školu rozšírili skoro šesťnásobne z pôvodných 24 miest na
140. Reálna obsadenosť však dosiahla len 22 percent.
Pri jedenástich projektoch boli zistené pochybenia dodržiavania zmluvných podmienok a platnej legislatívy.
Najviac nedostatkov bolo identifikovaných pri kontrole verejného obstarávania. Ich počet a administratívna
1
2 BARNETT, W. S.Long-Term Effects of EarlyChildhoodPrograms on Cognitive and SchoolOutcomes. In TheFuture of Children. Long-term Outcomes of
EarlyChildhoodPrograms. 1995, Vol 5, No 3, s. 25-50
3
Revízia výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením, Priebežná správa, MF SR, január 2019, s. 6
| 4