Dodržiavanie zákonných lehôt pri vracaní nadmerného  
odpočtu DPH  
SPRÁVA OVÝSLEDKU KONTROLY DODRŽIAVANIA ZÁKONNÝCH LEHOT PRI VRACANÍ NADMER-  
NÉHOODPOČTUDPH  
S účinnosťou od 1. januára 2017 sa do legislatívy Slovenskej republiky zaviedol nárok platiteľov dane z pridanej hodnoty  
(DPH) na finančnú náhradu za zadržiavanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly, tzv. úrok z nadmerného od-  
počtu. Zavedenie inštitútu úroku z nadmerného odpočtu má na jednej strane pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie,  
prispieva k úsiliu zrovnoprávniť postavenie a povinnosti podnikateľov a štátu. Na strane druhej môže zaťažiť rozpočet ve-  
rejnej správy, ak finančná správa neprimerane dlho zadrží vyplatenie nadmerného odpočtu DPH. Ministerstvo financií pri  
zavádzaní tohto úroku do praxe odhadovalo výšku úroku vo výške 4,275 mil. eur ročne. Kvantifikácia vychádzala z údajov  
finančnej správy o dekompozícii nadmerných odpočtov za rok 2015, t. j. z údajov, s akým oneskorením boli v danom roku  
vyplatené nadmerné odpočty.  
Ďalším možným vplyvom na rozpočet verejnej správy je úrok, ktorý vypláca finančná správa platiteľom dane, ak nedodrží  
zákonnú lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu, t. j. úrok za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH.  
Najvyšší kontrolný úrad SR vykonal vo finančnej správe kontrolnú akciu, ktorej účelom bolo preveriť postup  
správcu dane pri vracaní nadmerného odpočtu DPH v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.  
Kontrola bola zameraná na  
dodržiavanie zákonných lehôt pri vracaní nadmerného odpočtu DPH - úroku z nadmerného odpočtu a úroku za  
oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH,  
vyčíslenie vplyvu nedodržania zákonných lehôt na štátny rozpočet SR.  
Kontrolovaným subjektom bolo Finančné riaditeľstvo SR a kontrola dospela k nasledovným záverom:  
Zavedenie inštitútu „úrok z nadmerného odpočtu“ zaťažilo štátny rozpočet sumou 497 tis. eur.  
Platitelia DPH si prostredníctvom daňového priznania uplatňujú nárok na vrátenie nadmerného odpočtu, čím vzniká štátu  
povinnosť túto sumu platiteľovi dane zaplatiť v zákonom stanovenej lehote. Samotné uplatnenie nároku na vrátenie nad-  
merného odpočtu podaním daňového priznania však neznamená, že túto sumu je štát povinný vrátiť automaticky bez  
toho, aby mal možnosť uplatnený nárok skontrolovať prostredníctvom daňovej kontroly.  
Keďže platiteľ dane počas výkonu daňovej kontroly nemôže disponovať finančnými prostriedkami vo výške nadmerného  
odpočtu, má od roku 2017, kedy bol novelizovaný zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej „zákon o DPH“)  
nárok na finančnú náhradu, tzv. úrok z nadmerného odpočtu. Nárok sa priznáva platiteľovi dane, ak sa mu nadmerný  
odpočet vráti po uplynutí šiestich mesiacov od konca lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu. Platiteľ dane nemusí o úrok  
žiadať, daňový úrad je povinný zo zákona úrok priznať a vyplatiť.  
NKÚ SR zistil, že počas prvých troch rokov od zavedenia úroku z nadmerného odpočtu bol finančnou správou vyplatený  
úrok 745 platiteľom dane z pridanej hodnoty v celkovej výške 497 tis. eur. Úrok bol vyplatený zo štátneho rozpočtu a jeho  
výška nedosahovala predpokladanú úroveň viac ako 4 mil. eur. Možno to považovať za dôkaz, že finančná správa začala  
venovať tomuto problému väčšiu pozornosť ako v minulosti.  
2017  
2018  
2019  
Ukazovateľ  
úrok  
počet  
úrok  
počet  
úrok  
počet  
Priznaný a vyplatený úrok z nadmerného odpočtu  
podľa § 79a ods. 3 zákona o DPH  
125 765 eur 240  
238 925 eur  
300  
132 250 eur  
205  
Zdroj: spracovanie NKÚ SR z podkladov finančnej správy  
NKÚ zistil, že finančná správa nedodržiava v každom prípade zákonnú lehotu na priznanie a vyplatenie úroku  
z nadmerného odpočtu. V 28 % prípadov správca dane nerozhodol o priznaní úroku v zákonnej lehote a v 29 % prípa-  
dov vyplatil úrok až po lehote stanovenej zákonom.  
Nedodržiavanie lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu zaťažuje ŠR v priemere sumou 25 tis. eur ročne.  
Ak správca dane nedodrží zákonom stanovenú lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu, prináleží platiteľovi dane úrok  
za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH podľa príslušných ustanovení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe  
daní (ďalej „daňový poriadok“).  
NKÚ SR zistil, že v rokoch 2017 až 2019 finančná správa vyplatila úrok za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu 377  
platiteľom dane v celkovej výške 77 tis. eur. Úrok vo výške 76 tis. eur bol vyplatený zo štátneho rozpočtu. Vyplatený úrok  
vo výške 1 tis. eur bol zosobnený zamestnancom, ktorí oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu spôsobili svojou ne-  
dbanlivosťou.  
2017  
úrok  
2018  
úrok  
2019  
úrok  
Ukazovateľ  
počet  
počet  
počet  
Priznaný a vyplatený úrok za oneskorené vrátenie  
nadmerného odpočtu DPH podľa § 79 ods. 3 daňo-  
vého poriadku  
19 879 eur 173  
32 693 eur 129  
24 810 eur 75  
Zdroj: spracovanie NKÚ SR z podkladov finančnej správy  
Aj v prípade úroku za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu došlo zo strany finančnej správy k nedodržaniu  
zákonných lehôt. Lehotu na priznanie úroku správca dane nedodržal v 32 % prípadov. Až v 71 % prípadov správca dane  
vyplatil úrok až po lehote stanovenej zákonom, t. j. týmto daňovým subjektom bol nielenže vrátený nadmerný odpočet  
oneskorene ale súčasne im bol oneskorene vyplatený aj úrok, ktorý im bol z tohto dôvodu priznaný.  
Oba úroky podliehajú prerokovaniu vzniknutej škody v škodových komisiách.  
NKÚ SR zistil, že správca dane neprerokoval všetky prípady škody, vzniknutej oneskoreným vyplatením úrokov v škodovej  
komisii, čím nepostupoval v súlade s interným riadiacim aktom. Z celkového počtu prípadov úroku za oneskorené vrátenie  
nadmerného odpočtu DPH podľa daňového poriadku bolo prerokovaných v škodovej komisii 75 % a v prípade úroku  
z nadmerného odpočtu podľa zákona o DPH 64 % .  
Vnútorný kontrolný systém má rezervy.  
NKÚ SR na jednej strane pozitívne hodnotí, že vnútorná kontrola finančnej správy vykonala kontroly zamerané na dodr-  
žiavanie lehôt na vrátenie nadmerného odpočtu.  
Zároveň na základe zistenej značnej miery chybovosti NKÚ SR odporučil finančnej správe zamerať výkon vnútornej  
kontroly aj na dodržiavanie zákonných lehôt na vyplatenie úrokov a dodržiavanie smernice upravujúcej činnosť škodových  
komisií.  
Finančné riaditeľstvo nevznieslo námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti zistení uvedených v protokole o vý-  
sledku kontroly. Prijaté opatrenia a ich vyhodnotenie predloží NKÚ SR v lehotách dohodnutých na prerokovaní protokolu.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo SR  
Lazovná č. 63  
824 73 Bratislava 26  
974 01 Bratislava