N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
Kontrolou bolo zistené, že systém správy a vymáhania pohľadávok po lehote splatnosti majú ministerstvá
upravený rozdielne, čo sa prejavilo aj v objeme a spôsoboch vymáhania pohľadávok po lehote splatnosti.
MZVaEZ SR eviduje pohľadávky po lehote splatnosti na pomerne nízkej úrovni, a to od 2,3 % do 4,1 %, čo doku-
mentuje, že ministerstvo včas využívalo všetky právne prostriedky na vymoženie pohľadávky štátu. Správu pohľa-
dávok štátu malo MZVaEZ SR upravenú v samostatnom pokyne pre ústredie aj pre zastupiteľské úrady.
MPSVaR SR eviduje od roku 2018 pohľadávky po lehote splatnosti najmä voči subjektom, ktorým boli poskytnuté
finančné prostriedky na poskytovanie sociálnej služby a ktoré v stanovenom termíne nepredložili vyúčtovanie, ne-
odviedli nevyčerpané finančné prostriedky alebo nedodržali zmluvne dohodnuté podmienky. MPSVaR SR nemalo
smernicu, ktorá by upravovala systém správy a vymáhania pohľadávok. Vymáhanie pohľadávok v MPSVaR SR
vykonávala, okrem vlastných zamestnancov z odboru právnych služieb, aj externá advokátska kancelária, s ktorou
malo ministerstvo v kontrolovanom období uzavreté tri zmluvy.
Preverením procesov vymáhania pohľadávok po lehote splatnosti bolo zistené, že MPSVaR SR ako správca po-
hľadávok štátu nepreukázalo vymáhanie pohľadávok, pri vymáhaní pohľadávok nekonalo priebežne, resp. konalo
oneskorene, prípadne až na podnet kontrolnej skupiny NKÚ SR; čiže nepostupovalo v súlade so zákonom o po-
hľadávkach štátu, podľa ktorého je správca povinný využiť všetky právne prostriedky na vymoženie pohľadávky
a dbať, aby nedošlo k jej zániku alebo premlčaniu.
Zistený stav v správe pohľadávok v MPSVaR SR poukázal na nedostatočnú, nesystémovú a neefektívnu spolu-
prácu odborných útvarov; absenciu interného predpisu, ktorý by nastavil proces a vymedzil oprávnenia a povinnosti
organizačných útvarov zapojených do systému správy pohľadávok; nefunkčnosť komisie pre posudzovanie pohľa-
dávok štátu; neefektívne a neúčinné nastavenie kontrolných mechanizmov. Rezervy boli identifikované aj v riešení
personálneho obsadenia odboru právnych služieb a v rozsahu využívania externých právnych služieb. Neriešenie
uvedených skutočností je spojené s rizikom možného negatívneho vplyvu na výšku príjmov z vymáhania pohľadá-
vok a ochranu majetku štátu.
MK SR evidovalo od roku 2019 výrazný nárast pohľadávok po lehote splatnosti, z ktorých podstatnú časť tvorila
pohľadávka voči Fondu na podporu umenia v sume 6 119 tis. eur. Táto vznikla z nezúčtovania finančných pro-
striedkov, poskytnutých fondom, konečným prijímateľom podpory za roky 2016 a 2017. MK SR nevykonalo žiadne
úkony smerujúce k vymoženiu pohľadávky voči Fondu na podporu umenia, čím nepostupovalo v súlade
so zákonom o správe pohľadávok štátu, podľa ktorého je správca pohľadávky povinný uplatňovať pohľadávku
štátu riadne a včas, najmä oznamovať dlžníkovi písomnou výzvou na úhradu, že eviduje voči nemu splatnú pohľa-
dávku štátu a upozorniť ho na následky neuhradenia pohľadávky. MK SR ako správca majetku štátu si povin-
nosti dané zákonom o správe pohľadávok plnilo nedostatočne.
Postup pri nakladaní s pohľadávkami štátu malo MK SR upravené samostatnou smernicou, v ktorej boli určené aj
povinnosti odborných útvarov pri vymáhaní pohľadávok. Kontrolou bolo zistené, že procesy vymáhania, stanovené
v internom predpise, neboli dodržiavané. Spolupráca a komunikácia vnútorných útvarov ministerstva pri vymáhaní
pohľadávok bola nedostatočná, čo malo za následok oneskorené postupovanie pohľadávok na vymáhanie a ná-
sledne nevymáhanie všetkých pohľadávok, resp. vymáhanie len pohľadávok s vyššou hodnotou.
Kontrolované subjekty, s výnimkou MZVaEZ SR, pri vymáhaní pohľadávok nedodržiavali ustanovenia zákona
o správe majetku štátu, nevyužívali všetky právne prostriedky na vymoženie pohľadávok a nevymáhali
všetky pohľadávky po splatnosti. Kontrola poukázala na skutočnosť, že ministerstvá vymáhanie pohľadávok
štátu vykonávajú nedostatočne aj z dôvodu nesystémovej a neefektívnej spolupráce vnútorných útvarov.
Odpis pohľadávky, na rozdiel od opravných položiek, predstavuje trvalé zníženie hodnoty pohľadávky v účtovníc-
tve. Je jedným zo spôsobov definitívneho vyradenia pohľadávky z majetku z iného dôvodu, ako úhrada alebo za-
počítanie. Odpis ako ekonomická kategória sa účtuje najmä pri trvalom upustení od vymáhania pohľadávky štátu,
pričom sa rok vedie v podsúvahovej evidencii. K trvalému upusteniu od vymáhania správca pristupuje v prípadoch,
ak sa pohľadávka štátu premlčala alebo jej ďalšie vymáhanie by bolo nehospodárne a neúspešné.
MZVaEZ SR v kontrolovanom období odpísalo tri pohľadávky v celkovej výške 21 922 eur, MPSVaR SR jednu
pohľadávku vo výške 79 183 eur. MK SR neodpísalo žiadnu, napriek skutočnosti, že v evidencii viedlo pohľadávky
po splatnosti, spĺňajúce podmienky na trvalé upustenie od vymáhania, definované zákonom o správe pohľadávok
štátu.
| 14