2020  
Správa o výsledku  
kontroly  
Komunitné centrá  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Správa o výsledku kontroly  
Komunitné centrá  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava október 2020  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA  
VÝZNAM  
Banskobystrický samosprávny kraj  
BBSK  
EÚ  
Európska únia  
MPSVaR SR  
MRK  
Ministerstvo práce, sociálnych veci a rodiny Slovenskej republiky  
marginalizovaná rómska komunita  
NKÚ SR  
národné priority  
SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národné priority rozvoja sociálnych služieb na roky 2015 až 2020  
Slovenská republika  
Štandardy komunitných centier vypracované v rámci národného  
projektu Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie  
na komunitnej úrovni  
štandardy komunitných centier  
ÚSVRK  
Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity  
zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení  
zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský  
zákon) v znení neskorších predpisov  
zákon o sociálnych službách  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Komunitné centrum ako súčasť sociálnej politiky reaguje na potreby občanov, ktorí z rôznych príčin nemajú možnosť pl-  
nohodnotnej účasti na ekonomickom, kultúrnom a spoločenskom živote spoločnosti. Jednou z úloh komunitných centier  
je tak vytvárať pre jednotlivcov príležitosti k osobnostnému rastu v rôznych etapách ich života a chrániť ich pred hrozbou  
sociálneho vylúčenia. S cieľom zistiť, ako fungujú komunitné centrá v praxi, uskutočnil NKÚ SR kontrolu na vzorke komu-  
nitných centier v Banskobystrickom samosprávnom kraji. Kontrola poukázala na celý rad problémov, ktoré sú spojené  
s rôznym chápaním poslania komunitných centier, ich udržateľnosťou i posudzovaním výsledkov ich činnosti.  
Z definície komunitného centra a zo širokého zamerania jeho činnosti vyplývajúcich zo zákona o sociálnych službách však  
nie je úplne jasné, čo je jeho poslaním. Tento fakt potvrdzuje aj nejednotnosť očakávaní MPSVaR SR a Úradu splno-  
mocnenca vlády SR pre rómske komunity, prostredníctvom ktorých je prevádzkovanie komunitných centier podporované  
z prostriedkov EÚ. Kým vnímanie činnosti centier ako nástroja sociálnej politiky predpokladá najmä ich orientáciu na jed-  
notlivcov v nepriaznivej sociálnej situácii, pre dosiahnutie sociálnej inklúzie takýchto osôb je naopak potrebná práca s ce-  
lou komunitou obce. Sociálna inklúzia je síce jednou z hlavných cieľov komunitných centier, v súčasnosti však charakter  
činnosti ktoré poskytujú, nevytvára predpoklady na jej dosiahnutie. Širokým zameraním služieb komunitných centier do-  
chádza k riziku prekrývania vykonávaných aktivít s iným typom činností, ktoré sú charakteristické napr. pre terénnu so-  
ciálnu prácu. Aby komunitné centrá boli schopné plniť svoje poslanie, je potrebné zahájiť širokú odbornú diskusiu  
k definovaniu hlavného účelu, ktorý by mali komunitné centrá plniť. V opačnom prípade bude poskytovaním rôzno-  
rodých služieb bez jasne definovaného zamerania v budúcnosti náročné hodnotiť ich prínos pre spoločnosť. Výsledkom  
nejasného definovania účelu a cieľov sú aj chýbajúce merateľné ukazovatele, na základe ktorých by bolo možné  
vyhodnocovať prínos komunitných centier.  
V závislosti od definovania účelu komunitných centier a ich očakávaného prínosu pre spoločnosť by mal byť nastavený aj  
systém ich riadenia a financovania. V súčasnosti sú komunitné centrá financované takmer výlučne vďaka finančnej  
podpore z EÚ. Kontrola poukázala na to, že tento systém je v budúcnosti v prípade ukončenia finančnej podpory  
EÚ neudržateľný. Väčšina centier by v takomto prípade zanikla, prípadne by poskytovala svoje služby v obmedzenom  
rozsahu a kvalite. Túto skutočnosť potvrdil polročný výpadok financovania komunitných centier v kontrolovanom období,  
kedy komunitné centrá ostali vo financovaní ich prevádzky odkázané len na vlastné zdroje, čo malo vo väčšine prípadov  
významný negatívny dopad na rozsah a kvalitu poskytovaných služieb.  
Poskytovanie sociálnych služieb v komunitných centrách je považované za originálnu kompetenciu obcí. Pri napĺňaní  
sociálnych cieľov však štát zdôraznil význam komunitných centier ich zaradením do národných priorít rozvoja  
sociálnych služieb a tiež ich podporou v rámci šiestich projektov financovaných z EÚ v celkovej výške viac ako 75 miliónov  
eur. Komunitné centrá by nemali byť chápané len ako nástroj riešenia problémov určitej komunity na území danej  
obce, ale ciele inklúzie sú aj celospoločenskými cieľmi. Preto považovať tému komunitných centier iba za záležitosť  
obce je nedostatočné a širšia participácia štátu na tom, aby komunitné centrá plnili náročné celospoločenské úlohy inklú-  
zie je nevyhnutná. Z pohľadu kontroly je preto okrem jasne zadefinovaného účelu existencie komunitných centier nevy-  
hnutné nájsť systémový a udržateľný spôsob financovania komunitných centier. Ten by nemal byť v rozhodujúcej miere  
závislý od prostriedkov EÚ, ktoré obce získavajú na ich zriaďovanie a financovanie, ale obce by mali mať mož-  
nosť získať finančné zdroje aj zo štátneho rozpočtu.  
Pre účelné fungovanie komunitných centier je nevyhnutné, aby štát zabezpečil ich metodické usmerňovanie, ktoré  
sa kontrolou ukázalo ako veľmi potrebné. NKÚ SR preto odporučil MPSVaR SR odporučil metodicky viesť komunitné  
centrá k ich strategickému riadeniu a zabezpečiť hodnotenie kvality komunitných centier bez ohľadu na zdroj ich financo-  
vania. Jednotná metodika by mala zabezpečiť, aby pri širokom zameraní služieb poskytovaných v komunitných centrách  
nedochádzalo k odkláňaniu sa od plnenia ich hlavného účelu. V tejto súvislosti je tiež zo strany štátu kľúčové vytvárať  
podmienky pre vzdelávanie a rozvoj pracovníkov komunitných centier, ktorých potreba rastie.  
Argumentom pre podporovanie komunitných centier zo strany štátu by mal byť aj záujem všetkých  
preverených centier o pokračovanie v ich činnosti, ako aj záujem ďalších obcí o zriadenie komunitného centra na ich  
území. Na úlohu komunitných centier a ich potenciál v riešení celospoločenských problémov poukazuje odborná verejnosť  
i príklady dobrej praxe zo zahraničia. Snaha o ich podporu a udržanie by mala vyplývať aj z dôvodu, aby doteraz prein-  
vestovaná suma finančných prostriedkov do tejto oblasti nebola vynaložená zbytočne.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Komunitným centrám NKÚ SR odporúča stanovovať si svoje ciele tak, aby vychádzali z reálnych potrieb danej komunity  
a boli v súlade s komunitným plánom sociálnych služieb obce, pravidelne vyhodnocovať úspešnosť plnenia týchto cieľov  
a zabezpečiť plnenie podmienok kvality poskytovaných služieb.  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo zhodnotiť fungovanie komunitných centier a ich podpory zo strany štátu.  
Kontrola poukázala na niektoré nedostatky vyplývajúce najmä zo súčasného systému financovania centier závislého  
na zdrojoch EÚ a na problém nehodnotenia kvality poskytovaných služieb. Uvedené malo za následok aj niekoľko  
nedostatkov vo fungovaní samotných komunitných centier.  
Predmet kontroly:  
1) Financovanie komunitných centier  
2) Riadenie komunitných centier  
3) Prínos komunitných centier  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola realizovaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií ISSAI.  
Základným legislatívnym rámcom pre kontrolu bol zákon o sociálnych službách. Kontrola bola zameraná na efektívne  
a účinné poskytovanie služieb komunitných centier v požadovanej kvalite a na dostatočnú podporu štátu v oblasti  
koordinovania a metodickej pomoci. Ako zdroj kritérií boli použité aj štandardy komunitných centier1, ktoré síce  
pre centrá nemajú obligatórny charakter, ale väčšina z nich vychádza z prílohy č. 2 zákona o sociálnych službách, ktorá  
je pre centrá záväzná. Táto príloha zákona je však všeobecná pre všetky druhy sociálnych služieb, preto boli zdrojom  
kritérií pre kontrolu práve štandardy komunitných centier. Aj napriek ich odporúčaciemu charakteru, požiadavky na kvalitu  
v nich boli zo záväznej prílohy č. 2 uvedeného zákona prispôsobené konkrétne na sociálne služby poskytované  
v komunitných centrách. Tieto štandardy teda predstavovali manuál, ako v komunitných centrách poskytovať služby  
klientom v požadovanej kvalite.  
Kontrolovanými subjektami bolo MPSVaR ako ústredný orgán štátnej správy pri poskytovaní sociálnych služieb a deväť  
obcí a miest v Banskobystrickom kraji, ktoré boli zriaďovateľom komunitných centier. Vzorka deviatich komunitných centier  
bola vybraná z ich celkového počtu 24, čím bola preverená viac ako tretina všetkých centier v kraji. S výnimkou jedného  
komunitného centra boli všetky centrá financované z rovnakého národného projektu MPSVaR, z ktorého je financovaná  
väčšina všetkých komunitných centier v rámci SR. Ambíciou tejto kontroly preto nebolo len zhodnotiť situáciu v kraji, ale  
poukázať na prípadné systémové nedostatky na celom území SR.  
Pre zber údajov bolo použité najmä preskúmanie dokladov a dokumentov, rozhovory so zástupcami obcí a miest,  
komunitných centier a MPSVaR a tiež tri typy dotazníkov.  
V rámci výkonu kontroly bol formou vyžiadania informácií oslovený aj BBSK, ktorý je zodpovedný za vedenie registra  
poskytovateľov sociálnych služieb v kraji a ÚSVRK, ktorý je tiež prijímateľom finančných prostriedkov EÚ, z ktorých sú  
financované komunitné centrá. Zástupcovia ÚSVRK sa počas kontroly aktívne zúčastňovali pracovných stretnutí.  
Pri príprave kontroly bola využitá aj komunikácia s Ekonomickou fakultou UMB v Banskej Bystrici a Ústavom  
romologických štúdií UKF v Nitre.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
FINANCOVANIE KOMUNITNÝCH CENTIER  
Komunitné centrá boli v kontrolovanom období financované najmä z prostriedkov EÚ, konkrétne z projektov MPSVaR, do  
ktorých bolo zapojených až osem z deviatich kontrolovaných centier. Uvedený trend sa netýkal len Banskobystrického  
kraja, t. z., že z rovnakého projektu MPSVaR je v súčasnosti financovaná väčšina komunitných centier v SR. Okrem toho  
boli centrá financované aj z projektov ÚSVRK. Tieto centrá kontrolou preverené neboli, nakoľko v Banskobystrickom kraji  
je takýchto centier málo a vznikli len v nedávnom období.  
1 Štandardy komunitných centier, Implementačná agentúra Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, 2017  
| 6  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obrázok: Spôsoby financovania komunitných centier v SR  
Zdroj: NKÚ SR  
Financovanie centier z vlastného rozpočtu obcí a miest je v SR skôr výnimkou (len dve centrá v Banskobystrickom kraji),  
ostatné zahraničné fondy sa na financovanie centier využívajú len v iných krajoch.  
Existencia komunitných centier je teda v súčasnosti závislá na ich financovaní z prostriedkov EÚ. Účasť obcí a miest  
na financovaní centier v rámci národných projektov je na úrovni približne 15 %, pričom z týchto prostriedkov sú hradené  
najmä energie, telefóny, stravné lístky a iné.  
3.1.1 Závislosť komunitných centier na zdrojoch EÚ a riziko udržateľnosti ich financovania  
Z finančných prostriedkov EÚ bolo v SR podporené nielen budovanie komunitných centier, ale najmä ich prevádzka,  
pričom z národných projektov boli hradené hlavne mzdové prostriedky pracovníkov centier. Od roku 2014 bola podpora  
realizovaná v rámci nasledovných národných projektov.  
Tabuľka: Výška finančných prostriedkov z EÚ vynaložená na oblasť komunitných centier za celú SR (nielen  
Banskobystrický kraj)  
Výška finančných  
prostriedkov v eur  
Názov národného projektu  
Realizácia projektu  
Prijímateľ NFP  
určené na prevádzku komunitných centier  
Komunitné centrá  
3 744 117,63  
2014 - 2015  
2015 - 2019  
2016 - 2022  
2016 - 2019  
MPSVaR  
MPSVaR  
MPSVaR  
Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na  
komunitnej úrovni  
9 305 370,16  
14 056 483,00  
4 583 102,58  
Budovanie odborných kapacít na komunitnej úrovni  
Komunitné centrá v mestách a obciach s prítomnosťou MRK  
– I. fáza  
MV SR  
(ÚSVRK)  
Komunitné služby v mestách a obciach s prítomnosťou MRK  
– II. fáza  
MV SR  
(ÚSVRK)  
15 458 010,00  
2019 - 2022  
2016 - 2020  
určené na budovanie komunitných centier  
Zabezpečenie technickej vybavenosti v obciach s prítomnos-  
28 745 175,51  
MV SR  
ťou MRK  
Zdroj: Údaje poskytnuté od MPSVaR  
| 7  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Z tabuľky vyplýva, že na prevádzku komunitných centier sa od roku 2014 do súčasnosti vynaložilo viac ako 47 miliónov  
eur, pričom výška finančnej podpory z národných projektov každým novým projektom významne rástla. V tabuľke sú  
zahrnuté len tie finančné prostriedky, ktoré boli vynaložené výlučne na komunitné centrá.  
Okrem prevádzky centier bola jedným z národných projektov finančne podporená aj ich samotná výstavba. Od roku 2016  
bolo do súčasného obdobia v SR podporených 135 zámerov na vybudovanie centier v celkovej sume takmer  
29 miliónov eur. Priemerná cena vybudovania jedného komunitného centra tak dosiahla takmer 213 tisíc eur.  
Vysoká závislosť fungovania komunitných centier na podpore z EÚ so sebou prináša otázku, dokedy bude  
takéto financovanie možné a čo sa stane s komunitnými centrami po ukončení tejto finančnej podpory. MPSVaR  
si túto situáciu uvedomuje a vie, že prípadný výpadok finančných prostriedkov z EÚ by mal negatívny dopad na fungovanie  
centier a ich plynulú prevádzku.  
Poskytovanie sociálnych služieb v komunitných centrách je považované za originálnu kompetenciu obcí. Je ale otázne,  
či je správne ponechať túto agendu, a tým aj jej finančné zabezpečenie, výlučne samospráve.  
Vzhľadom na finančné možnosti najmä menších obcí je otázne, či obce budú v budúcnosti ochotné financovať chod centier  
len z vlastného rozpočtu. Toto riziko sa v plnej miere potvrdilo pri kontrolách v jednotlivých komunitných centrách, keď sa  
osem z deviatich z nich vyjadrilo, že v prípade ukončenia podpory z EÚ a nutnosti financovania centier len  
z vlastného rozpočtu centrá zaniknú, prípadne budú ich činnosti zabezpečované v obmedzenom režime,  
so zníženým množstvom pracovníkov. Takéto obmedzenie by malo významný dopad na kvalitu poskytovaných  
služieb. K uvedenej situácii by došlo aj napriek tomu, že obce považujú komunitné centrá na svojom území za prínosné  
a ich zrušenie, prípadne obmedzenie činnosti, by vnímali veľmi negatívne.  
Ostatné deviate centrum, ktoré by bolo ochotné bez zmeny fungovať aj v prípade ukončenia podpory z EÚ, je práve to,  
ktoré je už v súčasnosti financované z vlastného rozpočtu. Toto centrum však už teraz nespĺňa  
personálne požiadavky a iné štandardy kvality poskytovaných služieb.  
Podobná situácia, bližšie popísaná v bode 3.1.2 tejto správy, nastala v období medzi dvomi národnými  
projektmi. Už táto situácia ukázala, aký dopad by mal výpadok externých finančných zdrojov na fungovanie  
komunitných centier.  
Za účelom overenia tejto skutočnosti bol v rámci kontroly vykonaný dotazníkový prieskum. Bolo  
potvrdené, že ani väčšina ostatných centier v Banskobystrickom kraji, ktoré neboli kontrolou preverené, by vo svojej  
činnosti nepokračovala, prípadne by pokračovala v obmedzenom režime. Zriaďovateľmi komunitných centier, ktoré by  
poskytovali svoje služby v nezmenenom režime aj naďalej, boli len mestá. Je tiež pravdepodobné, že odpoveď  
niektorých komunitných centier o tom, že by pokračovali v ich činnosti aspoň v obmedzenom režime, bola ovplyvnená aj  
faktom, že v činnosti by museli pokračovať z dôvodu udržateľnosti iného projektu, na základe ktorého bolo komunitné  
centrum v ich obci alebo meste vybudované.  
Z pohľadu menších obcí je činnosť komunitných centier bez finančnej podpory štátu pri udržaní súčasných podmienok  
(počet zamestnancov a rozsah poskytovaných služieb) v budúcnosti nereálna. T. z., že súčasný systém fungovania  
centier, ktorý je závislý na podpore z EÚ, nebude v prípade ukončenia tejto podpory udržateľný a väčšina  
centier bez ďalšej finančnej pomoci zanikne, prípadne bude svoje služby poskytovať v obmedzenom rozsahu.  
Záujem samosprávy o zriaďovanie nových komunitných centier v budúcnosti bol podporený ďalším  
dotazníkovým prieskumom v obciach Banskobystrického kraja, ktoré v súčasnosti nie sú zriaďovateľom komunitného  
centra. Z prieskumu vyplynulo, že záujem o zriadenie komunitného centra majú takmer 3/4 opýtaných. Hlavnými  
príčinami, prečo oslovené samosprávy doteraz nezriadili komunitné centrum na svojom území, boli najmä finančné  
dôvody a absencia vhodnej budovy, prípadne pozemku pre vybudovanie komunitného centra. Prieskum však opäť  
potvrdil, že o komunitné centrá ako nástroj sociálnej politiky je zo strany obcí a miest záujem.  
3.1.2 Negatívny dopad súčasného financovania na činnosť komunitných centier  
Výsledky preverenia systému financovania centier prevažne z fondov EÚ poukázali na niektoré nedostatky,  
ktoré mali vplyv na efektívne a účinné poskytovanie služieb v komunitných centrách.  
V období od septembra 2019 až do februára 2020 však došlo k situácii, kedy nebol zabezpečený plynulý  
prechod dvoch na seba nadväzujúcich národných projektov a to spôsobilo polročné obdobie, kedy komunitné centrá ostali  
bez finančných prostriedkov.  
Výpadok financovania mal veľmi negatívny vplyv na činnosť centier a na služby, ktoré poskytovali. V ôsmich  
z deviatich komunitných centier došlo v kontrolovanom období k dočasnému zníženiu počtu  
pracovníkov, čo malo pri troch pracovníkoch (optimálny počet vyplývajúci z nastavenia projektu a štandardov  
komunitných centier) významný vplyv na činnosť komunitných centier. V niektorých prípadoch išlo o preukázateľné  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
zníženie rozsahu poskytovaných služieb, v iných to malo vplyv na počet klientov, ktorým sa komunitné centrá mohli  
venovať.  
Pri počte troch pracovníkov, z ktorých každý by mal podľa štandardov komunitných centier plniť osobitné úlohy, je  
výpadok ktoréhokoľvek z nich vážnym zásahom do plnenia ich funkcií. V praxi došlo k situáciám, že všetky  
činnosti centra, vrátane priameho kontaktu s klientmi, zabezpečoval len jeden pracovník, konkrétne odborný garant. Aj  
napriek snahe jedného zamestnanca udržať chod komunitného centra na požadovanej úrovni, je  
zabezpečenie kvality poskytovaných sociálnych služieb podľa štandardov komunitných centier nereálne.  
Výpadok vo financovaní okrem uvedeného spôsobil, že z komunitných centier odišli kvalitní  
zamestnanci, ktorých neskôr nebolo jednoduché nahradiť a odišli najmä zamestnanci, ktorí mali vybudovaný vzťah  
k cieľovej skupine a celej komunite, čo je pri poskytovaní tohto typu služieb kľúčové.  
Dopad výpadku financovania bol v snahe potvrdiť tieto výsledky na väčšej vzorke vykonaný aj formou  
dotazníkového prieskumu v ostatných obciach Banskobystrického kraja, ktoré neboli kontrolou preverené. Viac ako  
polovica z opýtaných rovnako uviedla, že výpadok spôsobený prechodom medzi dvomi národnými projektami  
negatívne ovplyvnil ich činnosť.  
V rámci kontroly bol oslovený aj Úrad BBSK, ktorý je zodpovedný za vedenie registra poskytovateľov sociálnych služieb  
v Banskobystrickom kraji a za zmeny, ktoré sa v ňom vykonávajú. Na základe jeho komunikácie s poskytovateľmi  
sociálnych služieb v komunitných centrách BBSK tiež poukázal na problém, ktorým je nesystémové financovanie  
komunitných centier cez národné projekty. Práve to je aj podľa názoru BBSK hlavným problémom, ktorý bráni lepšiemu  
fungovaniu komunitných centier.  
3.2  
RIADENIE KOMUNITNÝCH CENTIER  
Podľa zákona o sociálnych službách sa v komunitných centrách poskytuje fyzickej osobe v nepriaznivej sociálnej situácii  
základné sociálne poradenstvo, pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov a pomoc pri príprave  
na školské vyučovanie a sprevádzanie dieťaťa do a zo školy a školského zariadenia.  
Komunitné centrá tiež vykonávajú preventívne aktivity a zabezpečujú záujmovú činnosť.  
Okrem uvedených činností sa v centrách podľa uvedeného zákona vykonáva komunitná práca, ktorou je podpora aktivít  
členov miestnej komunity k svojpomocnému riešeniu sociálnych problémov a tiež komunitná rehabilitácia, v rámci ktorej  
sa zabezpečuje spolupráca subjektov, ktorými sú najmä rodina, obec, vzdelávacie inštitúcie a iné, s cieľom obnoviť alebo  
rozvíjať fyzické, mentálne a pracovné schopností klientov centra.  
Kontrolou bolo potvrdené, že spektrum poskytovaných služieb v komunitných centrách je veľmi široké.  
Individuálne aktivity v preverovaných centrách zahŕňali najmä finančné poradenstvo, pracovné a kariérne poradenstvo,  
hľadanie zamestnania pre klientov vrátane ich prípravy na pohovor, pomoc pri riešení bytovej otázky, pomoc pri  
vybavovaní rôznych dávok a príspevkov na úradoch, pomoc pri písaní rôznych žiadostí a formulárov, riešenie exekúcií  
a iné.  
Medzi skupinové aktivity patrili najmä preventívne aktivity, ktorými komunitné centrá reagovali na aktuálne problémy  
klientov a komunity, záujmová činnosť, ktorej cieľom bolo zabezpečenie kvalitného, aktívneho a zmysluplného trávenia  
voľného času klientov a rozvoj ich zručností, pomoc pri príprave detí na školské vyučovanie a pod.  
Komunitné centrá vykonávali aj nepravidelné komunitné aktivity, ktoré zahŕňali aktívnu účasť klientov centier na rôznych  
podujatiach obce.  
V roku 20182 vykonali komunitné centrá ročne v priemere okolo šesť intervencií na jedného občana svojej obce, pričom  
za intervenciu sa považuje akákoľvek jednorazovo vykonaná aktivita, bez ohľadu na to, či bola poskytnutá individuálne,  
alebo skupinovo. Niektoré komunitné centrá viedli aj podrobnejšiu evidenciu z ktorej vyplýva, že v roku 2018 využilo ich  
služby v priemere okolo 7 % z celkového počtu obyvateľov.  
Priemerné ročné náklady na prevádzku komunitného centra boli približne na úrovni 40 000 eur, pričom táto suma sa medzi  
jednotlivými centrami významne nelíšila, nakoľko ich počet zamestnancov bol rovnaký.  
Za poskytovanie služieb v komunitných centrách sú zodpovedné obce a mestá ako ich zriaďovatelia. Ako už ale bolo  
znázornené na obrázku, v súčasnosti existuje niekoľko možností financovania komunitných centier, najmä zo zdrojov EÚ.  
Financovanie centier z národných projektov má za následok metodické usmerňovanie ich činnosti zo strany  
poskytovateľa finančných prostriedkov z týchto projektov. Spôsob financovania preto v riadení komunitných centier  
zohráva významnú úlohu.  
2 Rok 2019 nebolo možné spoľahlivo vyhodnotiť z dôvodu prechodu dvoch národných projektov a zmien v evidencii  
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2.1 Nejednotnosť očakávaní štátu od komunitných centier  
Predpokladom pre jednotné riadenie komunitných centier sú jednotné názory všetkých inštitúcií riadiacich komunitné  
centrá na to, prečo sú zriaďované a aký by mali plniť účel. Riziko nejednotnosti očakávaní štátu pramení aj z veľmi  
širokej definície komunitného centra zo zákona o sociálnych službách a rozsahu činností, ktoré môže vykonávať.  
MPSVaR od komunitných centier očakáva zabezpečenie dostupnosti takej formy sociálnej služby, ktorá sa bude  
zaoberať prevenciou vzniku nepriaznivej sociálnej situácie, jej riešením a zmiernením tejto situácie u osôb ohrozených  
sociálnym vylúčením, resp. sociálne vylúčených osôb. Účel komunitných centier teda MPSVaR vidí  
v pomoci osobám ohrozeným sociálnym vylúčením, resp. sociálne vylúčeným osobám, ich rodine a komunite. Táto  
pomoc by mala byť poskytovaná prostredníctvom predchádzania prehlbovaniu sociálneho vylúčenia, prípadne jeho  
zabráneniu. Cieľom je tak zlepšenie podmienok v jednotlivých oblastiach života podľa ich vlastnej potreby. Za úspech  
možno v danom kontexte považovať samotný vznik komunitných centier.  
ÚSVRK, ktorý tiež cez národné projekty riadi činnosť komunitných centier, očakáva od komunitných centier  
prostredníctvom poskytovania odborných činností a aktivít zvyšovanie kvality života znevýhodnených obyvateľov,  
elimináciu sociálneho vylúčenia a prispievanie k sociálnemu začleneniu obyvateľov MRK. Na dosiahnutie najmä  
poslednej uvedenej oblasti je nevyhnutné pracovať aj s väčšinovou skupinou obyvateľstva.  
V roku 2012 bola uznesením vlády schválená Stratégia pre integráciu Rómov do roku 2020. V nej sa  
predpokladalo, že jej princípy by sa mali stať základom politík s cieľom riešiť nepriaznivú situáciu rómskych komunít pre  
obdobie do roku 2020, ako aj pre programové obdobie na roky 2014 – 2020 pre použitie štrukturálnych fondov. Podľa tejto  
stratégie by malo byť aj komunitné centrum jedným z nástrojov pre sociálnu inklúziu MRK.  
Očakávania oboch uvedených aktérov, ktorí usmerňujú komunitné centrá prostredníctvom národných  
projektov, nie sú úplne totožné. ÚSVRK vidí úlohu centier aj v sociálnej inklúzii MRK. Na základe výsledkov kontrol  
v jednotlivých komunitných centrách NKÚ SR konštatuje, že v súčasnosti charakter poskytovaných služieb nedáva  
predpoklad na to, aby bolo toto očakávanie naplnené. Je preto potrebné jasne definovať účel komunitných centier  
a usmerniť ich činnosť tak, aby všetky komunitné centrá, bez ohľadu na zdroj ich financovania, fungovali ako  
jednotný nástroj a plnili očakávania štátu.  
Komunitné centrá, ktoré obce alebo mestá financujú z vlastného rozpočtu, nie sú zo strany štátu usmerňované nijakým  
spôsobom, preto je otázne, či môžu byť v súčasnosti považované za nástroj, prostredníctvom ktorého budú v budúcnosti  
očakávania štátu naplnené.  
3.2.2 Priestor pre lepšie koordinovanie činnosti komunitných centier a ich metodické usmerňovanie  
Koordinovanie riadenia komunitných centier a ich jednotné metodické usmerňovanie by malo prebiehať najmä z dôvodu,  
že sociálne služby poskytované v komunitných centrách sú jedným z prioritných druhov služieb. Potreba jednotného  
metodického usmerňovania vyplýva aj z rôznorodosti služieb, ktoré môžu komunitné centrá podľa zákona o sociálnych  
službách poskytovať. Potrebu koordinovania deklaruje aj MPSVaR prostredníctvom informácií zverejnených na svojej  
webovej stránke. Podľa nich je úlohou MPSVaR v oblasti podpory sociálneho začlenenia osôb v nepriaznivej sociálnej  
situácii koordinovať štátnu politiku a vypracovávať stratégie a koncepčné materiály, analýzy a legislatívne zámery. Jeho  
úlohou je tiež koordinovať politiky s inými relevantnými oblasťami v záujme sociálnej integrácie sociálne vylúčených  
spoločenstiev.  
Potreba usmerňovania centier v ich činnosti bola identifikovaná nielen kontrolou, ale aj zo strany samotných pracovníkov  
komunitných centier. Je to spôsobené najmä tým, že niektoré centrá vznikli v nedávnom období a ich pracovníci nemajú  
veľa skúsenosti s vedením tohto pomerne nového typu zariadenia.  
Nakoľko je však poskytovanie sociálnych služieb originálnou kompetenciou obcí, komunitné centrá boli  
usmerňované len v rámci národných projektov. Keďže až na pár výnimiek boli všetky komunitné centrá zapojené  
do niektorého z národných projektov, nemusela mať táto skutočnosť vážnejší dopad na fungovanie centier ako celku,  
napriek tomu by mali byť komunitné centrá vnímané ako jednotný nástroj sociálnej politiky, nielen ako  
poskytovateľ služby v rámci národného projektu.  
Aj keď MPSVaR považuje koordinovanie riadenia centier s ÚSVRK za dostatočné, podľa vyjadrenia ÚSVRK existuje  
hlavne v oblasti bližšieho zadefinovania princípov fungovania centier na základe spätnej väzby z praxe priestor  
pre intenzívnejšiu komunikáciu.  
| 10  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2.3 Problémy s kvalitou poskytovaných služieb a jej hodnotením  
MPSVaR zo zákona o sociálnych službách vyplýva povinnosť hodnotiť podmienky kvality poskytovaných služieb.  
Keďže štandardy komunitných centier, v ktorých sú tieto podmienky uvedené, majú len odporúčací charakter,  
pre MPSVaR sú pre hodnotenie centier smerodajné všeobecné podmienky uvedené v prílohe č. 2 zákona o sociálnych  
službách. Tieto podmienky sa okrem poskytovania kvalitných sociálnych služieb zameriavajú aj na kvalitu riadenia  
centier. Nehodnotenie ich plnenia sa v oblasti riadenia ukázalo ako veľmi významné.  
Sociálnych služieb, ktoré vymedzuje zákon o sociálnych službách, je veľké množstvo. Je preto nereálne, aby MPSVaR  
preverovalo plnenie podmienok kvality u všetkých z nich. Služby poskytované v komunitných centrách sú však jednou  
z národných priorít. Význam komunitných centier a očakávania štátu od tohto typu služieb navyše deklaruje  
skutočnosť, že na budovanie a prevádzku komunitných centier sa už dlhodobo čerpajú prostriedky z EÚ. Je preto  
zrejmé, že nielen budovanie a rozvoj komunitných centier, ale aj kvalita služieb, ktoré sú v nich poskytované, je pre štát  
prioritou.  
Kontrolou bolo zistené, že hodnotenie podmienok kvality nebolo vykonané od vzniku tejto sociálnej  
služby, t. z., že ani od roku 2014, kedy boli prvýkrát využité prostriedky z EÚ na ich prevádzku. Práve nehodnotenie tejto  
povinnosti nevytváralo žiadny tlak na komunitné centrá, aby štandardy kvality plnili.  
NKÚ SR vníma negatívne, že štandardy komunitných centier mali pre centrá len odporúčací charakter a MPSVaR  
nevyžadovalo v rámci národných projektov ich plnenie. Výsledkom toho je kontrolou zistený stav, že ani jedno  
z deviatich komunitných centier nespĺňalo vybrané podmienky kvality definované štandardami komunitných  
centier.  
Najzávažnejším zistením v tejto oblasti bolo, že komunitné centrá nehodnotili ciele stanovené vo svojich plánoch,  
ktoré sú podľa štandardov povinné vypracovať a ktoré majú definovať ich víziu, poslanie, ciele, úlohy, ale aj základný  
rámec činnosti. Plány komunitných centier by pritom mali vychádzať z komunitných plánov sociálnych služieb obcí. Ciele  
centier väčšinou neboli ani správne formulované, prípadne boli stanovené len formálne.  
Činnosť centier tak nebola strategicky plánovaná, ale skôr operatívna, na základe aktuálnych potrieb. Odborný garant  
v komunitnom centre je však zodpovedný za víziu centra a garantuje kvalitu poskytovaných sociálnych služieb, plánovanie  
a vyhodnocovanie efektivity jeho činnosti.  
Ďalším nesplneným štandardom s významným dopadom na činnosť centier, zisteným takmer vo všetkých preverovaných  
centrách, bol už vyššie uvedený znížený počet pracovníkov, zapríčinený výpadkom vo financovaní centier v dôsledku  
prechodu na nový národný projekt.  
Na potrebu implementovania štandardov kvality poukázala aj správa z vplyvovej evaluácie3 predošlého  
národného projektu Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na komunitnej úrovni, podľa ktorej  
zabezpečenie kvality by sa malo týkať komunitných centier na celom území SR, nielen tých, ktoré sú financované  
z národného projektu MPSVaR.  
Na základe kontrol, ktoré NKÚ SR vykonal vo vybraných komunitných centrách, možno konštatovať, že s výnimkou  
neplnenia niektorých štandardov kvality poskytovaných služieb NKÚ SR vyhodnotil snahu jednotlivých pracovníkov  
komunitných centier a ich prístup k vykonávaniu činností pre komunitu pozitívne.  
3.3  
PRÍNOS KOMUNITNÝCH CENTIER  
Strategickým dokumentom SR z hľadiska cieľov pre oblasť sociálnych služieb boli v kontrolovanom období  
národné priority rozvoja sociálnych služieb4. Národné priority v čase ich vypracovania reagovali na aktuálne výzvy  
sociálnej pomoci občanom, ku ktorým patril predovšetkým rozvoj rôznorodých služieb starostlivosti na komunitnej úrovni,  
vrátane potreby modernizácie sociálnych služieb. Vyplýva z nich, že jednou z priorít štátu sú v snahe podporiť  
poskytovanie služieb na komunitnej úrovni aj komunitné centrá. Prioritným cieľom štátu nie je len zabezpečenie  
dostupnosti sociálnych služieb a prechod z inštitucionálnej starostlivosti na komunitnú, ale aj zvyšovanie kvality ich  
poskytovania.  
3 Správa z vplyvovej evaluácie národného projektu Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na komunitnej úrovni,  
Implementačná agentúra Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, 2019  
4
Národné priority rozvoja sociálnych služieb na roky 2015 až 2020, MPSVaR, 2014, ktoré predstavujú nástroj štátnej politiky  
na smerovanie a prezentovanie východiskových systémových záujmov, úloh a podporných opatrení vlády Slovenskej republiky  
v oblasti sociálnych služieb  
| 11  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
To, že komunitné centrá sú štátom vnímané ako jedna z priorít, dokazuje aj skutočnosť, že ich budovanie a podpora sa  
uskutočňuje už v rámci šiesteho národného projektu z finančných prostriedkov EÚ.  
3.3.1 Problémy s cieľmi a ich meraním  
Základné poslanie komunitných centier vychádza zo zákona o sociálnych službách. Ďalšie ciele a očakávania  
sú definované v národných prioritách rozvoja sociálnych služieb a tiež v jednotlivých národných projektoch.  
Problémom pre zhodnotenie prínosu komunitných centier je najmä absencia stanovenia kvalitných cieľov a merateľných  
ukazovateľov či už v strategických dokumentoch štátu, alebo konkrétnych národných projektoch. Je to spôsobené najmä  
tým, že sociálne služby poskytované v komunitnom centre sú špecifické svojim charakterom. V komunitnom centre sa  
napr. vykonáva aj preventívna činnosť, ktorej výsledkom môže byť predchádzanie sociálnemu vylúčeniu, resp.  
zabránenie jeho prehlbovaniu, čo sú oblasti, ktoré je problematické merať. V centrách sa tiež vykonáva sociálna  
a komunitná práca, pri ktorej je rovnako meranie reálneho efektu u prijímateľa tejto služby náročné.  
Jediným kvantitatívnym merateľným ukazovateľom vychádzajúcim z národných priorít rozvoja sociálnych služieb bolo  
v kontrolovanom období zvyšovanie počtu komunitných centier. Splnenie tohto merateľného ukazovateľa však nemožno  
bez zabezpečenia kvality poskytovaných služieb v centrách automaticky považovať za úspech. Aj z tohto zhodnotenia  
vyplýva, že štát by mal prostredníctvom usmerňovania centier a následného hodnotenia klásť väčší dôraz na to, aby sa  
komunitné centrá nielen budovali, ale aby poskytovali svoje služby v požadovanej kvalite.  
Zvyšovanie počtu komunitných centier ale nie je účelom sociálnych služieb, ktoré sú v nich poskytované. Je to len  
predpoklad pre to, aby sa plnili ciele štátu, akými sú sociálna inklúzia občanov v zlej sociálnej situácii, premena človeka  
z pasívneho prijímateľa sociálnej pomoci na aktívneho človeka a pod.. Či sú komunitné centrá v tejto snahe úspešné,  
sa posúdiť nedá kvôli absencii cieľov, merateľných ukazovateľov a nehodnoteniu ich plnenia tak na úrovni  
štátu, ako na úrovni komunitných centier.  
3.3.2 Hodnotenie prínosu komunitných centier  
Aj napriek náročnosti merania prínosu vplyvom činnosti komunitných centier bolo cieľom kontroly zhodnotiť, či je  
komunitné centrum vo svojej snahe dosahovania pozitívnej zmeny úspešné. Zhodnotiť prínos komunitných centier pre  
komunitu, konkrétnu obec, jej občanov, alebo pre štát na základe kvantitatívnych ukazovateľov je pri absencii cieľov a  
merateľných ukazovateľov nereálne. Príliš všeobecné očakávania od komunitných centier nevytvárajú predpoklad pre  
meranie účinnosti tohto nástroja sociálnej politiky. Prínos centier pre konkrétnu obec neboli schopné z dôvodu  
neexistencie strategických cieľov a ich nemerania preukázať ani samotné obce. Je preto odvážne očakávať, že bude tento  
prínos vedieť preukázať štát.  
Vzhľadom na problémy s využitím kvantitatívnych metód merania prínosu bol prínos zisťovaný prostredníctvom  
rozhovorov so zamestnancami komunitných centier a so zástupcami obcí a miest, ktorí pôsobenie komunitných centier  
vnímajú v každodennom styku s obyvateľmi a posudzujú ich prínos na základe osobných skúseností. Z výsledkov  
zisťovania vyplynulo, že všetci opýtaní vnímajú pôsobenie centier na ich občanov pozitívne a ich činnosť hodnotia kladne.  
Aj napriek tomu, že v súčasnosti nie je z rôznych dôvodov možné presne definovať, čo sa komunitným centrám počas  
obdobia svojho pôsobenia podarilo dosiahnuť či už na úrovni jednotlivých samospráv, alebo štátu, žiadna  
zo zúčastnených strán, vrátane NKÚ SR, nespochybňuje zmysel komunitných centier a ich potenciál  
do budúcnosti.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
MPSVaR akceptovalo kontrolou zistené nedostatky a odporúčania na ich odstránenie, nakoľko sa s uvedenými  
skutočnosťami stotožňuje a je si vedomé najmä potreby riešenia systémového financovania a udržateľnosti komunitných  
centier. MPSVaR sa rovnako stotožnilo s odporúčaniami, ktorých prijatie by prispelo k efektívnejšiemu a účinnejšiemu  
poskytovaniu sociálnych služieb v komunitných centrách. Pre zlepšenie situácie MPSVaR prijalo štyri opatrenia  
súvisiace s vykonaním hodnotenia podmienok kvality poskytovaných služieb v centrách a jedno opatrenie na zabránenie  
výpadku v ich financovaní prostredníctvom finančných prostriedkov z EÚ. Plnenie týchto opatrení bude NKÚ SR  
sledovať aj prostredníctvom správy o jej plnení.  
Rovnakým spôsobom bude NKÚ SR sledovať aj plnenie opatrení, ktoré prijali preverené obce a mestá  
v Banskobystrickom kraji, ktoré sú zriaďovateľmi komunitných centier. Celkovo bolo týmito deviatimi kontrolovanými  
subjektami prijatých 35 opatrení, ktoré sa týkali najmä plánovania svojej činnosti vychádzajúc z potrieb komunity a jej  
pravidelného hodnotenia a dodržiavanie štandardov, ktoré definujú podmienky kvality poskytovanej služby.  
| 12  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolu vykonalo spolu deväť kontrolórov z expozitúry Banská Bystrica. Kontrolóri boli do tejto kontrolnej akcie zaradení  
najmä s ohľadom na ich skúsenosti s vykonávaním výkonnostnej kontroly.  
ZÁVER  
Kontrola NKÚ SR preukázala, že zo strany štátu chýba jednoznačná definícia zamerania a úloh  
komunitných centier. Nie je celkom jasné, na koho by z pohľadu štátu mali svoju činnosť zameriavať. Mali by svoje  
služby a pomoc poskytovať všeobecne ľuďom v núdzi, alebo by sa mali sústrediť na marginalizované rómske komunity?  
Patrí k ich úlohám aj podpora inklúzie a integrácie znevýhodnených skupín a mali by preto do činnosti zapájať aj  
majoritné obyvateľstvo? Bez zodpovedania týchto otázok v podobe jednoznačného usmernenia nebude možné  
pôsobnosť a zameranie komunitných zodpovedne a efektívne riadiť.  
Systémovou zmenou v riadení komunitných centier by malo byť prijatie komplexnej stratégie, podľa ktorej by sa  
do riešenia tejto problematiky zapojili všetci aktéri. Tak na horizontálnej úrovni - vláda a zainteresované ministerstvá, ako  
aj na vertikálnej úrovni - obce, mestá a samosprávne kraje. Stratégia musí jasne rozdeliť kompetencie, určiť hlavného  
zodpovedného aktéra a nastaviť merateľné hodnotiace kritériá. Bez týchto prvkov hrozí, že financie z verejných zdrojov  
budú smerovať do nesprávnych aktivít na nesprávnych miestach a s vysokým rizikom nenaplnenia stanovených cieľov.  
Plnenie stratégie musí byť hodnotené tak, aby prípadné úspechy alebo neúspechy mali vplyv na zlepšenie nastavenia  
systému. Bez hodnotenia stratégie totiž nemôžu byť včas prijaté nápravné opatrenia, ktoré majú významný vplyv  
na zvýšenie účinnosti investovaných financií. V opačnom prípade hrozí, že do oblasti sociálneho začlenenia budú prúdiť  
nemalé prostriedky štátu bez zásadnejšieho vplyvu na očakávaný výsledok.  
Kontrola NKÚ SR v komunitných centrách upozornila na kľúčový problém ich financovania, ktorým je jeho  
dlhodobá neudržateľnosť. Ak majú komunitné centrá významne a podstatne prispieť k postupnému odstraňovaniu  
(prípadne neprehlbovaniu) chudoby a sociálneho vylúčenia, zaslúžia si pomoc v podobe systémovej zmeny. Aby  
podporu dostali aj tie obce a mestá, ktoré svoje komunitné centrá nefinancujú z programov Európskej únie.  
Hlavnou podmienkou fungovania každej stratégie sú finančné prostriedky. V prípade sociálnej inklúzie  
marginalizovaných rómskych komunít sú to nezanedbateľné financie. Závislosť na jedinom, v tomto prípade  
zahraničnom, zdroji nie je dlhodobo udržateľná. Výpadok financovania má významný dopad na už investované finančné  
prostriedky a na kvalitu služieb občanovi.  
Vysokú významnosť tohto rizika mohol občan pocítiť reálnym zastavením financovania zo zdrojov únie pri prechode medzi  
národnými projektmi SR v rokoch 2019 a 2020. Šesťmesačný výpadok mal za následok, prepúšťanie skúsených  
zamestnancov komunitných centier, stratu dôvery tak citlivej komunity akou sú marginalizované rómske komunity.  
Finančné prostriedky dlhodobo investované do podpory klientov komunitných centier týmto výpadkom znížili svoju  
účinnosť. Obnovenie aktivít môže so sebou niesť potrebu dodatočných finančných zdrojov spojených s opätovným  
oživením činnosti centier a teda vyššiu záťaž na štátny rozpočet.  
Európska komisia aktuálne pripravuje víziu pokračovania európskeho procesu inklúzie Rómov do roku 2030. Chce  
pritom klásť väčší dôraz najmä na výsledky a efektivitu vynakladaných prostriedkov. Teda či skutočne pomáhajú napĺňať  
kľúčové výzvy inklúzie sociálne vylúčených komunít ako je prístup k vzdelávaniu, zamestnanosti, zdravotnej  
starostlivosti či bývaniu.  
Len nové nastavenie fungovania komunitných centier môže zaručiť, že prežijú a ich činnosť bude dlhodobo udržateľná.  
Rovnako dôležité je, aby sa už investované finančné prostriedky nerozplynuli tak, že sa situácia ľudí v chudobe  
a sociálnom vylúčení nijako zásadne nezlepší.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR  
Špitálska 4, 6, 8  
824 73 Bratislava  
816 43 Bratislava  
| 13