SPRÁVA OVÝSLEDKU KONTROLY DODRŽIAVANIA ZÁKONNÝCH LEHOT PRI VRACANÍ NADMER-
NÉHOODPOČTUDPH
S účinnosťou od 1. januára 2017 sa do legislatívy Slovenskej republiky zaviedol nárok platiteľov dane z pridanej hodnoty
(DPH) na finančnú náhradu za zadržiavanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly, tzv. úrok z nadmerného od-
počtu. Zavedenie inštitútu úroku z nadmerného odpočtu má na jednej strane pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie,
prispieva k úsiliu zrovnoprávniť postavenie a povinnosti podnikateľov a štátu. Na strane druhej môže zaťažiť rozpočet ve-
rejnej správy, ak finančná správa neprimerane dlho zadrží vyplatenie nadmerného odpočtu DPH. Ministerstvo financií pri
zavádzaní tohto úroku do praxe odhadovalo výšku úroku vo výške 4,275 mil. eur ročne. Kvantifikácia vychádzala z údajov
finančnej správy o dekompozícii nadmerných odpočtov za rok 2015, t. j. z údajov, s akým oneskorením boli v danom roku
vyplatené nadmerné odpočty.
Ďalším možným vplyvom na rozpočet verejnej správy je úrok, ktorý vypláca finančná správa platiteľom dane, ak nedodrží
zákonnú lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu, t. j. úrok za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH.
Najvyšší kontrolný úrad SR vykonal vo finančnej správe kontrolnú akciu, ktorej účelom bolo preveriť postup
správcu dane pri vracaní nadmerného odpočtu DPH v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Kontrola bola zameraná na
dodržiavanie zákonných lehôt pri vracaní nadmerného odpočtu DPH - úroku z nadmerného odpočtu a úroku za
oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH,
vyčíslenie vplyvu nedodržania zákonných lehôt na štátny rozpočet SR.
Kontrolovaným subjektom bolo Finančné riaditeľstvo SR a kontrola dospela k nasledovným záverom:
Zavedenie inštitútu „úrok z nadmerného odpočtu“ zaťažilo štátny rozpočet sumou 497 tis. eur.
Platitelia DPH si prostredníctvom daňového priznania uplatňujú nárok na vrátenie nadmerného odpočtu, čím vzniká štátu
povinnosť túto sumu platiteľovi dane zaplatiť v zákonom stanovenej lehote. Samotné uplatnenie nároku na vrátenie nad-
merného odpočtu podaním daňového priznania však neznamená, že túto sumu je štát povinný vrátiť automaticky bez
toho, aby mal možnosť uplatnený nárok skontrolovať prostredníctvom daňovej kontroly.
Keďže platiteľ dane počas výkonu daňovej kontroly nemôže disponovať finančnými prostriedkami vo výške nadmerného
odpočtu, má od roku 2017, kedy bol novelizovaný zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej „zákon o DPH“)
nárok na finančnú náhradu, tzv. úrok z nadmerného odpočtu. Nárok sa priznáva platiteľovi dane, ak sa mu nadmerný
odpočet vráti po uplynutí šiestich mesiacov od konca lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu. Platiteľ dane nemusí o úrok
žiadať, daňový úrad je povinný zo zákona úrok priznať a vyplatiť.
NKÚ SR zistil, že počas prvých troch rokov od zavedenia úroku z nadmerného odpočtu bol finančnou správou vyplatený
úrok 745 platiteľom dane z pridanej hodnoty v celkovej výške 497 tis. eur. Úrok bol vyplatený zo štátneho rozpočtu a jeho
výška nedosahovala predpokladanú úroveň viac ako 4 mil. eur. Možno to považovať za dôkaz, že finančná správa začala
venovať tomuto problému väčšiu pozornosť ako v minulosti.
2017
2018
2019
Ukazovateľ
úrok
počet
úrok
počet
úrok
počet
Priznaný a vyplatený úrok z nadmerného odpočtu
podľa § 79a ods. 3 zákona o DPH
125 765 eur 240
238 925 eur
300
132 250 eur
205
Zdroj: spracovanie NKÚ SR z podkladov finančnej správy
NKÚ zistil, že finančná správa nedodržiava v každom prípade zákonnú lehotu na priznanie a vyplatenie úroku
z nadmerného odpočtu. V 28 % prípadov správca dane nerozhodol o priznaní úroku v zákonnej lehote a v 29 % prípa-
dov vyplatil úrok až po lehote stanovenej zákonom.
Nedodržiavanie lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu zaťažuje ŠR v priemere sumou 25 tis. eur ročne.
Ak správca dane nedodrží zákonom stanovenú lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu, prináleží platiteľovi dane úrok
za oneskorené vrátenie nadmerného odpočtu DPH podľa príslušných ustanovení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe
daní (ďalej „daňový poriadok“).