N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Systém priamych platieb, ktorý vznikol v EÚ ako prechodné riešenie situácie poľnohospodárov v roku 1992, postupne
narástol na objeme. Dnes tvorí 68 % rozpočtu spoločnej európskej poľnohospodárskej politiky na roky 2014 – 2020. Len
na základe výmery plochy, ktorú využívajú, je farmárom v Európe vyplácaných priemerne 40 miliárd eur ročne.
Tento nástroj kompenzačných platieb je výraznou podporou pre slovenských poľnohospodárov aj v súčasnosti, v ná-
ročnom období ekonomických dopadov pandémie COVID 19. Na podporu cash flow európskych poľnohospodárov prijala
EK rôzne opatrenia (napr. zvýšila preddavky pri priamych platbách z 50 % na 70 % ) a aktuálne navrhuje navýšiť dlhodobý
rozpočet o ďalšie miliardy eur.
Nový sedemročný cyklus SPP, plánovaný v minulom roku, predpokladal, že z celkového agrorozpočtu budú priame platby
tvoriť až 73 %. Nárast ich podielu bol podmienený výrazne environmentálnym a zelenším prístupom. A to vrátane kritérií
definujúcich používané poľnohospodárske postupy záujemcov o platby. Slovenska sa týkalo 4,4 mld. eur, ktorých väčšina
mala smerovať na dotácie, potom na podporu trhu a následne na rozvoj vidieka. Členské štáty sa však zhodli na potrebe
„strategickejšieho a dlhodobejšieho prístupu k reformám“ a schválili zatiaľ jednoročné prechodné obdobie.
Najvyšší kontrolný úrad realizoval kontrolu Systému priamych podpôr v rámci strategického zamerania kontrolnej činnosti
2018 – 2020 na oblasť Efektivita a transparentná verejná správa. Po predbežnej štúdii z roku 2018 a rizikovej analýze,
kontroloval úrad od februára 2019 do začiatku mája 2020 priame podpory, resp. oddelené priame platby v hlavných sub-
jektoch – PPA a MPRV SR, a u desiatich žiadateľov. Preveril nielen legislatívne úpravy na Slovensku a ich súlad s európ-
skym právom, ale aj nastavenie systému, financovanie, t. j. celý cyklus takejto platby – od podanej žiadosti poľnohospo-
dára, cez kontroly na mieste vykonané PPA až po vyplatenie finančných prostriedkov.
Pri preberaní európskej legislatívy nevyužili slovenské orgány všetky možnosti, aby zaručili efektívne vynakladanie
zdrojov a zamedzili zneužívaniu systému. Výsledky kontroly potvrdili, že na Slovensku môže získať priamu podporu
nielen vlastník či nájomca pôdy, ale ktokoľvek bez preukázania právneho vzťahu k tejto pôde. Absentuje však aj
mechanizmus na riešenie sporov v prípadoch, ak podporu na tú istú plochu žiadajú viacerí žiadatelia. Zámer podmieniť
vyplácanie podpôr preukázaním právneho titulu k pôde ohlásila nová vláda v už schválenom programovom vyhlásení.
Systém priamych platieb je rozsiahla schéma rôznorodých podpôr (pozri prílohy č.1 a č. 3), finančne zabezpečených
z európskych poľnohospodárskych fondov – pre rozvoj vidieka a záručného fondu, a zo štátneho rozpočtu SR. Schémy
platieb z EPZF sú buď viazané, teda podmienené pestovaním vopred definovaných plodín či chovom zvierat, alebo od-
delené. To znamená, vyplácané ako platba na hektár (jednotná platba na plochu) len na základe rozsahu obhospodaro-
vanej plochy alebo ako podpora zeleného postupu – greeningu, či ako platba mladým poľnohospodárom.
Priame podpory z EPZF, ktoré v roku 2018 dosiahli v SR 450 miliónov eur, môže získať široká skupina fyzických a práv-
nických osôb len na základe predloženia žiadostí, v ktorých deklarujú splnenie podmienok pre konkrétnu podporu. Naprí-
klad obhospodarovanie lúky či pôdy určitej rozlohy. Ak vopred definované podmienky nesplnia, žiadosť môže byť zamiet-
nutá. Za správnosť údajov je plne zodpovedný žiadateľ, ktorý môže následne čeliť sankciám od zníženia podpory až
po jej odňatie na tri roky. Nezrovnalosti, či odchýlky od skutočnosti však odhalí len kontrola Poľnohospodárskej platob-
nej agentúry ako akreditovanej platobnej agentúry spravujúcej celý proces, prípadne kontrolné orgány Európskeho dvora
audítorov či certifikačného orgánu.
Po administratívnej kontrole, ktorou prechádza každá žiadosť, nasleduje u približne 5 % z takmer 20 tisíc žiadostí kon-
trola na mieste u žiadateľa a na jeho obhospodarovanej ploche. NKÚ SR upozornil v tejto súvislosti na extrémnu
vyťaženosť pracovníkov PPA, keďže na jedného kontrolóra pripadá 70 vykonaných kontrol na mieste. V systéme výberu
žiadateľov, u ktorých PPA kontrolu vykoná, poukázal NKÚ SR na možnosť vplyvu/zásahu ľudského faktora. Na zvý-
šenie transparentnosti procesov odporučil elektronizovať celý systém a procesy priamych podpôr.
Priame platby nemajú slúžiť na vyrovnávanie straty z iného podnikania či činnosti žiadateľa. Slovenská legislatíva však
nedefinuje aký podiel má mať hlavná poľnohospodárska činnosť v porovnaní s ostatými aktivitami žiadateľa a preto
sa ním PPA pri rozhodovaní o finančnej podpore vôbec nezaoberá. Európska legislatíva pritom predpokladala, že si
členský štát stanoví objektívne a nediskriminačné kritériá na rozhodnutie o poskytnutí/neposkytnutí platieb a napríklad určí
tento podiel a podobne.
Na zefektívnenie celého procesu spracovania žiadostí o platbu odporúča NKÚ SR zavedenie katalógu objektov a plôch
využívaných na poľnohospodársku činnosť s príkladmi tých, ktoré nemajú nárok na priamu podporu. Celý proces spraco-
vania a kontroly žiadostí v PPA by urýchlili a zefektívnili aj prehľadné, jednoznačné a kontrolovateľné procesné mapy –
diagramy postupov. Návrh NKÚ SR uvádzame v prílohe č. 2 tejto Záverečnej správy.
Na zabezpečenie transparentnosti a hospodárnosti tohto systému je nevyhnutná elektronizácia celého procesu,
aktívne využívanie nových technológií, prepojenie štátnych informačných systémov a včasná a pravidelná aktualizácia
| 6