N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
3.3
CHYBNÝ PROCES PREVODU MAJETKU OBCE
Kontrolované mestá a obce nie vždy previedli vlastníctvo k svojmu majetku na druhé osoby správne. Problémy boli zis-
tené najmä pri prevodoch nehnuteľného majetku obcí z dôvodu hodného osobitného zreteľa. Správne, v duchu
zákona o majetku obcí, t. j. dvojkolovým systémom pri prevode nehnuteľného majetku z dôvodu hodného osobitného
zreteľa postupovali Makov (s výnimkou jedného prípadu), Olešná, Stará Bystrica (s výnimkou dvoch prípadov), Trstená a
Turček.
Zvyšné kontrolované obce vychádzajúc len z úpravy inštitútu osobitného zreteľa a neberúc do úvahy jeho súvislosť s vý-
lučnou právomocou OcZ schvaľovať spôsob prevodu nehnuteľného majetku obce na jednom zasadnutí svojich obecných
zastupiteľstiev schválili tento spôsob prevodu a súčasne aj samotný prevod. Zámer o prevode nehnuteľného majetku
spolu so spôsobom prevodu z dôvodu hodného osobitného zreteľa bol zverejnený na základe rozhodnutia starostu, resp.
primátora pred zasadnutím OcZ, ktoré rozhodovalo o takomto spôsobe prevodu. V Liptovskej Anne bol dokonca jeden
takýto zámer zverejnený až po schválení prevodu nehnuteľného majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa.
Logika zákona o majetku obcí, aj keď treba priznať, že nie celkom úplne jasne a jednoznačnou formuláciou, pritom pred-
pokladá nasledovný postup pri prevode nehnuteľného majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa:
•
schváliť spôsob prevodu v OcZ podľa § 9 ods. 2 písm. a) zákona o majetku obcí, t. j. schváliť, že nehnuteľný
majetok sa bude prevádzať z dôvodu hodného osobitného zreteľa, s upozornením, že toto schválenie spôsobu
prevodu neznamená automatické schválenie samotného prevodu nehnuteľného majetku,
•
•
zverejniť zámer previesť nehnuteľný majetok z dôvodu hodného osobitného zreteľa najmenej na 15 dní pred
schvaľovaním prevodu (v zmysle § 9a ods. 8 písm. e) zákona o majetku obcí),
schváliť samotné rozhodnutie o prevode nehnuteľného majetku z dôvodu hodného osobitného zreteľa 3/5 väč-
šinou všetkých poslancov OcZ podľa § 9a ods. 8 písm. e) zákona o majetku obcí.
Pre rozdielnu prax pri schvaľovaní prevodov nehnuteľného majetku z dôvodu hodného osobitného zreteľa a existenciu
viacerých právnych výkladov tohto procesu – jednoznačných odbornej verejnosti a vyhýbavých stanovísk gestora zákona
o majetku obcí a orgánov dozoru, NKÚ SR odporúča v zákone o majetku obcí jednoznačne a nespochybniteľne sta-
noviť postup pri schvaľovaní prevodu nehnuteľného majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa od zá-
meru po samotný prevod.
Táto požiadavka je o to naliehavejšia, že tento spôsob prevodu majetku obce využívajú najčastejšie. Z 2303 prevodov
obecného majetku realizovaného obcami Žilinského kraja v rokoch 2016 – 2019 bol inštitút osobitného zreteľa
použitý až v 66 % prevodov.
Väčšina prevodov z dôvodu hodného osobitného zreteľa bola nedos-
Prevod majetku musí byť výhodný
tatočne zdôvodnená, dva prevody v Podbieli dokonca vôbec. Obce
a mestá si takmer výhradne osvojili dôvody – záujmy kupujúcich. V obcami
uvádzaných zdôvodneniach prevodov ich majetku chýbali dôvody, prečo
boli dané prevody výhodné pre obec a prospešné pre jej rozvoj. V zdôvod-
není osobitného zreteľa, ale aj iných spôsobov prevodu, by z hľadiska dob-
rej praxe a zásad dobrého hospodára, ale aj zákonnej povinnosti majetok
obce zveľaďovať, chrániť a hospodáriť s ním v prospech rozvoja obce a jej
občanov a ochrany a tvorby životného prostredia, malo byť uvedené nielen
a prospešný pre obec nielen pre kupujú-
ceho. Pri odôvodňovaní prevodu, vrá-
tane kúpnej ceny treba pristupovať tak,
aby nevznikol odôvodnený názor, že zá-
sadné ustanovenia o nakladaní s majet-
kom neboli riadne rešpektované.
to, čo prevod prinesie kupujúcemu, ale v prvom rade, aký prospech bude mať takýto prevod pre obec, jej obyvateľov
a životné prostredie. V tomto smere môže ako príklad dobrej praxe slúžiť Liptovský Mikuláš.
Lysica (v dvoch prípadoch), Podbiel a Makov (v troch prípadoch) nezverejnili zámery prevodov svojho nehnuteľného
majetku z dôvodu hodného osobitného zreteľa na svojich internetových stránkach. Makov (v štyroch prípadoch) a Stará
Bystrica prevody svojho nehnuteľného majetku z dôvodu hodného osobitného zreteľa síce zverejnili na svojich úradných
tabuliach, ale nie po celú dobu od schválenia zámeru a spôsobu prevodu až do momentu schválenia samotných prevodov
OcZ. Podmienky troch OVS na predaj nehnuteľného majetku zverejnené Turčekom neschválilo jeho OcZ.
| 8